Samlingstråd LG OLED 2022 (A2/B2/C2/G2/...)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zann:

Bokar de en leverans eller hur fungerar det? Jag har inte haft någon kontakt men de säger "Gods på väg" och jag är inte hemma idag/imorgon

Står gods på väg.
Sen ringer fraktbolaget och ni bestämmer en dag och tid du är hemma 😎

Permalänk
Skrivet av Zann:

Bokar de en leverans eller hur fungerar det? Jag har inte haft någon kontakt men de säger "Gods på väg" och jag är inte hemma idag/imorgon

Sitter och funderar på samma sak, lite konstigt att man inte får något kollinr eller vilken speditör de använder sig av.

Permalänk
Medlem

Jag köpte 55B2 för 9990, att vänta på leveransen är spännande.

Det här blir min första TV

Permalänk
Medlem
Skrivet av rayfix:

Jag köpte 55B2 för 9990, att vänta på leveransen är spännande.

Det här blir min första TV

Bra start på din tv-karriär, blir absolut något som är svårt att överträffa mycket i alla fall

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Går det att ändra någon inställning så att TV:n inte startar upp till tv-kanalerna (live tv)? Samma sak när man backar ut ur en app så försöker TV:n starta kanal 1. Har inga kanaler så det bästa vore att den gick till hemskärmen istället för tv-kanalerna i de situationer den gör det.

Om det är någon som vet om detta går så skulle info uppskattas. Antar det inte går för hittar ingenting om detta alls.

Visa signatur

Citera för svar
"He had a baseball bat, and I was tied to a chair. Pissing him off was the smart thing to do." - Max Payne

Permalänk
Medlem
Skrivet av grasfer:

Om det är någon som vet om detta går så skulle info uppskattas. Antar det inte går för hittar ingenting om detta alls.

Inte provat själv...men prova:
"I had to set audio to tv speakers and go to an input with no signal before spamming the mute button"

Genom att trycka på mute flera gånger ska öppna en "hemlig meny" där man kan stänga av LG-loggan och kunna få TV:n att starta upp med senast aktiv input.

Permalänk

Vad är det för skillnad på LG OLED65C25 och LG OLED65C26?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexander939393:

Vad är det för skillnad på LG OLED65C25 och LG OLED65C26?

https://www.sweclockers.com/artikel/35135-tv-guiden-2022-23-d...

Permalänk

Köpte en Sony A80J förra bf och är mycket nöjd. Men skulle kunna tänka mig en C2 för EVO-panelen. Vet inte om den anledningen är tillräckligt stor dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexander939393:

Köpte en Sony A80J förra bf och är mycket nöjd. Men skulle kunna tänka mig en C2 för EVO-panelen. Vet inte om den anledningen är tillräckligt stor dock.

Naj herregud, ingen idé att byta om det inte är för storlekens skull. Det hade bara varit en sidouppgradering eller ett steg tillbaka beroende på hur du använder den. EVO/WBE paneler ger lite mer ljusstyrka men det är verkligen ingen stor skillnad. Det kan till och med vara så att du har en WBE panel i din A80J redan nu.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av ted10001:

Inte provat själv...men prova:
"I had to set audio to tv speakers and go to an input with no signal before spamming the mute button"

Genom att trycka på mute flera gånger ska öppna en "hemlig meny" där man kan stänga av LG-loggan och kunna få TV:n att starta upp med senast aktiv input.

TVn startar default till sista använda källa och det är inget som går att ändra i "mute-menyn".

Permalänk
Medlem

Fick hem min B2 77" igår, jag har senaste panelen dvs WBE. Fantastiskt grym upplevelse att gå från 55"!

Man kan ta reda på det genom att gå in i service-menyn:

Permalänk
Medlem

Någon som har upplevt följande:
Har en C2 65" som jag köpte för 2 veckor sedan.
Ibland Netfilix laddar ner innehållet men vill inte starta nån film eller serie. Buffrar och fastnar vid 20%
Youtube kan man öppna men video startas inte heller här. Har provat med SVT play - samma sak här.
Sedan jag drar ut sladen både från router ovh tv - startar om och allt funkar som det ska igen.
Npn som vet var problemet kan ligga?
Har hänt 2-3 gånger hittils.

Permalänk
Medlem

Vad tycker ni om 48 A2 för 6990 kr?

Permalänk
Medlem
Skrivet av rayfix:

Vad tycker ni om 48 A2 för 6990 kr?

Bra bild, men kanske något liten

Permalänk
Medlem

Hej på er!
Sorry för en lång vägg av text...
tldr: hur är C2 som skärm till dator? Några direkta dealbreakers?

Frågor om C2:
Jag gissar att ingen har mycket att klaga på skärmen som spelskärm... för det är vad alla skriver/youtubar om... missar jag något?
Hur är den utanför spel typ för web/mail/dokument?
Går skärmen att hårdvarukalibrera?
Finns det något sätt att få den att vakna från standby som en vanlig datorskärm, utan fjärren?
Något annat som jag inte tänkt på?

Nuvarande use case:
Idag har jag en dual-monitor setup med 2st 24" (Dell P2415Q och U2410) skärmar från stenåldern (läs 7 resp. 12 år sedan). Ingen av mina nuvarande skärmar är varken HDR eller på något vis optimerade för spel vilket är vad jag mestadels gör på datorn idag. Där emot är dom helt OK när det gäller färgåtergivning jämfört med dagens instegsmodeller vilket är varför jag inte känt behov av att uppgradera, särskilt när dom är kalibrerade. P2415Q är också en 4K skärm och ger en helt galen skärpa när det kommer till text.
Mitt skrivbord är idag 70 cm djupt.

Tack för er tid!
/Pallee

Visa signatur

| Intel i7 4790K @ 4500mhz, 1,2v | Asus Sabertooth Z97 Mark 2 | Asus Nvidia GTX 770 2GB OC |
| G.Skill TridentX 32GB @ 2400mhz CL10 | Samsung 840 Evo 250GB | 2x WD Green 2TB |
| Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av pallee:

Hej på er!
Sorry för en lång vägg av text...
tldr: hur är C2 som skärm till dator? Några direkta dealbreakers?

Frågor om C2:
Jag gissar att ingen har mycket att klaga på skärmen som spelskärm... för det är vad alla skriver/youtubar om... missar jag något?
Hur är den utanför spel typ för web/mail/dokument?
Går skärmen att hårdvarukalibrera?
Finns det något sätt att få den att vakna från standby som en vanlig datorskärm, utan fjärren?
Något annat som jag inte tänkt på?

Nuvarande use case:
Idag har jag en dual-monitor setup med 2st 24" (Dell P2415Q och U2410) skärmar från stenåldern (läs 7 resp. 12 år sedan). Ingen av mina nuvarande skärmar är varken HDR eller på något vis optimerade för spel vilket är vad jag mestadels gör på datorn idag. Där emot är dom helt OK när det gäller färgåtergivning jämfört med dagens instegsmodeller vilket är varför jag inte känt behov av att uppgradera, särskilt när dom är kalibrerade. P2415Q är också en 4K skärm och ger en helt galen skärpa när det kommer till text.
Mitt skrivbord är idag 70 cm djupt.

Tack för er tid!
/Pallee

hänvisar till laxpuddings artikel om precis detta
https://www.sweclockers.com/test/34436-lg-oled-42c2-tv-som-fu...

Visa signatur

CPU : Intel Core i7-12700K GPU: MSI GeForce RTX 3070 Ti GAMING X TRIO 8G MB: MSI MAG Z690 TOMAHAWK WIFI DDR4 RAM: Kingston FURY Beast DDR4 3200MHz 32GB; Kingston FURY Beast DDR4 3600MHz 32GB SSD: SSD: Samsung SSD 980 1TB; Samsung SSD 980 PRO 2TB; KINGSTON SNV2S2000G 2TB; Samsung SSD 980 1TB Chassi: Fractal Design Define 7 TG Compact PSU: Seasonic Focus GX 850W CPU kylare: Noctua NH-U12A Skärmar: 2x Asus VG27AQ 27"TUF

Permalänk
Medlem
Skrivet av qnorsten:

Oj den hade jag helt missat! Tusen tack!

Visa signatur

| Intel i7 4790K @ 4500mhz, 1,2v | Asus Sabertooth Z97 Mark 2 | Asus Nvidia GTX 770 2GB OC |
| G.Skill TridentX 32GB @ 2400mhz CL10 | Samsung 840 Evo 250GB | 2x WD Green 2TB |
| Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W |

Permalänk
Medlem

Finns det någon bra guide till vad alla inställningar faktiskt gör? Tycker menysystemet är rörigt, hjälptexterna luddiga och de Youtube-videos jag sett mest handlat om vilka inställningar någon random person rekommenderar utan direkt förklaring.

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mayhem SWE:

Finns det någon bra guide till vad alla inställningar faktiskt gör? Tycker menysystemet är rörigt, hjälptexterna luddiga och de Youtube-videos jag sett mest handlat om vilka inställningar någon random person rekommenderar utan direkt förklaring.

Laxpudding går igenom en hel del i guiden för användning som datorskärm (länkad tre inlägg ovanför)

Permalänk
Medlem

Hur nöjda är ni som nu hunnit jobba på er 42”?

Tänker mest på text och eventuella ljusskiftningar som kan irritera. Har tidigare testat 48” som monitor men måste nu minska avståndet.

Permalänk
Medlem

Någon med C2 som uppdaterat "Dolby Vision User Configuration File"?

Är den uppbyggd på samma sätt som 2019-2021 modellerna så att man rent av kan använda en config fil från C1 för att bara ändra Tprimaries och Tmax?

Är Picture mode numreringen densamma: 1-Cinema Home, 2-Cinema, 4-Game?

Min nuvarande C1 config file:

# Dolby Vision User Display Configuration File
# Generated by 5.12.3.69 on 2022-04-20
# Display: Unspecified
# DM Version:
[PictureMode = 1]
Tmax = 600
Tmin = 0.0001
Tgamma = 2.2
TPrimaries = .6786 0.3201 0.2689 0.6688 0.1470 0.0550 0.3127 0.3290
[PictureMode = 2]
Tmax = 720
Tmin = 0.0001
Tgamma = 2.2
TPrimaries = .6786 0.3201 0.2689 0.6688 0.1470 0.0550 0.3127 0.3290
[PictureMode = 4]
Tmax = 720
Tmin = 0.0001
Tgamma = 2.2
TPrimaries = .6786 0.3201 0.2689 0.6688 0.1470 0.0550 0.3127 0.3290

Permalänk
Medlem
Skrivet av TuHack:

Hur nöjda är ni som nu hunnit jobba på er 42”?

Tänker mest på text och eventuella ljusskiftningar som kan irritera. Har tidigare testat 48” som monitor men måste nu minska avståndet.

Jag fick hem min 42C2 igår. Jobbar inte på skärmen men tycker inte det är några problem med text eller ljusskiftningar. Har inte märkt av någon ljusskiftning alls ännu faktiskt. Tycker att texten är bättre på C2an än på Neo G9 som jag hade en stund efter BF. Det som jag tror skulle kunna vara ett problem om jag jobbade på skärmen är reflektionerna. Det är en blank skärm, och sitter man i ett litet rum med flera fönster och vita väggar så blir det en del reflektioner. Jag sitter mest vid datorn på kvällstid dock så då funkar det bra ändå. Brukar ha en lampa tänd på skrivbordet snett bakom skärmen för att lysa upp väggen bakom för att skona ögonen. Nu har jag ställt skärmen så nära väggen som möjligt så lampan hamnar lite snett framför. Går inte att ha den tänd nu, stör alldeles för mycket. Vet inte riktigt hur jag ska lösa det framöver. Hade eventuellt tänkt göra om hela datorhörnan med akustikpaneler på väggarna och sen hänga upp skärmen på väggen, kanske går att fixa någon snygg belysning då.

Har en annan fråga till er övriga i tråden. Är det någon mer än jag som har två LG OLED i samma rum? Har ju en 42 till datorn och sen en 65 som TV. Sitter jag vid datorn och sambon får för sig att slå på TVn så släcker hon ner min skärm när hon slår på TVn på tv-fjärren. Hur gör jag så att fjärren bara styr TVn och inte datorskärmen också?

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av pallee:

Frågor om C2:
Finns det något sätt att få den att vakna från standby som en vanlig datorskärm, utan fjärren?
Går skärmen att hårdvarukalibrera?

Nu har jag endast 2 timmar på C2 så det är för tidigt för mig att tala om hur jag uppfattar den som datorskärm.

Jag använder LGTV Compainion för att få den att fungera som datorskärm vid on, off, sleep mm. Tror bestämt det är en kille här på forumet som ligger bakom det programmet. Funkar klockrent för mig.

Finns även ett annat program med lite mer funktioner (mer invecklat) som heter Color Control. Det ger dig även tillgång till inställningar i service menyn om du inte har någon Service Remote och vill stänga av tex TPC.

För klarare text på skärmen kan jag rekommendera MacType med DeepGrayNoHinting profilen.

Vet inte vad du menar med "hårdvarukalibrera"?
Du kan kalibrera TVns 2p, 10p och 22p i både Service Menyn och i varje picture mode i användarmenyn. Har du en egen pattern generator kan du kalibrera TVn, ladda upp 1D och 3D luts etc med Calman och andra program. iTPG funkar inte med Calman ännu men jag har fått svar av Portrait Displays igår att LG när som helst skall släppa ny firmware som kommer göra det möjligt.

Kan rekommendera den här guiden på Reddit för hjälp med inställningar, programvaror etc för att använda den som en datorskärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av weenan:

Vet inte vad du menar med "hårdvarukalibrera"?
Du kan kalibrera TVns 2p, 10p och 22p i både Service Menyn och i varje picture mode i användarmenyn. Har du en egen pattern generator kan du kalibrera TVn, ladda upp 1D och 3D luts etc med Calman och andra program. iTPG funkar inte med Calman ännu men jag har fått svar av Portrait Displays igår att LG när som helst skall släppa ny firmware som kommer göra det möjligt.

Precis det jag menade. Kalibrera skärmen så att man inte behöver ha ett program på datorn om man vill använda andra bildkällor för att få en mer korrekt bild. Antar att jag får läsa på mer om hur man gör sådant och vilka program som är kompatibla med LG-modeller.

Tack för länken till reddit, den var väldigt omfattande

Visa signatur

| Intel i7 4790K @ 4500mhz, 1,2v | Asus Sabertooth Z97 Mark 2 | Asus Nvidia GTX 770 2GB OC |
| G.Skill TridentX 32GB @ 2400mhz CL10 | Samsung 840 Evo 250GB | 2x WD Green 2TB |
| Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W |

Permalänk
Medlem

Uppmärksammade en märklig grej med min 55C2 när jag körde 4k HDR-material genom Plex. Det var som att bilden var smutsig och grynig som på en gammal biograf ("dirty overlay"). Stängde av "real cinema" under clarity i bildinställningarna och det försvann helt. Det måste vara ett problem med TV:n och inte källan, eftersom den till synes smutsiga hinnan rörde sig lite trots att filmen var pausad. Nu undrar jag om det finns någon nackdel med att stänga av real cinema? Och vad är syftet egentligen när det gör att bilden ser hemsk ut? Nån som märkt samma sak?

Edit: Hittade en youtube-video som beskriver problemet och det uppstår när man har logo detection på high och real cinema är påslaget.

Får helt enkelt hoppas LG patchar det i framtiden.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Bildexpert 📺

Real Cinema = 24p-återgivning. Den vill man ha på eftersom material i 24p annars juddras om till 60 Hz.

Sedan fipplar ju LG:s alla kockar runt och skapar en soppa med alla funktioner. Måste vara en matris med tusental kombinationer av funktioner som i vissa lägen krockar med varandra.

Permalänk
Medlem

Angående mitt fjärrkontrollsdilemma så ringde jag LG idag och dom sa direkt att det finns ingen lösning på problemet. Jag påpekade hur korkat det är och att jag eventuellt kommer behöva skicka tillbaka skärmen ifall det ska vara så.

Jag provade att ta med fjärren in i sovrummet och stod på andra sidan väggen som tvn står mot. Hade fjärren kanske 1.5m från TVn då men med en trävägg mellan. Gick inte att slå av/på tvn då. Verkar alltså som att av/på kanske sker med IR och inte blåtand. Trycker man på av/på knappen på fjärren så ser man med mobilkameran att fjärren skickar iväg en IR-signal. Läste på något internationellt forum att det kunde gå att eltejpa IR-mottagaren på skärmen. Det ska tydligen vara en delen som sticker ner under skärmen, där av/på knappen sitter. Snubben på forumet hade testat och för varje lager med tejp så behövde han komma närmare och närmare för att fjärren skulle funka. Vid 6 lager eltejp så behövde han komma inom ~15cm. Det skulle kanske kunna funka för mig.

Gjorde nyss ett test med att hålla handen för där nere och då kunde jag stänga av TVn utan att skärmen släcktes. Synd bara att det inte blir den mest estetiska lösningen.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Bildexpert 📺

Ni kan ju gissa hur rörigt det blir när man använder fjärrkontrollen i LG:s egna showrooms.

De är fullt medvetna men väljer att inte lösa det eftersom det ändå är så få vanliga användare som har två TV i samma rum. Fast de andra tillverkarna gör heller inte så mycket. Samma problem med andra varumärken när man ställer upp något dussin TV-apparater i samma rum för att hålla utbildning.

Vet inte ifall knepet med att sätta en toarulle på fjärrkontrollen fungerar. Så att den blir snävare i sin riktning av IR-ljuset alltså.

Permalänk
Medlem

Tror inte sambon uppskattar en toarulle på fjärren. Även om hon skulle godkänna det så skulle rullen inte leva länge, katten är aggressiv mot toarullar

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare