Permalänk
Medlem
Skrivet av Zoroed:

I kontraktet står där;

Prisändring får ske efter avtalets ingående, men inte efter leverans. Orsaken till prisändringen ska vara hänförlig till offentliga åtgärder såsom lagändringar, myndighetsbeslut, skatter eller tullar som är utanför säljföretagets kontroll och som företaget inte skäligen kunde förväntas ha räknat med vid köpet och vars följder det inte heller skäligen kunde ha undvikit eller övervunnit.

Om jag tolkar det rätt så får de inte ändra priset efter leverans?
Eller syftar ovan text på månadsavgiften för bilen och tar inte räntan i beaktning?

Det blir rätt meningslöst när samtliga villkor inte anges. En sökning på det du kopierat ger vid handen att det är Volvos leveransvillkor för egen bilhandel och inte några leasingvillkor. Det vill säga vad som gäller om man köper kontant och då rör det priset på bilen som matas in i leasinglådan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Det blir rätt meningslöst när samtliga villkor inte anges. En sökning på det du kopierat ger vid handen att det är Volvos leveransvillkor för egen bilhandel och inte några leasingvillkor. Det vill säga vad som gäller om man köper kontant och då rör det priset på bilen som matas in i leasinglådan.

Detta är det ända jag kan hitta på köpeavtalet som är relaterat till prisändring i alla fall.
Sen finns där DNBs villkor och ja antagligen står där någonstans att räntan kan komma att höjas.

Bör det inte stå i köpeavtalet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zoroed:

I kontraktet står där;

Prisändring får ske efter avtalets ingående, men inte efter leverans. Orsaken till prisändringen ska vara hänförlig till offentliga åtgärder såsom lagändringar, myndighetsbeslut, skatter eller tullar som är utanför säljföretagets kontroll och som företaget inte skäligen kunde förväntas ha räknat med vid köpet och vars följder det inte heller skäligen kunde ha undvikit eller övervunnit.

Om jag tolkar det rätt så får de inte ändra priset efter leverans?
Eller syftar ovan text på månadsavgiften för bilen och tar inte räntan i beaktning?

Troligen är räntan separerad från det, men värt att kika vidare på

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zoroed:

Detta är det ända jag kan hitta på köpeavtalet som är relaterat till prisändring i alla fall.
Sen finns där DNBs villkor och ja antagligen står där någonstans att räntan kan komma att höjas.

Bör det inte stå i köpeavtalet?

Vad som är viktigt är att det är hyresavtal och inte ett köp. Så du har inte samma skydd när det kommer till konsumentköplag, utan man väldigt lite skydd när det kommer till hyresavtal.

Jag såg det via avtalet jag godkände med bankID när jag hämtade ut bilden och har DNB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tinkerbeard:

En i min närhet fick precis beskedet att de ska höja avgiften på hens privatleasing. De hävdar Force Majeur vilket i min mening är helt bisarrt. När de innan räntehöjningarna säger att månadsavgiften ej kan ändras då räntan är fast.

Ett avtal är ett avtal.

Force Majeur? Räntan är ju inte ens hög än.

Permalänk
Medlem

Blev ju eventuellt lite goda nyheter idag:

https://sverigesradio.se/artikel/efter-manga-klagomal-arn-ger-kund-ratt-mot-leasingbolag

Jag har inte ens hämtat ut min bil än och blev lovad i april att INGET kan påverkar kostnaden förutom klimatbonusen om bilen blir levererad 2023 (har även en fast kostnad på ett påskrivet "hyresavtal"). Däremot kryper det ju fram nu att det ska skrivas ytterligare ett avtal när bilen hämtas ut där det står att räntan kan ändras. Känner mig lite lurad ändå då detta helt klart var en anledning till att just leasa istället för att köpa på avbetalning.

Visa signatur

Intel i5-2500k | 8gb Corsair DDR3 | Radeon 4890 | Antec P182 | Samsung SSD 830 | Huawei P10 | Epagneul Breton |