Noob vill skapa formulär..eller liknande

Permalänk

Noob vill skapa formulär..eller liknande

Hur gör jag för att i Word skapa fält där man fyller i text, och får den texten presenterad i ett annat fält?
Ungefär som den här bilden visar:

Jag hade tänkt omvandla det Word-dokumentet till en webbsida sedan.
Skulle kunna använda gratissidor på nätet för att bygga en sajt, men tycker de är så styrda o man kan inte flytta bilder o fält hur somhelst.

Finns det något annat program som är bättre lämpat för hemsidebygge som bygger på "dra-o-släpp"-metoden?
Visio..går det göra webbsidor där?

Kommer säkert följdfrågor på eventuella svar, men hav tålamod med en total beginner på området.

Permalänk
Medlem

Wordpress eller Squarespace.

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Skrivet av kwame:

Wordpress eller Squarespace.

- Wordpress känns inte helt smidigt.
Redan i starten när jag vill infoga en rubrik på sidan, finns inte valet "ta bort" i menyn?
Vill ju inte ta bort hela blocket, bara ändra texten i rutan.

Permalänk
Skrivet av gubbemannen:

- Wordpress känns inte helt smidigt.
Redan i starten när jag vill infoga en rubrik på sidan, finns inte valet "ta bort" i menyn?
Vill ju inte ta bort hela blocket, bara ändra texten i rutan.

<Uppladdad bildlänk>

Ett tips är att i wordpress skaffa tillägget elementor (finns en gratis version). Då får du riktig "drag and drop" setup. Superenkelt att använda, och så ser du hur sidan kommer se ut hela tiden.

Permalänk
Skrivet av SupaBeast:

Ett tips är att i wordpress skaffa tillägget elementor (finns en gratis version). Då får du riktig "drag and drop" setup. Superenkelt att använda, och så ser du hur sidan kommer se ut hela tiden.

- Tyvärr är det inte gratis. Man får det "gratis" om man uppgraderar abbonnemanget OCH så förändras domännamnet till något sämre.

Permalänk

Funktionen jag är ute efter är liknande den som när man reggar sig på en sida ungefär, dvs. man skriver in sina uppgifter i ett formulär som sen "landar" i nästa sida som permanenta uppgifter i en tabell.

Eller som i Blocket, där man skriver en annons som sedan presenteras på en annan sida.

Permalänk
Medlem

Låter som du vill spara data, då behöver du en databas eller dylikt - eller så kan cookies/datalagring användas för att lösa det. (Så länge det du ska visa inte ska försvinna nästa gång användaren kommer till din sida så måste datat lagras nånstans)

Kan du inte berätta exakt vad du vill göra på din sida?

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Skrivet av FX9:

Låter som du vill spara data, då behöver du en databas eller dylikt - eller så kan cookies/datalagring användas för att lösa det. (Så länge det du ska visa inte ska försvinna nästa gång användaren kommer till din sida så måste datat lagras nånstans)

Kan du inte berätta exakt vad du vill göra på din sida?

- Sidan ska fungera ungefär som Blocket gör idag, alltså man klickar sig först till ett formulär där man skriver in data som sedan presenteras på en annan sida som en klickbar länk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gubbemannen:

- Sidan ska fungera ungefär som Blocket gör idag, alltså man klickar sig först till ett formulär där man skriver in data som sedan presenteras på en annan sida som en klickbar länk.

Så det ska vara en köp och sälj site?

Hur löser du betalningar och sånt hade du tänkt?
Säkerhet på en sån site är rätt viktig.

Ska kund skapa konton och kunna logga in?

Jag misstänker att du inte är ute efter det jag föreslår men du är oerhört vag i vad du vill uppnå med din site. Vad är syftet? Vill du bara lära dig göra en hemsida eller vad ska sidan vara till?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av FX9:

Så det ska vara en köp och sälj site?

Hur löser du betalningar och sånt hade du tänkt?
Säkerhet på en sån site är rätt viktig.

Ska kund skapa konton och kunna logga in?

Jag misstänker att du inte är ute efter det jag föreslår men du är oerhört vag i vad du vill uppnå med din site. Vad är syftet? Vill du bara lära dig göra en hemsida eller vad ska sidan vara till?

- Tycker du jag är oerhört vag när jag hänvisar till Blocket´s upplägg? : )
Det är ingen köp/sälj-sajt jag vill skapa, men funktionaliteten behöver se ut som Blockets, dvs. fyll i uppgifter som sedan presenteras på en annan sida med en klickbar knapp.
Blocket: knappen "Lägg in annons" -> fyll i uppgifter -> klicka klart -> annonsen presenteras på en sida.

Permalänk
Avstängd

Vad du vill ha är ett CMS, content management system, det används ofta av bloggar och nyhetssidor exempelvis. Man skriver sin artikel, lägger in bilder, länkar och vad man nu har, trycker sen på publicera så skapas en sida enligt mallen, ofta med automatiskt genererade saker som kanske att den lägger upp rubrik, första (eller specificerade) bilden och några rader text på "framsidan".

Permalänk
Medlem

<head> <title>Kolla mitt fina Worddokument</title> </head> <body> <p>Skriv din coola text här:</p> <input type="text" placeholder="Skriv här" id="minCoolaInput"> <button onclick="showtext()">Tryck här</button> <p id="text_goes_here"> </p> </body> <script> function showtext() { var myText = document.getElementById("minCoolaInput").value; document.getElementById("text_goes_here").innerHTML = "Din coola text är: " + myText; } </script> </html>

Permalänk
Medlem

Vad är det du försöker göra?

Är det ett enstaka formulär på en sida för att t.ex. fixa anmälning till ett evenemang men du har egentligen ingen ambition att lära dig webbprogrammering? I så fall kanske Google Forms eller en av dess konkurrenter kan vara smidigaste vägen.

https://www.google.com/forms/about/
https://qualaroo.com/blog/google-forms-alternatives/

Vill du lära dig att själv bygga välfungerande webbsidor som är precis som du vill ha dem?

Det är lite svårare att ge konkreta råd utan att veta vad du redan kan, men att du börjar med Word säger mig att du kanske inte jobbat så här mycket med det. Du har inte heller sagt hur du vill att det inmatade datat sparas eller vad du ska göra med det, eller om du vill köra det på nån slags egen server eller bara kasta upp det i molnet?

Här finns flera vägar och du har redan fått några förslag. Izzie har visat "rå HTML" - är man lite tekniskt lagd är det inte så svårt att lära sig, men det kan ta lite tid innan man greppat allt.

Wordpress och Squarespace är två bra förslag som säkert kan lösa dina problem men som alla verktyg måste man ta tiden att lära sig dem. Har du läst dokumentationen, eller kollat nån av de tusentals tutorials som finns på t.ex. Youtube innan du ger upp med dessa verktyg?

Permalänk
Skrivet av izzie:

*informativ kodslinga*

- Tack, men hur får man "svaret" presenterat på en annan sida?

Permalänk
Skrivet av blackcoffee:

Vad är det du försöker göra?

Är det ett enstaka formulär på en sida för att t.ex. fixa anmälning till ett evenemang men du har egentligen ingen ambition att lära dig webbprogrammering? I så fall kanske Google Forms eller en av dess konkurrenter kan vara smidigaste vägen.

https://www.google.com/forms/about/
https://qualaroo.com/blog/google-forms-alternatives/

Vill du lära dig att själv bygga välfungerande webbsidor som är precis som du vill ha dem?

Det är lite svårare att ge konkreta råd utan att veta vad du redan kan, men att du börjar med Word säger mig att du kanske inte jobbat så här mycket med det. Du har inte heller sagt hur du vill att det inmatade datat sparas eller vad du ska göra med det, eller om du vill köra det på nån slags egen server eller bara kasta upp det i molnet?

Här finns flera vägar och du har redan fått några förslag. Izzie har visat "rå HTML" - är man lite tekniskt lagd är det inte så svårt att lära sig, men det kan ta lite tid innan man greppat allt.

Wordpress och Squarespace är två bra förslag som säkert kan lösa dina problem men som alla verktyg måste man ta tiden att lära sig dem. Har du läst dokumentationen, eller kollat nån av de tusentals tutorials som finns på t.ex. Youtube innan du ger upp med dessa verktyg?

- Tack för svar, tanken är - som sagt - ett formulär där användaren fyller i en del information, som sedan presenteras på en annan sida som text och ev. bild. Jag vill inte HTML-koda, utan vill helst hitta ett enkelt drag-and-drop-verktyg/WYSIWYG typ.
Ska kika på dina länktips där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gubbemannen:

- Tack för svar, tanken är - som sagt - ett formulär där användaren fyller i en del information, som sedan presenteras på en annan sida som text och ev. bild. Jag vill inte HTML-koda, utan vill helst hitta ett enkelt drag-and-drop-verktyg/WYSIWYG typ.
Ska kika på dina länktips där.

Du behöver svara på vad du vill bygga för tjänst, inte bara den isolerade funktionen, för att folk ska kunna och vilja hjälpa dig.

Det låter som att du behöver spara ner datan någonstans och sedan dra upp den för presentation.

Permalänk
Skrivet av izzie:

Du behöver svara på vad du vill bygga för tjänst, inte bara den isolerade funktionen, för att folk ska kunna och vilja hjälpa dig.

Det låter som att du behöver spara ner datan någonstans och sedan dra upp den för presentation.

- Jag har försökt förklara tidigare i tråden.
Tänk Blocket och funktionen där man skapar en annons.
Alltså fyller i viss data som sedan presenteras på ett annat ställe/annan sida.

Tydligt exempel: Bengt Bengtsson vill skapa en annons på en sida.
Han får fylla i sina personuppgifter och sin annonstext.
Annonsen skapas och presenteras på en sida.

Vet inte hur jag ska förklara tydligare...men det handlar om formulär som skickar vidare infon som presenteras på en sida.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gubbemannen:

Vet inte hur jag ska förklara tydligare...men det handlar om formulär som skickar vidare infon som presenteras på en sida.

Då bör du nog kolla på Wordpress. Inte suttit med det själv men det bör kunna hantera dina behov.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Då bör du nog kolla på Wordpress. Inte suttit med det själv men det bör kunna hantera dina behov.

Wordpress har föreslagits tidigare i tråden och TS verkade tycka det var för krångligt.

Skrivet av gubbemannen:

Det som gör att vi frågar är att du verkar vara ute på djupt vatten - eller du verkar snarare börja mitt i ett projekt. Det kan ju ha sina anledningar naturligtvis.

Kontexten som efterfrågas är: gör du detta i ett befintligt projekt? Börjar du från början? Använder projektet något CMS? Har du åtkomst till att redigera kod? Kan du basic programmering? Behöver datan sparas till senare? Etc etc etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Wordpress har föreslagits tidigare i tråden och TS verkade tycka det var för krångligt.

Jo, jag vet, men jag ville trycka mer på att han bör nog sätta sig ner och lära sig lite. Vilket dock inte framgick i vad jag skrev

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av gubbemannen:

Jag är inte helt hundra på storleken på ditt projekt men det är värt att tänka på är att det är rätt mycket lagar och regler kring insamling och lagring av personuppgifter.
IMY är en bra start https://www.imy.se/verksamhet/dataskydd/det-har-galler-enligt...

Permalänk
Skrivet av izzie:

Det som gör att vi frågar är att du verkar vara ute på djupt vatten - eller du verkar snarare börja mitt i ett projekt. Det kan ju ha sina anledningar naturligtvis.

Kontexten som efterfrågas är: gör du detta i ett befintligt projekt? Börjar du från början? Använder projektet något CMS? Har du åtkomst till att redigera kod? Kan du basic programmering? Behöver datan sparas till senare? Etc etc etc.

- "projektet" är bara på idéstadiet, därav luftig frågeställning.
Jag söker egentligen något WYSIWYG-program med klicka-dra-funktioner.
Wordpress är bra, men det går inte förändra mallar hursomhelst som jag uppfattar det när jag provade lite.
Man får hålla sig till fördefinierade fält och områden, alternativt har jag inte hittat rätt typ av mall.

Programmera HTML är inte intressant, eftersom det skulle ta enormt med tid för mig att dra upp en hel sajt med ren kodning.

Så - tänkte att det kanske fanns olika typer av formulär som kunde användas för ändamålet.

Är det för knepigt att hjälpa/guida mig med de förutsättningarna så är det okey.

Permalänk
Skrivet av FX9:

Jo, jag vet, men jag ville trycka mer på att han bör nog sätta sig ner och lära sig lite. Vilket dock inte framgick i vad jag skrev

- Om jag hade tiden att sätta mig in i kodning eller annan typ av webbsidehantering, skulle jag knappast luftat frågan här.

Permalänk
Skrivet av Träpuben:

Jag är inte helt hundra på storleken på ditt projekt men det är värt att tänka på är att det är rätt mycket lagar och regler kring insamling och lagring av personuppgifter.
IMY är en bra start https://www.imy.se/verksamhet/dataskydd/det-har-galler-enligt...

- Ja, det blir förstås att ta hänsyn till om det skulle aktualiseras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gubbemannen:

- Om jag hade tiden att sätta mig in i kodning eller annan typ av webbsidehantering, skulle jag knappast luftat frågan här.

Får jag då fråga varför du vill skapa en marknadsplats online?

-Är det för att lära dig? - verkar inte så.
Är det för att människor ska använda sidan?
I så fall, vem ska använda sidan? Vänner och bekanta? Eller vem som helst?
-Ska man kunna logga in på sidan?
-Hur ska folk logga in, Bank ID eller lokalt konto hos dig?
-Vilka begränsningar ska du ha på sidan. Får folk posta vad som helst? Ska det finnas nån slags moderering?
-Om folk ska köpa och sälja på sidan, hur ser du till att inte scammers får fritt fram?
-Ska du hosta själv eller ha ett företag som hjälper dig med det?

Hur ska du lagra dina data - databas, annan metod?

Som du märker så finns det massor med frågor. Ditt uttalande som du nämner om och om igen räcker inte som början på en hemsida. Du måste lära dig mer - om inte annat för att inse hindren och förstå vad du måste lära dig.

Det finns ett skäl till att vi inte bara säger: "Använd det här", det är nämligen så att du har gjort en så grov förenkling att vi inte kan hjälpa dig med den informationen du gett oss.

Så ju mer information du kan ge, desto bättre. Använd mina frågor som utgångspunkt kanske?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av gubbemannen:

Wordpress är bra, men det går inte förändra mallar hursomhelst som jag uppfattar det när jag provade lite.
Man får hålla sig till fördefinierade fält och områden, alternativt har jag inte hittat rätt typ av mall.

Programmera HTML är inte intressant, eftersom det skulle ta enormt med tid för mig att dra upp en hel sajt med ren kodning.

Så - tänkte att det kanske fanns olika typer av formulär som kunde användas för ändamålet.

Är det för knepigt att hjälpa/guida mig med de förutsättningarna så är det okey.

Du hamnar lite i en rävsax här om du vill kunna formatera om element fritt men inte vill röra kod. Jag fattar problemet - men det är tyvärr svårlöst. Din största chans är nog att prova free trials på olika lowcode-siter som Squarespace, Wix osv.

Kika lite på Webflow, jag tror att du kan confa rätt mycket där, beror också på vad du har för budget.

Permalänk
Medlem

Jag slår ett slag för Squarespace, mycket enklare än så blir det nog inte OM du vill kunna konfigurera lite själv utan att faktiskt koda.

Visa signatur

"Happiness is only real when shared"

Permalänk
Skrivet av izzie:

Du hamnar lite i en rävsax här om du vill kunna formatera om element fritt men inte vill röra kod. Jag fattar problemet - men det är tyvärr svårlöst. Din största chans är nog att prova free trials på olika lowcode-siter som Squarespace, Wix osv.

Kika lite på Webflow, jag tror att du kan confa rätt mycket där, beror också på vad du har för budget.

- Tack, ska kika där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gubbemannen:

Skrivet av gubbemannen:

Om projektet bara är på idéstadiet, varför behöver du ändra saker precist (hur som helst)? Nu har jag ingen erfarenhet av wordpress (eller liknande tjänster), men är problemet att det inte finns "handelplatsliknande" mallar överhuvudtaget eller bara att de inte är tillräckligt konfigurerbara? Bara ur datasynpunkt (givet då att du vill ha beständig data) kommer det ju krävas att de fält etc. som ska hanteras definieras, samt deras relationer definieras (ER, Entity–relationship model) och alla kopplingar till hur saker laddas och visas på sidan, och det är något som jag inte riktigt ser hur man skulle kunna lösa med endast drag and drop.

Är det funktionaliteten i sig eller kanske snarare designen som är viktig? Om det är funktionen verkar som du vill skapa något utan att behöva gå igenom processen av att faktiskt skapa det Om det är designen kanske du kan göra mockups istället (vilket i sig är ett bra verktyg att använda sig av för att lista ut vad man behöver)?

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Skrivet av e1m1:

Bara ur datasynpunkt (givet då att du vill ha beständig data) kommer det ju krävas att de fält etc. som ska hanteras definieras, samt deras relationer definieras (ER, Entity–relationship model) och alla kopplingar till hur saker laddas och visas på sidan, och det är något som jag inte riktigt ser hur man skulle kunna lösa med endast drag and drop.

- Min (ursprungliga) tanke var att det fanns ett antal mallar med inbyggda funktioner för olika typer av formulär som man skulle kunna pussla ihop beroende på funktionaliteten man vill komma åt.
Drag-and-drop eller "infoga"..något som nyttjar redan fördefinierade funktioner iallafall.
Men jag kommer kanske inte undan med mindre än att jag får lägga mycket tid på knackande istället.