Vilket framework i C#, winforms, wpf eller?

Permalänk

Vilket framework i C#, winforms, wpf eller?

Hej,

Vilket framework är det som gäller idag? Jag har kodat mycket Winforms och det känns att det är 20år gammalt. Sedan kodar jag lite WPF som väl också är gammalt idag. Allt känns så otroligt mycket bättre, utveckligen går så mycket bättre. Detta tills så fort man ska göra lite mer avancerat som en datagridview där man ska färgkoda olika celler beroende av olika saker.

Och jag upptäcker att det som i Winforms löses genom att Copy & paste från första Googleträffen man får upp, håller folk på och diskutera i evigheter om hur man löser det i WPF och folk har svårt att få till något bra flera år efter tråden skapades.

Det är för övrigt val av framework för en Applikation som ska leva i kanske 30år som jag pratar om.

Rätt val beror såklart på vad man utvecklar. Men i mitt fall är utvecklingstid extremt begränsad. Och WPF är underbart, men så fort man ska göra något lite mer avancerat och man ser att utvecklingstiden bara skenar iväg.

Permalänk
Hedersmedlem

MAUI är ju det nya, men jag har fått för mig att WPF egentligen är trevligare att jobba med (nu har jag förvisso bara snabbtestat maui).
En trend är väl också att hellre satsa på plattformsoberoende webblösningar (som Blazor) snarare än traditionella ramverk vid nyutveckling.

Edit:
Det finns ju också alternativ som Avalonia och Uno. Microsoft har ju lite skakig historia av att lansera nya plattformar (och WPF har väl egentligen känts döende i ett decennium)…

Permalänk

Tackar för svaret. Webblösning känns väldigt aktuell idag. Jag hade själv funderat på detta men la ner det p.g.a. tidsbrist. Men nu kommer jag få några exjobbare som jobbar åt mig.
MAUI får jag kolla in.

Det jag inte gillar med Webblösning är att man begränsar sig när det är svårt att föra in och ut data på ett enkelt sätt. I min nuvarande program på pekar jag på en server, programmet hämtar då data och lägger tillbaka på servern. Det känns som om man skulle få utveckla en lokal applikation som gör detta som pratar med webbservern genom ett api. (vilket blir över exjobbarnas nivå)

Men man bör nog ändå få till webblösningar. För det har idag blivit lite.
-Kolla in min fina applikation som jag har utvecklat som kan lösa problem X, vill du installera det? Så tänker folk lite som kolla in det fina pillret jag hittade på centrum, vill du testa det?
Vilket leder till att man tvingas gå emot webblösningar. Där man för vissa delar får ha en lokal applikation som pratar med webbservern, men inte alla användare behöver ha en modul lokalt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det jag inte gillar med Webblösning är att man begränsar sig när det är svårt att föra in och ut data på ett enkelt sätt. I min nuvarande program på pekar jag på en server, programmet hämtar då data och lägger tillbaka på servern. Det känns som om man skulle få utveckla en lokal applikation som gör detta som pratar med webbservern genom ett api. (vilket blir över exjobbarnas nivå)

Det trendiga är ju att med Electron, webassembly eller liknade ha nästan normala applikationer fast utvecklade med webbtekniker (som VS Code eller Spotify). Ofta blir det lite krångligare att interagera med det lokala filsystemet, hårdvara och liknande med det kan finnas lösningar.
Och så blir det typiskt stort och minnestungt, men det bryr sig folk inte så mycket om numera.

Permalänk
Skrivet av Elgot:

Det trendiga är ju att med Electron, webassembly eller liknade ha nästan normala applikationer fast utvecklade med webbtekniker (som VS Code eller Spotify). Ofta blir det lite krångligare att interagera med det lokala filsystemet, hårdvara och liknande med det kan finnas lösningar.
Och så blir det typiskt stort och minnestungt, men det bryr sig folk inte så mycket om numera.

Tackar igen, då har jag lite att fundera på.

Ett klassisk dilemma är att optimal exjobbare för mitt problem är några som läser en master inom programvaruutveckling eller liknande. Det jag får är folk med mycket mindre programmeringserfarenhet än de jag nämnde, men istället mycket annat som elektronik, reglerteknik, mekatronik och annat. Och tanken är att kanske anställa dem efter och då tar vi en de exjobbare som bäst passar företaget och inte precis min uppgift.

Detta leder till att jag inte tänker krångla till utvecklingen för mycket. Men det är bra att exjobbarna får lite olika alternativ och det är ju en del av exjobbet att ta reda på vilka alternativ som finns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

MAUI är ju det nya, men jag har fått för mig att WPF egentligen är trevligare att jobba med (nu har jag förvisso bara snabbtestat maui).
En trend är väl också att hellre satsa på plattformsoberoende webblösningar (som Blazor) snarare än traditionella ramverk vid nyutveckling.

Edit:
Det finns ju också alternativ som Avalonia och Uno. Microsoft har ju lite skakig historia av att lansera nya plattformar (och WPF har väl egentligen känts döende i ett decennium)…

Är lite nyfiken, tror du att Blazor och/eller MAUI blir någon hit på riktigt? Diggar C#/.NET men tycker Blazor är si sådär, har knappt testat MAUI däremot.

Angående desktop så frågade jag seniorerna där jag gjorde min LIA hur vanligt det är med desktop-appar nu för tiden, ingen av dem hade gjort en sådan på flera år. Verkar mest vara att bygga REST som konsumeras av React.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ChrisDev:

Är lite nyfiken, tror du att Blazor och/eller MAUI blir någon hit på riktigt? Diggar C#/.NET men tycker Blazor är si sådär, har knappt testat MAUI däremot.

Angående desktop så frågade jag seniorerna där jag gjorde min LIA hur vanligt det är med desktop-appar nu för tiden, ingen av dem hade gjort en sådan på flera år. Verkar mest vara att bygga REST som konsumeras av React.

Nja, jag är nog lite skeptisk. Microsoft är ju inte riktigt samma auktoritet som förr när det gäller att bestämma vad folk ska använda (UWP blev ju aldrig någon större succé till exempel) och ibland har man ju lagt ned plattformar ganska bryskt. Inte är de väl särskilt hippa heller, så jag misstänker att redan etablerade open source-alternativ kommer fortsätta dominera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChrisDev:

Är lite nyfiken, tror du att Blazor och/eller MAUI blir någon hit på riktigt? Diggar C#/.NET men tycker Blazor är si sådär, har knappt testat MAUI däremot.

Angående desktop så frågade jag seniorerna där jag gjorde min LIA hur vanligt det är med desktop-appar nu för tiden, ingen av dem hade gjort en sådan på flera år. Verkar mest vara att bygga REST som konsumeras av React.

Skrivet av Elgot:

Nja, jag är nog lite skeptisk. Microsoft är ju inte riktigt samma auktoritet som förr när det gäller att bestämma vad folk ska använda (UWP blev ju aldrig någon större succé till exempel) och ibland har man ju lagt ned plattformar ganska bryskt. Inte är de väl särskilt hippa heller, så jag misstänker att redan etablerade open source-alternativ kommer fortsätta dominera.

Från min synvinkel, som då jobbar med Blazor, så har det rätt bra med luft under vingarna. Det gäller att skilja på vad det är och inte är. Det är inte en ny hipp ersättare som ska få alla React-utvecklare att byta bana, klart ingen höjer på ögonbrynen där. Men för oss som jobbar med .NET utveckling i Microsoft-tunga miljöer med Azure, Office 365, Dynamics osv så är det smidigt med alla lösningar/paket som finns för att skriva enterprise applikationer med hela ekosystemet tillgängligt out of the box. Skulle inte säga att frågan är "om" det blir en hit eller inte, för det används redan på bred front idag

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av fluffest:

Från min synvinkel, som då jobbar med Blazor, så har det rätt bra med luft under vingarna. Det gäller att skilja på vad det är och inte är. Det är inte en ny hipp ersättare som ska få alla React-utvecklare att byta bana, klart ingen höjer på ögonbrynen där. Men för oss som jobbar med .NET utveckling i Microsoft-tunga miljöer med Azure, Office 365, Dynamics osv så är det smidigt med alla lösningar/paket som finns för att skriva enterprise applikationer med hela ekosystemet tillgängligt out of the box. Skulle inte säga att frågan är "om" det blir en hit eller inte, för det används redan på bred front idag

Nej, för dem som har investerat mycket i ekosystemet (och det är ju ett ansenligt antal) erbjuder ju båda en väg framåt så jag tvivlar inte på att de kommer användas. Frågan är väl vad som krävs för att kallas hit? Är/var WPF en hit? Plattformens självförtroende har som sagt alltid känts rätt svagt (och ”is wpf dead” har alltid föreslagits av Google om man söker på wpf).

Permalänk
Medlem
Skrivet av fluffest:

Från min synvinkel, som då jobbar med Blazor, så har det rätt bra med luft under vingarna. Det gäller att skilja på vad det är och inte är. Det är inte en ny hipp ersättare som ska få alla React-utvecklare att byta bana, klart ingen höjer på ögonbrynen där. Men för oss som jobbar med .NET utveckling i Microsoft-tunga miljöer med Azure, Office 365, Dynamics osv så är det smidigt med alla lösningar/paket som finns för att skriva enterprise applikationer med hela ekosystemet tillgängligt out of the box. Skulle inte säga att frågan är "om" det blir en hit eller inte, för det används redan på bred front idag

Satt i såna Microsoft-miljöer under min LIA, de byggde dock bort allt som var Razor Pages / "MS frontend", de hade inga planer alls för Blazor utan körde på React. Ser nästan aldrig att det nämns i jobbannonser heller. Är väldigt ofta .NET och React eller möjligen Angular. Diggar som sagt det mesta med .NET men på frontend föredrar jag React (med TypeScript, så MS igen 😄)
Men kanske blir att man hamnar med det och ändrar uppfattning, i slutändan är det ju bara verktyg så försöker att inte kära ned mig för mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChrisDev:

Satt i såna Microsoft-miljöer under min LIA, de byggde dock bort allt som var Razor Pages / "MS frontend", de hade inga planer alls för Blazor utan körde på React. Ser nästan aldrig att det nämns i jobbannonser heller. Är väldigt ofta .NET och React eller möjligen Angular. Diggar som sagt det mesta med .NET men på frontend föredrar jag React (med TypeScript, så MS igen 😄)
Men kanske blir att man hamnar med det och ändrar uppfattning, i slutändan är det ju bara verktyg så försöker att inte kära ned mig för mycket.

Vi kör Blazor för alla interna appar och admins. Utvecklingshastigheten är omätbar då du kan dela kod mellan backend och frontend. Det är också väldigt enkelt att ta en dotnet backendutvecklare till fullstack, jämfört med att behöva sätta sig in i React.
Jag tycker att det är riktigt trevligt att jobba med. Däremot är alla våra b2b appar i React eller Angular.