Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Elbilar vs Bränslebilar - Diskussionstråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henkka:

Enligt IFO i Tyskland så är det högre utsläpp av co2 per km på en elbil än en ny dieselbil då man räknar med inte bara tillverkningen av bil/batteri utan även produktionen av el. Och var det kommer ifrån i Tyskland vet vi, kol. Här hemma vi diverse oljereservkraftverk i gång för fulla muggar just nu. Så det om "även om man laddar med skitig el" är inte sant, tyvärr.

Man kan inte basera det man gör idag på att något "kommer att utvecklas". För all del, utveckla och forska, men basera inte något idag på vad som är science fiction tills det faktiskt existerar. Det är problemet med i princip allt "grönt". Man lever på fantasier om framtida uppfinningar och missar vad som behövs här och nu. Inte sällan missar man också att se hela bilden, som t.ex. vid tillverkningen av batterier och laddningen av elbilar.

Elbilar och allt liknande tenderar också att bli någonslags religion. Man vägrar att se hela bilden och tittar bara på att man inte har ett avgasrör och så tror man att det är det bästa som hänt, nånsin.

Källkritik?

https://blog.ho-form.se/?p=9677

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/tysk-studie-elbilar-kan-va...

"Den här artikeln har uppdaterats. I en tidigare version skrevs att det rörde sig om en vetenskaplig studie. Texten har även uppdaterats med kritik mot studien."

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Källkritik?

https://blog.ho-form.se/?p=9677

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/tysk-studie-elbilar-kan-va...

"Den här artikeln har uppdaterats. I en tidigare version skrevs att det rörde sig om en vetenskaplig studie. Texten har även uppdaterats med kritik mot studien."

Lär dig vad ordet källkritik innebär tack. Norsk elbilsförening är inte direkt utan egenintresse i frågan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henkka:

Lär dig vad ordet källkritik innebär tack. Norsk elbilsförening är inte direkt utan egenintresse i frågan.

Lär dig vad en vetenskaplig studie är för något och varför vissa studier finansieras av t.ex. oljebolag........... vilket hänt mer än en gång.

Här är en sida som tar upp om miljövänlighet och länkar till olika undersökningar och ger ett lite annorlunda svar.
https://www.elcenterab.se/guider/hur-miljovanliga-ar-egentlig...

Detta är ju dock flera år gamla uppgifter, så egentligen inte så relevanta idag. Sedan dess har det bara blivit bättre... andra tillverkningsmetoder och andra material i batterierna, samt att de återvinns i större skala.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Viking
Skrivet av Henkka:

Enligt IFO i Tyskland så är det högre utsläpp av co2 per km på en elbil än en ny dieselbil då man räknar med inte bara tillverkningen av bil/batteri utan även produktionen av el. Och var det kommer ifrån i Tyskland vet vi, kol. Här hemma vi diverse oljereservkraftverk i gång för fulla muggar just nu. Så det om "även om man laddar med skitig el" är inte sant, tyvärr.

Man kan inte basera det man gör idag på att något "kommer att utvecklas". För all del, utveckla och forska, men basera inte något idag på vad som är science fiction tills det faktiskt existerar. Det är problemet med i princip allt "grönt". Man lever på fantasier om framtida uppfinningar och missar vad som behövs här och nu. Inte sällan missar man också att se hela bilden, som t.ex. vid tillverkningen av batterier och laddningen av elbilar.

Elbilar och allt liknande tenderar också att bli någonslags religion. Man vägrar att se hela bilden och tittar bara på att man inte har ett avgasrör och så tror man att det är det bästa som hänt, nånsin.

Snart inser du att även diesel och bensin måste produceras och transporteras. Vart kommer energin till det ifrån?

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alphahanne:

Det fungerar inte så.

En bil utrustas med stötdämpare, fjädrar och bussningar som ska ge en vettig kompromiss mellan komfort och väghållning. Ska de dimensioneras för att hålla längre så kan det innebära att bilen blir stötig och inte särskilt komfortabel, bonusen blir att du kanske får en något stabilare bil i kurvtagning. Det är dock ingen garanti att dessa håller längre, det hänger mer på hur bilen används än något annat.

Elbilar är ju generellt tyngre än vanliga bilar och kräver stadigare fjädring för att nå samma balans. De utsätts därför för liknande påfrestningar och lär ta slut ungefär lika snabbt.

Så för att sammanfatta: "Det fungerar inte så... ...bla bla bla... ...det fungerar precis så."?

Allt jag säger är att dessa komponenter är dimensionerade för att inte vara/hålla sämre jämfört med samma komponenter i en fossilbil. Inte att de skulle hålla mycket bättre eller liknande.

Stötdämpare, bussningar, krängningshämmare och liknande är dimensionerade efter fordonets vikt. En XC90 har fetare grejer än en S60 exempelvis. När det gäller elbilar så har man ju jobbat mycket med stötdämpning (och exempelvis bromsarna) för att på olika sätt kompensera för bilarnas höga vikt men också väldigt kraftiga drivmoment. Men man slipper ju samtidigt försöka dämpa bort vibrationer och ljud från en förbränningsmotor. Men allt är ju en kompromiss förstås, man känner absolut av en elbils högre vikt, men inte för att komponenterna inte klarar av vikten (inte alls samma känsla som en väldigt överlastad bil exempelvis). Mer att bilen ligger väldigt stadigt på vägen under normal körning, men visst känns det att man har mer vikt att ändra riktning på i snabba svängar exempelvis.

Skrivet av Alphahanne:

Fast det har kommit åtskilliga rapporter senaste året som visar att tillverkningen av elbilar släpper ut avsevärt mycket mer koldioxid än tillverkningen av bensin- och dieselbilar, upp till 40% mer om jag inte minns fel. Det har rapporterats om det i media under året.

Det inte sagt att elbilen på lång sikt är smutsigare, men på kort sikt är den faktiskt det.

Men hur kort sikt är det relevant att titta på? Ska jag köpa en ny bil idag och planerar att skrota den om ett år eller 1500 mil så är nog en bensinbil bättre exempelvis, men vem skulle göra det?

Du kanske inte kollade Volvos studie ovan, men bilden nedan sammanfattar varför dina argument inte spelar någon större roll:

Den streckade linjen är fossilbilen och de heldragna elbilen, olika beroende på hur elen produceras. Svensk elmix ligger någonstans emellan "vind" och "EU28" så här blir elbilen mer miljövänlig någonstans mellan 4900 mil och 7700 mil. Även med det globala snittet är elbilen bättre vid 11000 mil.

Skrivet av Henkka:

Enligt IFO i Tyskland så är det högre utsläpp av co2 per km på en elbil än en ny dieselbil då man räknar med inte bara tillverkningen av bil/batteri utan även produktionen av el. Och var det kommer ifrån i Tyskland vet vi, kol. Här hemma vi diverse oljereservkraftverk i gång för fulla muggar just nu. Så det om "även om man laddar med skitig el" är inte sant, tyvärr.

Den studien visade sig vara total bullshit kort efter publikationen, av flera anledningar, så den går inte att använda som argument.

Citat:

Man kan inte basera det man gör idag på att något "kommer att utvecklas". För all del, utveckla och forska, men basera inte något idag på vad som är science fiction tills det faktiskt existerar. Det är problemet med i princip allt "grönt". Man lever på fantasier om framtida uppfinningar och missar vad som behövs här och nu. Inte sällan missar man också att se hela bilden, som t.ex. vid tillverkningen av batterier och laddningen av elbilar.

Det stämmer inte alls, man tittar hela tiden på livscykelanalyser och elbilar är i princip alltid bättre, även om man tittar på ett land med en massa kolkraft eller liknande. Batterierna orsakar absolut en del utsläpp vid produktionen men en förbränningsmotor är också sjukt ineffektiv även jämfört med ett kolkraftverk, så elbilen är bättre ändå, det tar bara lite längre tid innan man "tjänar" på den. Men ju "renare" el desto snabbare går det och vi har väldigt ren el här i landet.

Citat:

Elbilar och allt liknande tenderar också att bli någonslags religion. Man vägrar att se hela bilden och tittar bara på att man inte har ett avgasrör och så tror man att det är det bästa som hänt, nånsin.

Min upplevelse är mer tvärtom. Folk är så fast i sina gamla beteenden att så fort de hittar minsta lilla negativa sak med elbilar, sanna eller påhittade (barn i Kongo som gräver upp metaller i gruvor med händerna?), drar upp dem hela tiden för att motivera att man fortsätter att köra sin dieselbil eller så.

Ingen blir arg för att du kör en dieselbil (well, nästan ingen i alla fall), men försök inte hävda att det är bättre för miljön eller så för det stämmer inte. På samma sätt kan det absolut vara så att just du har behov som en elbil inte kan hantera, som att ofta köra hundratals mil utan att stanna på kort tid eller liknande, men det är väldigt specifika behov som inte är applicerbara på allmänheten i stort.

Permalänk
Medlem

-Batterierna i dagens el bilar(går inte släcka för brandmän på något vettigt sätt)
-Batterierna ger en hälso farlig gas vid brand
-Batterierna skapar väldigt farliga micro partiklar vid brand pågrund av den höga värmen som blir tillsammans med metallerna som finns i batterierna.
-Kunskapen är för dålig om el bilarnas risker, man monterar laddstationer på väldigt olämpliga ställen som t.ex längst in í parkerings garage, blir det brand pågrund av laddningen där så kommer man aldrig kunna få till att släcka den el bilen, den kommer få brinna tills den slocknar , har man tur så har inte branden påverkar stommen i garaget så att den kollapsar.

(Hur jag vet allt detta, är pågrund jag har en kompis som jobbar som tekniker/konsult åt en stor biltillverkare, som försöker lösa såna här roliga problem, som kan uppstå med ny teknik som har gått lite för fort fram, sen brand problemet är väl känt hos brandmännen i Sverige, sen gift partiklarna som bildas har brandmännen ingen aning om tyvärr, gaserna är de medvetna om), sen om det ens kommer komma ut riktigt är ju en annan fråga, det är ju pengar som styr alltid.

+El bilar luktar mindre
+De låter inte lika mycket, lättare att vara på en motor tävling utan att bli trött i huvudet lika fort.
+Bättre vrid från botten, mer säkert att köra om m.m
+Mindre buller i städerna
+Bättre miljö i städerna och på landsbygden.

Visa signatur

Xp1700+@Max 2689 mhz FSB@Max 250 SC(Synk) NF7-S rev 1.2
Thorton@Max 2801.8mhz+(L2@512) FSB@Max 291+! 2,5.3.4.11 DC(1/1)3.54 Vdimm 2x256 mb bh5 Dfi Lanparty Rev B(4440+/4095+)

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av Henkka:

Haha, ja i den första elbilstråden får man ju inte ens skriva i om man inte är med i klubben för blind elbilsbeundran. Inläggen tas bort inom 1 minut (och jag skämtar inte).

Då testar vi här istället:

En elbil har släppt ut mer skit innan den ens kommer ut ur bilhandlarens utställningshall än vad t.ex. en dieseldriven Volvo gör under sina första 10 år (räknat på 1500 mil per år, vilket blir ok för en jämförelse då de flesta elbilsförare knappast kör långa sträckor de heller).

Elbilen ska tillverkas och framförallt måste dess litiumbatterier tillverkas.
Framställning av lithiumbatterier är riktigt smutsigt, på flera sätt. Det innehåller allt möjligt "skoj" från barnarbete i Kongo där de tvingas gräva efter kobolt för hand i marken, till direkt miljöförstöring. Sen ska bilens elmotor tillverkas, i princip en spole koppar som också måste tas ur marken genom gruvdrift. Varken koppar eller kobolt går att få fram snabbt nog ens idag, med ökat behov blir väntetiderna ännu längre = du får ingen elbil ens om du vill ha en och är beredd att betala de löjliga överpriserna som de kostar.

Som om inte det var illa nog så går batteriet inte att återvinna när det är gammalt (vilket bara tar 2-5 år om du kör mycket och det kostar dig runt 250.000 kr för ett nytt, oh joy). Ca 95% av det som blir över av batterierna hamnar direkt på tippen där det läcker farliga ämnen och riskerar att starta en brand då lithium och vatten är en hyfsat dålig kombination, ingen miljöhöjdare direkt. Allt trams om "men det går att använda i laptops".. är just bara det, trams. Det görs inte då de blivit sämre med tiden och du skulle behöva inspektera varje enskild cell för sig. Och ja, jag känner till northvolts "återvinning" som är nåt helt annat än att gå igenom cell för cell.. men som vanligt kring allt som har med batterier att göra så är det "nån gång i framtiden".

Och så ska bilen givetvis laddas också. Gas, kol och olja är det som laddar elbilarna just nu, då politikerna förstört förutsättningarna för kärnkraftverken. Vattenkraft är beroende på väder (torka vs regn), sol-och vindkraft likaså. I ett land där det är mörkt stora delar av året så kan solbaserad el bara vara ett komplement i bästa fall.

-Men, men vindkraaaaaaft.. läppdarrar då nån som inte tänker längre än partiprogrammet beordrar.
Ok då ska vi se... ett 200 meter högt stålrör som står på ett fundament av 550 kubikmeter cement och stål är inte mumma för miljön om man säger så (vad tror ni att det kostar i energi att göra "röret" till ett vindkraftverk som kräver gruvdrift, smältverk osv? Mer än vad vindkraftverket sen kan producera på många många år, med andra ord så är det negativ effekt på ett vindkraftverk om man ser på det i nyktert tillstånd). Spolarna av koppar i generatorn.. gruvdrift. För att inte ens tala om de 60 meter långa kompositvingarna som inte går att återvinna överhuvudtaget. Och så har vi den "lilla" detaljen att de kräver perfekta förhållanden för att fungera, inte för lite vind och absolut inte för mycket för då går de sönder (om de inte stängs av).

Glömde nästan.. det finns i princip inget som är sämre för växthuseffekten är cement.. men bygg ni 15.000 nya vindsnurror i bara i Sverige, med 550 kubikmeter betongfundament för varje vindsnurra, för vindkraft är ju sååååå miljövänligt...

Varken sol-eller vindkraft går att lagra och då spelar det ingen roll att det ibland på sommaren är överskott på energi i Sverige. Det är inte då den behövs, energin behövs som mest när det är kallt och mörkt, dvs när de "miljövänliga" alternativen inte fungerar.

Elbilen som kanske kan klara 40 mil på sommaren klarar nu kanske 20 mil i kylan. Hur kul är det att jaga laddare.. och sen upptäcka att många inte ens fungerar. Sen får du stå där som en idiot i timmar medans leksaken laddar, istället för att tanka i 2 minuter och dessutom kunna köra 80-100 mil mellan tankningarna.

Med dagens elpriser så är inte en elbil nödvändigtvis ens billigare i drift än en dieselbil som är totalt sönderskattad. Så vad finns det då för incitament för att köpa en elbil överhuvudtaget? Den är dyrare att köpa, den är dyr i drift och den är i verkligheten allt annat än miljövänlig.

Hörru, om du ska vara med i tråden så börja inte vandra iväg och snacka om andra saker än vad tråden handlar om dvs. elbilar vs. förbränningsbilar och inte cement, vindkraft eller kärnkraftverk och posta källor till dina påståenden. DU ska bistå med källor som stödjer DINA argument och detta gäller för ALLA i tråden också!

/Vzano, Moderator

pillat meningsuppbyggnad
Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Så för att sammanfatta: "Det fungerar inte så... ...bla bla bla... ...det fungerar precis så."?

Allt jag säger är att dessa komponenter är dimensionerade för att inte vara/hålla sämre jämfört med samma komponenter i en fossilbil. Inte att de skulle hålla mycket bättre eller liknande.

Stötdämpare, bussningar, krängningshämmare och liknande är dimensionerade efter fordonets vikt. En XC90 har fetare grejer än en S60 exempelvis. När det gäller elbilar så har man ju jobbat mycket med stötdämpning (och exempelvis bromsarna) för att på olika sätt kompensera för bilarnas höga vikt men också väldigt kraftiga drivmoment. Men man slipper ju samtidigt försöka dämpa bort vibrationer och ljud från en förbränningsmotor. Men allt är ju en kompromiss förstås, man känner absolut av en elbils högre vikt, men inte för att komponenterna inte klarar av vikten (inte alls samma känsla som en väldigt överlastad bil exempelvis). Mer att bilen ligger väldigt stadigt på vägen under normal körning, men visst känns det att man har mer vikt att ändra riktning på i snabba svängar exempelvis.
Men hur kort sikt är det relevant att titta på? Ska jag köpa en ny bil idag och planerar att skrota den om ett år eller 1500 mil så är nog en bensinbil bättre exempelvis, men vem skulle göra det?

Du kanske inte kollade Volvos studie ovan, men bilden nedan sammanfattar varför dina argument inte spelar någon större roll:
<Uppladdad bildlänk>

Den streckade linjen är fossilbilen och de heldragna elbilen, olika beroende på hur elen produceras. Svensk elmix ligger någonstans emellan "vind" och "EU28" så här blir elbilen mer miljövänlig någonstans mellan 4900 mil och 7700 mil. Även med det globala snittet är elbilen bättre vid 11000 mil.
Den studien visade sig vara total bullshit kort efter publikationen, av flera anledningar, så den går inte att använda som argument.
Det stämmer inte alls, man tittar hela tiden på livscykelanalyser och elbilar är i princip alltid bättre, även om man tittar på ett land med en massa kolkraft eller liknande. Batterierna orsakar absolut en del utsläpp vid produktionen men en förbränningsmotor är också sjukt ineffektiv även jämfört med ett kolkraftverk, så elbilen är bättre ändå, det tar bara lite längre tid innan man "tjänar" på den. Men ju "renare" el desto snabbare går det och vi har väldigt ren el här i landet.
Min upplevelse är mer tvärtom. Folk är så fast i sina gamla beteenden att så fort de hittar minsta lilla negativa sak med elbilar, sanna eller påhittade (barn i Kongo som gräver upp metaller i gruvor med händerna?), drar upp dem hela tiden för att motivera att man fortsätter att köra sin dieselbil eller så.

Ingen blir arg för att du kör en dieselbil (well, nästan ingen i alla fall), men försök inte hävda att det är bättre för miljön eller så för det stämmer inte. På samma sätt kan det absolut vara så att just du har behov som en elbil inte kan hantera, som att ofta köra hundratals mil utan att stanna på kort tid eller liknande, men det är väldigt specifika behov som inte är applicerbara på allmänheten i stort.

Tack. Där kunde vi stänga den diskussionen

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Min upplevelse är mer tvärtom. Folk är så fast i sina gamla beteenden att så fort de hittar minsta lilla negativa sak med elbilar, sanna eller påhittade (barn i Kongo som gräver upp metaller i gruvor med händerna?), drar upp dem hela tiden för att motivera att man fortsätter att köra sin dieselbil eller så.

Kunde inte låta bli när du drog upp det med barn som gräver med frågetecken!
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/JQbeQ7/blodsbatterier-en...

Nu återspeglar inte den artikeln 100% av gruvorna utan bara en bråkdel av privata gruvor eller t.o.m. illegala.

Elbil känns inte relevant för mig i dagsläget kommer att få 2km till jobbet i feb, inga laddstoplpar i föreningen inga laddstolpar på jobbet. Min bil är betald sedan länge & tänker inte dra på mig fler kostnader eller tömma bankkontot.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henkka:

Haha, ja i den första elbilstråden får man ju inte ens skriva i om man inte är med i klubben för blind elbilsbeundran. Inläggen tas bort inom 1 minut (och jag skämtar inte).

Kan ju bero på att du kommer med rena lögner.

Skrivet av Henkka:

Då testar vi här istället:

Helst inte.. Tror ingen här gillar desinformation, vad det än gäller.

Skrivet av Henkka:

En elbil har släppt ut mer skit innan den ens kommer ut ur bilhandlarens utställningshall än vad t.ex. en dieseldriven Volvo gör under sina första 10 år (räknat på 1500 mil per år, vilket blir ok för en jämförelse då de flesta elbilsförare knappast kör långa sträckor de heller).

Ja, den har släppt ut mer rent tillverkningsmässigt. Men att påstå att den skulle släppt ut mer än en diesel Volvo som rullat i 10 år, är bara rena lögner. När jag köpte min Tesla var studierna att jag kunde räkna hem det på ca: 2000-4000 mil. Vilket för min del är under 1 år.

Tycker den här videon ger en ganska bra sammanfattning av fördelar och nackdelar med olika bränsletyper.

Skrivet av Henkka:

Elbilen ska tillverkas och framförallt måste dess litiumbatterier tillverkas.
Framställning av lithiumbatterier är riktigt smutsigt, på flera sätt. Det innehåller allt möjligt "skoj" från barnarbete i Kongo där de tvingas gräva efter kobolt för hand i marken, till direkt miljöförstöring. Sen ska bilens elmotor tillverkas, i princip en spole koppar som också måste tas ur marken genom gruvdrift. Varken koppar eller kobolt går att få fram snabbt nog ens idag, med ökat behov blir väntetiderna ännu längre = du får ingen elbil ens om du vill ha en och är beredd att betala de löjliga överpriserna som de kostar.

Eftersom du går igång på kobolt, så kanske du borde läst på lite om det och hur det är idag, innan du gör bort dig.

Ja, kobolt är ingen bra metall att använda sig av, men används till mycket runt omkring oss. (Så hoppas du inte använder något batteridrivet där hemma... mobiltelefon?) Däremot har t.ex. Tesla gått ifrån det (2021) på deras "standard" bilar och idag är runt hälften av deras bilar fria från kobolt och nickel då de använder LFP batterier.
Pågår hela tiden ny forskning och nya typer av batterier ser dagens ljus och görs hela tiden försök med att minska andelen kobolt i katoderna på batterierna för de bilar mer längre räckvidd, som fortfarande behöver det.

Vad jag tror du tydligen missat är att olja också tas ur marken, både på land och i haven, vilket verkligen inte är miljövänligt. Kobolt används i framställningen av bränsle. Så när inte kobolt används mer i batterier, kommer du då racka ner lika hårt på framställningen i din kära bränsleproduktion?

Koppar är en produkt som mycket lätt kan återvinnas, så i princip all koppar som tagits upp återvinns. Varför det är långa ledtider idag på att få tag på en ny bil, oavsett el/bensin/diesel är att det är komponentbrist. Varierande komponenter finns inte i tillräcklig mängd, pga. Covid och kriget i Ukraina.

Skrivet av Henkka:

Som om inte det var illa nog så går batteriet inte att återvinna när det är gammalt (vilket bara tar 2-5 år om du kör mycket och det kostar dig runt 250.000 kr för ett nytt, oh joy). Ca 95% av det som blir över av batterierna hamnar direkt på tippen där det läcker farliga ämnen och riskerar att starta en brand då lithium och vatten är en hyfsat dålig kombination, ingen miljöhöjdare direkt. Allt trams om "men det går att använda i laptops".. är just bara det, trams. Det görs inte då de blivit sämre med tiden och du skulle behöva inspektera varje enskild cell för sig. Och ja, jag känner till northvolts "återvinning" som är nåt helt annat än att gå igenom cell för cell.. men som vanligt kring allt som har med batterier att göra så är det "nån gång i framtiden".

Ytterligare lögner. Min bil är från 2016 och har gått över 28000 mil. Den rullar fortfarande på, om om den skulle vara ny. Många forskare har fått göra om sina kalkyler, då batterierna har hållit längre än vad de räknat med.
Jag ger dig några få länkar, så får du se om dina påståenden stämmer... om återvinning.
Eftersom du känner till Northvolt, så borde du också känna till att fabriken är ganska nybyggd. Ingenting går från 0-100 på en dag, när det gäller fabriker. Dessutom är det inte många "bilbatterier" som gått sönder ännu.
https://northvolt.com/recycling/
https://northvolt.com/articles/recycled-battery/
Från andra delar av världen..
https://www.catl.com/en/solution/recycling/
https://www.redwoodmaterials.com

Skrivet av Henkka:

Och så ska bilen givetvis laddas också. Gas, kol och olja är det som laddar elbilarna just nu, då politikerna förstört förutsättningarna för kärnkraftverken. Vattenkraft är beroende på väder (torka vs regn), sol-och vindkraft likaså. I ett land där det är mörkt stora delar av året så kan solbaserad el bara vara ett komplement i bästa fall.

Och din fakta på detta finns? Vet du hur elnätet fungerar?

I ett elnät måste det finnas balans, annars går elnätet ner. Därför köper och säljer man löpande el över gränserna. Skulle det dyka upp något akut, så startar man ett reservkraftverk, för att stabilisera nätet för eventuella toppar i förbrukningen.
Sverige säljer just nu när jag skriver detta närmare 3000 MW till våra grannländer. Varför används inte den elen här hemma?
Istället importerar man från andra länder som Finland, Danmark och Tyskland.

https://www.svk.se/om-kraftsystemet/kontrollrummet/

Sen måste jag bara fråga varför du gnäller på att politikerna har förstört förutsättningarna för kraftvärmeverken. Visst, de har stora förutsättningar att kunna producera el, men till vilket pris? Är det bra att de eldar upp plast och annat som är helt fantastiskt bra för vår miljö, för att skapa din el?

Skrivet av Henkka:

-Men, men vindkraaaaaaft.. läppdarrar då nån som inte tänker längre än partiprogrammet beordrar.
Ok då ska vi se... ett 200 meter högt stålrör som står på ett fundament av 550 kubikmeter cement och stål är inte mumma för miljön om man säger så (vad tror ni att det kostar i energi att göra "röret" till ett vindkraftverk som kräver gruvdrift, smältverk osv? Mer än vad vindkraftverket sen kan producera på många många år, med andra ord så är det negativ effekt på ett vindkraftverk om man ser på det i nyktert tillstånd). Spolarna av koppar i generatorn.. gruvdrift. För att inte ens tala om de 60 meter långa kompositvingarna som inte går att återvinna överhuvudtaget. Och så har vi den "lilla" detaljen att de kräver perfekta förhållanden för att fungera, inte för lite vind och absolut inte för mycket för då går de sönder (om de inte stängs av).

En enkel googling...
https://www.engie.com/en/activities/renewable-energies/wind-e...

Skrivet av Henkka:

Glömde nästan.. det finns i princip inget som är sämre för växthuseffekten är cement.. men bygg ni 15.000 nya vindsnurror i bara i Sverige, med 550 kubikmeter betongfundament för varje vindsnurra, för vindkraft är ju sååååå miljövänligt...

Skulle gärna vilja se en vetenskaplig studie på detta. Något du kan länka?

Tycker du att kärnkraftverk som använder i runda slängar 300000 ton betong är bättre? Vattenkraften klarar sig ju också utan betong. Antar att du inte vill att vi ska använda betongbroar på våra vägar heller... Sen hoppas jag att du inte bor i ett av detta lands fruktansvärda betonghus, då 80% av landets hus är byggda av just det.

Skrivet av Henkka:

Varken sol-eller vindkraft går att lagra och då spelar det ingen roll att det ibland på sommaren är överskott på energi i Sverige. Det är inte då den behövs, energin behövs som mest när det är kallt och mörkt, dvs när de "miljövänliga" alternativen inte fungerar.

Du vet om att vi både har vattenkraft och kärnkraft i detta land, samt att det blåser och är soligt även på vintern?
Om vi tittar på hur det ser ut idag och det motstånd den "rena energin" får, så räcker bara vindkraften till att vara ett komplement till övriga. Bra att ha istället för att starta upp någon oljepanna istället. Nu fick man ju nyligen göra det ändå, då kärnkraften låg nere.
Är kärnkraften så dålig att vi måste få bort den för det? Det blev ju svindyrt med elen...........

Du vill ju lägga ner vindkraften då den inte räcker till. Bara det att den motarbetats från alla håll och kanter och inte kunnat byggas ut. Nu har kärnkraften motarbetats från annan håll och har inte räckt till.....

Om du har egna solceller på taket, så kan du enkelt lagra energin i ett batteripack hemma. Använd det till att ladda bilen, daglig användning, om strömmen skulle gå eller sälj när elen är dyr och tjäna pengar på det istället...
I större sammanhang som på en ort/stad så kan man använda t.ex. Teslas Megapack, som ett komplement...
Annars har vi annan typ av energilagring.

Skrivet av Henkka:

Elbilen som kanske kan klara 40 mil på sommaren klarar nu kanske 20 mil i kylan. Hur kul är det att jaga laddare.. och sen upptäcka att många inte ens fungerar. Sen får du stå där som en idiot i timmar medans leksaken laddar, istället för att tanka i 2 minuter och dessutom kunna köra 80-100 mil mellan tankningarna.

Ser att du aldrig har kört en elbil, så därför undrar jag än en gång varför du bara hittar på och ljuger om saker du inte vet något om? Om du läst i tråden innan du skrev ditt inlägg, så borde du fattat att du har helt fel...
Finns fördelar och nackdelar med allt. Så även med laddning vs tankning. Kan inte säga att jag tappar nämnvärt mycket tid på att köra elbil på längre sträckor, än om jag skulle kört en bränslebil. Varför?
Jag gör ändå stopp utmed vägen. Kan vara att jag behöver gå på toa, äta eller bara vill stanna och sträcka på benen. Aldrig att jag skulle köra 80-100 mil i ett streck, vilket är rent trafikfarligt. En normal resa från Östergötland upp till Umeå tar kanske 1 tim längre med elbilen, med korta laddstopp på 20-30 min (en 40min för lunch). Har kört den sträckan flera gånger och brukar mellanlanda där för vidare färd uppåt. Helt klart mer utvilad i elbilen när jag kommit fram, än man var med dieseln.

Skrivet av Henkka:

Med dagens elpriser så är inte en elbil nödvändigtvis ens billigare i drift än en dieselbil som är totalt sönderskattad. Så vad finns det då för incitament för att köpa en elbil överhuvudtaget? Den är dyrare att köpa, den är dyr i drift och den är i verkligheten allt annat än miljövänlig.

Detta är ju bara rent av löjligt... Så för att få någon substans i ditt påstående, så antar du att alla har den dyraste tänkbara elen och måste betala hutlöst mycket för att ladda. Personligen kör jag för ungefär 3kr/mil. Läs på, gör om, gör rätt.
Enda gången en ny elbil är dyrare och mindre miljövänlig, är om du knappt använder den. T.ex. är pensionär och bara åker ner till affären en gång i veckan.

Gör gärna inlägg, men styrk dina påstående med fakta.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Datavetare
Skrivet av snajk:

Men du måste ha haft hyfsad tur om du inte fått några problem med exempelvis "höga avgasvärden" på besiktningen, misständningar, behövt byta lambda-sond, utsliten startmotor eller något annat av de hundratals problem som kan uppstå i en fossil drivlina över dessa år.

Kollar man statistik från bilprovningen är "höga avgasvärden" en väldigt ovanligt fel, så jag inte varit speciellt lyckosam relativt andra.

Av de 20 vanligaste felen är det bara ett enda, anmärkning på avgassystemet, som är unika för ICE. De klart vanligaste nedslagen handlar om belysning, bromsar och av någon anledning fel på spindelled (andra, för mig liknande problem som hjullager, krängningshämmare etc kommer betydligt lägre ned).

Skrivet av snajk:

Vad som knuffar en bil över gränsen för skrotning har ju varierat över tid. Förr så var det ofta rosten, men det har blivit bättre de senaste decennierna. Istället tog elektroniken över då felsökning var dyrt och komplicerat och komponenterna också dyra och komplicerade. Men kunskaperna sprider ju sig så man kan ju tänka sig att det kommer att finnas "pirat"-produkter att köpa istället för att försöka hitta begagnade databoxar från skrotade bilar och så, vilket redan har börjat på vissa områden. Elektroniken har också blivit mer robust över tid, men samtidigt mer komplicerad så jag vet inte om det har blivit bättre totalt sett.

Japp, hittade precis det du skriver ovan som en klart ökande anledning till varför bilar skrotas, d.v.s bilen råkar ut för elfel eller skadas på något sätt som kräver byte av främre belysning och/eller elektronik. Dessa saker har blivit betydligt dyrare att laga på moderna bilar, så är helt enkelt inte värt det på en bil som närmar sig 20 år. BTW: hittade också en referens som hävdar att genomsnittsåldern på bil som skrotas ca 18 år, lite yngre än jag gissade ovan.

En annan vanlig anledning till att bilar skrotas är att de inte längre är "trafiksäkra". Gissar att det i praktiken betyder: fått ett gäng tvåor alt. treor på kontrollbesiktning och det är inte värt att åtgärda. Detta är en sak som rimligen inte är ICE-specifikt, så gissningsvis kommer inte genomsnittsålder för skrotning öka speciellt mycket framåt (den har dock en svag uppåtgående trend sedan länge, så bilar verkar i genomsnitt bli lite bättre med tiden).

Sen om man bor i en lite större stad i södra 1/3:e-delen av landet skulle jag hävda att rost är ett problem än idag. Det vräks ut enorma mängder salt på vägarna, i alla fall i Sthlmsområdet. Bilarna håller absolut bättre idag, men de som närmar sig 20-år och körts vintertid lär ha börjat dragit på sig en hel del rost undertill. En bil som gått hela sitt liv upp i Norrland på "riktiga" vintervägar kan självklart klara sig riktigt bra.

En sak som rimligen kommer ligga högpresterande elbilar i fatet för att uppnå allt för hög ålder är, precis som är fallet med högpresterande ICE-bilar idag, är att försäkringspremien knapp justeras med ålder. Det är ju inte superkul att lägga 1500-2000 kr (vilket är vad man får betala för Tesla 3 LR, Mustang Mach E LR m.fl.) i månaden i försäkring på en 10-15 år gammal bil...

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lastviking:

-Batterierna i dagens el bilar(går inte släcka för brandmän på något vettigt sätt)
-Batterierna ger en hälso farlig gas vid brand
-Batterierna skapar väldigt farliga micro partiklar vid brand pågrund av den höga värmen som blir tillsammans med metallerna som finns i batterierna.
-Kunskapen är för dålig om el bilarnas risker, man monterar laddstationer på väldigt olämpliga ställen som t.ex längst in í parkerings garage, blir det brand pågrund av laddningen där så kommer man aldrig kunna få till att släcka den el bilen, den kommer få brinna tills den slocknar , har man tur så har inte branden påverkar stommen i garaget så att den kollapsar.

(Hur jag vet allt detta, är pågrund jag har en kompis som jobbar som tekniker/konsult åt en stor biltillverkare, som försöker lösa såna här roliga problem, som kan uppstå med ny teknik som har gått lite för fort fram, sen brand problemet är väl känt hos brandmännen i Sverige, sen gift partiklarna som bildas har brandmännen ingen aning om tyvärr, gaserna är de medvetna om), sen om det ens kommer komma ut riktigt är ju en annan fråga, det är ju pengar som styr alltid.

Säg åt dem att kolla på något som kallas F500 Encapsulating Agent. Har för mig Tesla har detta i sina lokaler.
https://hct-world.com/products/chemical-agents/f-500-encapsul...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Fast man köper ju inte en bil öht om man är miljömedveten. Så den diskussionen och vilken typ av bil som förstör miljön bäst är ganska löjlig.
Båda förstör. Mer än alla andra transportalternativ.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Finns det någon som sitter på en lista eller liknande där man jämför pris med räckvidd/effektivitet.
Vilken elbil är billigast ”per mil”

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Sen om man bor i en lite större stad i södra 1/3:e-delen av landet skulle jag hävda att rost är ett problem än idag. Det vräks ut enorma mängder salt på vägarna, i alla fall i Sthlmsområdet. Bilarna håller absolut bättre idag, men de som närmar sig 20-år och körts vintertid lär ha börjat dragit på sig en hel del rost undertill. En bil som gått hela sitt liv upp i Norrland på "riktiga" vintervägar kan självklart klara sig riktigt bra.

Vägarna i Norrland saltas också friskt, inte fullt lika mycket som i söder men t.ex E4an är helt dränkt i salt hela vägen till Finland.

Även flesta centrala vägar är täckta med salt i månader, bara i villaområden och ute i skogen man kan slippa det. Men sen saltas ju grusvägarna på sommaren så ibland kör man på salt året runt.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Anledningen till att länder vill slippa fossilbränsle är att det är en produkt som måste importeras. El kan varje land skapa själv vilket minskar importen. Att sedan ta in miljön gör att ingen kan påpeka att det är för att minska importbehovet. Med tanke på de stora volymerna som vi förbrukar så är det stora summor som lämna sverige.

"Tyvärr" så är underhållskostnaden på en elbil ca 33% av en förbrännings Bil vilket gör att antal mekaniker som kan laga bilar kommer minska snabbt framöver. Små verkstäder kommer inte att överleva de kommer gå samma öde som antal stationer som säljer bränsle.

Angående ladd platser så kommer behovet av laddplatser vara lågt. Montera ladd platser vid mataffärer sedan behövs det inte mer. Varför? När du kommer 100mil på full laddning så laddar du bara när elen är billig. Åk 40mil ladda när du kommer fram eller när du är hemma. Vill påstå att det är få som kommer behöva ladda på vägen. Tvivlar på att det går sälja rena elbilar som inte klarar 50mil 2023-2024 En bil som inte klarar 100mil kommer inte klassas som en premium bil 2026.

https://drivkraftsverige.se/statistik/volymer/

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Sen om man bor i en lite större stad i södra 1/3:e-delen av landet skulle jag hävda att rost är ett problem än idag. Det vräks ut enorma mängder salt på vägarna, i alla fall i Sthlmsområdet. Bilarna håller absolut bättre idag, men de som närmar sig 20-år och körts vintertid lär ha börjat dragit på sig en hel del rost undertill. En bil som gått hela sitt liv upp i Norrland på "riktiga" vintervägar kan självklart klara sig riktigt bra.

Det är även svårare att se rost idag PGA att det sitter plast kåpor överallt. Hade en polo förut och blev på körd bakifrån. Jag tyckte den var relativt fin med sina kåpor i hjulhus och undertill men reparatören var inte lika imponerad och sa att bilen består i princip av rost och kan fick kämpa för att kunna fästa de nya plast delarna som lossnat i krocken. Det enda han sa var bra var balkarna.
Som en liten bonus stänger de även in fukt.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Anledningen till att länder vill slippa fossilbränsle är att det är en produkt som måste importeras. El kan varje land skapa själv vilket minskar importen. Att sedan ta in miljön gör att ingen kan påpeka att det är för att minska importbehovet. Med tanke på de stora volymerna som vi förbrukar så är det stora summor som lämna sverige.

https://i.gyazo.com/5a71590256eb7856a3238481a3a9a49b.png
https://drivkraftsverige.se/statistik/volymer/

Men vi både säljer och importerar el? Vi köper råolja då vi inte har någon egen oljekälla, raffinerar både i Göteborg och Lysekil och t.ex. Preems raffinaderi exporterar närmare 50% av de färdiga produkterna? Något som många företag i Sverige håller på med.
Importerar, "bygger ihop" och sedan säljer både här och exporterar.

Glömde skriva att det måste ju vara ett brutalt självmål i så fall för Norge.......

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Chippen2188:

"elbil är dyrt, därför är det dåligt"
"elbilen kan man inte mecka med, därför är den dålig"
"Tesla har dålig kvalité, därför är elbilen dålig"

Egentligen en repetition på vad @Havrefras_ sa, men diskussionen blir ju lite löjlig när man inte kan skilja på saker och ting. Elbilen genomgår just nu samma fas som vilken annan ny produkt som helst. Man gick inte över till smartphone över en natt, man gick inte över till 64-Bit över en natt, man gick inte över till plattskärmar över en natt. Idag har i princip alla en plattskärm, 64-Bit system och smartphone. Skillnaden med elbilen är att bilen har en längre livslängd än många andra produkter och tar längre tid.

Någon måste köpa nya produkter för att dom ska bli billigare, det är ju rätt uppenbart i mina ögon. Elbilen är dålig på vissa saker, bättre på andra. Fossilbilar är ju ingen prefekt lösning det heller precis.

Jag kan tycka det vore mer intressant att höra från någon som köpt en sprillans fossilbil hur dom ser på saken, det är ju egentligen dom köparna som gjort ett aktivt val att välja bort elilen. Att någon hemmamekaniker väljer en beggad bil för 30K (som nämndes ovan) gör ju absolut ingenting för att föra diskussionen framåt.

Fast är det?

Tråden heter inte "Nyköp Elbilar vs Bränslebilar - Diskussionstråden", utan bara " Elbilar vs Bränslebilar - Diskussionstråden".

Många som väljer att diskutera något har ofta ett större intresse av det som diskuteras än "svensson". Men för många är ändå bilen bara ett nödvändigt ont för att transportera sig från punkt A till punkt B.

Saker som ekonomi för nya bilar är vidare rätt enkelt att få ett bra grepp om genom att studera priser för leasing. Kommer man fram till att man betalar säg 2000 kr i månaden för att köra en ny Tesla har man endera "knäckt systemet" och är långt smartare än resten av omgivningen, eller så har man bara missat en lång rad kostnader.

Därför är det, i alla fall för vissa, mer interessant att diskutera bredare än bara nyköp. Är betydligt svårare att få bra grepp om faktiskt kostnad här, man missar väldigt lätt en rad indirekta saker.

Precis som du skriver är elbilen en relativt ny produkt. Bara för att det inte finns någon utbud av lite äldre elbilar som rent tekniskt skulle uppfylla någons krav, betyder inte det att man fortfarande kan göra en vettig jämförelse mot äldre ICE (som det finns väldigt gott om).

Man får i det läget helt enkelt jämföra det som finns tillgänglig

Är själv mer intresserad av just den jämförelsen. Var otroligt "på" kring elbilar för något år sedan, har bl.a. pushat igenom 11 kW laddare till alla i vår förening (vilket jag forfarande anser var rätt, 50 % av investeringen från skattemedel + högre värde på bostäderna gör bara det att det är värt det).

Accelerationen hos Tesla och liknande såg så "roligt" ut på pappret. Men uppenbarligen är vi olika, för jag tycker elbil är mer "åka bil" (vilket gör att ersättaren för Subaru:n kommer bli elbil, men blir en "svenssonmodell" som Hyundai Kona LR eller motsvarande) än att "köra bil" (ska jag köra bil får det bli klassisk muskelbil med V8 ett tag till, ljudet av down-shifts och annat som i.o.f.s. kanske kommer även till EV är för mig en kritisk del av upplevelsen, fast "köra billigt" kanske inte är prio här...).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henkka:

Enligt IFO i Tyskland så är det högre utsläpp av co2 per km på en elbil än en ny dieselbil då man räknar med inte bara tillverkningen av bil/batteri utan även produktionen av el. Och var det kommer ifrån i Tyskland vet vi, kol. Här hemma vi diverse oljereservkraftverk i gång för fulla muggar just nu. Så det om "även om man laddar med skitig el" är inte sant, tyvärr.

Man kan inte basera det man gör idag på att något "kommer att utvecklas". För all del, utveckla och forska, men basera inte något idag på vad som är science fiction tills det faktiskt existerar. Det är problemet med i princip allt "grönt". Man lever på fantasier om framtida uppfinningar och missar vad som behövs här och nu. Inte sällan missar man också att se hela bilden, som t.ex. vid tillverkningen av batterier och laddningen av elbilar.

Elbilar och allt liknande tenderar också att bli någonslags religion. Man vägrar att se hela bilden och tittar bara på att man inte har ett avgasrör och så tror man att det är det bästa som hänt, nånsin.

Om alla vägrar köpa ny teknik som har framtidspotential förrän den är helt utvecklad, ja då får vi aldrig någon utveckling, så enkelt är det.
Elbilar idag är som sämst likvärdiga i totalt utsläpp mot en bra ICE och blir bara bättre, oberoende rapporter visar att mot bensin är elbilen bättre på dom 4 största marknaderna redan idag (2021 gjordes undersökningen).
https://teknikensvarld.expressen.se/nyheter/miljo-och-teknik/...
https://www.vibilagare.se/nyheter/ny-studie-bekraftar-elbilar...

Missar att se hela bilden tycker jag stämmer betydligt bättre på ICE vurmarna, dom glömmer gärna att bensin/diesel också måste raffineras, det är ju långt ifrån "gröna" saker innan det förbränns i en motor.
https://www.chalmers.se/sv/institutioner/see/nyheter/Sidor/Ny...

Finns väl lika många ICE vurmarna som tenderar hålla fast i sina värderingar likt en religiös sekt där dom vägrar ta av sig skygglapparna och motiverar det med "jag har hört" och köpta undersökningar från de som har intresse i oljan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Fast är det?

Ja, rent ekonomiskt tycker jag det. Det kan absolut finnas 100 andra aspekter som kan vara värt att diskutera, som du själv gör, men att säga att elbilen är dålig för att man kan köpa en bil för 30K å spara 450K+ tycker jag gör väldigt lite för diskussionen.

Entusiastbilar (som muskelbilar med V8 ändå ingår i tycker jag) hoppas jag fortsätter finnas lång tid framöver. Det är knappast den man tar till jobbet varje morgon och din logik med att byta vardagsbilen till elbil skulle jag säga är toppen, om man har den möjligheten.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Men vi både säljer och importerar el? Vi köper råolja då vi inte har någon egen oljekälla, raffinerar både i Göteborg och Lysekil och t.ex. Preems raffinaderi exporterar närmare 50% av de färdiga produkterna? Något som många företag i Sverige håller på med.
Importerar, "bygger ihop" och sedan säljer både här och exporterar.

Glömde skriva att det måste ju vara ett brutalt självmål i så fall för Norge.......

Norge vill sälja så mycket olja det går för att få så stora export inkomster som det går. Därför premierar de el bilar då de även har stora överskott på el som är svårare att exportera. (nu är det lättare för normännen då de monterade en ny elkabel till England som exportera lika mycket el som ringhals producerar.)

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Chippen2188:

Ja, rent ekonomiskt tycker jag det. Det kan absolut finnas 100 andra aspekter som kan vara värt att diskutera, som du själv gör, men att säga att elbilen är dålig för att man kan köpa en bil för 30K å spara 450K+ tycker jag gör väldigt lite för diskussionen.

Entusiastbilar (som muskelbilar med V8 ändå ingår i tycker jag) hoppas jag fortsätter finnas lång tid framöver. Det är knappast den man tar till jobbet varje morgon och din logik med att byta vardagsbilen till elbil skulle jag säga är toppen, om man har den möjligheten.

Kan hålla med om att 30K bil kanske inte relevant kan jämföras med en elbil. Fungerar 30K bilen är det ingen diskussion: den kommer vara billigare än alla tänkbara nya bilar.

Däremot är jämförelsen med "bättre begagnad ICE" mot ny elbil fullt relevant. Både sett till ekonomi (har inte räknat själv, men ser gärna sådana beräkningar) och vad man får/inte får med respektive val. Det mest för att det i nuläget är rätt tunnsått med begagnade elbilar, men det lär ju ändras framöver.

Denna jämförelse är relevant för många som just bara vill ha en en för vardagskörning. Vet inte vad vissa har för upplevelse kring tillförlitlighet på bilar, min egen erfarenhet är att sedan vi övergav förgasare och liknande så är i alla fall min förväntan att även med en 10 år gammal bil så kommer den starta 999,999 fall av 1,000,000.

Just hur mycket man kör per år är ju en otroligt viktig komponent när man jämför ekonomi mellan olika biltyper. Så i kategorin "meningslösa jämförelser" ingår även "jämföra ICE/BEV utan att ta hänsyn till förväntad körsträcka per år"

Sedan kanske inte helt on-topic, men kör faktiskt Mustang:en som "vardagsbil" mellan Mars/April till Okt/Nov medan den andra är dragbil, mulåsna, hundtaxi

Och kan även nämna att en av de saker jag jobbar är att skriva programvara för BMS (battery management system, det för "second life" av EV-batterier vilket är ett långt mer effektivt sätt att använda "gamla batterier" jämfört med att "återvinna" dem som är rätt resurskrävande), i fall någon undrar något kring det!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Norge vill sälja så mycket olja det går för att få så stora export inkomster som det går. Därför premierar de el bilar då de även har stora överskott på el som är svårare att exportera. (nu är det lättare för normännen då de monterade en ny elkabel till England som exportera lika mycket el som ringhals producerar.)

Svårare att exportera el?????????????????? De både köper och säljer precis som alla andra länder.
För tillfället säljer vi 1500+700+40MW till Norge och Norge säljer 1080 MW till England, samtidigt som de köper ytterligare 1600MW från Danmark och närmare 1500MW från ytterligare två länder.

https://www.svk.se/om-kraftsystemet/kontrollrummet/

Har inget som helst med att göra att de vill sälja olja eller inte. De har ett större tryck nu, då den Ryska oljan inte får importeras.....
Däremot har det att göra med genomförandet av länders löften till "Agenda 2030".
Du kan läsa Sveriges regerings skrivelse här. Sidan 44 och framåt är väl aktuellt i det här fallet.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Svårare att exportera el?????????????????? De både köper och säljer precis som alla andra länder.
För tillfället säljer vi 1500+700+40MW till Norge och Norge säljer 1080 MW till England, samtidigt som de köper ytterligare 1600MW från Danmark och närmare 1500MW från ytterligare två länder.

https://www.svk.se/om-kraftsystemet/kontrollrummet/

Har inget som helst med att göra att de vill sälja olja eller inte. Däremot har de ett större tryck nu, då den Ryska oljan inte får importeras.....

Endast ett land gör av med mer el/person än Norge gör. ändå så ligger de på 12 plats i export av el. Kommer öka då den nya kablen till england nu kan användas till max. Detta är ett land med endast 5miljoner invånare då kan du förstå vilka stora el överskott det är.

https://www.indexmundi.com/g/r.aspx?t=0&v=82&l=sv

så ja de de fyller vattenmagasnen när elpriserna är låga och öppna kranarna när priserna är höga för export.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

TL;DR: För mig är det en ekonomisk fördel med bensinbil och vad som avgjorde i slutändan.

När jag tvingades byta in min diesel räknade jag på ett 5-årigt ägande och kom fram till att totalkostnaden i mitt fall för en bensinbil inklusive drivmedel för min årliga körsträcka skulle bli c:a 200.000-350.000 kr lägre än för motsvarande elbil som kunde leva upp till mina baskrav och detta exklusive el (tillval är det som fluktuerar mest i kalkylen). Detta var för ett år sedan så visst har förutsättningarna ändrat sig lite men mellan tummen och pekfingret ser kalkylen fortsatt positiv ut.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Endast ett land gör av med mer el/person än Norge gör. ändå så ligger de på 12 plats i export av el. Kommer öka då den nya kablen till england nu kan användas till max. Detta är ett land med endast 5miljoner invånare då kan du förstå vilka stora el överskott det är.

https://i.gyazo.com/a3aeb46115a8fbb90e0cb4b5d607aa7e.png
https://www.indexmundi.com/g/r.aspx?t=0&v=82&l=sv

så ja de de fyller vattenmagasnen när elpriserna är låga och öppna kranarna när priserna är höga för export.
https://i.gyazo.com/5b1678b3c6a5b0a1844d4ae3f82b1d23.png

Säger inte emot, då det är vad vilken vettig affärsman som helst gör. Även Sverige........ och alla som har solpaneler och säljer.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

TL;DR: För mig är det en ekonomisk fördel med bensinbil och vad som avgjorde i slutändan.

När jag tvingades byta in min diesel räknade jag på ett 5-årigt ägande och kom fram till att totalkostnaden i mitt fall för en bensinbil inklusive drivmedel för min årliga körsträcka skulle bli c:a 200.000-350.000 kr lägre än för motsvarande elbil som kunde leva upp till mina baskrav och detta exklusive el (tillval är det som fluktuerar mest i kalkylen). Detta var för ett år sedan så visst har förutsättningarna ändrat sig lite men mellan tummen och pekfingret ser kalkylen fortsatt positiv ut.

vika bilar stod det emellan? el/förbränningsbil mil/år

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

vika bilar stod det emellan? el/förbränningsbil mil/år

Från början hade jag krav på 60 mil utan att behöva ladda. Det var bara Tesla model S som kunde erbjuda det, så jag fick sänka kraven för inte lägger jag +1Mk på en bil med så pass tveksam kvalité.

Tittade på Mercedes EOQ? BMW iX och Tesla 3. Kör c:a 2000 mil/år numera. Köpte en BMW 120i kontant.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Och kan även nämna att en av de saker jag jobbar är att skriva programvara för BMS (battery management system, det för "second life" av EV-batterier vilket är ett långt mer effektivt sätt att använda "gamla batterier" jämfört med att "återvinna" dem som är rätt resurskrävande), i fall någon undrar något kring det!

Har läst om att en del EV-batterier får ett "andra" liv, som lagring från t.ex. solpaneler. Är det sådant du håller på med?

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD