Hur stort PSU behövs egentligen till ett Gigabyte rx6900xt Xtreme Waterforce?

Permalänk

Hur stort PSU behövs egentligen till ett Gigabyte rx6900xt Xtreme Waterforce?

Köpte nyligen ett nytt Gigabyte rx6900xt Xtreme Waterforce och får det inte till att starta upp, grafikkortets tre strömanslutningar blinkar och moderkortets EZ Debug led (VGA) tänder sig efter en stund, vet att minimum
rekommendationen på psu är 900W och i min burk sitter det ett Corsair RM 850W, borde det inte starta upp i alla fall eller är det så strömtörstigt att det inte vill starta upp?
Kan lösningen verkligen vara att köpa ett 1000W eller 1200W psu? Känns surt att köpa ett nytt PSU för typ 2500kr och så funkar inte det heller.., kan grafikkortet vara paj., Nån som har nån bra idé/tanke?

Permalänk
Medlem

Det är knappast styrkan på PSU som är problemet, något annat är fel.
Tror inte kortet kommer över 400w om inte ändrar powerlimit med 3e parts program.

Permalänk
Skrivet av Osueco:

Det är knappast styrkan på PSU som är problemet, något annat är fel.
Tror inte kortet kommer över 400w om inte ändrar powerlimit med 3e parts program.

Misstänkte nästan detta., får se om jag har nån polare som kan testa kortet i sin dator annars får det bli till att reklamera det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av HeavyBurtrand:

Misstänkte nästan detta., får se om jag har nån polare som kan testa kortet i sin dator annars får det bli till att reklamera det!

Det är väl vattenkylt kort? Men du kanske har polare med custom loops som kan swappa in den enkelt..

Bara en kontrollfråga, du har väl kortet i en vattenkylningsloop?

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Skrivet av tJev:

Det är väl vattenkylt kort? Men du kanske har polare med custom loops som kan swappa in den enkelt..

Bara en kontrollfråga, du har väl kortet i en vattenkylningsloop?

Japp., vattenkylt kort och jag har det i en vattenloop! Sen så var det ju det där med polaren med vattenloop i sin dator va ju inte så hysteriskt sugen på att tömma sitt system för att testa mitt.. Men får väl tjata på han...

Permalänk
Medlem

Haha gott, man vet ju aldrig vad för nivå folk är på.

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Medlem

jag har ett ion 650w och kör ett asus rog 6900xt strix lc och en ryzen 7700x utan några problem så jag tror inte strömförbrukningen är ett problem

Visa signatur

Desktop Fractal Design Define 7 Compact | Asus ROG Strix X870-F Gaming | AMD Ryzen 9800X3D | Kingston Beast 64GB 6000Mhz | Sapphire AMD Radeon 9070xt Nitro+ | Kingston KC3000 2TB| Corsair RM750E Skärm Asus ROG XG43UQ NAS X-Case Extra Value 424 | Supermicro X10DRL-i | 2xIntel Xeon E5-2640 v3 | Samsung 4x16GB ECC | EVGA Supernova G2 1300W | WD Red 8x3TB 8x6TB | Seagate Ironwolf 8x8TB | Samsung 840 Evo 2x256GB | Freenas 11.1 | UPS Eaton Powerware 3S 700 DIN

Permalänk
Skrivet av INCSlayer:

jag har ett ion 650w och kör ett asus rog 6900xt strix lc och en ryzen 7700x utan några problem så jag tror inte strömförbrukningen är ett problem

Mycket bra info, tack... Låter som att det får bli reklamation på kortet trots allt, men ska försöka testa det i en annan dator först innan, lite krångligt dock att göra när det är vattenkylt så, men har en galen idé av att testa att koppla ihop det med en gammal aio som jag har liggandes...

Permalänk
Medlem
Skrivet av HeavyBurtrand:

Mycket bra info, tack... Låter som att det får bli reklamation på kortet trots allt, men ska försöka testa det i en annan dator först innan, lite krångligt dock att göra när det är vattenkylt så, men har en galen idé av att testa att koppla ihop det med en gammal aio som jag har liggandes...

Ska du bara testa boota in i Windows så behöver du inte koppla på vatten. Kortet i sig tar några minuter att bli varmt vid 2D-belastning. Funkade på gamla heta R9 290.

Visa signatur

Burk 10700K@5.1GHz 7900 XTX
Ljud KRK RP8 G3 samt Audio Technica ATH-M50
Bild Samsung C27HG70

Permalänk
Skrivet av rabiesekorre:

Ska du bara testa boota in i Windows så behöver du inte koppla på vatten. Kortet i sig tar några minuter att bli varmt vid 2D-belastning. Funkade på gamla heta R9 290.

Ja det har du ju rätt i, tänkte inte så långt... Bra tips!

Permalänk

En liten update är att jag precis testat grafikkortet i en annan dator och det betedde sig på samma sätt, så det får bli en tur till farbror doktorn för detta grafikkort...

Permalänk
Medlem
Skrivet av rabiesekorre:

Det kan inte finnas några spärrar som förhindrar det att boota då om inte vatten är inkopplat?

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Pny 4070ti Super @ Bykski vatten | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x360 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | Seasonic 1300w Gold | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Philips 49" 8900L | DELL 2713HM | Keychron Q2 Max | Logitech G502 2016.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeluxXxe:

Det kan inte finnas några spärrar som förhindrar det att boota då om inte vatten är inkopplat?

Nej det har jag aldrig hört talas om, överhettningsskydd finns på alla kort men kommer inte träda in vid 2D-last i under 2 minuter.

Visa signatur

Burk 10700K@5.1GHz 7900 XTX
Ljud KRK RP8 G3 samt Audio Technica ATH-M50
Bild Samsung C27HG70