WD TV Live HD gen 3 vägrar läsa in externa hårddiskar

Permalänk
Medlem

WD TV Live HD gen 3 vägrar läsa in externa hårddiskar

Senaste 10 åren har jag använt ett par WD TV Live HD som mina mediaspelare, men av någon anledning så vägrar de att läsa in externa hårddiskar som kopplas in. Jag har haft en extern hårddisk inkopplad i vardera mediaspelare 24/7 de senaste åren och de känns igen om man kopplar ur och sätter i dem igen, men om man försöker med nån annan hårddisk så blinkar mediaspelaren bara till en gång och slutar sen (vanligtvis blinkar den en massa gånger tills den läst in allt på disken). Har gjort fabriksåterställning, men gjorde ingen skillnad.

Jag vet att denna modell är gammal, från 2011, men den är så perfekt och såna här enkla mediaspelare görs inte numer så det vore skönt om det gick att lösa på nåt sätt.

Öppen för förslag på alternativ också förstås.

Visa signatur

STATIONÄRA: NZXT H7 Flow 2024 | MSI B550 TOMAHAWK MAX | AMD Ryzen 7 5700X + Noctua DH-15 | Gainward RTX 3090 Phoenix 24GB | 64GB Kingston HyperX Fury 3200MHz | Be Quiet! Straight Power 12 1000W 80+ Platinum | WD Black SN850X 2TB + WD Green SN350 2TB | 43" Philips The One 43PUS8949 4K/144MHz | Logitech G703 | Logitech MX Keys S | HyperX Cloud III Wireless

LAPTOPEN: Lenovo LOQ 15APH8 | AMD Ryzen 7 7840HS | RTX 4060 8GB | 2x8GB Samsung 5600MHz | WD Black SN850X 2TB + WD Green SN350 2TB | Logitech G703

Permalänk
Medlem

Hade några såna innan jag ledsnade på begränsningarna och krånglet, bytte till Raspberry Pi och Kodi (fd XBMC), enklare, snabbare, smidigare och med uppdaterad säkerhet.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

De nyare diskarna du provar med och inte fungerar - är de över eller under 2 TB i storlek?.

Har du provat med en modern disk som har mindre än 2TB stor FAT32-partition på sig och med MBR-partionering.

I den här perioden runt 2012 så gick man från MBR-partitioner till GPT-partitioner för att MBR inte klarade med än 2 TB storlek med 512-bytes sektorer (och 16 TB om man har 4k-sektorer) .

Under perioden när diskarna var i storlek mellan 2, framförallt för 3TB-diskar och lite vid 4 TB storlek så hade många av externa USB-diskarna konvertering mellan 512-bytes sektorer internt och 4K-sektorer externt när det lästes över USB för att man skulle kunna ha större än 2TB med MBR-partitioner (i huvudsak för att windows XP användes fortfarande i stor utsträckning och skulle kunna hantera diskarna då denna inte hade GPT-stöd).

Men denna konvertering mellan 512-bytes sektorer och 4k-sektorer gick man ifrån ganska fort i externa USB-diskar då det var inte helt problemfritt och i och med att 48-bitsstödet för LBA över SATA/USB blev allmänt etablerat - idag sedan typ 2012-2014 har i stort sett alla externa USB-diskar åter gått tillbaka till 512-Bytes sektorer och adresseras med LBA48-bit även om diskarna nu närma sig 20 TB i storlek.

SATA-diskar med 4k-native sektorer har lyst med sin frånvaro fast alla moderna SATA-diskar har native 4k-sektorer i sig internt och 512-bytes storleken på sektorer som visas över SATA-gränssnittet är emulerad storlek. - det är SAS-diskar som har 4K sektorer native och dessa kan också i regel formaterar till andra sektorstorlekar som 4160 byte och 4224 byte resp. vid 512-bytes sektorer, 520 och 528 byte stora för extra paritet inom sektorn.

Min gissning är att din mediaspelare bara hanterar 32-bits LBA och eftersom externa USB-diskar med 4k-sektorer sedan länge inte går att få tag på och det bara fins externa USB-diskar med 512-bytessektorer att köpa idag så kan du inte använda externa diskar som är större än 2 TB och då med bara MBR som partitions-tabell.

Förmodligen måste filsystemet också vara FAT32 och inte ExFAT då den inte känner igen det senare - stödet för NTFS kan i den här tidsåldern vara mer eller mindre tveksam och kanske bara stöder läsning, och förmodligen fins det också här en begränsning på 8 TB (32 bit signed int) eller 16 TB (32-bit signed int) om man skulle kunna finna så stora 4k-sektor diskar.

---

Det går att formatera om en större USB-disk ned till 2 TB och med bara MBR-partition - men resten av utrymmet på disken kan du inte använda för din mediaspelare eller för något ytterligare partition heller iom. MBR-partitionen..

---

kan din spelare hämta filer över nätverket?

En alternativ är att bygga en mediaspelar på tex. RPI4 - visst det blir byggsats och man måste fixa egen låda mm. men det fungerar oftast bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

De nyare diskarna du provar med och inte fungerar - är de över eller under 2 TB i storlek?.

Har du provat med en modern disk som...

Det lustiga är att det verkar nästan slumpmässigt. Alla mina externa hårddiskar är WD MyBook och jag provade allihop på båda mediaspelarna ikväll. De accepterar både en 4TB och en 8TB MyBook som jag köpte för kanske 3 år sedan, men vägrar läsa in en på 3TB och en på 4TB som båda säkert är 8-10 år gamla. En 8TB MyBook ur senaste generationen diskar måste ju ha de där nyare sakerna du nämner och trots det så är båda mediaspelarna ok med den.

Både de som accepteras och inte accepteras är allihop formaterade i NTFS.

Visa signatur

STATIONÄRA: NZXT H7 Flow 2024 | MSI B550 TOMAHAWK MAX | AMD Ryzen 7 5700X + Noctua DH-15 | Gainward RTX 3090 Phoenix 24GB | 64GB Kingston HyperX Fury 3200MHz | Be Quiet! Straight Power 12 1000W 80+ Platinum | WD Black SN850X 2TB + WD Green SN350 2TB | 43" Philips The One 43PUS8949 4K/144MHz | Logitech G703 | Logitech MX Keys S | HyperX Cloud III Wireless

LAPTOPEN: Lenovo LOQ 15APH8 | AMD Ryzen 7 7840HS | RTX 4060 8GB | 2x8GB Samsung 5600MHz | WD Black SN850X 2TB + WD Green SN350 2TB | Logitech G703

Permalänk
Medlem

NTFS kan ibland ställa till det i linux/android drivna burkar som media spelare/etc.
Och det kan handla om en hel del halvt omöjliga skumma fel.
Det enklaste är att köra EXFAT som har fullt stöd i både linux/android och windows, heller med EXT3,EXT4,XFS som det finns windows drivrutiner till (men dom är inte 100% ofelbara så man kan få problem i windows istället).

Det andra jag tänker på är om väggbulan/transformatorn börjar tappa orken så pass att hårddisken känner av och avbryter uppspinnandet men inte så mycket att WD live burken stänger ned.
Kan enkelt kollas med en annan välkänd (vilket kan vara svårt o veta dock) fungerande väggbula, heller prova med en strömsatt usbhubb, dvs hubben med en egen väggbula.
Funkar det då så är det stor risk att det är strömrelaterat.
Och det är ju vid uppspinnandet som det drar mest ström och dom gånger där man kommer över tröskeln så funkar det nog felfritt då det drar mindre ström hela tiden då.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av favouredhawk:

Det lustiga är att det verkar nästan slumpmässigt. Alla mina externa hårddiskar är WD MyBook och jag provade allihop på båda mediaspelarna ikväll. De accepterar både en 4TB och en 8TB MyBook som jag köpte för kanske 3 år sedan, men vägrar läsa in en på 3TB och en på 4TB som båda säkert är 8-10 år gamla. En 8TB MyBook ur senaste generationen diskar måste ju ha de där nyare sakerna du nämner och trots det så är båda mediaspelarna ok med den.

Både de som accepteras och inte accepteras är allihop formaterade i NTFS.

Jag har svårt att tänka mig att det skulle vara bekymmer när det är en linux-snurra i botten på mediaspelarna (nästan allt som det inte står uttalat windows är linux-nurror och i några fall BSD baserat [läs apple-produkter]) - dock är dom svårt strippade och mycket bra-och-ha är borttagna och ofta är dom separata kommandon ( som ls, cat, find, du mfl.) borttagna och istället med länkar pekar på en och samma binär som kallas busybox där de normala kommandona ofta är kraftigt reducerade i funktionalitet. - flashminne är dyrt...

- Men typiska externa USB snurrdiskar i området 3-4 TB köpt 8-10 år sedan använder 4k-sektorer över USB (för att komma runt 2 TB-spärren med 512-bytes sektorer) medans dagens externa USB-snurrdiskar kör konsekvent med 512-bytes sektorer av anledningen att SATA-diskarna som de byggs kring aldrig hoppade på 4k-sektor tåget utan sådan hittas endast hos SAS-diskar med några få undantag.

Det *borde* inte spela någon roll men stämmer med tidsintervallet på de gamla icke fungerande diskarna men fungerande på dagens diskar vid användning på din mediaspelare.

Permalänk
Medlem

Har du kollat inställningarna för USB disken?

Citerar manualen

The media player only supports mass USB storage
mode. Make sure that the USB device is configured
as a "mass storage device."
Make sure the USB device’s file system is supported
(NTFS, FAT/FAT32, or HFS+).

https://www.bhphotovideo.com/lit_files/126115.pdf

Har du senaste Firmware? När du återställde kan den den ha gått tillbaka till den som den kom med när du köpte den.
https://support.wdc.com/downloads.aspx?p=156

Visa signatur

MB Gigabyte X570 I AORUS PRO RAM Corsair 16GB DDR4 3200MHz CL16 SSD Gigabyte AORUS NVMe Gen4 SSD 500GB CPU Ryzen 5 3600 GPU ASUS GeForce GTX 1660 Ti Chassi FD Node 202