AMD kan återuppliva Ryzen Threadripper för entusiaster i höst

Permalänk
Melding Plague

AMD kan återuppliva Ryzen Threadripper för entusiaster i höst

När AMD lanserade Ryzen Threadripper 5000 WX-serien låg fokus på systembyggare. Nu påstås HEDT-modeller få ny chans med nästa plattform.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Problemet: Det finns alltid möjlighet att vänta på nästa grej som "bara" ligger en liten bit in i framtiden.
Mitt tankesätt: "Dags att uppgradera till Ryzen 7000 och Radeon 7000. X3D kommer nog snart(tm). Hmm, Threadripper för HEDT är bra för videoredigering..."

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Behöver vi detta igenteligen , jobbar man med mer trådar än vad 13900k och 7950x använder är man nog i målgruppen för workstation sockel ws80 ändå eller xeon

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av Tip Top:

Behöver vi detta igenteligen , jobbar man med mer trådar än vad 13900k och 7950x använder är man nog i målgruppen för workstation sockel ws80 ändå eller xeon

Avståndet där emellan krymper definitivt, men helt död tror jag inte målgruppen är ännu. Även om kärn- och trådantal närmar sig är det fortfarande relativt stor skillnad från konsumentvarianterna sett till minneskanaler och PCI Express-platser, samtidigt som klivet upp ännu ett steg kräver betydligt djupare fickor. Sen om det är värt att satsa på återstår väl att se

Permalänk

Intels HDET kommer säkert ha 400W TDP.

Permalänk
Medlem

Jag tillhör målgruppen
tack intel för att de återupplivar hedt plattformen igen med saphire rapids, så att amd hakar på igen, istället för att börja ta hutlöst betalt som de gjorde med senaste threadripper .
iförsig vet man ju inte vilket pris det landar på
konsumentplattformen är ej för mig som använder flera pci e
Antalet kärnor är inget bekymmer med konsumentplattformen utan är mest pci-e linor som sanas där å lagringformat så less på alla m.2 platser på moderkort som tar bort pci-e platser sen hoppas jag på ersättaren för m.2 oxå exxxxx nåt

Fast för de flesta är konsumentplattformen tillräckligt

Förtydligande
Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tip Top:

Behöver vi detta igenteligen , jobbar man med mer trådar än vad 13900k och 7950x använder är man nog i målgruppen för workstation sockel ws80 ändå eller xeon

De här produkterna handlar oftast om Villhöver snarare än Behöver. Sen vore det bra för AMD med ett par rediga Halo-produkter. Mind share och allt det där du vet

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Det är ett bra sätt att införskaffa lite extra goodwill ibland entusiaster även om det kanske inte blir någon direkt ekonomisk vinst ifrån just privatpersoner. Att kunna välja komponenter mer fritt än när det kommer till OEM-system är det även en hel del företagskunder som uppskattar.
När det exempelvis kommer till att fylla upp åtta minneskanaler så kan friheten att själv få välja fritt ibland olika minnen vara lockande nog för att vilja bygga själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

Jag tillhör målgruppen
tack intel för att de återupplivar hedt plattformen igen med saphire rapids, så att amd hakar på igen, istället för att börja ta hutlöst betalt som de gjorde med senaste threadripper .
iförsig vet man ju inte vilket pris det landar på
konsumentplattformen är ej för mig som använder flera pci e
Antalet kärnor är inget bekymmer med konsumentplattformen utan är mest pci-e linor som sanas där å lagringformat så less på alla m.2 platser på moderkort som tar bort pci-e platser sen hoppas jag på ersättaren för m.2 oxå exxxxx nåt

Fast för de flesta är konsumentplattformen tillräckligt

Om du tror det kommer bli mindre dyrt än samma hutlösa nivå som senast så tror jag du kommer bli besviken

Det kommer nog vara mycket dyrare än senast, inte tvärt om

Om du tillhör målgruppen så tror jag inte priset vore en faktor, allt handlar om maximal prestanda på ett enskilt system till vilket pris som helst

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Om du tror det kommer bli mindre dyrt än samma hutlösa nivå som senast så tror jag du kommer bli besviken

Var det verkligen så "hutlösa" priser senast? Och i så fall är nog alla entusiast komponenter hutlöst dyra?

Jag kanske är lite biast då jag köpte en "Threadripper 3960X" och bytte ut min 6700K, använder min dator mycket i jobbet dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Intels HDET kommer säkert ha 400W TDP.

Precis som dessa då?? =p med tanke på att det är precis vad sockeln för dessa är gjord för att klara =p

Visa signatur

here we go!

Permalänk

Its all about the money.
Går man tillbaka några år fattade ej "entusiaster" varför man man behövde ha fullhd upplösning på sin laptop etc och kallade folk som påstod detta extrema behov fanns för kättare och annat. Detsamma var det med cpu som hade mer än 4 core.

Nu idag när 16 core finns på mainstream såvisst finns det mainstreamanvändare som har behov av mycket mer, men om annan hårdvara inte ska flaska så blir det riktigt dyrt. Och när det blir så dyrt så sänker det efterfrågan.
Så jag tror att fler än 16 core till vanligt folk kommer floppa just nu p.g.a det jag sa ovanför.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Om du tror det kommer bli mindre dyrt än samma hutlösa nivå som senast så tror jag du kommer bli besviken

Det kommer nog vara mycket dyrare än senast, inte tvärt om

Om du tillhör målgruppen så tror jag inte priset vore en faktor, allt handlar om maximal prestanda på ett enskilt system till vilket pris som helst

För mig hadlar det om tillräcklig prestanda + fler pci-e platser som jag skrev å lagring hoppas på nytt med lagring som jag oxå skrev behöver ej flera kärnor än konsumentversioner så
Dock har jag inga illusioner om att det blir billigt mvh Arne

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Om du tror det kommer bli mindre dyrt än samma hutlösa nivå som senast så tror jag du kommer bli besviken

Det kommer nog vara mycket dyrare än senast, inte tvärt om

Om du tillhör målgruppen så tror jag inte priset vore en faktor, allt handlar om maximal prestanda på ett enskilt system till vilket pris som helst

För mig hadlar det om tillräcklig prestanda + fler pci-e platser som jag skrev å lagring hoppas på nytt med lagring som jag oxå skrev behöver ej flera kärnor än konsumentversioner så
Dock har jag inga illusioner om att det blir billigt mvh Arne

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

För mig hadlar det om tillräcklig prestanda + fler pci-e platser som jag skrev å lagring hoppas på nytt med lagring som jag oxå skrev behöver ej flera kärnor än konsumentversioner så
Dock har jag inga illusioner om att det blir billigt mvh Arne

Ursäkta för dubbel meddelande mobilt elände som kallas telefån

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av gonace:

Var det verkligen så "hutlösa" priser senast? Och i så fall är nog alla entusiast komponenter hutlöst dyra?

Jag kanske är lite biast då jag köpte en "Threadripper 3960X" och bytte ut min 6700K, använder min dator mycket i jobbet dock.

Nej de var ju själva på marknaden och kunde göra vad de ville

Tråkigt att inte 5000 fick stöd på befintliga moderkort för 3000, men så är det ibland

5000-baserade system började väl på 40000kr om övriga komponenter skulle mäta sig, men hutlöst är mer av en definitionsfråga. När pentium var ny kostade den nog lika mycket i ett vettigt system om man justerar för inflation

Moderkort kostar minst 12000kr, processor (16 core) från 14000kr

Toppmodellen kostade dock flis, inte normala entusiaster som köper 64 kärnor dock

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Nej de var ju själva på marknaden och kunde göra vad de ville

Tråkigt att inte 5000 fick stöd på befintliga moderkort för 3000, men så är det ibland

5000-baserade system började väl på 40000kr om övriga komponenter skulle mäta sig, men hutlöst är mer av en definitionsfråga. När pentium var ny kostade den nog lika mycket i ett vettigt system om man justerar för inflation

Moderkort kostar minst 12000kr, processor (16 core) från 14000kr

Toppmodellen kostade dock flis, inte normala entusiaster som köper 64 kärnor dock

ser inte många behov för 64 kärnor själv men hedt har andra fördelar än just antal kärnor tex fler pci-e linor som exempel mvh Arne

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av medbor:

Nej de var ju själva på marknaden och kunde göra vad de ville

Tråkigt att inte 5000 fick stöd på befintliga moderkort för 3000, men så är det ibland

5000-baserade system började väl på 40000kr om övriga komponenter skulle mäta sig, men hutlöst är mer av en definitionsfråga. När pentium var ny kostade den nog lika mycket i ett vettigt system om man justerar för inflation

Moderkort kostar minst 12000kr, processor (16 core) från 14000kr

Toppmodellen kostade dock flis, inte normala entusiaster som köper 64 kärnor dock

Värt att notera där var att det endast var Pro-märkta modeller för senaste 5000-baserade, vilka legat betydligt högre även tidigare generationer. Nu tror jag inte att en Zen 4-baserad HEDT-plattform blir en billig historia, men Pro-varianterna riktar sig som jag förstår det mest till större företag och systembyggare, vilka generellt sett också har en helt annan budget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Värt att notera där var att det endast var Pro-märkta modeller för senaste 5000-baserade, vilka legat betydligt högre även tidigare generationer. Nu tror jag inte att en Zen 4-baserad HEDT-plattform blir en billig historia, men Pro-varianterna riktar sig som jag förstår det mest till större företag och systembyggare, vilka generellt sett också har en helt annan budget.

Sant!

Min känsla är precis som med grafikkort att priserna är här för att stanna

Permalänk
Medlem

Kan det vara som så att intel nu kommer starkt och AMD måste agera och då är det enda de har kvar kommande TR modeller. Dagens konsument CPUer toppar på "endast" 16/32 från det röda laget.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Kan det vara som så att intel nu kommer starkt och AMD måste agera och då är det enda de har kvar kommande TR modeller. Dagens konsument CPUer toppar på "endast" 16/32 från det röda laget.

Skulle mycket väl kunna vara så. Men det är sannolikt positivt för oss konsumenter.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

De här produkterna handlar oftast om Villhöver snarare än Behöver. Sen vore det bra för AMD med ett par rediga Halo-produkter. Mind share och allt det där du vet

Visst är det så... tar jag vad jag BEHÖVER så räcker en core2-duo/phenom-II bara den tar mer än 8GB RAM... men mer är ju alltid kul.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Its all about the money.
Går man tillbaka några år fattade ej "entusiaster" varför man man behövde ha fullhd upplösning på sin laptop etc och kallade folk som påstod detta extrema behov fanns för kättare och annat. Detsamma var det med cpu som hade mer än 4 core.

Nu idag när 16 core finns på mainstream såvisst finns det mainstreamanvändare som har behov av mycket mer, men om annan hårdvara inte ska flaska så blir det riktigt dyrt. Och när det blir så dyrt så sänker det efterfrågan.
Så jag tror att fler än 16 core till vanligt folk kommer floppa just nu p.g.a det jag sa ovanför.

Beror säkert på strömförbrukning o värme också, har en 64-kärnors server av lite äldre modell... drar 300W i idle och 800W vid full last. Har 10 fläktar som varvar minst 15000 rpm (vet inte om de gör mer men det är vad jag sett) så kan inte ha den igång annat än vid speciella tillfällen. Så antar jag inte tillhör gruppen "vanligt folk"

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Nej de var ju själva på marknaden och kunde göra vad de ville

Tråkigt att inte 5000 fick stöd på befintliga moderkort för 3000, men så är det ibland

5000-baserade system började väl på 40000kr om övriga komponenter skulle mäta sig, men hutlöst är mer av en definitionsfråga. När pentium var ny kostade den nog lika mycket i ett vettigt system om man justerar för inflation

Moderkort kostar minst 12000kr, processor (16 core) från 14000kr

Toppmodellen kostade dock flis, inte normala entusiaster som köper 64 kärnor dock

Köpte en "hutlöst" dyr 486:a en gång i tiden... Bara HDD:n gick på 16000:- totalt över 50 000 SEK år 1991. Hade jag inte fått sponsring från jobbet så hade det inte blivit nåt.

Lärdomen av det var att det är bättre att ligga några snäpp under topp-modellerna och uppdatera oftare. Blir både billigare och bättre prestanda sett över tid.

Permalänk
Skrivet av SAFA:

Beror säkert på strömförbrukning o värme också, har en 64-kärnors server av lite äldre modell... drar 300W i idle och 800W vid full last. Har 10 fläktar som varvar minst 15000 rpm (vet inte om de gör mer men det är vad jag sett) så kan inte ha den igång annat än vid speciella tillfällen. Så antar jag inte tillhör gruppen "vanligt folk"

Problemet med "riktiga servrar" är flera. Strömförbrukningen såklart, men även svårigheten att tyst kyla dem när många bor i en trång lägenhet och priserna på bostäder i städerna är riktigt höga.