SweClockers utser årets spel 2022 – omröstning

Permalänk
Medlem

Glömde nominera Total War Warhammer 3, hade en knackig start men med Immortal Empires och diverse uppdateringar så är det Toppklass.

Visa signatur

Dator: Lian Li O11 Dynamic, R9 5900X, MSI X570 ACE, Corsair H150i Pro, G.Skill TridentZ@3733MhzCL16, ASUS RTX 3090 TUF OC, Firecuda 530 2TB, 990 Pro 2TB, Corsair RM850x.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Gick upp till version 1.0 under 2022. Eller var det något annat du menade?

Aha, det var ett av "de" spelen. Som alla spelade klart i early access
Tack för förtydligandet

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

1990 släpptes Railroad Tycoon. Sedan dess har inga andra spel som är lika bra eller som inte är uppföljare släppts, så jag fortsätter att rösta på det

Permalänk
Medlem

Forbidden West helt klart.

Spelar Gow:ragnarok just nu och känns mest som ett DLC än uppföljare.
Tänkte testa Elden Ring efter.

Visa signatur

[ASUS STRIX B650-A | AMD Ryzen 7600X | 32Gb DDR5 6000MHz CL36 | GeForce RTX 4080 | Custom Loop Cooling]
Det heter DATOR, inte DATA!

Permalänk
Medlem

Bannerlord även om jag spelade det mest förra året i synnerligen ofärdigt skick.
Annars nyligen släppta Ixion. Kort men naggande gott.

Permalänk
Medlem

Mitt favoritspel släpptes för länge sedan. TT/TTD/OTTD är dess förkortning. Några som varit nära toppen för min del är väl FTL och Rimworld, och såklart båda Portal

Teardown är bästa spelet jag spelat på länge, ett slags vuxet minecraft på något sätt

Permalänk
Medlem

F1 22 !!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem

Som brukligt inser jag att jag inte kört ett enda nytt i år, jag brukar ligga minst ett år efter. Mest pga en onödigt stor backlogg, flera hundra spel, men även för att jag föredrar någorlunda färdigpatchade spel - barnsjukdomar undviker jag helst.

Fortsatt främsta favorit: Skyrim. Men har även kört en del DOS2.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk

Årets spel för egen del blir i vanlig ordning Early Access-spelet Beamng.Drive. Fantastiska utvecklare som bryr sig om och vårdar spelet till tusen. Fantastiska uppdateringar, håller communityt underrättade gällande utvecklingen av spelet och verkar inte ha en tanke på paid DLC eller liknande. De verkar köra på linjen att "har du köpt spelet så får du allt innehåll".

Permalänk

Av de magra alternativen som erbjöds, så fick det bli COD MW2. Jag är en ren SP spelare, har inte ens headset. Hade ni tagit med early access spel. Så hade Ready or Not varit mitt val. I princip det enda jag spelar, så jäkla bra!!

Visa signatur

9900k på vatten

Permalänk

Inget Darktide?

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Medlem

Inget Battlefield? 🤣

Visa signatur

HTPC Antec Fusion remote Corsair 450W Msi z370 Mortar Intel i3 8100 2x4Gb Corsair DDR 3200
Work Corsair Carbide 500R Nätagg 750W Corsair i40 Asus x570 TUF Amd Ryzen 5 3600X 2x8Gb DDR4 3600Mhz cl16 Asus RX 6700XT 12Gb dual

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

1990 släpptes Railroad Tycoon. Sedan dess har inga andra spel som är lika bra eller som inte är uppföljare släppts, så jag fortsätter att rösta på det

Faaast.. 1991 släpptes Sid Meier's Civilization, och det slår det mesta

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viper_82:

Faaast.. 1991 släpptes Sid Meier's Civilization, och det slår det mesta

Jag håller med. Blev presenterad för Civ år 1996. Vi hade det installerat på en dator på fritids...sedan var jag fast.

Visa signatur

Dator: Lian Li O11 Dynamic, R9 5900X, MSI X570 ACE, Corsair H150i Pro, G.Skill TridentZ@3733MhzCL16, ASUS RTX 3090 TUF OC, Firecuda 530 2TB, 990 Pro 2TB, Corsair RM850x.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viper_82:

Faaast.. 1991 släpptes Sid Meier's Civilization, och det slår det mesta

Nymodiga spel 😀
Fastande aldrig för det spelet. Men railroad på framförallt min Amiga 1200 oj oj vad timmar det blev.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viper_82:

Faaast.. 1991 släpptes Sid Meier's Civilization, och det slår det mesta

Du har så rätt, väl skrivet!

Visa signatur

-Det är timjan i, sade Toke med bruten röst.

Ett liv, ett lag

Permalänk
Medlem

Goty: Elden Ring
Best ever: Secret of Mana

Permalänk
Medlem

Det här med att 2022 skulle vara ett dåligt spelår, vad är det för tjafs? Det har kommit hur många fantastiska spel, inom AAA, AA och indie, som helst.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |16GB G Skill DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | Asus Rog Strix RTX 3080 OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch Oled TotK-edition | Playstation 5 SE | PSVR2 | LG OLED B9 65''

Permalänk
Medlem

Blandade ihop denna tråden med fz:s, hann inte nominera citizen sleeper så fick avstå röst. Det bästa spelet jag spelat i år är metroid dread.

Visa signatur

Chassi;Mobo;RAM: NZXT H7 Flow, Asus Crosshair Hero x670E;Ryzen 7 7700X
RAM;PSU: G.Skill TridentZ 64 GB DDR5 6000MHz;BQ Dark Power 13 1000W
Kylare: Corsair AIO 360 med RGB...
GPU: MSI RTX 4090 Suprim X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waliant:

Det här med att 2022 skulle vara ett dåligt spelår, vad är det för tjafs? Det har kommit hur många fantastiska spel, inom AAA, AA och indie, som helst.

Mm, det har varit bra, håller med. Bättre än 2021, det minns jag som lite magert. 2023 ser att kunna bli bra också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waliant:

Det här med att 2022 skulle vara ett dåligt spelår, vad är det för tjafs? Det har kommit hur många fantastiska spel, inom AAA, AA och indie, som helst.

Jag håller med... det har kommit ut extremt många bra spel i år, precis som det varit ganska många år tillbaka. Det är verkligen en gyllene era nu om man är spelintresserad👍😊

Nu tänker jag mest på PC-spel förstås och det kanske har varit ett svagt år för konsollerna... jag har ingen koll på det eller intresse. Dom flesta spel kommer dock till både PC och konsol.

Visa signatur

◍◯◍ AMD Ryzen 7 3700X 3.6 GHz ◍◯◍ Gigabyte RTX 3080 10GB GAMING OC V2.0 ◍◯◍ Gigabyte X570 UD
◍◯◍ Kingston Fury 64GB (2x32GB) DDR4 3600MHz CL18 ◍◯◍ Corsair HX750i 750W
◍◯◍ Logitech G915 TKL Tactile ◍◯◍ 2x Samsung 870 QVO 8TB ◍◯◍ be quiet! Silent Base 601
◍◯◍ Sony 65" KD65XH9005 ◍◯◍ Audio Pro A36 ◍◯◍ Windows 11

Permalänk
Medlem

Inte fastnat för mycket detta året, om ens något...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waliant:

Det här med att 2022 skulle vara ett dåligt spelår, vad är det för tjafs? Det har kommit hur många fantastiska spel, inom AAA, AA och indie, som helst.

Håller med. För mig som mest spelat på PS5 så har det varit ett riktigt bra år, både för exklusiva spel och multi plat. Men det kanske hänger på vad man har för smak när det gäller spel.

Skrivet av Stefan_JL:

Jag håller med... det har kommit ut extremt många bra spel i år, precis som det varit ganska många år tillbaka. Det är verkligen en gyllene era nu om man är spelintresserad👍😊

Nu tänker jag mest på PC-spel förstås och det kanske har varit ett svagt år för konsollerna... jag har ingen koll på det eller intresse. Dom flesta spel kommer dock till både PC och konsol.

Som jag skrev ovan så har det varit ett bra år för PS5 (PS4) i mitt tycke. Kanske varit lite sämre på XBox, iallafall när det gäller exklusiva titlar, jag har ingen aning om hur det varit för Nintendo Switch.

Permalänk
Medlem

Interessant lista, tänker det är första gång på över 40 år att det inte är ett spel släppt under ett år som jag gillar.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk

Elden ring. Fast Bloodborne var bättre.

Permalänk
Medlem

Har inte spelat ett endaste av spelen i listan.. Inte klar med spelen från 2021 och tidigare än. Spelar uppenbarligen inte tillräckligt mycket längre. Elden Ring och Stray verkar bra så kanske de blir nästa att spela.

Visa signatur

| Fractal Design Compact 7 Vit - MSI Tomahawk x570 - Ryzen 5600X - PNY 4070Ti Super - 32GB Corsair 3200Mhz CL16 | ASUS MG279Q - 2560x1440, 144Hz, IPS, Freesync |

Permalänk
Medlem
Skrivet av mkk:

Bannerlord även om jag spelade det mest förra året i synnerligen ofärdigt skick.
Annars nyligen släppta Ixion. Kort men naggande gott.

Bannerlord får min röst, om det hade gått!

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem

Började förra veckan att spela The Witcher 3 i och med att uppgraderingen till PS5 hade kommit. Helt fantastiskt spel! Otroligt levande, innehållsrikt och vackert. Spelas självklart på OLED-TV i Performance mode.

OnT: Elden ring får min röst, men Witcher 3 kan varit det bästa jag spelat, men det släpptes ju inte i år.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Chrillthebill:

Började förra veckan att spela The Witcher 3 i och med att uppgraderingen till PS5 hade kommit. Helt fantastiskt spel! Otroligt levande, innehållsrikt och vackert. Spelas självklart på OLED-TV i Performance mode.

OnT: Elden ring får min röst, men Witcher 3 kan varit det bästa jag spelat, men det släpptes ju inte i år.

Hehe, välkommen till PC-världen 2016 =P

Röstar blankt, spelar inte AAA-spel för tillfället.

Permalänk
Medlem

Har spelat hela 2022 året New World, kruxade i många rutor för mig.

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.