Android eller iPad för ENKLA videosamtal med di gamle

Permalänk
Medlem

Android eller iPad för ENKLA videosamtal med di gamle

Mor och far runt 80 och jag bor ett par timmar bort så barnen träffar inte farmor och farfar tillräckligt ofta och jag vill med en julklapp göra att det blir enklare att mötas via video.
Har provat Google Meet med dom (de har en gammal laptop) men nej...
De har androidtelefoner, och en gammal androidplatta men de är inte några gurus precis.
Då jag nyligen själv halkat in i Appleträsket efter att varit stadigt förankrad i Android sedan Android Dev Phone (google it) så är jag förtjust i FaceTime och dess enkelhet!

Så, med Google Duo borta, finns det något alternativ till FaceTime på Android egentligen - för det går väl inte få Meet att funka som Duo?
WhatsApp, visst, men jag tycker kvaliteten oftast är mycket sämre.
Mottar gärna tips på andra appar.

Det jag eftersträvar är att de har en platta i ett ställ som de enkelt kan använda för att "ringa" barnbarnen.
Ska jag skaffa dom en iPad helt enkelt? Eller en ny Androidplatta?
Är Amazon Echo Show ett vettigt alternativ? Jag tänker de har mer nytta av en ny platta då den gamla de har används rätt flitigt för nyheter o.d.

Visa signatur

http://www.kindredspirits.nu - skön goth utan förbehåll

Permalänk
Medlem

Svårt att göra det enklare än Google Nest Hub Max.

Permalänk
Medlem

Säger iPad.
Vet flertalet äldre, både privat och halvt privat, som varit totalt anti all teknik...som har förstått sig på facetime's enkelhet och Apple i synnerhet. Säger ju inte att övriga är dåliga...

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

En sak som inte ska underskattas är också att välja något som du, då jag antar att du kommer ansvar för all support, känner dig bekväm med så att det blir enklare att felsöka. När jag och frun konverterade hennes föräldrar till Apple blev våra liv oerhört mycket enklare eftersom det är vad vi använder i vardagen. Är du således förtjust i Apple för tillfället och gillar facetime så skulle jag rekommendera att använda plattformen som har det.

Använder facetime flera gånger i veckan för att låta dottern kommunicera med både mina och fruns föräldrar. Fungerar klockrent för oss och då är den tekniska kompetens hos särskilt mina svärisar inte superhög. Att facetime i mångt och mycket ser ut som ett telefonsamtal (det ringer, tryck på grön) och är integrerat som standard har varit oss till stort nöje.

Nackdel är väl att de som tidigare androidanvändare kan komma att känna sig vilse i systemet till en början så det kan nog bli några supportsamtal.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Rekordmedlem

Är inte Messenger enkelt nog ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Går att ringa vanliga videosamtal i Google Meet med bra kvalité.

Fördel Android:
- De använder redan Android och är nöjda med sin tidigare platta
- Samma laddsladdar som tidigare
- Billigare(?)

Fördel iPad:
- Du kan lättare felsöka om du själv har en iPad
- Generellt bra kameror och skärmar

Permalänk
Medlem
Skrivet av pandemon:

Mor och far runt 80 och jag bor ett par timmar bort så barnen träffar inte farmor och farfar tillräckligt ofta och jag vill med en julklapp göra att det blir enklare att mötas via video.
Har provat Google Meet med dom (de har en gammal laptop) men nej...
De har androidtelefoner, och en gammal androidplatta men de är inte några gurus precis.
Då jag nyligen själv halkat in i Appleträsket efter att varit stadigt förankrad i Android sedan Android Dev Phone (google it) så är jag förtjust i FaceTime och dess enkelhet!

Så, med Google Duo borta, finns det något alternativ till FaceTime på Android egentligen - för det går väl inte få Meet att funka som Duo?
WhatsApp, visst, men jag tycker kvaliteten oftast är mycket sämre.
Mottar gärna tips på andra appar.

Det jag eftersträvar är att de har en platta i ett ställ som de enkelt kan använda för att "ringa" barnbarnen.
Ska jag skaffa dom en iPad helt enkelt? Eller en ny Androidplatta?
Är Amazon Echo Show ett vettigt alternativ? Jag tänker de har mer nytta av en ny platta då den gamla de har används rätt flitigt för nyheter o.d.

Google Duo appen har blivit Google Meet. Finns som app här https://play.google.com/store/apps/details?id=com.google.andr... så det är bara att fortsätta använda det på telefonen.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk

Ipad gen 10 har FaceTime-kameran på långsidan. Det känns mer naturligt att hålla surfplattan i landskapsläge när det är två som vill vara med.

Den har dessutom USB C. Och med uppdateringar i flera år kommer apparna fortsätta fungera. Jag skulle tro att de klarar sig på 64 GB men om du tänker långsiktigt är det bättre med 256 GB om du känner att du har råd med den merkostnaden större lagringsutrymme kostar.

Visa signatur

Citera mig - annars kan svar utebli i trådar jag inte själv skapat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pandemon:

Mor och far runt 80 och jag bor ett par timmar bort så barnen träffar inte farmor och farfar tillräckligt ofta och jag vill med en julklapp göra att det blir enklare att mötas via video.
Har provat Google Meet med dom (de har en gammal laptop) men nej...
De har androidtelefoner, och en gammal androidplatta men de är inte några gurus precis.
Då jag nyligen själv halkat in i Appleträsket efter att varit stadigt förankrad i Android sedan Android Dev Phone (google it) så är jag förtjust i FaceTime och dess enkelhet!

Så, med Google Duo borta, finns det något alternativ till FaceTime på Android egentligen - för det går väl inte få Meet att funka som Duo?
WhatsApp, visst, men jag tycker kvaliteten oftast är mycket sämre.
Mottar gärna tips på andra appar.

Det jag eftersträvar är att de har en platta i ett ställ som de enkelt kan använda för att "ringa" barnbarnen.
Ska jag skaffa dom en iPad helt enkelt? Eller en ny Androidplatta?
Är Amazon Echo Show ett vettigt alternativ? Jag tänker de har mer nytta av en ny platta då den gamla de har används rätt flitigt för nyheter o.d.

Skulle absolut rekommendera iPad om du själv då har halkat in på Apple träsket pga FaceTime, bra video och bra ljudkvalité under samtalen. Tycker Messenger som exemple, dem har dålig upplösning, ljudet är halvkasst och det laggar gärna under samtalen.

Kör själv Apple pga smidigheten med FaceTime, min grabbs farmor och farfar har en iPad så vi brukar köra FaceTime och det funkar smärtfritt.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X - ASRock B650i Lightning - G.Skill 32GB 6000MHz Trident Z5 - ASUS TUF Gaming RX 7900 GRE OC - Corsair SF750 - Thermalright Peerless Assassin 120 Mini - Cooler Master NR200P

Permalänk
Medlem

Barför fungerade inte foogle meet om duo fungerade?
Det är ju i princip bara en namnbyte.