Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Flamso:

Det ska inte vara några konstigheter, kör en själv. Enda jag aktivt gör för att motverka inbränning är att köra låg ljusstyrka, men sen går det inte riktigt att köra så hög heller utan att det känns som att ögonen börjar brinna.

Same annars flashbang delux...

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av ox:

Borde jag bara orolig för att använda en c2 42” som pc monitor? Känns det för tidigt? Borde man vänta tills det är mer moget? Räcker LGs egna säkerhetsinställningar?

Dom har nu lanserat en modell som "spel" monitor, så det borde ju inte vara några problem, särskilt inte med dom nyare panelerna. Dock tyckte jag mig höra Vincent på HDTVTEST säga att inte alla storlekar i exempelvis C2-serien har fått den nya typen av panel.

https://www.sweclockers.com/nyhet/35253-lg-tar-oled-till-spel...

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Vet inte om det påverkar garantin iom att service menyerna alltid är lite gråzon. Annars kan man trycka på 1 2 3 6 5 4 och se samma info.

Ja den kanske va bättre, man ser info men kan inte ändra nått =D

Min 55OLED903 har gått 1100 timmar iaf och är felfri.

Gick mindre bra med min förra OLED dock -> https://www.sweclockers.com/forum/trad/1531239-inbranning-pa-...

Visa signatur

MSI MAG B550M Mortar, Ryzen 7 3800X, Cooler Master MasterLiquid ML240L, Corsair LPX 32GB (4x8GB) 3200MHz cl16, Sapphire rx580 4gb, Samsung 990 Pro 1TB + Seagate FireCuda 520 SSD 2TB, Corsair RM750x v2, Fractal Design Define C, LG UltraGear 27GP850

Permalänk
Medlem

Här kommer ett skräckexempel. Detta är min nuvarande TV. Ska sägas att den misshandlades ganska hårt de första två åren, pga okunskap.
Tyvärr har panelen samlat på sig inbränningar även efter jag började vara betydligt försiktigare. Exempelvis SVT loggan nere i det högra hörnet har uppkommit efter TVn visat morgonstudion under pandemin (pga hemarbete) i ungefär två timmar per dag under veckorna.

#size: 55
#mgf: LG
#model: B6
#time: Köpt Nov 2016
#dutycycle: 2 - 6
#usecase: spel/tv/film/serier

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Medlem

Har ingen oled men intressant läsning.

Visa signatur

FD define r4 vitt// ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II + Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Vengeance RGB RT Svart// Ryzen 7 5700X 3.4 GHz + Corsair iCUE H100i RGB PRO XT// Sapphire RX5600XT Pulse// AOC 27G2UG4 IPS 144Hz// Win11 på wd_black sn850x 1tb// Corsair RM750x// MATTA: SWECLOCKERS 90cm// Corsair Dark Core RGB PRO Wireless // Google pixel 8 Pro// HyperX Cloud II

Permalänk
Medlem

Har en 55" B6 som jag köpte för över 5 år sen, Ska ta lite bilder i eftermiddag, men jag ser då inget spår av inbränning vid vanlig användning. har "pixel shift" på och kör det där "tvätt programmet" då och då. Skulle jag köpa en ny tv idag så skulle det utan tvekan bli en oled, är så jäkla nöjd med kvaliten på bilden.

Visa signatur

Phanteks Eclipse P400S | Corsair RM850x V2 Vit
Gigabyte B550M DS3H | Ryzen 9 5900X | ADATA XPG DDR4 2x16 Gig 3000Mhz
Arctic Cooling Liquid Freezer II 360 | Samsung och Crucial SSD
RTX 4070 FE | Acer Predator Z321QU | BenQ PD3200Q
Apple Airport Extreme x 5 | Bahnhof 500/500

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Är det ojämnheten i den grå bilden som är problemet, förstår inte riktigt?

Ja precis. Oled ha problem med banding i near black scenarion har dock blivit mycket bättre och syns väldigt lite vid vanligt tv tittande om man. Men bandingen på tidigare modeller syntes det tydligt. På mitt exemplar jag hade syntes det även när man kollade hockey tex

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem

Köpte min LG OLED65B7V sommaren 2017. Efter 4+ år (alltså Oktober 2021) började jag se inbränningar av TV4 Nyhetsmorgon loggan nere i vänstra hörnet. Den syntes nästan bara på rena färger och framförallt lila (se nedan).

Då har jag varit ganska noggrann med att köra låg ljusstyrka på specifika ingångar där det förekommer tydliga loggor osv. Dock så kör vi nyhetsmorgon varje dag ca 1,5 timmar på vardagar och ca 3,5 timmar på helgdagar så totalt blir det 3000+ timmar!

Trots att TVn nu var långt utanför garantitiden så kontaktade jag LG och stort tack till LG för dem skickade faktiskt ut en tekniker en vecka senare med en helt ny panel som dem bytte på plats, helt gratis och utan att jag behövde tjata över huvud taget!

Så jag kör vidare på den så länge den håller då jag fortfarande är toknöjd med bildkvalitet osv👍

Visa signatur

Core i9 12900K | ASUS ROG Maximus Z790 Hero | 32Gb 6000Mhz Kingston | EVGA 3080TI FTW3

Permalänk
Medlem

Detta måste jag ta och kolla när jag kommer hem

Permalänk
Medlem
Skrivet av 3rixon:

Köpte min LG OLED65B7V sommaren 2017. Efter 4+ år (alltså Oktober 2021) började jag se inbränningar av TV4 Nyhetsmorgon loggan nere i vänstra hörnet. Den syntes nästan bara på rena färger och framförallt lila (se nedan).
<Uppladdad bildlänk>

Då har jag varit ganska noggrann med att köra låg ljusstyrka på specifika ingångar där det förekommer tydliga loggor osv. Dock så kör vi nyhetsmorgon varje dag ca 1,5 timmar på vardagar och ca 3,5 timmar på helgdagar så totalt blir det 3000+ timmar!

Trots att TVn nu var långt utanför garantitiden så kontaktade jag LG och stort tack till LG för dem skickade faktiskt ut en tekniker en vecka senare med en helt ny panel som dem bytte på plats, helt gratis och utan att jag behövde tjata över huvud taget!

Så jag kör vidare på den så länge den håller då jag fortfarande är toknöjd med bildkvalitet osv👍

Imponerande service av LG får man säga, de verkar vara generösa med pre 2018 OLEDs vilket är förståeligt då de var så känsliga. Undrar om de byter nyare paneler lika lätt.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem

#size: 55"
#mgf: Philips
#model: 55POS9002
#time: 48
#dutycycle: ganska lite i början, senaste året flera timmar per dag.
#usecase: film/barnunderhållning sedan 2021

För några månader sedan märkte jag av bränningarna, det är primärt från textning. Netflix har rullat med barnprogram mycket senaste året och text var på.

Permalänk
Medlem

Oled philips

Tog över en oled tv ifrån föräldrarna och den är nog 4 år gammal , dom har tittat på tv4 deluxe, så den är helt inbränd med tv4 solen och deras banner, samt centrum på tvn är gula färger helt off. så fort det blir gula/röda färger så skriker solen och mycket annat inbränt.

Permalänk
Medlem

Intressant läsning!
Har en oled65c8 köpt 2019 hemma, ska kolla på detta ikväll!

En fundering jag har, vår tv står på rätt ofta, blir ofta att den lämna igång med youtube, netflix eller annan streaming tjänst.
Dock så går skärmsläckaren igång ganska fort, tror det är 5 min efter idle.

Hur många är det som låter den köra när tvn inte används? Känns spontant bra att den är mörk och sprutar ut färger över hela skärmen. Antagit att detta är för att hjälpa till att förhindra inbränning.
Funderar även på om detta ska räknas in i dutycycle, antar ja, eftersom tvn är igång?

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Fatmajk:

Kommer detta vara ett potentiellt problem för PSVR2 som kommer ut nästa år? Den kommer ju att ha OLED skärmar.

Den kommer i alla fall inte ha LG:s 55-tumspaneler från 2016 och 2017, det kan vi enkelt konstatera.

Så det är självklart en helt annan typ av OLED-teknik. Finns nog flera dussin olika OLED-tillverkningar och patent därute som grundar sig på samma idé om emitterande dioder med komponenter av ursprung från organisk kemi. Eftersom TV-apparaterna är vad som används så blir det lätt att tänka att alla OLED är likadan eller liknande. Så är de inte.

Slutsatsen är alltså att PSVR2 säkert har sin nyckfullheter och annat märkligt, bara man tittar efter. Här finns det nog lika mycket sammanträffanden som det finns samband.

Permalänk
Medlem

#size: 65
#mgf: LG
#model: B7
#time: 53
#dutycycle: 8
#usecase: tv/film

Ingen tecken på inbränning på skärm, dok brann PSUn i TVn upp, nått LG bytte på garanti efter 3,5 år. Bra service.

Farsan hadde en B6 som blev helt sönderbränd av texttv och loggor, panel utbytt av LG och ingen problem efter.

Permalänk
Medlem

Fick en ny panel på min cx 48 då den hade pixelfel men den hade 2 år på nacken, varit på 10-12h 7d i veckan med blandat användande och hade 0 problem med inbränning.

Permalänk
Medlem

Har också morgonsolen inbränt 😂 kontaktade
Supporten och fick svar

Som jag kan se är produkten köpt 2018-12-03 som innebär att du är utanför garantin 2 år och reklamationen 3 år, tyvärr är detta inget som vi kan boka via vårt system.

Det jag kan göra är att referera er till en auktoriserad verkstad av LG som du kan boka en service med, samt få ett kostnadsförslag.

inbränning

Verkstad: Spacetronic

Tel: 08-59113371

Web: servicelg.se

Ha en fortsatt trevlig dag!

Best regards / Med venlig hilsen / Vennlig hilsen / Vänliga hälsningar / Ystävällisin terveisin
Gabriel

länka bild
Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

#size: 55"
#mgf: LG
#model: C1
#time: Är nog runt 24månader gammal, inköpt runt blackfriday eller om de va mellandagsrean
#dutycycle: 0-16 timmar per dygn
#usecase: Spel/Tv/Serier/Film
Inte upptäckt något fel i bilden än, och då brukar jag ändå misshandla tv:n genom att pausa ett spel eller serie i 5-20min när man tassar till köket o fixar något eller ska kolla något vid datorn.

C1 presenterades januari 2021, så antingen har du en CX eller så har du bara haft den ett år

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

C1 presenterades januari 2021, så antingen har du en CX eller så har du bara haft den ett år

Minnet spelar ett spratt, fick gå o kolla, CX står det på kartongen

Permalänk
Medlem

LG B7

#size: 65”
#mgf: LG
#model: B7
#time: månader sedan inköp: 48
#dutycycle: drifttid per dygn ca 2timmar
#usecase: film och tv
En pixel som fastnat i vänstra övre hörnet och lyser konstant vitt.

Visa signatur

Phanteks P400s | Asus B-350 Strix |Ryzen 1600X @4 Ghz
G.skill 16GB 3.6Ghz CL16 Trident Z RGB | FD Celsius S36
Samsung 960EVO 500GB |Corsair RM750x | Asus Vega 56 Strix

Permalänk
Medlem

Här är min LG 65" B7 från 2017. Rejäla inbränningar från Rocket League som jag kört en del på PS5. Fick panelen utbytt och nu är bilden så bra. Stor eloge till LG.

Visa signatur

HP Omen 30L GT13 - 1076no:
Intel® Core™ i7-11700K
HyperX® 16 GB DDR4-RGB3200 XMP RGB MHz RAM (2 x 8 GB)
1 TB WD Black PCIe® NVMe™ TLC M.2 SSD
NVIDIA® GeForce RTX™ 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av nevada:

Här är min LG 65" B7 från 2017. Rejäla inbränningar från Rocket League som jag kört en del på PS5. Fick panelen utbytt och nu är bilden så bra. Stor eloge till LG.

<Uppladdad bildlänk>

Okej så man kan få sin panel utbytt? Vad har LG för tidsbegränsnig på det? Och kostar det något, värt mot en ny tv?
Har en C7 köpt 2017 och såg i somras att Youtube och Minecraft (kollar på. Spelar inte) har satt sig.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mega-Dark:

Okej så man kan få sin panel utbytt? Vad har LG för tidsbegränsnig på det? Och kostar det något, värt mot en ny tv?
Har en C7 köpt 2017 och såg i somras att Youtube och Minecraft (kollar på. Spelar inte) har satt sig.

Fortfarande märkligt att företag inte fattar att de kan byta plats på logotypen efter viss tid.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

LG 55EG910V

#size: 55"
#mgf: LG
#model: 55EG910V
#time: 6 år
#dutycycle: 5-6 timmar
#usecase: blandat

Permalänk
Medlem

Den ser ju ny ut efter 10k timmar, är detta G9 (föregångare till GX) eller en annan modell

Permalänk
Medlem

Någon som har en LG som vet vart man hittar modellnamnet i menyn (om det går). Den har några år på nacken och kommer inte alls ihåg vilken modell jag har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Den ser ju ny ut efter 10k timmar, är detta G9 (föregångare till GX) eller en annan modell

Ja jag blev själv förvånad. Har haft den i minst 6 år köpte den i början av 2016.
Det har jag faktiskt ingen koll på men det är denna iaf: https://www.lg.com/se/tv/lg-55EG910V

Permalänk
Medlem
Skrivet av jehuty:

Någon som har en LG som vet vart man hittar modellnamnet i menyn (om det går). Den har några år på nacken och kommer inte alls ihåg vilken modell jag har.

Står på LGs sida att man kan trycka mute 3 ggr

Permalänk
Medlem

#size: 65"
#mgf: LG
#model: B1
#time: 12
#dutycycle: 2
#usecase: film/spel(PS5/switch)

Inte märkt några som helst problem eller inbränningar, kör på 100% OLED pixel brightness för att få så bra uppspelning av HDR som möjligt, överlag använder jag dessa inställningarna: https://www.rtings.com/tv/reviews/lg/c1-oled/settings
Kan även tillägga att min TV har en evo panel, vet dock inte om det gör någon skillnad för livslängden.

Lägger till bilderna i inlägget senare ikväll!

Visa signatur

R7 5800X3D | ROG Strix X570-F Gaming | Corsair Vengeance PRO RGB 32GB 3600Mhz | Gigabyte RTX 4080 Eagle | Samsung 980 Pro 2TB | Samsung 980 Pro 2TB | Seasonic Prime PX-850

PS5 | Nintendo Switch | MiSTer FPGA

Permalänk
Medlem

#size: 55"
#mgf: LG
#model: C någonting
#time: 36 (tror jag)
#dutycycle: 7-8
#usecase: film/spel(PS5/switch/retrospel/dator)

Knappt några inbränningar överhuvudtaget. Har alltid energisparläget på förutom till HDR-material och ser aldrig på TV så inga kanalers inbränningar har uppstått. Såg lite liiiiiite av någonting mot vit bakgrund men annars såg den ut som ny.
Jag kör även pixeluppfräschning cirka en gång per kvartal.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.