Svårt att hitta chassi, behöver råd.

Permalänk
Medlem

Svårt att hitta chassi, behöver råd.

Hej igen jag har funderat länge på komponenter till mitt nya bygge (köpte ett PowerColor Radeon RX 6800 XT 16GB Red Devil under rean) men har lite svårigheter med att hitta ett bra chassi. Chassit för min nuvarande dator som jag byggde ca 2014-2015 är ett fractal design define r4 vilket jag varit ganska nöjd med. Har letat litet efter något som är liknande i utseende. rymligt att arbeta i och gärna har utrymme för ett cd/dvd/blu-ray läsare. Sneglade lite på "Corsair 5000D AIRFLOW ATX Mid Tower Case" och liknande, men pcpartpicker ger mig detta meddelandet på de flesta chassin jag kollar på så jag skulle behöva lite köpråd.

B
Note: A USB 2.0 to USB 3.2 Gen 1 header adapter is required.
C
Note: A USB 3.2 Gen 1 to USB 3.2 Gen 2 header adapter is required.

Nedan är det planerade bygget (gpu har jag som sagt redan köpt) och ni får gärna komma med förslag på det då det blev lite dyrt men jag hoppas att priserna går ner lite nästa vecka.

Permalänk
Medlem

Jag har ett Define 7 och det är ett fantastisk chassi.

Om du har tålamod så säljs det ofta för riktigt bra pris också

Mvh

Visa signatur

ASUS ProArt 602 Wood Edition - Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 64GB DDR5 - ASUS RTX 5090 ROG Astral OC - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Har kollat lite på det också men får samma meddelande om usb adapters samt att det kan vara för litet om jag inte använder xl versionen. Hur är luftflödet i det annars? vad får du för temperaturer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vlandza:

Har kollat lite på det också men får samma meddelande om usb adapters samt att det kan vara för litet om jag inte använder xl versionen. Hur är luftflödet i det annars? vad får du för temperaturer?

Varför ska du ha USB adapters?

Luftflödet är endast OK, jag har undervoltat min CPU och GPU för att hålla dem svala och tysta

Jag är nöjd med chassit, CPU ligger på 80-85c och GPU 80-95c på hot spot.

Mvh

Visa signatur

ASUS ProArt 602 Wood Edition - Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 64GB DDR5 - ASUS RTX 5090 ROG Astral OC - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Det är inte jag som vill ha adapters utan när jag slår in bygget på pc partpicker för att kolla kompatibilitet så får jag ett varningsmeddelande där det står.

B
C

Hade hoppats att man kunde undvika massa strul med kablar och adaptrar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vlandza:

Det är inte jag som vill ha adapters utan när jag slår in bygget på pc partpicker för att kolla kompatibilitet så får jag ett varningsmeddelande där det står.

B
C

Du kan ignorera detta, det saknar betydelse om det är delarna du har listat i ditt inlägg som du ska köpa

Mvh

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tackar för svaret men undrar av ren nyfikenhet bara varför jag får varningen om det inte är något att bry sig om? Behöver jag inte tänka på det öppnas det upp fler möjligheter. Tack för svaret förresten det verkar som temperaturerna kan bli något höga men det beror väl också lite på vilka komponenter du har i ditt bygge.

Permalänk
Medlem

Dessa är väldigt kloka och bra val generellt Define 7 och P500 är prisvärda.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/fmkKAe9wxu4Ehg5Fgpi_wewIdlI/chassin

Mvh

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vlandza:

B
C

Du får meddelandet för att ditt moderkort inte har någon intern USB-C / USB 3.2 kontakt utan endast på baksidan I/O panelen

Om du köper det moderkortet kommer du inte kunna använda chassits USB-C kontakt då du ej kan koppla in den, därav adapter-varningen.

Mvh

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ah okej det förenklar saker tackar så mycket för hjälpen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vlandza:

Ah okej det förenklar saker tackar så mycket för hjälpen.

Köp ett moderkort med USB-C kontakt internt, det kommer du ha nytta av framåt om du ska ladda prylar etc.

Mvh

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Något tips? har grävt i moderkortsträsket i ca 2 timmar nu och inte blivit mycket klokare. Känns som de moderkort som har allt jag vill ha kostar väldigt mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vlandza:

Något tips? har grävt i moderkortsträsket i ca 2 timmar nu och inte blivit mycket klokare. Känns som de moderkort som har allt jag vill ha kostar väldigt mycket.

Vad är det för funktioner du vill ha?

Mvh

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Förutom att allting skall passa så söker jag väl efter gott om usb portar, möjlighet att sätta i ljudkort, minst 4 sata 6 gb till mekaniska hårddiskar, att kunna använda chassits kontakter är ju ett plus samt användarvänliga bios. Wifi struntar jag i då jag alltid använder ethernet ändå, annars vet jag inte riktigt då moderkort som sagt kan vara ett riktigt träsk men jag vill ju såklart spendera mindre pengar då det här bygget redan verkar bli riktigt dyrt och jag försöker komma på alternativ så man vet vad man ska hålla koll på rean

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vlandza:

Förutom att allting skall passa så söker jag väl efter gott om usb portar, möjlighet att sätta i ljudkort, minst 4 sata 6 gb till mekaniska hårddiskar, att kunna använda chassits kontakter är ju ett plus samt användarvänliga bios. Wifi struntar jag i då jag alltid använder ethernet ändå, annars vet jag inte riktigt då moderkort som sagt kan vara ett riktigt träsk men jag vill ju såklart spendera mindre pengar då det här bygget redan verkar bli riktigt dyrt och jag försöker komma på alternativ så man vet vad man ska hålla koll på rean

Detta är ganska prisvärt och uppfyller dina krav, 7 st USB portar på baksidan 1 st USB-C, det har även 6 SATA portar på moderkortet och USB-C på moderkortet som du kan använda för chassits framsida. Det finns två st fulla PCI-E platser så du kan använda grafikkort och ett ljudkort.

https://www.elgiganten.se/product/gaming/datorkomponenter/mod...

Mvh

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vlandza:

Tog mig friheten att byta runt lite, vad tror du om detta?:

Visa signatur

*5800X|GB B550M Aorus Elite|32GB 16+16 Corsair LPX/Kingston(naken) 2133C15/2133C13 HynixAFR DR @3200C16|Asus RX7800XT OC|Seasonic GX750W|Thermaltake V21|Arctic II 280AIO|Samsung 980 Pro 2TB NVMe + 1+1TB 2,5" HDD RAID|Acer XV272Uz 1440p 240Hz

*14400f|GB B760M D3HP|64GB 2x32 Corsair LPX 2666C16|B580|RM650e|Phanteks Ultra|MSI CL A13 360AIO|1TB NVMe Crucial P310|Sony 720p 60Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

https://komponentkoll.se/bild/xtDng.png

Define 7 finns på Inet för 1490 kr, vitt svart utförande så känns onödigt dyrt med 2290 kr.

Mvh

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Define 7 finns på Inet för 1490 kr, vitt svart utförande så känns onödigt dyrt med 2290 kr.

Mvh

Ja, det har du rätt i, det har dock glas vilket kan orsaka en del oljud från diskarna, men det kanske är värt att stå ut med för prisskillnaden.

Visa signatur

*5800X|GB B550M Aorus Elite|32GB 16+16 Corsair LPX/Kingston(naken) 2133C15/2133C13 HynixAFR DR @3200C16|Asus RX7800XT OC|Seasonic GX750W|Thermaltake V21|Arctic II 280AIO|Samsung 980 Pro 2TB NVMe + 1+1TB 2,5" HDD RAID|Acer XV272Uz 1440p 240Hz

*14400f|GB B760M D3HP|64GB 2x32 Corsair LPX 2666C16|B580|RM650e|Phanteks Ultra|MSI CL A13 360AIO|1TB NVMe Crucial P310|Sony 720p 60Hz

Permalänk
Medlem

Kolla in det här chassit om du bryr dig om utseende. Har fastnat för det. Kommer köpa den själv till nästa bygge.
Kommer i Mini, Mid och XL och uppfyller ditt krav om plats för optisk enhet. Går att välja en hel del färger också.

https://www.fractal-design.com/products/cases/pop/pop-air/rgb...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Ja, det har du rätt i, det har dock glas vilket kan orsaka en del oljud från diskarna, men det kanske är värt att stå ut med för prisskillnaden.

Det är faktiskt ingen mätbar skillnad mellan sidopanel i metall med dämpning och panel i glas, jag har fått detta bekräftat från Be Quiet, se nedan citat från konversationen med dem:

"Only in measurements under laboratory conditions the glass panel has the better results in audibility.
But in use there will no difference between the two are audible. So you only have to decide what version you like more."

Mvh

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Detta är ganska prisvärt och uppfyller dina krav, 7 st USB portar på baksidan 1 st USB-C, det har även 6 SATA portar på moderkortet och USB-C på moderkortet som du kan använda för chassits framsida. Det finns två st fulla PCI-E platser så du kan använda grafikkort och ett ljudkort.

https://www.elgiganten.se/product/gaming/datorkomponenter/mod...

Mvh

Tackar för förslaget, läste lite om kortet och det skulle kunna vara intressant. Enda som höjde ögonbrynen lite var denna kommentaren.

Motherboard is great, no problems at all. Only slight issue is that the MSI Center software is pretty horrible. It's usable but it runs through the Microsoft store and just feels super clunky and awkward. I really only used it once at the very beginning to set the light configuration I wanted, though, so not a deal breaker by any means.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xSean145:

Kolla in det här chassit om du bryr dig om utseende. Har fastnat för det. Kommer köpa den själv till nästa bygge.
Kommer i Mini, Mid och XL och uppfyller ditt krav om plats för optisk enhet. Går att välja en hel del färger också.

https://www.fractal-design.com/products/cases/pop/pop-air/rgb...

https://www.youtube.com/watch?v=c2QPTcRIipk

Har faktiskt tittat lite på det då det skulle funka med ASUS ROG STRIX B550-F GAMING kortet enda negativa verkar vara att usb c porten uppenbarligen inte funkar enligt videon samt brist på hårddisk platser då jag för tillfället har min boot ssd och 2 vanliga mekaniska för extra uttrymme (totalt 7 tb). Men å andra sidan så är det också därför jag tittar på en större hdd gör att ha allting samlat på en disk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

https://komponentkoll.se/bild/xtDng.png

Ser intressant ut. Har du någon erfarenhet med ASRock B550 PG Riptide? hittar inte många kommentarer om det men det ser ut som det skulle täcka mina behov, aningen dyrt men det kanske är värt det. Kingston ssd's har jag ingen erfarenhet med, är de likvärdiga med samsung i kvalitet?

Cpu kylaren vet jag ingenting om, ät det den du använder? Valde noctua från början då jag aldrig haft problem med min DH 14 men jag är så klart öppen för andra märken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vlandza:

Ser intressant ut. Har du någon erfarenhet med ASRock B550 PG Riptide? hittar inte många kommentarer om det men det ser ut som det skulle täcka mina behov, aningen dyrt men det kanske är värt det. Kingston ssd's har jag ingen erfarenhet med, är de likvärdiga med samsung i kvalitet?

Cpu kylaren vet jag ingenting om, ät det den du använder? Valde noctua från början då jag aldrig haft problem med min DH 14 men jag är så klart öppen för andra märken.

Nej, jag har ingen erfarenhet med det moderkortet, men det har gott om SATA och USB.
https://www.youtube.com/watch?v=ApIoOJoDSWQ

Samsung brukar vara bättre (i form av kontroller och buffert minne) men Kingston brukar inte vara några bekymmer, jag har en kingston m.2 SSD och ett USB-minne och dem har fungerat utmärkt, så när som att jag behövde uppdatera firmware på min SSD för att slippa warm boot efter Zen3 BIOS. Kingston disken jag föreslog har dock 2000TBW medans Samsungen har endast 600TBW, bägge har 5 års garanti. Således borde Kingston disken kunna skyffla mer data, men Samsungen kanske är bättre på att flytta stora filer utan att tappa hastighet.

Edit: Gällande kylare så kör jag på en 280 AIO arctic Freezer II, men AK400 har fått många bra recensioner, kanske går den inte riktigt lika tyst som Noctua, men den ska kyla bra och är inte lika dyr. Jag tänkte att du kanske inte vill ha vattenkylning med många diskar ifall den skulle börja läcka.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Nej, jag har ingen erfarenhet med det moderkortet, men det har gott om SATA och USB.
https://www.youtube.com/watch?v=ApIoOJoDSWQ

Samsung brukar vara bättre (i form av kontroller och buffert minne) men Kingston brukar inte vara några bekymmer, jag har en kingston m.2 SSD och ett USB-minne och dem har fungerat utmärkt, så när som att jag behövde uppdatera firmware på min SSD för att slippa warm boot efter Zen3 BIOS. Kingston disken jag föreslog har dock 2000TBW medans Samsungen har endast 600TBW, bägge har 5 års garanti. Således borde Kingston disken kunna skyffla mer data, men Samsungen kanske är bättre på att flytta stora filer utan att tappa hastighet.

Edit: Gällande kylare så kör jag på en 280 AIO arctic Freezer II, men AK400 har fått många bra recensioner, kanske går den inte riktigt lika tyst som Noctua, men den ska kyla bra och är inte lika dyr. Jag tänkte att du kanske inte vill ha vattenkylning med många diskar ifall den skulle börja läcka.

Ah okej får ta och fundera lite vad som är viktigast för mig då vad gäller ssd. Kollade videon på kortet och med pcpartpicker det verkar väldigt intressant tillsammans med Fractal Design Define 7. Ska göra lite extra googlande och hoppas på nån rea.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vlandza:

Tackar för förslaget, läste lite om kortet och det skulle kunna vara intressant. Enda som höjde ögonbrynen lite var denna kommentaren.

Motherboard is great, no problems at all. Only slight issue is that the MSI Center software is pretty horrible. It's usable but it runs through the Microsoft store and just feels super clunky and awkward. I really only used it once at the very beginning to set the light configuration I wanted, though, so not a deal breaker by any means.

MSI Center eller någon av ASUS, Gigabyte etc motsvarigheter är bara bloatware som du inte behöver installera, skräp

Allt du behöver finns i BIOS och i Windows egna inställningar.

Mvh

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Uppskattar verkligen all information och all förslag ni har kommit med. Nu har jag jämfört moderkort, kollat kompatibilitet och prisjämfört tills ögonen blöder och tror jag har kommit fram till någonting jag kan vara nöjd med men ni får gärna komma med kommentarer eller tips då jag inte köpt någonting än (hoppas på bättre reapriser)

Har inte riktigt bestämt om noctua kylaren är bättre eller om man ska köra på den billigare "DeepCool AK400" än men det löser sig så småningom.