Spara omgångar och försök i C#

Permalänk
Medlem

Spara omgångar och försök i C#

Hej, jag håller på att läsa Programmering 1 på distans, vi har fått ett uppdrag som heter "Gissa det hemliga talet".
Den största utmaningen i uppdraget är att hantera flera spelomgångar och att när spelet är slut så ska alla poäng skrivas ut plus vilken spelomgång som krävde minst antal gissningar.
Jag är klar med koden. Så det är detta kvar.
Jag vet inte hur jag "knyter" samman rundorna och försöken för att datorn sen ska hitta den bästa omgången.
Är det bästa att spara båda i varsin lista eller vektor för att sedan jämföra eller kan man spara dem ihop? Är lite osäker eftersom man kan spela hur många omgångar man vill. Eller är det bättre att skapa en 'Player' Class och spara allt där?
Jag har gjort både listor och vektorer men jag lyckas inte klura ut hur jag ska fortsätta
Jag önskar bara lite hjälp på vägen, inte lösningen.
Tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av elvisace:

Hej, jag håller på att läsa Programmering 1 på distans, vi har fått ett uppdrag som heter "Gissa det hemliga talet".
Den största utmaningen i uppdraget är att hantera flera spelomgångar och att när spelet är slut så ska alla poäng skrivas ut plus vilken spelomgång som krävde minst antal gissningar.
Jag är klar med koden. Så det är detta kvar.
Jag vet inte hur jag "knyter" samman rundorna och försöken för att datorn sen ska hitta den bästa omgången.
Är det bästa att spara båda i varsin lista eller vektor för att sedan jämföra eller kan man spara dem ihop? Är lite osäker eftersom man kan spela hur många omgångar man vill. Eller är det bättre att skapa en 'Player' Class och spara allt där?
Jag har gjort både listor och vektorer men jag lyckas inte klura ut hur jag ska fortsätta
Jag önskar bara lite hjälp på vägen, inte lösningen.
Tack på förhand!

I sin enklaste form skulle det väl räcka med en lista där man efter varje spelomgång lägger till en post med hur många försök som krävdes den spelomgången.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304