Varför kan man inte skilja på de och dem

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pierre232:

Såg du dem!

Vad gör ungdomarna i skolan förutom att kolla på TikTolk och YouTube. Det är för mig en gåta! Dom kan inte ens skriva skrivstil och knappt dtava till mjälk utan ordbehanlare,var ät samhället på väg?
Alla jag känner.som ät 25år och ygnre så kan dom inte ens skruva i en skruv i en planka i dagens läge. Någon som är lver 24vssom håller med???????

Jag hoppas (och tror) att detta är ironi, för isåfall är det ganska kul.

Om inte ... yikes!

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

pÅ iNteRneT beHövS dET iNTe!1one!1!eleven11!

Är en rad jag brukar få se lite då och då.. Eller så skylls det på dyslexi när det oftast är lathet.
För skyller man på dyslexi, så är man ju eeeelak om man "kaos attackerar" en lat jävel som inte har lärt sig svenska under alla femtioelva åren i skolan. Och då kommer en rosa-hårig kaos-FI-are och ska göra handhjärtan och skrika en i ansiktet, för hönan känner sig tredjepartskränkt å andras vägnar..

EDIT: Sedan vet jag med mig, m.a.p. engelska som någon tidigare påpekade. Jag vet att jag har svårt att veta när is och are ska användas, mestadels eftersom jag lärt mig engelska genom IRC-chattande och internet, och väldigt lite via skolan.

Jag brukar taenka att "is" aer singular och "are" aer plural i de flesta fallen, dock saa finns det "you are" i personliga pronomen som aer en liten avstickare.

Men oeverlag saa fungerar det ganska bra att anvaenda som en tumregel, i alla fall foer mig.

PS. sitter paa jobbet med italiensk tangentbordslayout, daerav avsaknaden av "umlaut"

Visa signatur

Profectus est bonus introductionem scitis quoniam coepit usquam

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mahkizmo:

Jag brukar taenka att "is" aer singular och "are" aer plural i de flesta fallen, dock saa finns det "you are" i personliga pronomen som aer en liten avstickare.

"You are" i singular beror nog på att "you" ursprungligen är ett pluralpronomen, dvs. i modern engelska ni:ar man alla. Medan "thou", som varit synonymt med vårt "du", nästan helt försvunnit.

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Medlem

Thou shall not count to two....

Visa signatur

⚙️ Asus ROG Strix Maximus 13 Hero; Core i9, (11900K); ASUS ROG Ryujin 360mm; RTX 3090 ROG Strix; G.Skill Trident Z Royal DDR4-4600 CL20 DC - 64GB ; Samsung 980 Pro 2TB M.2; PSU: ASUS ROG Thor 1200W. CASE: ASUS ROG Strix Helios GX601. 🖥️Asus ROG PG279Q 2560x1440 🖥️, 🖥️🖥️HTC Vive Cosmos Elite, Vive Wireless. ⌨️Steelseries Apex Pro 🖱️Steelseries Rival 600

Permalänk
Medlem
Skrivet av chksix:

Thou shall not count to two....

Tror den här tråden behöver rensas lite
Bring out the holy handgrenade!

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av chksix:

Thou shall not count to two....

Skrivet av FX9:

Tror den här tråden behöver rensas lite
Bring out the holy handgrenade!

Ni ni:ar väl inte gamla damer hoppas jag?

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oegat:

Ni ni:ar väl inte gamla damer hoppas jag?

It can´t be done!

Permalänk
Skrivet av Lagerlöf:

Precis.

Skrivet av sebbeharry:

Fixade åt dig.

Skrev fel med flit för att understryka poängen. 🙂

Permalänk
Skrivet av MinscS2:

Jag hoppas (och tror) att detta är ironi, för isåfall är det ganska kul.

Om inte ... yikes!

Det är inte ironi, jag har själv barn och deras vänner skriver inte skrivstil i skolan!
Jämför någon som är 20 med någon på 25år.
Det är i låg och mellanstadiet man lär skriva både normal text och skrivstil. Hur ska som lärs sig att skriva när alla har iPads och Chromebooks? För var din text tvungen att bli godkänd av lärarna. Idag skriver folk under 25 op ett ungefär som krattor,inte alla men 90%skriber så det knappt är läsbarhet. Jag anser att det svenska språket försvinner tillslut men jag är medveten om att uttal och språ förändras men inte påö några decennier iaf.
Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pierre232:

Det är i låg och mellanstadiet man lär skriva både normal text och skrivstil. Hur ska som lärs sig att skriva när alla har iPads och Chromebooks? För var din text tvungen att bli godkänd av lärarna. Idag skriver folk under 25 op ett ungefär som krattor,inte alla men 90%skriber så det knappt är läsbarhet. Jag anser att det svenska språket försvinner tillslut men jag är medveten om att uttal och språ förändras men inte påö några decennier iaf.

Jag rättade några av dina skrivfel. Sista meningen får du ta hand om själv, så att man begriper vad du menar, det klarar inte jag:

Det är i låg- och mellanstadiet man lär sig skriva både normal text och skrivstil. Hur ska som lärs barn lära sig att skriva när alla har iPads och Chromebooks? Förr var din text tvungen att bli godkänd av lärarna. Idag skriver folk under 25 op ett ungefär som krattor, inte alla men 90%skriber skriver så det knappt är läsbarhet. Jag anser att det svenska språket försvinner tillslut men jag är medveten om att uttal och språk förändras men inte påö några decennier iaf.

Permalänk
Medlem

Jag avskyr att jag har problem med det.
Jag har också en irriterande svårighet med ända och enda...

Permalänk
Medlem

Förstår inte varför folk är allergiska mot rättstavningsfunktion som finns inbyggt i alla webbläsare.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem

Enda vägen framåt. Ända på korven eller repet eller Kardashian

Visa signatur

⚙️ Asus ROG Strix Maximus 13 Hero; Core i9, (11900K); ASUS ROG Ryujin 360mm; RTX 3090 ROG Strix; G.Skill Trident Z Royal DDR4-4600 CL20 DC - 64GB ; Samsung 980 Pro 2TB M.2; PSU: ASUS ROG Thor 1200W. CASE: ASUS ROG Strix Helios GX601. 🖥️Asus ROG PG279Q 2560x1440 🖥️, 🖥️🖥️HTC Vive Cosmos Elite, Vive Wireless. ⌨️Steelseries Apex Pro 🖱️Steelseries Rival 600

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Eazy:

Förstår inte varför folk är allergiska mot rättstavningsfunktion som finns inbyggt i alla webbläsare.

För att de har en tendens att särskriva och felmarkera ihopskrivna ord.

Permalänk
Skrivet av Pierre232:

Det är inte ironi, jag har själv barn och deras vänner skriver inte skrivstil i skolan!
Jämför någon som är 20 med någon på 25år.
Det är i låg och mellanstadiet man lär skriva både normal text och skrivstil. Hur ska som lärs sig att skriva när alla har iPads och Chromebooks? För var din text tvungen att bli godkänd av lärarna. Idag skriver folk under 25 op ett ungefär som krattor,inte alla men 90%skriber så det knappt är läsbarhet. Jag anser att det svenska språket försvinner tillslut men jag är medveten om att uttal och språ förändras men inte påö några decennier iaf.
Mvh

Ni barnrumpor med era bläckpennor vet väl inte ens vad det innebär att skriva i granit med kil och hammare. Och du tycker säkert svensk grammatik som den såg ut för bara några decennier sen är komplett? Jämför med vad vi hade på 1400-talet! 😆

Men 9 trollpoäng på din kombination av att inte kunna använda ett tangentbord och samtidigt klaga på att ”ungdomen av idag” inte kan använda pennor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pierre232:

Det är inte ironi, jag har själv barn och deras vänner skriver inte skrivstil i skolan!
Jämför någon som är 20 med någon på 25år.
Det är i låg och mellanstadiet man lär skriva både normal text och skrivstil. Hur ska som lärs sig att skriva när alla har iPads och Chromebooks? För var din text tvungen att bli godkänd av lärarna. Idag skriver folk under 25 op ett ungefär som krattor,inte alla men 90%skriber så det knappt är läsbarhet. Jag anser att det svenska språket försvinner tillslut men jag är medveten om att uttal och språ förändras men inte påö några decennier iaf.
Mvh

Haha, jag kan bara anta att du trollar.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Ni barnrumpor med era bläckpennor vet väl inte ens vad det innebär att skriva i granit med kil och hammare. Och du tycker säkert svensk grammatik som den såg ut för bara några decennier sen är komplett? Jämför med vad vi hade på 1400-talet! 😆

Men 9 trollpoäng på din kombination av att inte kunna använda ett tangentbord och samtidigt klaga på att ”ungdomen av idag” inte kan använda pennor.

Det var ett väldigt tjat från vissa mina stanvingskunskaper, skriver lite för fort på mobilen och den ändrar ord i tid och otid.mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pierre232:

Det var ett väldigt tjat från vissa mina stanvingskunskaper, skriver lite för fort på mobilen och den ändrar ord i tid och otid.mvh

Det finns inget som hindrar dig att läsa igenom vad du skrivit innan du trycker iväg ditt inlägg. Det finns även rättstavningsfunktion att ta till om man vill.

Jag är själv klumpig på tangentbordet och inte så vass på stavning, så därför använder jag rättstavningsfunktion för att visa respekt för läsaren.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Skrivet av Eazy:

Det finns inget som hindrar dig att läsa igenom vad du skrivit innan du trycker iväg ditt inlägg. Det finns även rättstavningsfunktion att ta till om man vill.

Jag är själv klumpig på tangentbordet och inte så vass på stavning, så därför använder jag rättstavningsfunktion för att visa respekt för läsaren.

Ibland så skriver jag på bussen och hinner inte korrekturläsa ofta för att jag behöver gå av bussen. Men kan du inte se förbi det eller stör dig så mycket, så läs en annan tråd istället. Så slipper du störa dig så mycket att du är tvungen att skriva av dig här och känna dig välutbildad😰
Är du lika ragat när det gäller dyslektiker också? Håll dig till ämnet i tråden istället för att försöka vara en Messersmith vilket såna som du kallas!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Jag avskyr att jag har problem med det.
Jag har också en irriterande svårighet med ända och enda...

Enda är "numerärt". Exempelvis "Den enda personen som vet" som i att det bara är en person som vet eller "Den enda gången jag har" som i att jag bara har gjort något en gång.

Ända skulle man väl kunna beskriva som slutet på något. "Historien har kommit till sin ända" eller "Ändan på repet".

Gällande "dem" vill jag minnas att en svenskalärare sa till mig för typ 15-20 år sedan att det går lika bra att skriva dom. De och dom alltså.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pierre232:

Ibland så skriver jag på bussen och hinner inte korrekturläsa ofta för att jag behöver gå av bussen. Men kan du inte se förbi det eller stör dig så mycket, så läs en annan tråd istället. Så slipper du störa dig så mycket att du är tvungen att skriva av dig här och känna dig välutbildad😰
Är du lika ragat när det gäller dyslektiker också? Håll dig till ämnet i tråden istället för att försöka vara en Messersmith vilket såna som du kallas!

Alltså, jag vet att du trollar, så jag svarar dig inte.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pierre232:

Ibland så skriver jag på bussen och hinner inte korrekturläsa ofta för att jag behöver gå av bussen. Men kan du inte se förbi det eller stör dig så mycket, så läs en annan tråd istället. Så slipper du störa dig så mycket att du är tvungen att skriva av dig här och känna dig välutbildad😰
Är du lika ragat när det gäller dyslektiker också? Håll dig till ämnet i tråden istället för att försöka vara en Messersmith vilket såna som du kallas!

Fast du kastar ju sten i glashus.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Skrivet av Robiban:

Enda är "numerärt". Exempelvis "Den enda personen som vet" som i att det bara är en person som vet eller "Den enda gången jag har" som i att jag bara har gjort något en gång.

Ända skulle man väl kunna beskriva som slutet på något. "Historien har kommit till sin ända" eller "Ändan på repet".

Gällande "dem" vill jag minnas att en svenskalärare sa till mig för typ 15-20 år sedan att det går lika bra att skriva dom. De och dom alltså.

Tänk dig ända som stjärt istället, då blir det ofta mycket roligare att läsa när folk har rört till det.

Permalänk
Medlem

Jag skiljer dom inte åt, för jag bryr mig helt enkelt inte. För språkvetare och språkvård är det kanske bra, men i vardagligt tal så är det irrelevant

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Skrivet av HoboCop:

Jag skiljer dom inte åt, för jag bryr mig helt enkelt inte. För språkvetare och språkvård är det kanske bra, men i vardagligt tal så är det irrelevant

Ja, i tal är ju en sak. I skrift är det ofta annorlunda men där verkar du ju inte heller bry dig. Hur kommer det sig att du inte lägger någon vikt vid just den språkregeln när det förmodligen finns så många andra som du följer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av grasklippare:

Ja, i tal är ju en sak. I skrift är det ofta annorlunda men där verkar du ju inte heller bry dig. Hur kommer det sig att du inte lägger någon vikt vid just den språkregeln när det förmodligen finns så många andra som du följer?

Vissa språkregler följer man utan att ägna en tanke åt det. Några saknar enkel logik.

Nu när man börjar tänka på det så är det inte mycket man minns från svenskalektionerna. Som adverb och liknande... vad är det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TANDEMCYKELN:

Vad är det som gör att gemene man inte klarar av att skilja på "de" och "dem"?

Har ni några funderingar?

Är det grundskolan som blivit så pass dålig, så att eleverna inte lär sig normal svenska?

Jag själv hör när det ska vara "de" eller "dem", men en stor del människor verkar inte göra det.

Kort svar: Nja. Skolan har förvisso blivit sämre, men det är inte hela förklaringen, om än en viktig del.

Skrivet av Pirum:

Jag tror man läser mycket mer felaktig text idag. När jag växte upp läste jag böcker, korrekturlästa tidningar, etc. Idag läser jag mycket på internet och börjar vackla i mitt skriftspråk.

Det här tror jag är en annan viktig faktor.

Skrivet av Aktsu:

Alla kan såklart göra fel ibland men tycker väl att de flesta behärskar det hyfsat. Tycker man sällan ser texter med helt uppenbara fel genomgående i texten.

Jag tycker att det är förvånansvärt ofta jag ser inlägg som är så uselt skrivna att jag inte ens kan gissa mig till vad skribenten menar…

Skrivet av Udihow:

Jag får väl ta upp det uppenbara. Problemet på nätet är ju att man tillåter folk att skriva fel. Det anses vara fel att korrigera någon som skriver fel, så då låter man gärna bli, eftersom man annars blir anklagad själv för att göra fel.
Det gör ju att allt fler texter använder ord på fel sätt, så att det i princip normaliseras för läsaren.

Felanvändningen kan nu för tiden inte bara observeras på diskussionsforum som detta, det har även spridit sig till artiklar i dagstidningar och annan media.

Det här kan jag hålla med om. Rättningar bör dock enbart göras i syfte att hjälpa till. Sen kan jag förstå att det ändå gäller att vara känslig för när det passar. Därtill har vi problemet att ”lite för många” inte vill lägga ner energi på att underlätta läsningen för andra, genom att försöka skriv korrekt, utan bara kör på med det som är enklast för dem själva.

Skrivet av aMp:

Jag stör mig relativt ofta på detta. Skolan var riktigt dålig på min tid - har den blivit ännu sämre de senaste 15-20 åren?

Kort svar: Ja. Kolla Pisa-rapporter och annat för mer information.

Skrivet av suzieq:

Jag - som inåtriktad och känslig språknazist - kan nämna ett annat exempel som stör mig något extremt; folk som på riktigt tror att det heter "att ta självmord". De får gärna "begå livet av sig" om man säger så. Skojar bara!

Det där skär i mitt språköra…

Skrivet av snajk:

Kolla på quora där folk kan ställa frågor om typ allt. Mer än hälften är typ en googling, och mycket av resten är bara åsikter.

Haha! Det där kan jag trilla dit på då och då. Fast jag ser det inte som att jag saknar lösningsförmåga, jag har bara lärt mig att lösa problem genom att be om hjälp. 😛 Jobbar dock på att ändra mig…

Visa signatur

# = Brädgård
FD Nano S|Corsair SF450 V2|Asrock B450 ITX|AMD 2400G|Ballistix Sport 2666Mhz CL 16|Samsung 860 EVO 250GB|Dell U2415|Logitech K400+
Kan nån vara snäll och berätta vad åbäket kan vara värt, i den här tråden: #19710305

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robiban:

Enda är "numerärt". Exempelvis "Den enda personen som vet" som i att det bara är en person som vet eller "Den enda gången jag har" som i att jag bara har gjort något en gång.

Ända skulle man väl kunna beskriva som slutet på något. "Historien har kommit till sin ända" eller "Ändan på repet".

Gällande "dem" vill jag minnas att en svenskalärare sa till mig för typ 15-20 år sedan att det går lika bra att skriva dom. De och dom alltså.

Ändå förstår jag inte!

Permalänk

Alla här är inte svenskalärare men jag kan iaf läsa en text skriven av någon som kanske inte behärskar svenska i skrift eller helt enkelt skrivit fel!
Sen finns även dialektala(rättstavat) ord som man ofta skriver ifall man är därifrån som tex följande ord från Götet!
Jag är från Göteborgare och vi har många ord som tex bamba och svale bla(troligen dom mest kända).
I Göteborg så är bamba=skolmatsalen och en svale är en trappuppgång,inte för att det har någon större betydelse men vi pratar och skriver inte rikssvenska allihopa och många mindre städer har egna ord som varken du eller jag skulle förstå ens😘.
Det finns bättre saker än att störa sig på än några ord, varför inte bara hoppa över inlägget och spara din energi till något bra.
Sen så visst kan det gå alldeles för fort om man tex sitter på en buss och vill hinna färdigt innan man måste gå av och hoppas på på rättstavningen men ibland blir det fel ändå.
Men jag försöker ju skriva så folk förstår iaf hoppas jsg att folket här gör det🤔
Jag använder SwiftKey på min telefon där jag skriver 95% på mobilen här på sweclockers och det är lätt att trycka 2-3mm fel i farten men även om du gör det ofta så brukar rättstavningen lösa det om du haft telefonen ett tag
eftersom som den lär sig mer hur du skriver ju mer du använder det och inte bara hur du skriver utan också på vilket sätt och. om 2år kanske det är ett AI program som väljer ifall man blir kallad på jobbintervju eller
Nu har vi anledning till att korrektur läsa!
Ha det bäst och Trevlig Påsk!

Permalänk
Skrivet av Pierre232:

Det finns bättre saker än att störa sig på än några ord, varför inte bara hoppa över inlägget och spara din energi till något bra.

Jag tror jag skrev det tidigare i tråden också, men problemet med folk som inte kan skilja på de och dem i sin skrivna text är att de får oss som kan läsa och har en fungerande språkmodell att haka upp oss och läsa betydligt långsammare än vanligt eftersom vi måste ”översätta” syftningar istället för att kunna gå på automatik.

Den näst bästa lösningen efter att lära folk använda sitt språk är att lära dem pidginvarianten av språket, exempelvis i det här fallet ”dom”, vilket går ungefär lika snabbt att läsa i en text som korrekt använda de och dem.

Ditt exempel med lokala uttryck är inte riktigt relevant; det är mer som att du skulle höra en person med bred göteborgsk dialekt säga ”E du änna eller? Jag ska prata med svaletanterna så du inte får nån mat! Sen får du gå ut i bamba och sätta dig i trappan!”

Ord har en mening och använder du dem helt fel distraherar det från vad du har att säga.