Quiz: Har du det som krävs för att bli nätverkstekniker?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Högst basala frågor... Kan man inte dom och jobbar inom branschen är det illa. Bortsett från att man slarvat kanske.

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Mitt resultat: 4/10.

Jag tyckte frågorna och alternativen var skrivna på ett onödigt krångligt sätt för att höja svårigheten i onödan. Vad är ”datagram” för nått t.ex? Var tvungen att läsa vissa meningar typ flera gånger för att se vad som var skillnaden mellan alternativen. Men det blev några rätt ändå, känns som det kommit mkt nya termer sen jag läste CCNA för typ 20 år sen.

Datagram pratade man redan 80-90 talet när det gällde radio och radiomodem då att få över information på annat sätt än med voice var knöligt att få till...

ursäkten att det var 20 år sedan hjälper inte här

Permalänk
Medlem

Gick sådär...

Permalänk
Medlem

Helt ok ändå eftersom jag inte gjort något med nät alls på några år.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Medlem

GRE, finns det ens någon som kör något sådant?
Där fick man för att man inte kan läsa skillnaden på krypterad och okrypterad.

Permalänk
Medlem

Jävla GRE som förstörde mitt resultat

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas H:

9/10. Gissade på IPSec istället för GRE, men annars var jag väl hyffsat säker. Det är väl tur det, med tanke på att jag jobbar som systemadministratör/nätverkstekniker.

Samma jag åkte på. Hemmablind då vi kör ipsec med enbart auth

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

Haha, fan 9/10 och jag är nätverkstekniker.. skit.

Visa signatur

Antagligen en bättre dator än vad du har!

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Entusiast

Tur det när man har några högskolepoäng i nätverksadministration. Man var nervös inför denna men det gick vägen 😅

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Permalänk
Medlem

Läste dock fel på frågan om tunnling, så valde fel svar. Gick lite väl snabbt där, kanske.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzanar:

Mitt resultat: 10/10.

Tur det när man har några högskolepoäng i nätverksadministration. Man var nervös inför denna men det gick vägen 😅

Jag tänkte samma sak, men kan ärligt säga att jag glömt en hel del

Permalänk
Medlem

Nöjd med resultatet. Nätverk är det i särklass tråkigaste ämnet i datorvärlden.

Visa signatur

Idioter förbokar datorspel.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Tur att man inte håller på med nätverk annat än hemma

Permalänk
Medlem

Det var som tusan.

Visa signatur

[Gigabyte X570 Aorus Xtreme rev. 1.0][5950X][G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo 16-16-16-36][ASUS GeForce RTX 3090 ROG Strix OC][Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB, Seagate FireCuda Gaming Hub 16TB][Noctua NH-D15 chromax.black][Corsair AX1600i][Xigmatek Elysium][Samsung S27B970D]

Permalänk
Inaktiv

Jobbannons som quiz? Kreativt

Termen datagram bör man väl känna till om man är akademiskt utbildad inom IT.

"IP-plan" har jag dock inte hört förut användas på svenska.

Permalänk
Medlem

Jobbar ju med detta så borde väl kunna det.

Då håller jag inte helt med om ip plan

Permalänk

Var ju delvis nätverkstekniker för snart 5 år sedan. Även utbildad inom det och tog examen över 12 år sedan, men såklart tryckte jag fel på en fråga. Skulle tryckt på GRE men klantade mig och kom åt IPSec får skylla på att jag hör den termen oftare än GRE av någon anledning samt att man är lagom trött.

Hoppas IT-total hittar folket de söker! Samt trevlig helg på er!

Permalänk
Medlem

Ip-plan i form av en nätskiss är inte riktigt standard, den hör hemma i ipam eller annat system imo. Kul quiz annars

Visa signatur

Fyra ord före katastrofen: "Lugnt, vi har backuper".

Permalänk
Medlem

3 rätt, med tur. Kan inte ens lyckas strömma 4k/hdr med hög bitrate från PC:n till Bravian utan lagg.

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Citera för svar

MSI Z490 MAG TOMAHAWK | Intel Core i7 10700K | Corsair 64GB DDR4 3200MHz | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1TB | WD Black 6TB Desktop Drive | Corsair RM750X 750W | Fractal Design Define R6

Permalänk
Medlem

Varför skulle man vilja tunnla trafik okrypterat i ett privat nät?

Permalänk
Medlem

får jag jobbet?

Permalänk
Medlem

Svarade fel på första då jag inte rört osi-modellen sen universitetet, visste dock skillnaden på dem.

Visa signatur

WS: Fractal Design Pop Silent | Seasonic Prime G12 GC 550W | Gigabyte B650 Eagle AX | Ryzen 7 7700 | Corsair 64GB DDR5 | Asus Xonar DX | Arch Linux (x86_64) | Eizo EV2795
HTPC: Philips 50PUS8804, Kodi samt extern usb-disk
Server: Raspberry Pi 4 | 8GB RAM | HDD 750GB | Arch Linux (armv7h)

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Mitt resultat: 4/10.

Jag tyckte frågorna och alternativen var skrivna på ett onödigt krångligt sätt för att höja svårigheten i onödan. Vad är ”datagram” för nått t.ex? Var tvungen att läsa vissa meningar typ flera gånger för att se vad som var skillnaden mellan alternativen. Men det blev några rätt ändå, känns som det kommit mkt nya termer sen jag läste CCNA för typ 20 år sen.

Datagram är definitivt förknippat med just UDP. Fråga 4 var däremot väldigt tvetydig.

Visa signatur

CCNP