Permalänk
Medlem

AMG - PROJECT ONE HYBRID ENGINE

Detta bygge är inspererat av project one, bilen skapad utav AMG. Bygget är även en tribute till min son som älskar bilar. Målet med bygget var att få den att se ut som en motor och på så vis representera bilen i sig. Allt från färgerna, designen mm är tagna direkt från bilen i dess helhet. AMG var givetvis med på tåget och sponsrade med diverse originaldelar.

Detta är även ett Anniversary bygge som en markering på mina 15 år utav dator byggande i den privata sektorn som hobby byggare.

INFO KOMPONENTER

Chassi: Thermaltake Distro Case 350p
Fläktar: Phanteks T30
Gpu: Asus Tuf RTX 4090 OC
Ram: G.Skill 32GB DDR5 6600MHz Trident Z5
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 4TB [2st Raid-0]
Moderkort: ASUS ROG Maximus Z790 Hero
Nätagregat: Be Quiet! Dark Power 1500w
Cpu: Intel I9 13900KS @ 6.3Ghz Adaptive Oc
Kablar: Cablemod

INFO VATTENKYLNING

Radiator: EK-Quantum Surface X360M [2st]
Vattenblock Cpu: EK-Quantum Momentum² ROG Maximus Z690/Z790 Hero D-RGB - Plexi
Vattenblock Gpu: EK-Quantum Vector² Strix/TUF RTX 4090 D-RGB - Nickel + Plexi
Fittings: EK-Quantum Torque - Satin

INFO KRINGUTRUSTNING

Gaming Stol: Noblechairs Legend
Gaming Bord: M8 Play Elite XL
Tangentbord: Wooting 60HE
Mus: Finalmouse Ulx
Skärm: Samsung Odyssey Crg9 49tum Ultrawide Curved 32:9
Hörlurar: HiFI Man Sundara - Audio Technica Ath-M50xBt2 - Philips Fidelio X2HR
Amp/Dac: Fiio K5 Pro
Högtalare: Gravastar Mars Pro

NÅGOT ATT LYSSNA PÅ SOM PASSAR TILL GALLERIET
https://www.youtube.com/watch?v=tr1WTCp5Iqg

Besök galleriet här

Permalänk
Medlem

Yowsa! Det där var nog det värsta jag sett på länge. Snyggt.

Permalänk
Medlem

Otroligt fint bygge och en solklar 5a. Men skulle vara intressant att se hur det skulle se ut med lite orangea kablar som elmotorn har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackcoffee:

Yowsa! Det där var nog det värsta jag sett på länge. Snyggt.

Tack! Lagt ner extra mycket kärlek då det är ett anniversary bygge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Otroligt fint bygge och en solklar 5a. Men skulle vara intressant att se hur det skulle se ut med lite orangea kablar som elmotorn har.

https://images.drive.com.au/caradvice/image/private/c_fill,f_auto,g_auto,h_540,q_auto:good,w_960/r05nvzv2m0ivq0aqkeqn

Tänkte exakt samma i början. Men då jag bestämt mig för att bygget ska representera bilens yttre blev det full kolfiber. Slängde dock in lite orange under bordet då jag hade det i bakhuvudet. Ska även fixa till minnens rgb till gult,som ska representera bromsarna som på bilden. Men vi tänkte lika där angående bilens motor.

Permalänk
Medlem

Det var det sjukaste jag sett på länge.
Grymt snyggt, bra bilder, kul läsning!

5/5!

Visa signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | RetroPie | One+ CE | Amiga 500 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Siimuliize:

Tänkte exakt samma i början. Men då jag bestämt mig för att bygget ska representera bilens yttre blev det full kolfiber. Slängde dock in lite orange under bordet då jag hade det i bakhuvudet. Ska även fixa till minnens rgb till gult,som ska representera bromsarna som på bilden. Men vi tänkte lika där angående bilens motor.

Okej då är jag med. Gula minnen kommer nog bli riktigt snyggt som lite kontrast 😊

Permalänk
Medlem
Skrivet av pskjonte:

Det var det sjukaste jag sett på länge.
Grymt snyggt, bra bilder, kul läsning!

5/5!

Tack gick all out! Önskar jag kunnat skriva mera, men så mycket info i huvudet att det är svårt att få med allt. Men glad att du gillar läsningen. Kolla även in mitt förra bygge om du missat, också baserat på en bil från cyberpunk 2077.

Permalänk
Medlem

Snyggt byggt, fräsig kärra!

Vad kör du för printer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hiraeth:

Snyggt byggt, fräsig kärra!

<Uppladdad bildlänk>

Vad kör du för printer?

Hahaha bilden 👌

Äger inte en 3d printer själv men den på företaget är en Creality 3D CR-10 Max om jag inte minns helt fel.

Permalänk
Medlem

Snyggt som satan i gatan! Mercedes fantast som man är så blir man varm i hjärtat av att se ett så snyggt bygge

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X - ASRock B650i Lightning - G.Skill 32GB 6000MHz Trident Z5 - ASUS TUF Gaming RX 7900 GRE OC - Corsair SF750 - Thermalright Peerless Assassin 120 Mini - Cooler Master NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreasa64:

Snyggt som satan i gatan! Mercedes fantast som man är så blir man varm i hjärtat av att se ett så snyggt bygge

Hahaha tack! Glad att man inte är ensam, älskar amg performance.

Permalänk
Medlem

"Snyggt byggt, Fräsig kärra"

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palme_570:

"Snyggt byggt, Fräsig kärra"

Tackar tackar.

Permalänk
Medlem

Grymt hantverk, full pott.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Siimuliize:

Detta bygge är inspererat av project one, bilen skapad utav AMG. Bygget är även en tribute till min son som älskar bilar. Målet med bygget var att få den att se ut som en motor och på så vis representera bilen i sig. Allt från färgerna, designen mm är tagna direkt från bilen i dess helhet. AMG var givetvis med på tåget och sponsrade med diverse originaldelar.

Detta är även ett Anniversary bygge som en markering på mina 15 år utav dator byggande i den privata sektorn som hobby byggare.

INFO KOMPONENTER

Case: Thermaltake Distro Case 350p
Fläktar: Phanteks T30 [6st]
Gpu: Asus Tuf RTX 4090 OC
Ram: G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6600MHz CL34 Trident Z5 @ 7000Mhz Oc
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 4TB [2st Raid-0]
Moderkort: ASUS ROG Maximus Z690 Hero
Nätagregat: Be Quiet! Dark Power 1500w
Cpu: Intel I9 13900k @ 6Ghz Adaptive Oc
Kablar: Cablemod

INFO VATTENKYLNING

Radiator: EK-Quantum Surface X360M [2st]
Vattenblock Cpu: EK-Quantum Momentum² ROG Maximus Z690 Hero D-RGB - Plexi
Vattenblock Gpu: EK-Quantum Vector² Strix/TUF RTX 4080 D-RGB - Nickel + Plexi
Fittings: EK-Quantum Torque - Satin
Tub: EK-Quantum - Satin
Kylpasta: Thermal Grizzly Conductonaut

INFO KRINGUTRUSTNING

Gaming Chair: Piranha
Gaming Table: M8 Play Elite XL
Tangentbord: Glorious GMMK Pro
Mus: Logitech Pro X Superlight
Skärm: Samsung Odyssey Crg9 49tum Ultrawide Curved 32:9
Hörlurar: HiFI Man Sundara
Amp/Dac: Fiio K5 Pro
Högtalare: Gravastar Mars Pro

NÅGOT ATT LYSSNA PÅ SOM PASSAR TILL GALLERIET
https://www.youtube.com/watch?v=tr1WTCp5Iqg

Besök galleriet här

Snyggt! Vad är det för temps i idle och vid tung belastning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tom76:

Grymt hantverk, full pott.

Tack så mycket!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Michaelscott:

Snyggt! Vad är det för temps i idle och vid tung belastning?

Min 13900k har en SP 128 och COOLER 164 i bios.

Vid full load ligger alla mina P cores på 6ghz i princip konstant och mina E cores på 4.2ghz låsta. kan inte bli mer nöjd med min överclocknings potential och tempsen kan du se själv i bilden nedan.

Idle temp ser du här.

Ska fin justera lite imorgon och se om jag kan uppnå mer finare resultat 👍 bild kommer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Michaelscott:

Snyggt! Vad är det för temps i idle och vid tung belastning?

Då har jag och min vän Tobias som är oc guru i mina kretsar suttit och testat sedan morgonen och fin justerat bios för att kräma ut allt vi kan ur min 13900k SP 128. Test på test sakta fram och en och drös med monster dricka är jag nu nöjd. Systemet är 100% stabilt och mina p core ligger på 6ghz och boostar alla förutom en till 6.2ghz. Men får ju nöja mig med att en boostar till 6.1ghz

Mina e cores som jag trodde inte hade något spelrum och låg på 4.2 ghz när jag klockade i bios var ju åt skogen fel. Tobias gjorde sin magi och fick upp dem till 4.6ghz stabilt. Vi fick även ner min vcore under load och temp på cpu nu överstiger inte 70c som tidigare var 77c. Min max package ligger på 77c från tidigare 86c.

Permalänk
Medlem

Otroligt bygge och lika väl genomtänk som exekverat! Hatten av till dig 😄
Verkligen något av det coolaste och bästa jag sett på länge.

Har du skickat det till Mercedes så att dom känner till det?
10/5!

Visa signatur

| bequiet! Dark Base 900 | Corsair HX1000i Platinum | MSI Z370-GAMING M5 | i7 8086k @ 5000mhz | Custom EK-loop (GPU & CPU) | Corsair Veng. 32GB @ 3200mhz | Samsung 960 EVO M.2 500GB | Zotac RTX 2080 Ti AMP! | Asus PG348Q @ 100hz |
http://www.sweclockers.com/forum/13-konsumentratt/562661-grat...

Permalänk
Medlem
Skrivet av =):

Otroligt bygge och lika väl genomtänk som exekverat! Hatten av till dig 😄
Verkligen något av det coolaste och bästa jag sett på länge.

Har du skickat det till Mercedes så att dom känner till det?
10/5!

Tack! Ja det tog sin tid att tänka igenom. Ville ha det så cleant som möjligt och i samma veva ge den där snygga AMG känslan som bilarna har. Inte för mycket och inte för lite. Samtidigt som den ska ge känslan av en motor. Mercedes känner till den då de sponsrade med lite utsmyckning. Bygget ska även vara med i show case mm

Permalänk
m.
Visa signatur

Chassi: Fractal Design Torrent Compact Nätagg: RM 1000x CPU: i5 12600K GPU: RX 7900 XT Red Devil 20GB RAM: Corsair LPX DDR4 3600MHz

Permalänk
Medlem

Hur kommer det sig att många kör Z690 istället för Z790 moderkort?

Visa signatur

| Intel i9 10900K | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Maximus Hero XII |
| EVGA NEX750B 750W | Kingston HyperX 32GB DDR4 @3200Mhz |
| Fractal Design R4 | ZOTAC RTX 3080 Trinity OC |

Permalänk
Medlem

Haha shit ser ju ut som 3D bilder nästan! Mäktigt!

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 5600X | Asus Rog B550-i gaming | Sapphire Radeon 6800 refkort | Viper Steel Patriot 16gb 4400mhz | Sabrent NVMe Rocket 1TB + Samsung 970 1TB | Corsair 750W SFX | Cooler Master NR200P | Vattenkyld custom loop

Permalänk
Medlem

Trevligt att se påkostade byggen i galleriet. Är totalt ointresserad av motorsport och bilar, men kan ändå uppskatta allt jobb med detaljer och finesser för att passa det valda temat

5/5 bullar

Skrivet av hznn:

Hur kommer det sig att många kör Z690 istället för Z790 moderkort?

Generellt dåligt utbud för Z790. Det flinns fler modeller att välja på i alla formfaktorer för Z690.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hznn:

Hur kommer det sig att många kör Z690 istället för Z790 moderkort?

z790 är inte värd det lilla över z690. Jag uppnår samma resultat med minnen och oc som vännens z790 hero

Permalänk
Medlem

Kan inte se bilden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mastrovious:

Haha shit ser ju ut som 3D bilder nästan! Mäktigt!

Hahaha tack!

Skrivet av serdyllon:

Trevligt att se påkostade byggen i galleriet. Är totalt ointresserad av motorsport och bilar, men kan ändå uppskatta allt jobb med detaljer och finesser för att passa det valda temat

5/5 bullar

Generellt dåligt utbud för Z790. Det flinns fler modeller att välja på i alla formfaktorer för Z690.

Alla gillar inte bilar. Men vi alla gillar pc och det är det som räknas därför ger du 5 av 5 så tummen upp och jag tackar dig för det.

Permalänk
Skrivet av Siimuliize:

Kan inte se bilden?

Bättre nu när det inte är m. först?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Torrent Compact Nätagg: RM 1000x CPU: i5 12600K GPU: RX 7900 XT Red Devil 20GB RAM: Corsair LPX DDR4 3600MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonasmann1:

Bättre nu när det inte är m. först?

Hahaha Borat for president!