Veckans fråga: Var sitter du med datorn?

Permalänk
Medlem

På jobbet.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 1600 GPU: Asus GeForce GTX 1060 6GB DUAL Moderkort: MSI B350M Mortar
RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 3200MHz PSU: Corsair RM750X
Laptop: ThinkPad T480s, Core i7 8550U, 16GB RAM Mobil: Samsung Galaxy S10

Permalänk
Medlem

Får lätt ont i ryggen tack vare dåliga gener (thanks dad) samt längd så har inte så mycket till val än att sitta/stå vid skrivbord.
Skrivbordet köpte jag av nån snubbe som hade en firma tillsammans med sin son som byggde höj/sänkbara customskrivbord innan dom gick i konkurs.

Permalänk
Inaktiv

Brukade känna mig som ett freak som har datorum med förtäckta fönster, skönt att se att det finns andra freaks som också bävar dagsljus

Permalänk
Medlem

Köpte en köksbänkskiva 300x80x2,5cm och slängde dit 8 skrivbordsben i ett av rummen som agerar som in egen man-cave

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindahlj:

Vid skrivbordet så klart, vilken jävla fråga alltså.

Hoho du ska bara veta hur många kolleger och folk jag känner som har fuckat upp kroppen efter 1,5 år med laptopen vid köksbordet på distansarbete

Permalänk
Medlem

"Skrivbord", men "datorbord" heter det ju annars.

Kroppen avlider om jag försöker mig på något annat. Soffa vore rena mordet.

Sitter med sambon, som självklart också har datorbord, i vårt datorrum.

Och, så klart, 100% stationärt. Bärbart skrot göre sig icke besvär.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Datorn är bak Teven, och har ett lightspeed Logitech G915 rgb + G603 trådlös mus.
Återvänder aldrig till skrivbordet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tachiyon:

Vanligtvis vid skrivbordet. Men vid sängen har jag en lite mindre udda uppsättning. Älskar att kolla på lite youtubeklipp i sängen så man blir sömnig och somna till det

<Uppladdad bildlänk>

Hehe, nice, förutom när man vaknar med ett vrål mitt i en mardröm och slår armen rakt genom skärmen.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Har ni tråkigt eller? 😛

Visa signatur

ASUS TUF Z390-PRO GAMING, Intel Core i7-9700K, Noctua NH-D15, 4x8GB Corsair PC4-24000, Palit RTX 3080 GamingPro 10GB, 1.1TB SSD + 4TB HDD, X-Fi Titanium HD, Corsair RM1000i, Fractal Design R4

Permalänk
Medlem

i nedre vardagsrum, sitter/ligger i en recliner med ett lutat bord på hjul över armarna på stolen.
skärmen sitter på en arm som sitter på kanten på ovan bord.
jag gjorde misstaget och lät frugan låna detta när hon jobbade hemma, nu vill hon sitta där hela tiden.
jag får nog bygga en sådan lösning till henne med.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0verseer:

Får lätt ont i ryggen tack vare dåliga gener (thanks dad) samt längd så har inte så mycket till val än att sitta/stå vid skrivbord.
Skrivbordet köpte jag av nån snubbe som hade en firma tillsammans med sin son som byggde höj/sänkbara customskrivbord innan dom gick i konkurs.

<Uppladdad bildlänk>

Fina akustikplattor! Vilken modell och var får man tag i dem?

Visa signatur

Jag hade mer RAM än du. Sen insåg jag att det var fullständigt onödigt, så jag sålde hälften.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0verseer:

Får lätt ont i ryggen tack vare dåliga gener (thanks dad) samt längd så har inte så mycket till val än att sitta/stå vid skrivbord.
Skrivbordet köpte jag av nån snubbe som hade en firma tillsammans med sin son som byggde höj/sänkbara customskrivbord innan dom gick i konkurs.

<Uppladdad bildlänk>

skaffa en recliner och bygg ett lutat bord som går på hjul som förs över armarna på stolen så du kan halvligga.
har själv 9 kotor/diskar som är trasiga, detta är helt klart bästa lösningen för mig.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Avstängd

Höj och sänkbart skrivbord har jag, i sovrummet för jag bor i en trea med tjej och son. Sällan jag höjer det numera dock, vet inte varför riktigt, på mitt förra jobb stod jag mer än jag satt, men sedan dess har det mest blivit sittande både hemma och på jobbet.

Köpte en bra stol från jobbet också, så hyfsad ergonomi.

Permalänk
Medlem

Oftast jobbar/surfar jag i soffan med laptopen som jag styr stationära med, eller så sittligger jag i sackosäcken framför teven o gör det. Spelar jag så är det däremot alltid sackosäcken som gäller.

Permalänk
Medlem

Jag satt tidigare vid min arbetsstation med avsedd plats i vardagsrummet, men nu för tiden oftast med laptoo vid köksbordet. Anledningen var mycket srbete hemifrån under pandemin. Jag kände att jag behövde separera platserna för jobb och fritid pga att det annars flöt ihop och jag mentalt befann mig i ett ständigt jobbstadium. Sen har jag blivit kvar. Är egentligen inte ett stort fan av laptops men nu är det som det är 😊

Permalänk
Medlem

Själv sitter jag vid ett eget ohändigt ihopsnickrat bord inne i en garderob på en knapp kvadratmeter.

Det var den ytan jag fick när barnen kom och skulle ha eget rum haha

Permalänk
Medlem

Ett nedsågat höj och sänkbart Kinnarps skrivbord köpt för 100:- vi en utslumpning av gamla kontorsgrejer.

Permalänk

I hemmet ser jag ingen anledning till annat än en halvliggande ställning. Därav har jag tangentbordet på mitt mittparti när jag ligger i den ständigt utfällda bäddsoffan (en "uni-divan") och musen vid sidan av höger höft. Detta under tittande på en 55-tums-tv som dataskärm.

Visa signatur

Dator 1: MSI Tomahawk Max, Ryzen 3700X, Sapphire Pulse RX 5700 XT, Ballistix Elite 4x8 GB 3200 MHz cl15, Corsair Force MP510 960 GB, Scythe Kaze Master Pro, Plusdeck 2c Dator 2: Lenovo ThinkPad T480s

Permalänk

En skiva längst med en hel vägg som huserar 3 datorer så jag och grabbarna kan lira ihop.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

Ett stadigt skrivbord med svängd profil (sidan mot mig ser ut som ett spegelvänt J uppifrån). Ibland önskar jag att det kunde justeras i höjdled, men samtidigt är det skönt att ha ett så stabilt bord. Alla justerbara jag använt genom åren har varit lite rörligare, med sämre stöd längst ut på kanten mot mig.

Rumpan är placerad på en klassisk kontorsstol. Tyvärr med väldigt trasiga armstöd nu. De är tillverkade i nån skräpplast som är alldeles för spröd för ändamålet. Har täckt över med flera lager tejp och rester av ett påslakan för att inte skära mig på de vassa kanterna. På sikt ska jag skaffa nån mjuk skumplast, stadigt tyg och sy täckande kuddar som jag binder fast. Bara inte orkat än...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Platsbyggd bänk för datorn i vardagsrummet. Om jag jobbar hemma är det dock det justerbara skrivbordet i arbetsrummet som gäller.

Permalänk
Medlem

Går lite i perioder. Mest vid skrivbordet. Men skönt med laptop i knät i soffan också

Permalänk
Medlem

Mitt pandemikontor. En 40mm skifferskiva som bord urtagen med vinkelslip i ena hörnet för att det skall gå ta sig in i kontoret/garderoben (1,5 kvm). Läkarstol i ek från 30-talet med snurr, justerbar i höjd och med primitiv tilt bestående av ett fyrkantsjärn som vrids och rätar ut sig. Den absoluta dödsskräcken när den gick av kommer aldrig någonsin lämna mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Det finns många sätt att sitta och arbeta framför datorn. Den här veckan undrar vi vad du använder för sorts bord.

Läs hela artikeln här

Ligger oftast i sängen. Om vi räknar timmar vid dator då.
En 65-tums Samsung Qled+ en numera AMD 5800X med 32GB RAM och 30TB-ish HDD/SSD.

Har andra datorer och rum i huset jag också använder. I "TV-rummet" (legacy-namn för rummet från 1990-talet) kör jag en 11400 med 32GB RAM på två skärmar, en 55-tums Samsung Qled och en 32-tums Samsung "curved" G5 på 144 Hz. Där sitter jag i soffan.
Att jag måste sitta där, beror på att soffan inte är skön att ligga i.

Har också några laptops, men dessa vill gå varma om jag har de i sängen etc. (Måste ha skrivbord där för att ge kylkanalerna luft?). Så dessa använder jag sällan, även om de är rätt moderna och snabba. (AMD Ryzen 5500 är den nyaste, en Lenovo Ideapad jag köpte på Elgigantens rea. Den är rätt bra!).

Varför använder jag då inte mitt skrivbord kanske någon frågar?
-Skrivbordet är överbelamrat med hårddiskar, SSD, tangentbord, fem till sju datorer jag inte längre använder, olika kylare (allt från AM2 till AM4), ett kylskåp (!) för jag tänkte testa kyla ett moderkort som ett roligt projekt när jag hade tråkigt cirka 2016, och en massa annan elektronik. Kylskåpet är för övrigt samma modell som många hotell har som "minibar".

Tänkte förvara "Jolt" i kylskåpet, men Jolt finns inte längre, och kompressorn stör mig när jag sover.
Bild på kylskåp:

Nåja. Ungefär så ser det ut i mitt liv just nu!
(Eller på mitt skrivbord snarare.)

Edit igen: Mitt kylskåp har frysfack såg jag just nu när jag öppnade dörren. För att förvara glass i. Men det ser ungefär samma ut som på bilden.

Bild på kylskåpet, men inte exakt samma modell, dock close enough.
Permalänk

Lätt upcyclat piano agerar datorbord med skärmen fäst i bakstycket där harpan egentligen ska sitta och med datorn gömd innuti pianot. Samt custom strömknapp ur en lastbil som jag har liggandes bredvid tangentbordet.
Ovanpå piano tangenterna ligger en skiva genomskinlig polykarbonat.

Hela uppsättningen står i uppvärmd veranda med stora fönster som vetter mot bakgården och skog

- DrAg00nEn

Visa signatur

Delat konto.

DrAg00nEn - #MultiplatformGamer
4thePlayers - #PlayStationGamer

Permalänk

Skrivbord givetvis! Tycker det är roligt att iallafall 9 i skrivande stund är floorgang 😁

Visa signatur

Eltreum: AMD Ryzen 7 5800X3D | Asus Prime B350-Plus | 16GB 2933Mhz DDR4 | PowerColor 7900XTX | Crucial MX500 1TB | Seagate Barracuda 3TB | Asus VG27AQ1A

Permalänk
Testpilot

Beroende på syssla varierar det lite..

På kontoret används en stationär dator vid skrivbordet som också huserar en 48" OLED som datorskärm, detta är nästan uteslutande en arbetsyta men används utöver det till att spela flerspelarspel med kompisar över Discord. Annars använder jag laptopen ansluten vid TV-möbeln i vardagsrummet, alternativt sitter med den i knät vid soffan om jag bara slösurfar eller pluggar.

Det blir en del att sitta i recline-fotöljen på kontoret emellanåt, detta också som pluggyta eller bara lyssna på musik och slappna av. Annan avslappningsyta är sovrummet, då med Steam Deck på magen eller någon pod/vodcast via chromecast till TV:n där och bara luta sig tillbaka en stund.

Lägger stor vikt på möjligheten till variation. Tror det är viktigt att kunna ge varandra utrymme att ha sin egna tid, det är åtminstone något som är viktigt i det förhållande jag lever i. Ingen av oss är speciellt förtjusta i att konsumera media genom telefonen, har därmed blivit en storbildsskärm i varje rum och avskilda datorhörnor också - speciellt sistnämnda är essentiellt då vi har olika umgängeskretsar och behov av att det är lite tystare runtomkring datoranvändandet utan att den störs av den andre.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av DrAg00nEn-4thePlayers:

Lätt upcyclat piano agerar datorbord med skärmen fäst i bakstycket där harpan egentligen ska sitta och med datorn gömd innuti pianot. Samt custom strömknapp ur en lastbil som jag har liggandes bredvid tangentbordet.
Ovanpå piano tangenterna ligger en skiva genomskinlig polykarbonat.

Hela uppsättningen står i uppvärmd veranda med stora fönster som vetter mot bakgården och skog

- DrAg00nEn

Detta vill jag se bild på!

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Hoho du ska bara veta hur många kolleger och folk jag känner som har fuckat upp kroppen efter 1,5 år med laptopen vid köksbordet på distansarbete

Stackars satar. Men är huvudet dumt....