Permalänk
Medlem

Monitor hjälp

Ska investera ny burk och skärm.

Det står då mellan VA och IPS
Är tyvärr den som har svårt för när svart är grått och verkar vara många IPS som har det så.
Sen är jag väldigt emot Ghosting och VA verkar ha problem med det

Har idag 3st 27” 60hz 1080p skärmar.

Här är skärmarna jag kollat på. Tips?
LG 34gn850
LG 38gn950
Dell 34 S3422DWG (flicker under 60hz med gsync)
AOC 49 AG493UCX2
Samsung 49 g9 (ej neo)
Gigabyte 43 AORUS FV43U 4K (vertical banding)

Kan även tänka mig andra märken.
Vill ha bra svart och ingen ghost/smear

Tips tack

Permalänk
Medlem

Vill du ha bra svärta är det ju OLED som gäller.

https://cdon.se/hemelektronik/smart-tv-lg-48c24la-48-4k-ultra...

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem

48” blir för maffigt. Sen oled har jag som tv för film. Sony 75” a80j. Men för speldator vill jag ej ja oled. Då jag kan sitta många timmar i cubase och risk för burnin. Risken är där det går nog inte att säga att inget händer

Permalänk
Medlem
Skrivet av fredd_3:

48” blir för maffigt. Sen oled har jag som tv för film. Sony 75” a80j. Men för speldator vill jag ej ja oled. Då jag kan sitta många timmar i cubase och risk för burnin. Risken är där det går nog inte att säga att inget händer

Du föreslog två 49-tummare själv så därför föreslog jag denna. Jag har använt min OLED-TV som datorskärm ca 15 timmar per dag i 20 månaders tid och jag har inte sett minsta tillstymmelse till någon inbränning i alla fall.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem

Ja dom där
49 jag pratar om är ultrawide
Förutom gigabyte som är 43 ^^
Tack

Permalänk
Medlem
Skrivet av fredd_3:

Vill ha bra svart och ingen ghost/smear

Tips tack

Enda egentliga alternativet då är OLED som nämnt tidigare

Modellerna du har att välja på då idagsläget som är bäst lämpade för skrivbordet är följande

LG C2 42'' (Notera att den endast har HDMI 2.1 för 4k 120hz och ej Displayport då det är en TV)

Dell Alienware AW3423DW QD-OLED

Asus ROG Swift OLED PG42UQ (Samma panel som LG C2 med med matt skärmyta, displayport och kylfläns för högre ljusstyrka och för att minimera "image retention", saknar däremot stöd för Dolby Vision som LG:n har)

Du kan finna en jämförelsevideo mellan C2, Alienware skärmen och Samsungs senaste Odyssey Neo skärmar nedan. Sistnämnda är dom VA skärmar på marknaden som har minst ghosting/smearing (tillsammans med Odyssey G7 1440p 240hz orginalmodellen) men du behöver stå ut med en extrem krökning på 1000R

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | Palit Geforce RTX 3080 GamingPro | Gigabyte Aorus X570S PRO AX | Noctua NH-U12S |
Kingston Fury Beast RGB 32GB DDR4 @ 3600Mhz | Fractal Design Define R4 | Seasonic Focus GX-1000 80+ Gold |
Dell S3220DGF 1440p @ 165hz | Sennheiser HD 58X | Edifier S530D

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZimpanX:

Enda egentliga alternativet då är OLED som nämnt tidigare

Modellerna du har att välja på då idagsläget som är bäst lämpade för skrivbordet är följande

LG C2 42'' (Notera att den endast har HDMI 2.1 för 4k 120hz och ej Displayport då det är en TV)

Dell Alienware AW3423DW QD-OLED

Asus ROG Swift OLED PG42UQ (Samma panel som LG C2 med med matt skärmyta, displayport och kylfläns för högre ljusstyrka och för att minimera "image retention", saknar däremot stöd för Dolby Vision som LG:n har)

Du kan finna en jämförelsevideo mellan C2, Alienware skärmen och Samsungs senaste Odyssey Neo skärmar nedan. Sistnämnda är dom VA skärmar på marknaden som har minst ghosting/smearing (tillsammans med Odyssey G7 1440p 240hz orginalmodellen) men du behöver stå ut med en extrem krökning på 1000R

https://www.youtube.com/watch?v=gw7f6d7iFgI

Ja tack för detta fina svar

Jag förstår att det borde bli oled. Men om inte 42” går ner i pris på BF
Så får det bli en LG gn850 elr gn950

Blir mest spel och musik produktion så får väl stå ut med sämre svärta :/ skulle inte palla med ghosting osv som på VA

Ska jag ändå se film går jag till biorummet och skådar på en 75” sony a80j med evo panel ^^ <3

Permalänk
Medlem

Sitter själv på en LG UltraGear 38GN950-B. Eller satt, den står som backup till min Alienware OLED som jag nappade på med det snälla intropriset och suktandet efter att köra OLED även till datorn efter ett antal år med OLED-tv.
GN950 är lätt den bästa skärm non-OLED jag haft. Så den kan jag rekommendera att gå för om IPS är valt spår. Sjukt fin bild. Och 38" i kombo med 3840x1600 var enligt mig verkligen en sweet spot till storlek/upplösning. Den enda nedsidan för mig i övergången till OLED var just återgången till 34" 3440x1440.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Metboy:

Sitter själv på en LG UltraGear 38GN950-B. Eller satt, den står som backup till min Alienware OLED som jag nappade på med det snälla intropriset och suktandet efter att köra OLED även till datorn efter ett antal år med OLED-tv.
GN950 är lätt den bästa skärm non-OLED jag haft. Så den kan jag rekommendera att gå för om IPS är valt spår. Sjukt fin bild. Och 38" i kombo med 3840x1600 var enligt mig verkligen en sweet spot till storlek/upplösning. Den enda nedsidan för mig i övergången till OLED var just återgången till 34" 3440x1440.

Snälla du. Hur illa är svart i mörka spel med ips om man aldrig haft det

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av fredd_3:

Snälla du. Hur illa är svart i mörka spel med ips om man aldrig haft det

Du har 3 st 1080p-skärmar skriver du. Vad är det för teknik? TN? Då är svärtan i en typisk IPS bättre än vad du har idag.

"Svärtan" är egentligen kontrastförhållande och hur mycket av det egna ljuset panelen kan blockera. En modern IPS kan blocka något mer ljus/högre kontrastförhållande än en TN-panel. Extra särskilt så när du tittar i vinkel. Samtidigt kan en modern skärm vara mycket ljusstarkare än en äldre så att de från början lyser starkare och därför får sämre svärta än den gamla skärmen.

Mycket av diskussionen runt "dålig svärta" på IPS kommer av just detta. Nya skärmen är mycket ljusstarkare än den man hade innan. Pupillen drar ihop sig när man möter det starkare ljuset så man tänker kanske inte på det då – även om en del reagerar med ögontrötthet, huvudvärk och letar efter tekniska svar på detta.

Men man ser i spelens mörka delar att det lyser mer i svart och tänker att "...IPS är sämre på svärta" när det egentligen bara är skärmen som överlag lyser mycket starkare.