Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av doFFen
När jag snacka med han i telefon så fråga jag det tydligen fick dom pengar av fabriken efter hur mkt dom sålde...

Men alla vet att han bluffar nu så vi får väl sammla ihop ett gäng och åka hem till han och behandla han de vore trevligt

Du jag väntar på att du ska ladda upp del 2 av doffens ringa runt show

Permalänk
Avstängd

man kanske ska beställa en OBS EJ IRONI så om man blir blåst så stämmer man dom. jag har för mig att om en vara uteblir så har man rätt att få pengarna tillbaks och om man inte får pengarna tillbaks så blir det att ta upp målet i domstol.

Permalänk
Medlem

Jag säger inte att du har totalt fel och att mobilimport inte är en bluff. Men jag är inte lika säker på det som du.

Sen drar du lite för hastade slutsatser imo + att du har några felaktigheter.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av kebab_med_bröd
[B]
1. För låga priser, långt under skandinaviska, europeiska och asiatiska inköpspriser. Det finns INGA marginaler på mobiltelefoner i sverige. Förtjänsten på en genomsnittlig mobil som säljs i sverige är ca 50-150kr ej inräknat personal, lokal och hanteringskostander!

Behöver nödvändigtvis inte vara för låga priser. Det är ju rent tekniskt inga inköpspriser för Mobilimport (MB) själva köper inte in några telefoner. Dom fungerar som ett säljkontor åt en fabrik som tillverkar telefoner ,enligt telefonsamtalet som doffen gjorde med MB, och får då provision för x antal sålda telefoner. Därför är det omöjligt å säga att det är för låga priser, du vet ju inte vad fabriker har för tillverkningskostnad/telefon a 1000 telefoner. Förhudligen förvånadsvärt lite mot vad vi tror.

Citat:

[B]
2. Mobilimport hävdar i ett telefonsamtal att dom importerar från nått lågprisland, varför är det i så fall svenska menyer i telefonerna?

Kanske för att dom i vanliga fall tillverkar telefoner för nokia å skickar dom till sverige?

Citat:

[B]
3. Mobilimport hävdar i ett annat telefonsamtal att alla mobiler tillverkas i asien (Kina, Taiwan, Korea). Ta bort batteriet på din mobil och kolla om det stämmer!

Klart dom är! Varför skulle Nokia vara dummare än alla andra industri företag inom IT-branchen och batala mer än vad man behöver för sin tillverkning? Sen om det står Made in Finland på en Nokia telefon så är komponenterna fortfarande tillverkade i Taiwan osv, men ihopskruvad i Finland så dom kan sätta på en sån klisterlapp.

Citat:

[B]
4. Mobilimport hävdar att dom levererar direkt från Nokias fabrik i Taiwan. Nokia tillverkas i Finland! Butiker/slutkund kan inte handla direkt från fabrik/Nokia. Nokia skickar ALDRIG nått till slutkund!

Typ läs ovan. Klart att Nokia aldrig skickar till slutkund, däremot kan ju fabriken i Taiwan göra det. Det är ju inte Nokia som äger den fabriken.

Citat:

[B]
5. Förskottsbetalning och lång leveranstid, misstänksamt!

6. Mobilimport hävdar att dom inte skickar mot postförskott för att 50% hämtade inte ut sina telefoner och det vart dyrt, jag har jobbat i en mobilbutik som hade 300% högre priser än mobilimport och då hämtade minst 95% av kunderna ut sina mobiler, alltså ljuger mobilimport för att dom vill ha dina pengar utan att leverera nån telefon!

Lite för hastade slutsatser men ok. Tycker det låter logiskt att ett företag som handlat på postorder i 1,5 tidigare där folk inte hämtat ut sina paket, börjar med förskottsbetalning. Trots att jag aldrig skulle köpa en telefon genom att betala för den först. Lång leverans tid blir det nog från Taiwan, dom skickar nog inte telefonerna 1 och 1 utan väntar tills dom kanske har 100 sålda/beställda telefoner.

Citat:

[B]
7. Mobilimport skickar en faktura som man ska betala till deras bankgiro. Sedan hävdar mobilimport att du får telefonen inom 3-4 veckor och att mobilimport inte får pengarna förrän du skrivit under att du mottagit telefonen. SKITSNACK! Hur ska banken veta att du tagit emot telefonen? Samma sekund som du betalar fakturan tar mobilimport pengarna och skrattar åt dig!

Har ingen aning om det där verkligen fungerar. Det e nått man måste ringa å fråga banken. Fungerar det så e det ju bra

Citat:

[B]
8. Hur kan ett nystartat okänt företag ha tusentals nöjda kunder? LÖGN!

Du tycks ha missat att dom sålt via postorder i 1,5 år innan dom började sälja via Internet.

I övrigt så kan jag bara hålla med om att det är ett mindre seriöst bolag. Dom kanske bara är orutinerade vad vet jag?

Vi får väl skramla å lägga en 20:a var å så får nån i uppdrag att köpa en telefon så får vi se vad som händer. Man behöver ju inte köpa den dyraste menar jag

Visa signatur

Varför blev min sign. redared? Var det någon annan som hade samma citat som mig? Min var 2 rader, 1 färg, storlek 1?!?!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lutte
man kanske ska beställa en OBS EJ IRONI så om man blir blåst så stämmer man dom. jag har för mig att om en vara uteblir så har man rätt att få pengarna tillbaks och om man inte får pengarna tillbaks så blir det att ta upp målet i domstol.

Jo men lycka till att få pengar från ett företag "som inte finns" a la fyllis som firmatecknare ...

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk

Det är självklart att mobilimport är en bluff.

Priserna är ju inte ens inköpspriser. Vad är det då för priser fabriken säljer mobilerna till? Förmodligen stulna telefoner eller så är det som jag tror att det är en bluff?

Varför skulle en fabrik skicka hem en mobil till dig som är slutkund för? Så funkar det inte och varför skulle en fabrik som har kontrakt med Nokia om att tillverka mobiler riskera att bli av med kontraktet och betala böter till Nokia. Jag tror inte att fabriken skulle ta några chanser att riskera bli av med kontraktet. Vi pratar stora kontrakt här och det är betydligt mycket mer värt än att sälja några mobiler till Sverige på sidan om.

Nej, mobilimport fungerar inte som säljkontor åt fabriken. En mobiltelefons fabrik tillverkar mobiler åt företag som Nokia och SE. Fabriken säljer inte. Allt är styrt av mobil företagen.

Att mobilimport har kört postorder i 1 ½ år ger jag inte mycket för. Varför har man inte hört talas om dom tidigare? Det borde man kanske ha gjort när dom har så låga priser.

Jag tycker att det är ganska ologiskt att ett bolag som jobbar med postorder inte säljer via postförskott. Att sen säga att många inte hämtade ut paketen har jag svårt att tro med tanke på de priser mobilimport tar för Nokia telefonerna. Om folk inte hämtar ut telefonerna så är det bara att skicka en räkning på några hundra som täcker kostnader samt ger en liten vinst för besväret.

När du går och betalar in på bg så kommer pengarna in på mobilimport så dröjer det inte länge innan pengarna finns på mobilimports konto. Banken sitter inte på pengarna tills du har fått din mobil samt att det är tekniskt omöjligt för banken att veta när du har fått din mobil.

Mobilimport har en leveranstid på 21 dagar, men om det är fel på din mobil och den måste bytas ut så fixas det på 5 dagar. Så det lär ju betyda att mobilimport har ett lager hemma vilket dom säger att dom inte har.

Mobilimports hemsida ger jag inte mycket för. Ser ut att vara copy and paste från en Nokia hemsida. Knapphändiga köp villkor, ingen logg in sida som är standard vid online butiker, knapphändig köp information. Står ingen information angående vinstskatt på resan.

Mobilimports hemsida säljer 6600an. Den modellen har inte kommit ut än och den har inte ens kommit ut i Asien som mobilimport hävdar.

Mobilimport har en anonym postbox i Malmö, skulle ni betala in pengar till ett företag som endast har en anonym postbox? Jag skulle inte det och detta luktar stor bluff.

Jag hoppas att ingen går på denna bluff

Permalänk
Medlem

Nån borde ringa till mobilimport, säga att ni beställde och betalade över fyra veckor sedan men har fortfarande inte sett skymten av en telefon. Om killen lägger på luren så är det ju ganska självklart...

Visa signatur

Asus X870E-E - 9800X3D - 4080S - 64 GB DDR5 - NH-D15 G2 - Fractal North - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 Pro - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Yago
Nån borde ringa till mobilimport, säga att ni beställde och betalade över fyra veckor sedan men har fortfarande inte sett skymten av en telefon. Om killen lägger på luren så är det ju ganska självklart...

Jag har ringt och sagt att jag köpt telefon på mobilimport och att den gått sönder, och frågade vad jag ska göra.... han vart jätteförvånad i början men efter ett tag börja han spela med... fast man hörde förvåningen i hans röst... typ "hur f*n kan hans mobil ha pajjat om vi inte levererar några"

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag har ringt och sagt att jag köpt telefon på mobilimport och att den gått sönder, och frågade vad jag ska göra.... han vart jätteförvånad i början men efter ett tag börja han spela med... fast man hörde förvåningen i hans röst... typ "hur f*n kan hans mobil ha pajjat om vi inte levererar några"

Haha, vilken absurd situation för honom i så fall!
Men, vad sa han? - Vad föreslog han att du skulle göra?

Permalänk
Medlem
Citat:

Men, du skulle ju ha spelat in =(
Kan ingen göra om det och spela in?

BTW: De svarar inte på mailet jag skickade.

Visa signatur

Du är min fiende tills motsatsen är bevisad, och bevisbördan ligger hos dig.

Permalänk
Medlem

Fattar inte att ett sånt företag klarar sig mer än några dagar, är väl bara för polisen att beställa en mobil, får dom ingen så stänger dom ner skiten?

Och sen att han klarar att sitta och helt seriöst att svara på frågor och inget stämmer alls.

Visa signatur

Dator: Antec P183, ASUS M4N72-E, AMD PhenomII X4 940 3GHz BE, 4GB DDR2, Gigabyte GeForce 260+
Kamera: Canon 80D, 10-22/3.5-4.5, Tamron 90/2.9 Macro, Speedlite 430EX II
Media: Playstation 4, Google Nexus 6p

Permalänk
Medlem

har mailat dom nu för att höra vad dom säger om http://217.215.105.167/mobilimport/mobilimport.htm

Permalänk
Medlem

"X påstår att alla telefoner är tillverkade i land,land, land. Ta bort batteriet på din telefon och kolla om det stämmer"

t310 - Made in Malaysia (nog för att det är SE)
r600 - Made in Taiwan (också SE)

Nog för att det står Made in Finland på Nokias..ja, delarna görs i Taiwan, malaysia, Thailand och kina..svårare än så är det inte..

Sågott som 99% av all elektronik som görs görs i något asiatiskt land..

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Avstängd

läste att han inte vill avslöja sin affärs ide det kan man förstå efter som blåser en

Permalänk
Medlem

Mailat

From: Lasse <lanys@brevet.nu>
To: <info@mobilimport.se>
Subject: Oseriöst?

Jag har funderat lite på en ny mobiltelefon och jag såg att ni hade riktigt bra priser.
Men som jag alltid gör innan jag beställer något över internet så kollade jag runt lite på internet för att försäkra mig om att det är ett seriöst företag jag beställer från.
Då hittade jag den här sidan: http://217.215.105.167/mobilimport/mobilimport.htm och nu undrar jag hur ni bemöter denna kritik.

MvH Lars Nyström

From: <info@mobilimport.se>
To: Lasse <lanys@brevet.nu>
Subject: Re: Oseriöst?

Hej,

Vi kan inte bemöta denna kritik för vi har ingen förståelse för den. Den som har startat svartmålningen mot oss är förmodligen sura konkurrenter.

Känns det osäkert från din sida att köpa en telefon av dig så slipper du det är nog det enda vi kan säga vi säljer flera tusen mobiltelefoner i månaden ändå.

Mvh

Supporten

Jag tycker att det känns ganska oseriöst.

Permalänk

Hej, jag bestälde för ca en månad sen en Nokia 3650 från er men jag har ännu inte fått den, det står på eran hemsida att ni har 21 dagar leverans tid men jag har nu väntat i en hel månad.
Vad beror det på och hur länge till kan det ta tills jag får min mobil?

Mvh /Anders

Skicka ditt referensnummer till oss så skall vi titta över ditt ärende

mvh

supporten

Hej,
Jag fick aldrig något referensnummer av er när jag beställde.
Det ryktas om att man aldrig får sin mobil av er, är det sant?

Mvh /Anders

Om du har beställt en telefon så skickas en bekräftelse ut per post där du erhåller ett referensnummer har detta ej skickats ut till dig har inte din beställning gått igenom. Då får du göra om den.

Självklart levererar vi alla mobiler där det är gjort en korrekt beställning.

Mvh Supporten

Fattar inte att han orkar, han må vara riktigt bra på att ljuga....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bogg
"X påstår att alla telefoner är tillverkade i land,land, land. Ta bort batteriet på din telefon och kolla om det stämmer"

t310 - Made in Malaysia (nog för att det är SE)
r600 - Made in Taiwan (också SE)

Nog för att det står Made in Finland på Nokias..ja, delarna görs i Taiwan, malaysia, Thailand och kina..svårare än så är det inte..

Sågott som 99% av all elektronik som görs görs i något asiatiskt land..

Det stämmer att den mesta elektronik tillverkas i asien.
Dock så är det endast delarna som importeras ifrån asien.
Själva monteringer sker i Nokias och Ericssons fall i finland, Sverige eller i något annat land i Europa.

Reserverar mig för att det kan ha ändras på sistonde men så var det för något år sedan när man tyvärr var lite mindre "ärlig"(Jo, nu har man växt upp) och tillskaffade sig mobiler genom kamrater på monteringanläggningar i norden. Alla olika delar som skal, batteri medmera var separat som man fick sätta ihop själv vilka var tillverkade i diverse länder.
Jag garanterar att dessa inte kom från Asien!

Vill tillägga att jag inte skulle befatta mig med sådant längre.

Visa signatur

4800X2, 65w, NF570 SLI, Asus P
2x1024mb XMX6400CL5
Msi 8600GT @650@1700, Stockkyl.

Permalänk
Medlem

Hmmm, dom säger själv deras telefontider är mellan 10-17 varje vardag... Inte fan är klockan mer än 16.00 och det är vardag.

När jag kommer fram ska jag säga ett och annat till den jävla killen!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av doFFen
Hmmm, dom säger själv deras telefontider är mellan 10-17 varje vardag... Inte fan är klockan mer än 16.00 och det är vardag.

När jag kommer fram ska jag säga ett och annat till den jävla killen!

Glöm inte att spela in

Visa signatur

Du är min fiende tills motsatsen är bevisad, och bevisbördan ligger hos dig.

Permalänk
Medlem

nejmen... kanske vår vän Murat som startat ny "firma"?

Jag skulle då aldrig handla från detta ställe... puh..

Permalänk
Medlem

Kanske väldigt off topic, men jag har en gammal klasskamrat som heter Murat. Tro det eller ej, men han är faktiskt ägare till en pizzeria här och han sa att han jobbar 400 timmar i månaden. Seriös kille...

Visa signatur

[i]Eftersom jag är skidåkare, stavar jag bra. [/i]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fresh Prince

Fattar inte att han orkar, han må vara riktigt bra på att ljuga.... [/B]

Jag fattar inte hur ni orkar! Vad tror ni att ni ska få för svar om ni mailar sånt där? Det enda vi är säkra på i det här fallet är att det är DU som ljuger. Eller hur?

Prova å beställ en telefon ist då! en tusing e väl inget å förlora?! Antingen de e eller ge upp!

Visa signatur

Varför blev min sign. redared? Var det någon annan som hade samma citat som mig? Min var 2 rader, 1 färg, storlek 1?!?!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Butcha
Jag fattar inte hur ni orkar! Vad tror ni att ni ska få för svar om ni mailar sånt där? Det enda vi är säkra på i det här fallet är att det är DU som ljuger. Eller hur?

Prova å beställ en telefon ist då! en tusing e väl inget å förlora?! Antingen de e eller ge upp!

Perfekt!
Jag skulle behöva en tusing faktiskt och det är ju inget att förlora för dig

Visa signatur

2x1024mb XMX6400CL5

Permalänk
Avstängd

Gör som jag, skicka ett mail till

insider@tv3.se

Tänk va ballt om självaste Ashberg(stavning?) satte dit snubben! Om många mailar så kanske nåt roligt händer?

Visa signatur

386 SX @ 25mhz(kan trycka på en knapp så blir det 50mhz), 4mb ram(skall beställa 4mb till när jag får pengar), 40mb ibm hårddisk @ 80mb, pcspeaker(skall köpa ett soundblaster när jag får pengar), 14" färgskärm, grafikkort som kan visa 256 färger. kan spela day of the tentacle utan att det hackar.

Permalänk

Bolaget startades...

Hej alla,

En liten inflikande mening vill jag komma med:

Bolaget som idag (fortfarande) står under namnändring, startades

2003-06-13

Domänen registrerades (mobilimport.se):

2003-06-27

Jag är själv en ägare till ett (ANNAT) AB som inte har med detta bolag att göra, och har startat flertalet andra firmor i min tid. Måste säga att det känns lite vrångt att få bolaget iordning den 13:e Juni, samt F-skattsedel inom några dagar därefter, slutligen några veckor efter start av bolaget, så vänder man upp en site, och har då redan sålt 2000 ordrar.

Har man nu sålt på Postorder (mot postförskott), så är det vida känt att ett postpaket har en s.k. LIGGETID på (observera) EN MÅNAD innan dessa returneras till avsändaren. Praktisk leverans innan denna är tillbaka, blir alltså:

21 dagar (3 veckor) innan leverans sker, plus 31 dagar liggetid, samt MINST två dagar i retur.
Vi är nu uppe i 54 dagar.

Hur många dagar har IDAG gått sedan bolaget STARTADES enligt PRV Bolag?
Endast 47..

Okej om han sagt något om att verksamheten bedrevs under annan firma innan, men så är inte fallet enligt PRV. Har däremot ett överköp gjorts i efterhand, så kan detta trots allt förekommit, men då kommer min nästa tvekan.

Vem kan påvisa COD (Cash On Demand) (dvs. postförskott) från ANNAT land i en BILLIG form?
Om de tidigare PROVAT COD (postförskott), så har de med största sannolikhet (på endast 2000 paket) fått betala c:a 450-600 kr i leverans + COD avgift.

Skickat från Sverige till USA, om man gjort detta, så kostar en sådan leverans (om man finner nån som vill utföra den utan att kunden har ett kundnummer hos speditören) c:a 1000-1400kr.

Att jag skrev "ENDAST 2000" paket är på grund av att jag själv i min firma har ett avtal med posten om 9.000 paket. Priserna blir lägre, men de som VET hur priserna ser ut i denna skala, vet också hur MARGINELLT det är.

Det finns så mycket mer jag kan anmärka på, men har mindre betydelse.
Vi kan väl helt enkelt säga "Lycka till!", till killen som hyr in personal för att få företaget att snurra.

PS.
2000 ordrar kan jag hantera själv (inklusive packning).
Varför HYRA in personal, och till VAD? Han packar ju inte eftersom det skickas "direkt från fabrik" som det har sagts. Oh well!
DS.

Good luck!

Permalänk
Citat:

Men fan heller!
En tusing är visst nåt att förlora, du får ta och beställa en telefon själv för jag är inte dum.
Eller har du inte förståt att det är en BLUFF än?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fresh Prince
Men fan heller!
En tusing är visst nåt att förlora, du får ta och beställa en telefon själv för jag är inte dum.
Eller har du inte förståt att det är en BLUFF än?

Jag försökte få honom att ge mig en tusing eftersom det inte var något att förlora för honom....Men....Inget svar

Jag undrar mer över vad han menar med det han skrev till dig " Det enda vi är säkra på i det här fallet är att det är DU som ljuger. Eller hur?"

Äh, han var kanske på dåligt humör eller nåt liknande men vore fint utav honom att skänka 1000 kr till frälsningsarmen eller dyl. nu när pengar inte är något problem för honom.

Dessutom så kan man lugnt säga att Mobilimport inte skulle kunna ha råd att betala skatt, moms och tull med deras priser.

Visa signatur

2x1024mb XMX6400CL5

Permalänk
Medlem
Citat:

Det verkar nästan som om det är den här killen som är ägare till sidan. Försvarar den och vill att folk ska beställa *hm*.

Permalänk
Avstängd

Med största sannolikhet är det en bluff, men om det nu inte är det så har killen ett helvete.. haha

Permalänk
Medlem

http://doffen.visse.nu/doffen_-_mobilinport.mp3

Vette fan om denna har postas tidigare, i så fall ber jag om ursäkt. har inte orkat läsa igen om alla sidor än...
Undrar om han spealr upp signalen i slutet...

Visa signatur

<cidec> anybody here that can translate a swedish sentence for me pls ?
<Zaq> shot
<cidec> må din pung bli överkörd av femhundra siamesiska elefantbögar samtidigt som du får en ananas uppkörd långt upp i rektum