AMD bekräftar kylarproblem med RX 7900 XTX

Permalänk
Melding Plague

AMD bekräftar kylarproblem med RX 7900 XTX

Följetongen om en problematisk referensdesign hos Radeon RX 7900 XTX fortsätter, där systembyggare styrker att tusentals kort berörs.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Plötsligt händer det!

Permalänk
Medlem

Om det visar sig att alla kort (med referenskylaren) är drabbade är det väldigt märkligt att det inte fångades upp vid kvalitetskontrollerna.

Permalänk
Medlem

Ett fåtal tusentals kort. Men cirka 40st 4090 ägare som inte pluggade i 12pins kontakten var hela globala försörjningen minsann

Tycker AMD kastar mycket sten i glashus, deras PR har aldrig vart särskilt professionell utanför presentationer på events

Permalänk
Medlem
Skrivet av DerpMcDerp:

Om det visar sig att alla kort (med referenskylaren) är drabbade är det väldigt märkligt att det inte fångades upp vid kvalitetskontrollerna.

Vi vet redan att det inte är alla kort.

Visa signatur

Deschutes -> Spitfire -> Winchester -> Toledo -> Deneb -> Sandy Bridge -> Summit Ridge -> Vermeer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Parmesanbrödssoppa:

Plötsligt händer det!

Vad är det som händer mer än att AMD säger "kontakta support om du tror dig uppleva detta problem"? Vi vet inte om det blir nån återkallning än, ens om det blev det hur ska de få fram ersättningskort i tillräckligt snabb takt? Vad sker om en drabbad ägare kontaktar support, i bästa fall? Ett kylarbytesprogram tänker jag mig, men det blir nog inte del av en återkallning utan kontakta-support-basis är min gissning. Men kylarbytesprogram kanske är helt orimligt arbets- och tidsmässigt. Jag vet inte vad ett lyckligt slut är här.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Vilken idiot kom på den briljanta idén att använda ångkammare till att börja med? Det finns liksom noll anledning.

Synd om kunderna men rätt åt AMD.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

Skall bli intressant och se var felet sitter.
Om det är något i tillverkningen (mängden vätska, tryck) eller något i själva konstruktionen (att vätska kan ansamla sig på något ställe, eller att det blir "dry-outs" pga underdimensionering) eller om det är en kombination av dessa faktorer.
Ett frågetecken är ju också om de korten som idag fungerar riskerar att fallera på något sätt över tid?

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Ett fåtal tusentals kort. Men cirka 40st 4090 ägare som inte pluggade i 12pins kontakten var hela globala försörjningen minsann

Tycker AMD kastar mycket sten i glashus, deras PR har aldrig vart särskilt professionell utanför presentationer på events

Det handlar endast om AMD 7900XTX referenskort vilket är en begränsad upplaga.
Om det varit problem med kontakten till nvidiakorten så hade det omfattat samtliga kort både referens och tredjepart.

Däremot så undrar jag hur detta kan uppstå, kanske har effektuttaget som ska kylas ökats inför lanseringen.
Vad som kan vara bra är att AMD eventuellt lägger mer resurser på kylarlösningen i framtida kort.

Permalänk
Medlem

"We had to return 300+ graphics cards of Asus MBA, Sapphire MBA, PowerColor MBA, XFX MBA to the retailers/warehouse/wholesale. – Systembyggare till Igor's Lab"

Jaha men då är det väl inte bara Amd referenskort som har problem...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

"We had to return 300+ graphics cards of Asus MBA, Sapphire MBA, PowerColor MBA, XFX MBA to the retailers/warehouse/wholesale. – Systembyggare till Igor's Lab"

Jaha men då är det väl inte bara Amd referenskort som har problem...

MBA är ju Made By AMD = referenskorten? Är bara partners klistermärken på korten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Vilken idiot kom på den briljanta idén att använda ångkammare till att börja med? Det finns liksom noll anledning.

Synd om kunderna men rätt åt AMD.

Varenda grafikkort (med lite högre effekt) sedan hedenhös har ju haft "ångkammare" eller varianten "heatpipe".
Bokstavligt talat miljarder av enheter använder tekniken utan problem.

Helt klart är det tillverkningen (knappast troligt att dom felat med designen) av denna kylare som är problematisk.
Själva tekniken är ju välkänd, så designen borde vara tämligen enkel numera.
Då återstår ju tillverkningen.
T.ex. inte osannolikt med taskig precision vid fyllning.

Permalänk
Medlem

Jag förstår verkligen inte om detta nu visar sig vara ett generellt fel.
Hur kan detta inte ha upptagats under utveckling.
De har ju kört korten massor med timmar i test så det borde verkligen inte komma som något nytt.
Tänker att något måste ju ändrats i tillverkningen av kylaren av någon anledning som inte AMD vetat, om inte så är det extremt märkligt av AMD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

MBA är ju Made By AMD = referenskorten? Är bara partners klistermärken på korten.

Okej

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Varenda grafikkort (med lite högre effekt) sedan hedenhös har ju haft "ångkammare" eller varianten "heatpipe".
Bokstavligt talat miljarder av enheter använder tekniken utan problem.

Helt klart är det tillverkningen (knappast troligt att dom felat med designen) av denna kylare som är problematisk.
Själva tekniken är ju välkänd, så designen borde vara tämligen enkel numera.
Då återstår ju tillverkningen.
T.ex. inte osannolikt med taskig precision vid fyllning.

Vanliga heatpipes duger kanon till den TPB'n. Det är bara onödigt att snajsa till det men ångkammare för att det ska låta tufft.

Herregud mitt 1080 TI kommer upp i ~360W och håller sig under 60C även på sommaren, med orginalkylare. Så ångkammare är helt onödigt när det funkar hur bra som helst med vanliga heatpipes.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Jag förstår verkligen inte om detta nu visar sig vara ett generellt fel.
Hur kan detta inte ha upptagats under utveckling.
De har ju kört korten massor med timmar i test så det borde verkligen inte komma som något nytt.
Tänker att något måste ju ändrats i tillverkningen av kylaren av någon anledning som inte AMD vetat, om inte så är det extremt märkligt av AMD.

Tvivlar starkt på att varenda kort testas utöver "visar det bild: ja/nej".
Stickprov med noggrannare tester görs garanterat, och många enskilda komponenter testas såklart innan montering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Vanliga heatpipes duger kanon till den TPB'n. Det är bara onödigt att snajsa till det men ångkammare för att det ska låta tufft.

Herregud mitt 1080 TI kommer upp i ~360W och håller sig under 60C även på sommaren, med orginalkylare. Så ångkammare är helt onödigt när det funkar hur bra som helst med vanliga heatpipes.

Säger inte att du har fel. Men det går väl inte riktigt jämföra temperaturen på det sättet. 7900xtx har ju en ganska mycket mindre yta där kylaren kan föra bort värmen från GPU. Så drar båda runt 350w bör 7900xtx vara lite svårare att kyla. 300 mm² för 7900xtx 471 mm² för 1080ti.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Vanliga heatpipes duger kanon till den TPB'n. Det är bara onödigt att snajsa till det men ångkammare för att det ska låta tufft.

Herregud mitt 1080 TI kommer upp i ~360W och håller sig under 60C även på sommaren, med orginalkylare. Så ångkammare är helt onödigt när det funkar hur bra som helst med vanliga heatpipes.

Men en heatpipe är ju en "ångkammare".
Det är bara formen som skiljer dom åt.
Och varför skulle dom inte välja ångkammar varianten om dom nu bedömt den som bättre för sin produkt?
För den är ju knappast billigare än att trycka dit en handfull heatpipes istället.

Finns förövrigt gott om nVidia kort med ångkammare bl.a. 4090.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AerisArchon:

Vi vet redan att det inte är alla kort.

Nä precis, märkligt nog verkar hur den monteras spela roll, ifall den sitter vanligt in i moderkortet eller vertikalt där det sistnämnda verkar göra att dom inte kommer upp i 110c.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Säger inte att du har fel. Men det går väl inte riktigt jämföra temperaturen på det sättet. 7900xtx har ju en ganska mycket mindre yta där kylaren kan föra bort värmen från GPU. Så drar båda runt 350w bör 7900xtx vara lite svårare att kyla. 300 mm² för 7900xtx 471 mm² för 1080ti.

Vi får väl se sedan vad det är för lösning på partnerkorten. Men jag tror ju varken de kommer använda ångkammare eller ha problem med höga temperaturer.

Ångkammare är jämfört med vanliga hestpipes en onödigt invecklad design som inte har några fördelar så varför de ska envisas med det ställer jag mig frågande till.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rewoX:

Nä precis, märkligt nog verkar hur den monteras spela roll, ifall den sitter vanligt in i moderkortet eller vertikalt där det sistnämnda verkar göra att dom inte kommer upp i 110c.

Nja, det är inte så konstigt om det nu är ångkammaren som problemet ligger i. Det är vanligt att gravitationen har viss påverkan på heatpipes o.dyl., men det ska inte vara till den här graden.

Visa signatur

Deschutes -> Spitfire -> Winchester -> Toledo -> Deneb -> Sandy Bridge -> Summit Ridge -> Vermeer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Men en heatpipe är ju en "ångkammare".
Det är bara formen som skiljer dom åt.
Och varför skulle dom inte välja ångkammar varianten om dom nu bedömt den som bättre för sin produkt?
För den är ju knappast billigare än att trycka dit en handfull heatpipes istället.

Finns förövrigt gott om nVidia kort med ångkammare bl.a. 4090.

Ja Nvidia har ju också gjort en del referensmodeller. Så det är inte så konstigt. Inga fördelar för konsumenten. Inte för prestandan etc. Men möjligen är det väl billigare för tillverkarna. Men det är inte så att de låter kunden ta del av den besparingen utan de pengarna behåller de själva.

Ett grafikkort är inte en tunn laptop där en ångkammare ibland är enda lösningen för bättre prestanda. Utan på ett fullstort grafikkort finns ju så mycket plats att man inte behöver kompromissa genom att välja platsbesvarande lösningar, läs ångkammare, utan kan välja bättre presterade lösningar med mindre onödigt krånglig design, läs heat pipes.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Vi får väl se sedan vad det är för lösning på partnerkorten. Men jag tror ju varken de kommer använda ångkammare eller ha problem med höga temperaturer.

Ja det kommer säkert komma bra modeller utan ångkammare.

Citat:

Ångkammare är jämfört med vanliga hestpipes en onödigt invecklad design då som inte har några fördelar så varför de ska envisas med det ställer jag mig frågande till.

Är du insatt i detta? För någon fördel finns det antagligen eftersom det väljs till vissa kylare. Jag vet inte vad men det kanske tillåter en kompaktare design? Eller så är det kanske så enkelt att det är billigare att tillverka?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

De får gärna ge mig ett eller flera av de felaktiga korten.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem

Let the pajkastning begin!

Visa signatur

SPELDATOR
FRACTAL NORTH MESH BLACK ASUS ROG STRIX B550-E GAMING AMD RYZEN 7 5800X3D FRACTAL LUMEN S36 V2 ASUS TUF GEFORCE RTX 3070 8GB GAMING OC G.SKILL TRIDENT Z NEO 32GB 3600MHZ KINGSTON KC3000 M.2 GEN 4 1024GB CORSAIR RM750X

KRINGUTRUSTNING
LG OLED42C2 HP X27Q VORTEX TAB 75 LOGITECH G303 SWECLOCKERS MUSMATTA HEXAGON LOGITECH G PRO X WIRELESS YAMAHA YAS-207

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Vanliga heatpipes duger kanon till den TPB'n. Det är bara onödigt att snajsa till det men ångkammare för att det ska låta tufft.

Herregud mitt 1080 TI kommer upp i ~360W och håller sig under 60C även på sommaren, med orginalkylare. Så ångkammare är helt onödigt när det funkar hur bra som helst med vanliga heatpipes.

Heatpipes är ångkammare med, det AMD valde är dock om utfört korrekt markant effektivare än vanliga heatpipes. Tanken var väl att minska storleken på referenskorten. Det är dock inte första gången de använt denna teknik, minns inte exakt i dag vilken modell (har för mig HD 5450/6450) men det användes på äldre low-end passiva AMD-kort, även de uppvisade problem i längden då de svällde och sprack med tiden. Enligt rykten verkar det ju inte handla om att själva designen är fel utan att en del av dem har för lite vätska i sig så de går torra. Högst troligen ett tillverkningsfel från 3:e part, men jag tycker ju att AMD borde ha upptäckt detta innan release. Ansvaret tillfaller ju AMD oavsett då det är deras produkt.

Möjligtvis (spekulation) så var testexemplaren producerade korrekt och när det gick till fullskalig produktion så har de som tillverkat kylarna slarvat eller att något gått fel i tillverkningen. Sen fungerar de ju bättre monterad horisontellt då det blir en större yta för värmeöverföring än när ångkammaren står lodrätt.

Jag har själv beställt ett MBA, men om jag får ett och det inte blir avbokat och utöver det inte har problem med värmen så kommer jag vara skeptiskt till kylaren då jag har lite fobi för ångkammare.

Hade de kört "konventionell kylning" så hade de förmodligen krävt kylare runt 32cm+ i längd. Största anledningen till att jag valde 7900XTX var ju storleken på kortet i förhållande till prestandan då jag slipper byta tillbaka till mitt gamla chassi eller köpa ett nytt. Vilket jag måste göra med 4080/4090.

Skrivet av Ozzed:

Vi får väl se sedan vad det är för lösning på partnerkorten. Men jag tror ju varken de kommer använda ångkammare eller ha problem med höga temperaturer.

Ångkammare är jämfört med vanliga hestpipes en onödigt invecklad design som inte har några fördelar så varför de ska envisas med det ställer jag mig frågande till.

"Ångkammare" är som jag skrev ovan bara heatpipes med större yta, självklart är de effektivare om de fungerar korrekt.

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F

Permalänk
Medlem

Inget som nämnts om 7900XT MBA och deras kylare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hockexx:

Heatpipes är ångkammare med, det AMD valde är dock om utfört korrekt markant effektivare än vanliga heatpipes. Tanken var väl att minska storleken på referenskorten. Det är dock inte första gången de använt denna teknik, minns inte exakt i dag vilken modell (har för mig HD 5450/6450) men det användes på äldre low-end passiva AMD-kort, även de uppvisade problem i längden då de svällde och sprack med tiden. Enligt rykten verkar det ju inte handla om att själva designen är fel utan att en del av dem har för lite vätska i sig så de går torra. Högst troligen ett tillverkningsfel från 3:e part, men jag tycker ju att AMD borde ha upptäckt detta innan release. Ansvaret tillfaller ju AMD oavsett då det är deras produkt.

Möjligtvis (spekulation) så var testexemplaren producerade korrekt och när det gick till fullskalig produktion så har de som tillverkat kylarna slarvat eller att något gått fel i tillverkningen. Sen fungerar de ju bättre monterad horisontellt då det blir en större yta för värmeöverföring än när ångkammaren står lodrätt.

Jag har själv beställt ett MBA, men om jag får ett och det inte blir avbokat och utöver det inte har problem med värmen så kommer jag vara skeptiskt till kylaren då jag har lite fobi för ångkammare.

Hade de kört "konventionell kylning" så hade de förmodligen krävt kylare runt 32cm+ i längd. Största anledningen till att jag valde 7900XTX var ju storleken på kortet i förhållande till prestandan då jag slipper byta tillbaka till mitt gamla chassi eller köpa ett nytt. Vilket jag måste göra med 4080/4090.

"Ångkammare" är som jag skrev ovan bara heatpipes med större yta, självklart är de effektivare om de fungerar korrekt.

Fast riktigt så enkelt är det ju inte. En heatpipe är ett rör med en veke och vätska. Mycket simpel konstruktion. Jag såg videon Der8auer gjorde där han dissekerade ångkammaren och det såg ju helt överjävligt komplext ut med stödpelare och annan skit. Många fler punkter där dålig tillverkning kan orsaka läckor. För vad? Visst, kylaren kan I teorin bli något mindre men även med en korrekt fylld och icke läckande ångkammare så kommer det alltid finnas en viss orientering som ger bäst prestanda, och det problemet slipper man med heatpipes. Men visst. Om designmålen är att kylaren prompt skall vara så liten den kan bli utan att man tappar prestanda så är det väl enda lösningen. Men själv förstår jag inte varför storleken på kylaren skulle spela roll, speciellt inte när kortet ändå inte har särskilt hög TDP med dagens mått mätt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av Kolsvart Katt:

Vad är det som händer mer än att AMD säger "kontakta support om du tror dig uppleva detta problem"? Vi vet inte om det blir nån återkallning än, ens om det blev det hur ska de få fram ersättningskort i tillräckligt snabb takt? Vad sker om en drabbad ägare kontaktar support, i bästa fall? Ett kylarbytesprogram tänker jag mig, men det blir nog inte del av en återkallning utan kontakta-support-basis är min gissning. Men kylarbytesprogram kanske är helt orimligt arbets- och tidsmässigt. Jag vet inte vad ett lyckligt slut är här.

Nu ska vi inte vara sånna! 😏

Permalänk

Det här är inte vad AMD behövde efter att de svek eller i andra ord lurade många med sina minst 50% ökning av prestandan mot ett RX 6950 XT.