Köpt ny OLED-Tv som är böjd.

Permalänk
Medlem

Köpt ny OLED-Tv som är böjd.

Beställt en LG OLED C2 77 TUM från en webbhandlare. När jag packat upp den ser jag att den är lite böjd, alltså skärmen. Inget man förväntar sig när man köpt en ny tv för över 20.000 kr, eller? Vad tycker ni gäller i detta fall? Bara att acceptera, kompensation på priset eller fri retur? Kartongen som den kom i såg helt oskadd ut.

Permalänk
Medlem

Ny på garantin, i värsta fall så får man använda distansköplagen. Ta gärna en bild så vi får se hur det ser ut.

Permalänk
Medlem

Försöker hitta hur jag gör för att lägga upp en bild?

Permalänk
Medlem

Ta det med ÅF, inte här. En skärm skall absolut INTE vara böjd, annat än de som är de från början och skall vara det
77" C2 Tillhör inte dom.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem

Kontakta butiken med bilder på skärmen och kartongen. Förhoppningsvis så kan de bara byta ut den emot en ny.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Kanske va en Curved... förlåt dåligt skämt.

Permalänk
Medlem

Bara att kontakta butiken du köpte från. Dem löser en ny och fixar en betald fraktsedel för att returnera den skadade.

Permalänk
Medlem

Fick följande svar:

Vi får har fått uppdatering från Postnord som skriver enligt nedan:

För att vi ska kunna fortsätta vår utredning behöver vi kompletterande bilder för att kunna göra en bedömning av den uppkomna skadan.

-Adresskortet i närbild (hela Adresskortet ska vara synligt och läsbart).
-Godset i sin helhet. Fotografera tre av pallgodsets utvändiga sidor.
-Godset i sin helhet, motsatta kort- och långsida av pallgodset.
-Bild som visar hur godset är fixerat in till lastpallen.
-Bild som påvisar vart på godset skadans placering finns.
-Närbild på skadan/ skadorna

Vänligen inkom med bilderna tar vi dem vidare till Postnord.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av breakjam:

Försöker hitta hur jag gör för att lägga upp en bild?

För att lägga upp en bild får du trycka på "Förhandsgranska" eller citera någon, så att du hamnar på den lite mer avancerade editorn. Sen är det uppladdningsknappen.

Permalänk
Medlem

Klicka på ikonen i den röda cirkeln, sen dra och släpp bilden/bilderna du vill lägga upp.

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem

Låter osannolikt att det skulle vara en transportskada. Skulle snarare tro att antingen så har den felaktigt slunkigt igenom QC eller så ligger krökningen inom vad de anser vara normala toleranser. Min gamla Philips OLED upplever jag också som lite, lite böjd om jag inspekterar den från sidan.

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem
Skrivet av breakjam:

Fick följande svar:

Vi får har fått uppdatering från Postnord som skriver enligt nedan:

För att vi ska kunna fortsätta vår utredning behöver vi kompletterande bilder för att kunna göra en bedömning av den uppkomna skadan.

-Adresskortet i närbild (hela Adresskortet ska vara synligt och läsbart).
-Godset i sin helhet. Fotografera tre av pallgodsets utvändiga sidor.
-Godset i sin helhet, motsatta kort- och långsida av pallgodset.
-Bild som visar hur godset är fixerat in till lastpallen.
-Bild som påvisar vart på godset skadans placering finns.
-Närbild på skadan/ skadorna

Vänligen inkom med bilderna tar vi dem vidare till Postnord.

Det där är vanligt, brukar vara att du får en ny så fort du skickat in bilderna.

Permalänk
Medlem

Det är ingen transportskada.
Googla "lg oled lg c1 bent" så kommer du hitta flera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av breakjam:

Beställt en LG OLED C2 77 TUM från en webbhandlare. När jag packat upp den ser jag att den är lite böjd, alltså skärmen. Inget man förväntar sig när man köpt en ny tv för över 20.000 kr, eller? Vad tycker ni gäller i detta fall? Bara att acceptera, kompensation på priset eller fri retur? Kartongen som den kom i såg helt oskadd ut.

Köpte också en C2 77" på BF och kan tyda en väldigt lätt böj. Som tur är går den symmetriskt utåt från tvns mitt så stör mig inte på det. Ser bara det om jag står precis vid sidan av ramen och kikar med ett öga

Hade tidigare en B6 med grövre böj som var mer åt höger sida, och har sett det på andra oleds från LG också. Tror det är ganska vanligt. Materialet är väl för mjukt eller något.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | MSI MAG B650 TOMAHAWK WIFI | Noctua NH-U12A | Kingston 64GB DDR5 6000MHz FURY Beast Black | Sapphire Radeon RX 7800 XT Pulse | Seasonic Focus GX 850W | Corsair Force MP510 960gb | Seagate FireCuda 510 1TB | Fractal Design Meshify 2 Compact | Samsung Odyssey G7 27" 240hz

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Vad tycker ni om bilderna?

Permalänk
Medlem

Tycker den ser ut att vara minimalt böjd. Hur fungerar den förövrigt?

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem

Hur ser det ut framifrån? Är det något som märks då du sitter i soffan och tittar?

Permalänk

Lägg nåt plant över hela ytan och fotografera ovanifrån så ser man tydligare hur stor radien är. T ex ett långt vattenpass eller en tumstock i värsta fall funkar säkert..

Permalänk
Medlem

Jag har haft en LG B6 65 Oled som var mera böjd en den på bilderna. Då enligt LG så är det normalt det var 2016 jag köpte B6:an. Vet inte om "reglerna" har ändras sedan dess.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Southstream:

Lägg nåt plant över hela ytan och fotografera ovanifrån så ser man tydligare hur stor radien är. T ex ett långt vattenpass eller en tumstock i värsta fall funkar säkert..

Håller med, man ser att den är lite böjd på bilderna, men inte hur mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Southstream:

Lägg nåt plant över hela ytan och fotografera ovanifrån så ser man tydligare hur stor radien är. T ex ett långt vattenpass eller en tumstock i värsta fall funkar säkert..

Räcker med en tråd/snöre mellan ändarna.

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem

Omöjligt för någon här att säga säkert huruvida den ligger inom eller utanför tillverkarens toleranser. Gissningsvis kommer LG säga att det är normalt och du lär i sådana fall knappast få byta den mot ett annat exemplar. Kan du inte leva med det, använd öppet köp eller ångerrätt beroende på var och hur du gjort köpet. Om inte panelen har andra defekter (döda pixlar, dålig uniformity, etc.) hade åtminstone jag behållit den.

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem

Det är inte helt ovanligt att oled paneler är böjda lite. Speciellt dom större.
Vad som är accepterbart och inte är svårt att säga med bilden.
Vet att många klagade på LG förut om böjda paneler

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem

Vad är det här blåa strecket som framträdde när jag slog på en viss blu ray film?

Försvann när jag satte igång en annan film.

Tacksam för svar! 😊