EK Water Blocks gör vattenblock med inbyggd pump, reservoar och kylfläns

Permalänk
Melding Plague

EK Water Blocks gör vattenblock med inbyggd pump, reservoar och kylfläns

Genom att integrera det mesta i ett paket tar EK Water Blocks sikte på kompakta SFF-byggen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

4000 kr! EKWB vet hur man tar betalt utav bara

.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X (Arctic Liquid Freezer II 280) | MSI RTX 4090 Gaming Trio | 32 GB G.Skill Trident Z5 RGB DDR5-6400 C32 | ASRock B650E PG-ITX WiFi | Asus Loki 850 W | Cooler Master NR200P (Galleri)

Permalänk
Medlem

Så i princip ett AIO förutom att du fritt får välja slang/rör och radiator. Känns spontant inte som en jättehit

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

Om priset så halverades skulle det ändå inte vara intressant. Så fel ligger det i pris.

Visa signatur

Burk 10700K@5.1GHz 7900 XTX
Ljud KRK RP8 G3 samt Audio Technica ATH-M50
Bild Samsung C27HG70

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av Nautilus011:

Så i princip ett AIO förutom att du fritt får välja slang/rör och radiator. Känns spontant inte som en jättehit

En glorifierad AIO

När jag byggde en loop i min Ghost S1 och inte vill använda DC-LT så hade jag betalt bra pengar för en lösnings som denna. Man hade kunnat importera en block/pump combo från swifttech från USA men det hade blivit en dyr peng men inte 4000 kr dyrt om jag minns rätt. EKWB har lärt sig efter Nvidia att kunderna har pengar.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Snusfri

Är nöjd med min EK-AIO Basic 360 så kanske kan bli något från EK igen i framtiden.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Tycker ni är lite hårda. Jag är inte så insatt i customh20, men nästa steg från en större aio är att göra en slinga själv. Men är inte så insåld att orkar planera och dra slingor från femtio olika enheter, med nipplar hit och dit, potentiella läckor, monteringar av pumpar och reservoarer etc. Detta är ju skitsmart, som en utbyggbar aio. Vet att flera försökt med detta men hittills inte fått snurr på det. Jag behöver bara koppla in denna och dra slangar till radiator(er). Estetiskt renare också.

Gällande priset, det är runt 4k sek. Skulle man köpa pump, block och reservoar för sig är 4k ingen ohemult överdimensionerad budget. Men jag håller med, det är något som tar emot. Men att köpa en customh20 från ett mer etablerat märke verkar gå på 5-6k (då utan GPU-block) hur man än gör - denna lösning är inte unikt dyr utan bekräftar bara den regeln. Det rationella är kanske egentligen att lägga merparten av de pengarna på en bättre processor, om man gillar prestanda, och sedan en Noctua D15 eller så. Men det är kul med vatten

Permalänk
Medlem
Skrivet av fesoj:

Tycker ni är lite hårda. Jag är inte så insatt i customh20, men nästa steg från en större aio är att göra en slinga själv. Men är inte så insåld att orkar planera och dra slingor från femtio olika enheter, med nipplar hit och dit, potentiella läckor, monteringar av pumpar och reservoarer etc. Detta är ju skitsmart, som en utbyggbar aio. Vet att flera försökt med detta men hittills inte fått snurr på det. Jag behöver bara koppla in denna och dra slangar till radiator(er). Estetiskt renare också.

Gällande priset, det är runt 4k sek. Skulle man köpa pump, block och reservoar för sig är 4k ingen ohemult överdimensionerad budget. Men jag håller med, det är något som tar emot. Men att köpa en customh20 från ett mer etablerat märke verkar gå på 5-6k (då utan GPU-block) hur man än gör - denna lösning är inte unikt dyr utan bekräftar bara den regeln. Det rationella är kanske egentligen att lägga merparten av de pengarna på en bättre processor, om man gillar prestanda, och sedan en Noctua D15 eller så. Men det är kul med vatten

Tänkte också på detta. €357 är inte så långt i från vad CPU block, DDC pump och en mindre reservoar kostar att köpa separat från EKWB. Custom loop är inte billigt.

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vzano:

En glorifierad AIO

När jag byggde en loop i min Ghost S1 och inte vill använda DC-LT så hade jag betalt bra pengar för en lösnings som denna. Man hade kunnat importera en block/pump combo från swifttech från USA men det hade blivit en dyr peng men inte 4000 kr dyrt om jag minns rätt. EKWB har lärt sig efter Nvidia att kunderna har pengar.

Mmm, får nog revidera det jag skrev. Kan absolut se fördelar med detta, då det troligtvis kan vara mäckigt med AIO i SFF byggen då slangarna inte är jättesmidiga. Kan väl behövas lite specialdragning av slangar i trånga byggen och då är ju detta en klar fördel. Om man nu bortser från pris. Vilket är konstigt i sig då EKWB AIO produkter är jäkligt konkurenskraftiga i pris/prestanda. Tror jag jag 1100kr för min EKWB 360.

Undrar hur detta paket skulle prestera om man koppla till ett GPU block i samma loop.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Skrivet av maniac:

Tänkte också på detta. €357 är inte så långt i från vad CPU block, DDC pump och en mindre reservoar kostar att köpa separat från EKWB. Custom loop är inte billigt.

EKWB custom loop är inte billigt*

Det finns andra märken

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av Nautilus011:

Mmm, får nog revidera det jag skrev. Kan absolut se fördelar med detta, då det troligtvis kan vara mäckigt med AIO i SFF byggen då slangarna inte är jättesmidiga. Kan väl behövas lite specialdragning av slangar i trånga byggen och då är ju detta en klar fördel. Om man nu bortser från pris. Vilket är konstigt i sig då EKWB AIO produkter är jäkligt konkurenskraftiga i pris/prestanda. Tror jag jag 1100kr för min EKWB 360.

Undrar hur detta paket skulle prestera om man koppla till ett GPU block i samma loop.

Behöver också revidera mitt svar, tänkte inte på att det inkluderas en DDC pump och då blir priset faktiskt acceptabelt jämfört med att importera en Apoogee drive II från staterna som inte ens verkar säljas längre.

Slagarna kan bli lite meck men inte speciellt farligt, problemet är vart man ska sätta pumpen om man vill ha något som orkar trycka vatten genom en hel loop. DC-LT är för svag, D5 är för stor, DDC är lagom. Nu ska man hitta en bra plats att placera den och sen komma på ett rimligt sätt att lufta loopen utan res för det finns inget utrymme för en res utan att börja offra radiator yta om det är ens möjligt. För 4000 kr där man får ett block, pump och res som är kompakt och passar i ett SFF chassi och löser problem med att bygga i en liten loop så är det en attraktiv lösning och priset är inte farligt högt med alla delar "separat".

Skrivet av Maximo:

EKWB custom loop är inte billigt*

Det finns andra märken

Om jag får fråga, finns det andra märken som har löst samma problem som EKWB gjorde med den produkten?

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vzano:

Om jag får fråga, finns det andra märken som har löst samma problem som EKWB gjorde med den produkten?

Både Barrow och Bykski har gjort det, till mindre än halva priset

Visa signatur

C>++

Permalänk
Medlem
Skrivet av AnnoyingIB:

Både Barrow och Bykski har gjort det, till mindre än halva priset

Men då är EKWB 30-50% snyggare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vzano:

Om jag får fråga, finns det andra märken som har löst samma problem som EKWB gjorde med den produkten?

Jag tänkte mest på custom loops i allmänhet inte just denna produkten men ja det finns.

t.ex. den här. 831kr som hittat. Köp radiator slang och fläkt så har du komplett customloop för under 2000kr, 1000kr till för GPU block.
https://www.aquatuning.se/vattenkylning/cpu-vattenblock/cpu-v...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

EKWB custom loop är inte billigt*

Det finns andra märken

Jag funderar på att bygga en loop i mitt 3U rack chassi med en 360mm i fronten.

Vilka märken skall man kika på? Behöver inte vara top of the line men inte vill jag ha skit heller.

Kör idag med en Arctic Cooling 280 med utskrivna adapters till 2*120mm fläktar så är inte optimalt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slusk:

Jag funderar på att bygga en loop i mitt 3U rack chassi med en 360mm i fronten.

Vilka märken skall man kika på? Behöver inte vara top of the line men inte vill jag ha skit heller.

Kör idag med en Arctic Cooling 280 med utskrivna adapters till 2*120mm fläktar så är inte optimalt.

Några exempel nedan. Tycker dock att EKWB är solklar etta gällande design.
Aquacomputer. Har dessutom den bästa fläkt-kontrollern anpassad för vattenkylning på marknaden.
Watercool
Corsair
Alphacool
XSPC
Samt Barrow och Bykski, som kan hittas på Aliexpress.

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk

Hade gärna tittat på denna men då för AM4 men de kanske gå att få till om inte EK har för avsikt att planera in övriga div andra socklar. Tål att tänkas på

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem

Något som hade varit intressant är väl att se hur stor påverkan att det är så pass liten och kompakt reservoar, känns lite spontant som att temperaturen på vattnet fluktuerar snabbare på grund av det och att det snabba kommer upp i "arbetstemperatur". Läser man dessutom idag så spelar det i stort sätt ingen roll vilken ny high-end komponent man än köper så är det gemensamma att alla går rätt varmt då i kombination med den lilla reservoar.

Visa signatur

7800x3D | 7900 XTX | Custom loop | Samsung Neo G7 | Razer Deathadder Pro v3 | Razer Huntsman | Sennheiser HD 660S | Hifiman Arya Stealth | Denafrips Ares II | Drop THX AAA 789 | Macbook Pro 13" Retina för studier

Permalänk
Medlem

Mycket snyggt. Det kan ingen klaga på. Men att ha ett sådant block med en pump som vibrationerna från pumpen går rätt ner i moderkortet och sen till datorlådan. Hela själva datorlådan och då i plåten kommer då ha ett brum ljud. Så det gäller inte ha datorlådan nära där man sitter.
Alla Vattenpumpar ska man fästa med gummisnoddar eller något i upphängningen. Detta är ju inte det i detta fallet med dessa block.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slusk:

Jag funderar på att bygga en loop i mitt 3U rack chassi med en 360mm i fronten.

Vilka märken skall man kika på? Behöver inte vara top of the line men inte vill jag ha skit heller.

Kör idag med en Arctic Cooling 280 med utskrivna adapters till 2*120mm fläktar så är inte optimalt.

Ska du bara kyla CPU? I så fall kan du lika gärna trycka in en Liquid Freezer II och spara mycket pengar.

---

Komboblocket från EK hade varit intressant för mig om de fick ner priset med ~1500Kr. Nu blev det tyvärr för dyrt för att vara intressant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Ska du bara kyla CPU? I så fall kan du lika gärna trycka in en Liquid Freezer II och spara mycket pengar.

---

Komboblocket från EK hade varit intressant för mig om de fick ner priset med ~1500Kr. Nu blev det tyvärr för dyrt för att vara intressant.

Funderar på att även kyla GPU i framtiden men enligt alla guider och kalkylprogram så skall inte en 360 räcka för en 5900X och ett 4080 eller liknande?

Permalänk
Medlem

Nytt för EKWB, men detta har funnits länge.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av slusk:

Funderar på att även kyla GPU i framtiden men enligt alla guider och kalkylprogram så skall inte en 360 räcka för en 5900X och ett 4080 eller liknande?

Jag har aldrig kört custom loop och försökt kyla både CPU och GPU, men en 360mm AIO bör egentligen ha kapacitet för något sånt. Problemet är att det kommer gå varmt och låta mycket, med fläktar som måste flytta mycket luft.

Permalänk
Medlem
Skrivet av coolerfreak:

Hade gärna tittat på denna men då för AM4 men de kanske gå att få till om inte EK har för avsikt att planera in övriga div andra socklar. Tål att tänkas på

Kylarfästen för AM5 och AM4 är kompatibla med varandra

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D || Powercolor AMD Radeon RX 6800 16Gb || G.Skill Flare X 16GB 3200MHz CL14 || Gigabyte B550I Aorus Pro AX || LG 27GL850 QHD IPS 144 Hz || Samsung SSD 970 EVO Plus 1TB || Samsung SSD 960 EVO 250GB || Corsair SF600 || Louqe Ghost S1 Limestone || 2xMedium Tophat med 2xNF-F12 + 2xNF-A12x25 || Noctua NH-L12

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av AnnoyingIB:

Både Barrow och Bykski har gjort det, till mindre än halva priset

Hade jag faktiskt missat. Hade kört på någon dessa alla dagar i veckan.

Skrivet av Maximo:

Jag tänkte mest på custom loops i allmänhet inte just denna produkten men ja det finns.

t.ex. den här. 831kr som hittat. Köp radiator slang och fläkt så har du komplett customloop för under 2000kr, 1000kr till för GPU block.
https://www.aquatuning.se/vattenkylning/cpu-vattenblock/cpu-v...

DC-LT är en för svag pump, J2C märkte av det när han skulle kyla både GPU och CPU i samma loop i ghost s1 med en pump och hade väldigt dåligt flöde. Den hade nog fungerat om man bara skall kyla processorn men inte mer än så tror jag.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vzano:

Hade jag faktiskt missat. Hade kört på någon dessa alla dagar i veckan.

DC-LT är en för svag pump, J2C märkte av det när han skulle kyla både GPU och CPU i samma loop i ghost s1 med en pump och hade väldigt dåligt flöde. Den hade nog fungerat om man bara skall kyla processorn men inte mer än så tror jag.

DC-LT2 är det, dom skriver att det är tillräckligt för att lägga till ett GPU block eller en extra radiator på slingan om man vill men jag har inte testat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MexxII:

Något som hade varit intressant är väl att se hur stor påverkan att det är så pass liten och kompakt reservoar, känns lite spontant som att temperaturen på vattnet fluktuerar snabbare på grund av det och att det snabba kommer upp i "arbetstemperatur". Läser man dessutom idag så spelar det i stort sätt ingen roll vilken ny high-end komponent man än köper så är det gemensamma att alla går rätt varmt då i kombination med den lilla reservoar.

För punktlaster kommer mer vatten i loopen hjälpa till att hålla nere vattentemperaturen vid en mera jämn nivå. Men vid last över en tid så nullifieras antagandet, då hänger det främst på radiatorn/radiatorerna att dumpa bort all effekt som loopen fångar upp.

Vattentemperatur vid idle är ganska ointressant kan jag tycka, det är främst ett gott riktvärde för om allting fungerar. Trots allt så spottar burken ut väldigt lite effekt när du fjölar av framför Youtube.

Den här lösningen känns cirka 1500:- för dyr, trots att det är special.

Permalänk
Skrivet av Reiker:

Kylarfästen för AM5 och AM4 är kompatibla med varandra

DOOOOH! Där var jag minsan inte helt påläst Dåså, mindre huvudbry.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem
Skrivet av GooGeL:

För punktlaster kommer mer vatten i loopen hjälpa till att hålla nere vattentemperaturen vid en mera jämn nivå. Men vid last över en tid så nullifieras antagandet, då hänger det främst på radiatorn/radiatorerna att dumpa bort all effekt som loopen fångar upp.

Vattentemperatur vid idle är ganska ointressant kan jag tycka, det är främst ett gott riktvärde för om allting fungerar. Trots allt så spottar burken ut väldigt lite effekt när du fjölar av framför Youtube.

Den här lösningen känns cirka 1500:- för dyr, trots att det är special.

Punktlaster har ingen betydelse, enda nackdelen med liten reservoar är att du får fylla på ofta.

Permalänk
Medlem

Kul pryl, omän scheissedyr.

Skrivet av slusk:

Funderar på att även kyla GPU i framtiden men enligt alla guider och kalkylprogram så skall inte en 360 räcka för en 5900X och ett 4080 eller liknande?

Det finns någon gammal tumregel för det där, ett 120x120mm radiatorblock per X W värme, men jag minns inte vad X var.

En 360-radiator med normaltjocklek låter som du säger lite klent för 5900X + 4080, kan jag tycka.

Visa signatur

5950X, 3090