Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Samlingstråd - Avbrutna ordrar vid ’prisfel’

Permalänk
Medlem

"Microsoft kan när som helst neka eller avvisa en beställning och återbetala det eventuella belopp du har erlagt för beställningen, av legitima skäl som omfattar, utan begränsning, om du inte uppfyller de villkor som angavs vid tillfället för beställningen, om din betalning inte kan handläggas, om beställda produkter eller tjänster eller beställt digitalt innehåll inte är tillgängliga/tillgängligt eller om det uppstår uppenbara prisfel eller andra fel. I händelse av sådana prisfel eller andra fel förbehåller vi oss rätten att antingen (a) annullera din beställning eller ditt köp eller (b) kontakta dig med alternativ. Vid en annullering inaktiveras din åtkomst till relevant innehåll."

We are screwed, boys.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ecthelion:

"Microsoft kan när som helst neka eller avvisa en beställning och återbetala det eventuella belopp du har erlagt för beställningen, av legitima skäl som omfattar, utan begränsning, om du inte uppfyller de villkor som angavs vid tillfället för beställningen, om din betalning inte kan handläggas, om beställda produkter eller tjänster eller beställt digitalt innehåll inte är tillgängliga/tillgängligt eller om det uppstår uppenbara prisfel eller andra fel. I händelse av sådana prisfel eller andra fel förbehåller vi oss rätten att antingen (a) annullera din beställning eller ditt köp eller (b) kontakta dig med alternativ. Vid en annullering inaktiveras din åtkomst till relevant innehåll."

We are screwed, boys.

Det kan stå vad som helst i villkoren men vår konsumentköplag går över vad som står i villkoren om dom är sämre än vår lag

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ecthelion:

"Microsoft kan när som helst neka eller avvisa en beställning och återbetala det eventuella belopp du har erlagt för beställningen, av legitima skäl som omfattar, utan begränsning, om du inte uppfyller de villkor som angavs vid tillfället för beställningen, om din betalning inte kan handläggas, om beställda produkter eller tjänster eller beställt digitalt innehåll inte är tillgängliga/tillgängligt eller om det uppstår uppenbara prisfel eller andra fel. I händelse av sådana prisfel eller andra fel förbehåller vi oss rätten att antingen (a) annullera din beställning eller ditt köp eller (b) kontakta dig med alternativ. Vid en annullering inaktiveras din åtkomst till relevant innehåll."

We are screwed, boys.

Så kan det absolut vara. Samtidigt kan man ju inte avtala bort allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ecthelion:

We are screwed, boys.

not sure how we are "screwed". we attempted to take advantage of a clear price error. it did not go the way we want - actually I would say it went the way it should

let it go

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ecthelion:

"Microsoft kan när som helst neka eller avvisa en beställning och återbetala det eventuella belopp du har erlagt för beställningen, av legitima skäl som omfattar, utan begränsning, om du inte uppfyller de villkor som angavs vid tillfället för beställningen, om din betalning inte kan handläggas, om beställda produkter eller tjänster eller beställt digitalt innehåll inte är tillgängliga/tillgängligt eller om det uppstår uppenbara prisfel eller andra fel. I händelse av sådana prisfel eller andra fel förbehåller vi oss rätten att antingen (a) annullera din beställning eller ditt köp eller (b) kontakta dig med alternativ. Vid en annullering inaktiveras din åtkomst till relevant innehåll."

We are screwed, boys.

Som andra skriver MS finstilta har inget värde för den går inte över lagen. MEN problemet nu är att man ska börja tjafsa med MS som jag betvivlar kommer vika sig och då är man tvungen att gå via ARN för sedan ta det vidare i domstol.

Tycker att konsumentköplag är lite lustig för andra lagar så ska man polisanmäla för att en åklagare ska ta an sig fallet men vid konsumentköplag så är man som privatperson tvungen att gå alla steg själv. Och sånt här tar tid och kraft av en.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem
Skrivet av hellmix:

Tycker att konsumentköplag är lite lustig för andra lagar så ska man polisanmäla för att en åklagare ska ta an sig fallet men vid konsumentköplag så är man som privatperson tvungen att gå alla steg själv. Och sånt här tar tid och kraft av en.

Nja, det är ju en väldans massa lager där inte "allmänt åtal" föreligger, och en åklagare således inte kan driva ärendet. Det gäller ju alla former av tvistemål (avtalsrätt, konsumenträtt, arvsrätt, osv.). Det hade varit helt orimligt om en åklagare skulle sitta och gå igenom varenda tvist gällande avbeställda ordrar, grannar som för oväsen, någon som anser sig förfördelad i ett testamente, etc.. Det är inte som att vårt rättsväsende sitter och rullar tummarna om dagarna för de inte har något att göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ylledjur:

40 paragrafen:
Har varan kommit i köparens besittning, får säljaren häva köpet endast om han har förbehållit sig rätt till detta eller om köparen avvisar varan. Sedan priset i sin helhet har betalts, får säljaren inte häva köpet.

Eftersom varan är betald har dom ingen rätt att häva.

Texten är dock tagen ur sitt sammanhang.

I den nya versionen av KKöpL återfinns paragrafen under 7 kap 6 §:

"[K7]6 § Näringsidkaren får häva köpet om konsumentens dröjsmål med betalningen utgör ett väsentligt avtalsbrott.

[S2]Om näringsidkaren har krävt att konsumenten betalar för varan inom en bestämd tilläggstid och om tilläggstiden inte är oskäligt kort, får näringsidkaren häva köpet om konsumenten inte betalar inom tilläggstiden. Medan tilläggstiden löper får näringsidkaren häva köpet endast om konsumenten meddelar att han eller hon inte kommer att betala inom denna tid.

[S3]Om varan har kommit i konsumentens besittning, får näringsidkaren häva köpet endast om denne har förbehållit sig rätt till detta eller om konsumenten avvisar varan. Har priset i sin helhet betalats, får näringsidkaren inte häva köpet."

Texten du hänvisar till innebär alltså att om köparen varit i dröjsmål med betalningen, så har säljaren rätt att häva köpet, men inte om köparen betalt priset i sin helhet (alltså betalt, men för sent).

-----

Närmast till hands i det aktuella fallet är nog Avtalslagen 32§. I kommentarerna till denna paragraf står:

"Första stycket är ett uttryck för tillitsgrundsatsen och reglerar så kallade förklaringsmisstag. Bestämmelsen används mest motsatsvis/e contrario dvs. har man skrivit fel och motparten är i god tro är man bunden vid sin felskrivning. Vid benefika rättshandlingar tolkas paragrafen inte e contrario."

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem

Finns även en tråd på MS/Xbox forum om just detta.

https://answers.microsoft.com/en-us/xbox/forum/all/bought-the...

Visa signatur

Ryzen 5800X3D • Gigabyte X570S AORUS Pro AX • Noctua NH-D15S Chromax Black •
Crucial Ballistix RGB 3600MHz CL16 2x16GB • 3x Seagate FireCuda 520 2TB •
Gigabyte 3070 AORUS Master • Xiaomi Curved Gaming Monitor 34 •
Asus ROG Strix 850W • Fractal Design Define R5 •

Permalänk
Medlem

"This is some really pisspoor sketchy behavior from Microsoft. I will for the rest of my life rather pay 10x the price to buy things from another platform than to buy from you guys again. Extremely dishonorable practice from MS, you should be ashamed."

Cringle worthy. Every time

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ylledjur:

40 paragrafen:
Har varan kommit i köparens besittning, får säljaren häva köpet endast om han har förbehållit sig rätt till detta eller om köparen avvisar varan. Sedan priset i sin helhet har betalts, får säljaren inte häva köpet.

Eftersom varan är betald har dom ingen rätt att häva.

Det du citerar kommer från "Köparens dröjsmål" och i sammanhanget

Citat:

39 § Vid dröjsmål på köparens sida får säljaren hålla inne varan enligt 5 §. Han får välja mellan att kräva att köparen betalar priset eller, enligt 40 §, häva köpet.

[...]

Säljaren får häva köpet om köparens dröjsmål med betalningen utgör ett väsentligt avtalsbrott.

Tror inte att den där texten gäller hävning i allmänhet.

Edit: Jag var visst inte på sista sidan av tråden, så detta har påpekats bättre ovan
#19822642

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeCe:

Texten är dock tagen ur sitt sammanhang.

I den nya versionen av KKöpL återfinns paragrafen under 7 kap 6 §:

"[K7]6 § Näringsidkaren får häva köpet om konsumentens dröjsmål med betalningen utgör ett väsentligt avtalsbrott.

[S2]Om näringsidkaren har krävt att konsumenten betalar för varan inom en bestämd tilläggstid och om tilläggstiden inte är oskäligt kort, får näringsidkaren häva köpet om konsumenten inte betalar inom tilläggstiden. Medan tilläggstiden löper får näringsidkaren häva köpet endast om konsumenten meddelar att han eller hon inte kommer att betala inom denna tid.

[S3]Om varan har kommit i konsumentens besittning, får näringsidkaren häva köpet endast om denne har förbehållit sig rätt till detta eller om konsumenten avvisar varan. Har priset i sin helhet betalats, får näringsidkaren inte häva köpet."

Texten du hänvisar till innebär alltså att om köparen varit i dröjsmål med betalningen, så har säljaren rätt att häva köpet, men inte om köparen betalt priset i sin helhet (alltså betalt, men för sent).

-----

Närmast till hands i det aktuella fallet är nog Avtalslagen 32§. I kommentarerna till denna paragraf står:

"Första stycket är ett uttryck för tillitsgrundsatsen och reglerar så kallade förklaringsmisstag. Bestämmelsen används mest motsatsvis/e contrario dvs. har man skrivit fel och motparten är i god tro är man bunden vid sin felskrivning. Vid benefika rättshandlingar tolkas paragrafen inte e contrario."

Intressant. Tack för kontexten!

Permalänk
Medlem

Köpte också Forza och bryr mig egentligen inte att det drog tillbaka då jag inte kommer spela speciellt mycket.
Det men man kan ju argumentera för att det endast går åt ett håll.

Jag har iallfall köpt på mig massor med spel genom åren som jag inte ens spelat eller endast provat, en del spel har kostat flera hundralappar st men legat oanvända.

Majoriteten nekar väl så fort man satt igång spelet eller använt koden samt att du köper ett spel men kan inte sälja det vidare. Är det OK? tycker den frågeställningen är rätt intressant. Ofta spelbolagen inte behöver leva upp till något men kund ska alltid ta det.

Om kund ska agera som Microsoft och det ska vara samma så bör jag kunna lämna tillbaka ett spel för ordinariepris efter att ha pjöjt igenom det 6 dagar i streck för att sen informera att det spelet inte levde upp till mina förväntningar och absolut inte är värt fullt pris och jag vill ha mina pengar tillbaka.Kan jag inte det bör inte heller Microsoft kunna dra tillbaka spelet heller men jag kanske tänker helt fel här.

24 timmar ångerätt för båda kund och bolag vid köp hade varit en lösning?

Permalänk
Medlem

Man kanske borde starta upp ett eget företag med försäljning av digitala spel, sätta fel priser på saker och ta tillbaka produkten när man vill.
Bara för att jävlas med folk.
Om jag ändå vore miljardär, vad mycket roligt man kunde haft.

Det ska inte vara konsekvent heller utan man drar tillbaka det man sålt helt utan förvarning, helt random.

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem

Det intressanta verkar vara att de inte hänvisar till 'fel pris', utan de hänvisar till tekniska problem, 'fel på servrar'. Intressant lösning någon har kommit fram till för att försöka kringgå lagstiftning gällande prissättning och hur de förmodligen då hade varit tvungna att faktiskt stå vid erbjudandet om de försökt hävda fel prissättning. Förmodligen därför det dröjde nästan en vecka innan de agerade, jurister har varit kreativa och försökt komma fram till en lösning.

Hade prisfelet varit mindre hade det nog varit bättre odds att kunna vinna en process om man orkat driva målet, men med en faktor på nästan 100 så är det inte värt det.

Största problemet här är väl bristen på kommunikation från Microsoft, bara ett mail med återbetalning är ju rätt svagt... Men det är nog också en konsekvens att de inte vill kommunicera något mer än nödvändigt, förmodligen också rekommendation från jurister.

Permalänk
Avstängd

Jag förstår att risken är stor att vi är av med spelet, vilket väl får räknas som ok eller acceptabelt då det är rätt uppenbart felaktig prissättning. Samtidigt är det lite dåliga ursäkter, på MS forum skyller de på en bugg och saker man får från buggar får man inte behålla, men det är ju med 99% säkerhet ett manuellt fel. Någon vände på siffrorna helt enkelt så istället för X dollar gånger kursen dollar-SEK så fick vi X dollar gånger kursen SEK-dollar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jag förstår att risken är stor att vi är av med spelet, vilket väl får räknas som ok eller acceptabelt då det är rätt uppenbart felaktig prissättning. Samtidigt är det lite dåliga ursäkter, på MS forum skyller de på en bugg och saker man får från buggar får man inte behålla, men det är ju med 99% säkerhet ett manuellt fel. Någon vände på siffrorna helt enkelt så istället för X dollar gånger kursen dollar-SEK så fick vi X dollar gånger kursen SEK-dollar.

Jupp, håller med. Köper inte förklaringen Microsoft ger och mitt största problem här är ju hur lång tid det tog för dem att agera, nästan en vecka efteråt imponerar ju inte direkt.

Permalänk
Medlem

Kan bli ett fall för ARN. Men, jag spelar ju inte ens. Ska bli intressant att följa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simcon:

Jupp, håller med. Köper inte förklaringen Microsoft ger och mitt största problem här är ju hur lång tid det tog för dem att agera, nästan en vecka efteråt imponerar ju inte direkt.

Dom gjorde en fuling dom lätt folk att prova spelet i några dagar och sedan dra tillbaks och sedan tvinga oss att betela 759kr om vi vill forsätta spela.
Tror nog att dom kommer förlora mer pengar en vad dom kommer tjäna på detta knepp. Eftersom vi som köpte spelet för detta priset var inte direkt den målgruppen som skulle 759kr på ett spel endå.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem

Någon som har tagit kontakt med Microsoft support och har fått ett svar från dom ?

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem

Bara jag som fortfarande kan start forza som vanligt utan att äga det ?

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Bara jag som fortfarande kan start forza som vanligt utan att äga det ?

Har du gamepass så kanske det beror på det eller satt konsolen i offline läge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Har du gamepass så kanske det beror på det eller satt konsolen i offline läge.

Spelar på dator det ser ut så har för mig.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av delta76:

This price error was probably took advantage of by tens of thousands, if not more, given it was shared on a lot of discount hunting pages. An incident of that impact would probably escalate to highest level (Phil) and they probably consulted their lawyers and everything. And made sure refunding is going to be smooth.

Not an easy or quick task.

Tror nog mer på att dom väntade lite för att få folk att fastna för spelen och sedan vara "tvungna" att betela 759kr för att kunna forsätta att spela vidare.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Tror nog mer på att dom väntade lite för att få folk att fastna för spelen och sedan vara "tvungna" att betela 759kr för att kunna forsätta att spela vidare.

Att sälja en produkt till för lågt pris, för att sedan rycka den ur handen på alla kunder skapar en badwill utan guds nåde. Så att hävda att det skulle vara en medveten strategi är nog lite väl konspiratoriskt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av delta76:

This price error was probably took advantage of by tens of thousands, if not more, given it was shared on a lot of discount hunting pages. An incident of that impact would probably escalate to highest level (Phil) and they probably consulted their lawyers and everything. And made sure refunding is going to be smooth.

Not an easy or quick task.

I wouldn't call it smooth, they first removed the games and issued the refund without even an email or anything. After people started contacted support etc. Then they decide to post a message in the xbox app (?) informing about the refund. I still haven't received any follow-up email and I've uninstalled the app since then so I have no idea myself.

Skrivet av delta76:

A bit late but can we move on?

The thing is I'm pretty sure this is the thread were we don't quite move on as fast, so I don't see why you feel the need to comment that in this thread. This is the thread were one wonders if the store actually should have to honor the deal according to Swedish law or not. The ones who took advantage of the game that weren't Swedish probably doesn't have a case there since they intentionally went out of their way to find the deal. But Swedes had it on their default store page and has an actual case to argue that they had reasonable doubt ( rough translation ) to believe that the offer should have been valid and was reasonably priced. Not saying that's a winning argument, but at least the case could be made.

With all that said, it's still not probably not worth the effort trying to initiate a conflict through ARN against Micro$oft, but still, it's impressive how companies can get away with some stuff at times, how consumers are left without any recourse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av delta76:

<Uppladdad bildlänk>
A bit late but can we move on?

Nej, för det är inte enligt svensk lag.

När vi lägger en beställning så är det ett anbud. Säljaren väljer sedan om han vill acceptera eller inte acceptera anbudet att köpa varan till angivet pris. I det här fallet så har M$ ett system som automatiskt accepterar anbuden, och sedan levereras den beställda varan till ens konto automatiskt. Då har M$ hoppat steget där någon granskar inkomna beställningar manuellt innan accept, och därmed frånsäger sig M$ möjligheten att "cancel" en order som dom anser sig ha satt fel pris på. (Det är här M$ har möjlighet att neka ordern med hänvisning till felaktigt pris.)

M$ kan inte komma med ett mail en vecka senare och skriva "We are cancelling you order". Order är levererad. Att avboka en order är enbart enligt lagen om det görs innan man per mail bekräftar ordern och innan varan är levererad. Det är inget man kan göra i efterhand.

Ni har aldrig gått in i en affär, köpt en vara, betalat, och tagit varan med er hem. För att en vecka senare få ett telefonsamtal från affären som säger "We are cancelling you order", kom tillbaka med varan genast. För så får man inte göra.

typo
Permalänk
Medlem
Skrivet av Glis:

Nej, för det är inte enligt svensk lag.

När vi lägger en beställning så är det ett anbud. Säljaren väljer sedan om han vill acceptera eller inte acceptera anbudet att köpa varan till angivet pris. I det här fallet så har M$ ett system som automatiskt accepterar anbuden, och sedan levereras den beställda varan till ens konto automatiskt. Då har M$ hoppat steget där någon granskar inkomna beställningar manuellt innan accept, och därmed frånsäger sig M$ möjligheten att "cancel" en order som dom anser sig ha satt fel pris på.

M$ kan inte komma med ett mail en vecka senare och skriva "We are cancelling you order". Order är levererad. Att avboka en order är enbart enligt lagen om det görs innan man per mail bekräftar ordern och innan varan är levererad. Det är inget man kan göra i efterhand.

Ni har aldrig gått in i en affär, köpt en bara, betalat, och tagit varan med er hem. För att en vecka senare få ett telefonsamtal från affären som säger "We are cancelling you order". För så får man inte göra.

Än mer ironiskt är att det tog rätt många timmar innan man fick en orderbekräftelse på mail om att köpet var genomfört. Erbjudandet låg uppe i några timmar innan de agerande och än mer konstigt är att det tog dem nästan 6 dagar att komma fram till att köpen skulle hävas. Man kan ju tänka sig att många av stegen där borde ha kunnat skett snabbare. Varför fick jag ens en orderbekräftelse om de tidigt insåg att priset var felaktigt? Varför kunde jag spela det under hela helgen om priset var felaktigt? Dessutom omnämndes erbjudandet trots allt på hemsidan som "utförsäljning", inte 'rea', vilket medför att man kan förvänta sig ett bra pris eftersom de säljer ut kvarvarande produkter (vilket för digitala produkter bevisligen kan antas ske väldigt billigt).

I din liknelse skulle man ju iaf. få ett telefonsamtal och en chans att fråga varför, i det här fallet är det som att butiken på distans gör att din produkt inte längre fungerar och skickar ett meddelande från en 'no-reply' address om att de betalat tillbaka pengarna. Inte någon officiellt förklaring som gavs initialt.

Permalänk
Medlem

Jobbigt att SEK är inom EU och kunde användas av så väldigt många inom EU.

Dessutom kan ju nycklar som giftas ges till vem som helst upptäckte jag - grey resellers pumpade nog tusentals nycklar...

Tur för mig så giftade jag en nyckel till min son och löste in den, kanske är det svårare att dra tillbaka en produkt från en tredje person. Jag har iaf inte fått det köpet avbrutet så jag kanske får spela hotwheels i jul ändå...

Eller så raderas hans konto pga detta, det har ju hänt med Microsoft tidigare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av pacc:

Jobbigt att SEK är inom EU och kunde användas av så väldigt många inom EU.

Dessutom kan ju nycklar som giftas ges till vem som helst upptäckte jag - grey resellers pumpade nog tusentals nycklar...

Tur för mig så giftade jag en nyckel till min son och löste in den, kanske är det svårare att dra tillbaka en produkt från en tredje person. Jag har iaf inte fått det köpet avbrutet så jag kanske får spela hotwheels i jul ändå...

Eller så raderas hans konto pga detta, det har ju hänt med Microsoft tidigare...

Nästan konstigare i så fall om det var basen för hur de hävde köpen. Vore ju ironiskt om de enda som faktiskt straffas av Microsoft här är kunderna som bara köpte spelet till sig själva, men alla som köpte spelen och sålde/gav dem vidare till tredje part inte drabbas. Att även i de fallen de kunde se om en person endast köpte en licens och faktiskt har en address i Sverige drabbades.

Men visst, det kan vara så att det är svårare att hävda att tredje part 'borde veta bättre', men det blir i praktiken ett väldigt konstigt utfall. De som utnyttjade erbjudandet mest är isf. de som hade mest att vinna och också gör det.

Permalänk
Medlem

Det är trots allt utseendet på deras sida som gör att man skulle kunna ha ett argument för att man agerade i god tro. Tittar man på hur kampanjsidan såg ut när de benämner erbjudandet som "utförsäljning" så kan man ha skäl att tro att det är något de försöker göra sig av med. Dvs. att man kan förvänta sig riktigt låga priser. Jag ser inte heller andra priser under just den utgåvan och jämfört med humble bundles och dy. så brukar det vara den storleken på belopp det ofta rör sig om. Kombinerar man då förväntningarna av "black week" med en utförsäljning skulle man kunna argumentera att priset uppenbarligen inte kan förväntas vara felaktigt.

Ser man på tidigare spel i serien (iaf. 3) verkar det som att spelet gick att köpa i fyra år, dvs. hur länge Forza Horizon 4 har varit ute nu, dvs. någon kan anta att det rör sig om att Microsoft kör en utförsäljning i en bundle med ett spel som kan antas att de kommer upphöra stödja inom kort, och på så sätt också också försöker få in folk i nästa spel genom att också lägga in det i samma bundle.

Personligen är det inte en process jag kommer driva mot Microsoft, men jag tycker ändå det kan finnas argument i det här fallet som är legitima och är värda att diskutera.