Vilken alkoholhaltig dryck dricker ni just nu?

Permalänk
Medlem

Tyvärr ingen bild, men första glaset för kvällen fick bli Highland Park Cask Strength No. 2.
Skål!

Visa signatur

5800X3D @Kombo Strike 3 / 32GB DR RAM @3800MHz,CL16 / 3090 Turbo @1695MHz,0.750V

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Stauning Rye… enda bra danskarna gjort antagligen, dags att återta, återupprätta stormakten Sverige!
<Uppladdad bildlänk>

@Mindfighter

Ser trevligt ut

Nu får vi vänta på att @mrqaffe postar lite härliga låtar i youtube trådan

Permalänk
Medlem

Öl och turkisk peppar snaps

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pantburk:

Öl och turkisk peppar snaps

<Uppladdad bildlänk>

Polarens bror brukar köpa flytande lakrits på Lidl under finska veckan, blir skitgod lakritsshots utblandas i vodka

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Polarens bror brukar köpa flytande lakrits på Lidl under finska veckan, blir skitgod lakritsshots utblandas i vodka

@stgr

Jag tar en kvarting sprit som jag häller upp i en större burk/flaska och har i en påse turkisk peppar så får det smälta i spriten.
Skaka om lite ibland, smälter på några timmar.

Blir super gott.

Permalänk
Medlem

Drack upp en av mina försenade julöl

Helt okej, mörk som en julöl ska vara

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pantburk:

@stgr

Jag tar en kvarting sprit som jag häller upp i en större burk/flaska och har i en påse turkisk peppar så får det smälta i spriten.
Skaka om lite ibland, smälter på några timmar.

Blir super gott.

Det blir säkert lika gott som polarens lidl-lakrits.
Deras 70's lakrits och en 70s vodka.

Permalänk
Medlem

Double Bastard - Stone Brewing

Delade med en kompis - nästan lite mastig att ta själv med 65cl och 10,5
Riktigt god och hyfsat komplex, men kanske liiite för stark för sitt eget bästa egentligen...

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Favorit i repris.

Visa signatur

CPU: Intel 13700K GPU: Asus Geforce RTX 4090 TUF RAM: Corsair Vengeance 32GB DDR5 5600MHz CL36 Moderkort: ASUS Prime Z790-A WIFI PSU: Corsair RM1000x Shift SSD: WD Black SN850X 2TB Gen 4 Chassi: Fractal Design Define 7 Skärm: Samsung QN95B 75"

Permalänk
Medlem

Mild och snäll för en mörk vetebock, chokladig med svag skumbanan.

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Medlem

Helgen är HÄR! Öl och Whisky!

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Triss-i-rom:
Rom-drink (nybryggd espresso, Diplomatico, orgeat, kaffelikör, kakaobitter)

Rom-tryffel

Forsquare Nobiliary

Permalänk
Medlem

Systembolagets nr 355, Night Watch Premium Dark Rum.
En för mig ny bekantskap!

Visa signatur

Linux Mint 21.1 Vera Cinnamon @Mintbox Mini 2 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikael63:

Systembolagets nr 355, Night Watch Premium Dark Rum.
En för mig ny bekantskap!

Hette tidigare Jaguara. Klart prisvärd. Vet inte varför de bytte namn, men etiketten är samma

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Orsaken till namnbyte från Jaguara till Night Watch

Skrivet av https://news.cision.com/se/umida-group-ab--publ-/r/umida--vd-brev-oktober-2021,c3439053:

Under oktober bytte produkten Jaguara Premium Dark Rum namn till Night Watch Premium Dark Rum. Anledningen till att vi bytt varumärke på denna produkt är att vi inte ville gå in i en potentiell konflikt med Land Rover som äger varumärket Jaguar för bilar och har påpekat att dom tycker att Jaguara Rum är för likt deras varumärke.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

Orsaken till namnbyte från Jaguara till Night Watch

Mäh! Borde vara tvärtom i sådana sammanhang, att man drar nytta av varandras märken..

(Kan man verkligen äga rätten till namnet på en djurart?)

Visa signatur

Linux Mint 21.1 Vera Cinnamon @Mintbox Mini 2 Pro

Permalänk
Medlem

Käftsmäll till öl, rentav onödigt besk men många lager av smak när man smuttar på den.

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Avstängd

Ingen alls. Måndag morgon och klockan är åtta

Dessutom snart ettårsdag som helnykterist.

Permalänk
Medlem

Blir en liten hutt och en starköl.

Permalänk
Medlem

Precis tragglat mig igenom Wakanda Forever. En i mina ögon svag Marvel, blir mer och mer besviken för varje Marvel-släpp.

Men njöt iaf av denna underbara Jamaican 🥰
Den gör mig då aldrig besviken ❣️

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

Precis tragglat mig igenom Wakanda Forever. En i mina ögon svag Marvel, blir mer och mer besviken för varje Marvel-släpp.

Men njöt iaf av denna underbara Jamaican 🥰
Den gör mig då aldrig besviken ❣️

<Uppladdad bildlänk>

Men va f@n! 2889 kr?!

Visa signatur

Linux Mint 21.1 Vera Cinnamon @Mintbox Mini 2 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikael63:

Men va f@n! 2889 kr?!

Värd varenda krona 🥰
Tyvärr är den nästan slut 😢

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlyingFinn:

Käftsmäll till öl, rentav onödigt besk men många lager av smak när man smuttar på den.

Hmm, den där måste jag testa vid tillfälle! Knivsta är ju inte så långt härifrån och jag brukar kunna uppskatta barley wines! Lite förvånande att den var så besk (då barley wines ändå brukar ha något sött/maltigt över sig) men värt en chansning nån gång framöver

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikael63:

Men va f@n! 2889 kr?!

Skrivet av Otori:

Värd varenda krona 🥰
Tyvärr är den nästan slut 😢

Ja, det är ju högst individuellt var man drar gränsen. Själv hade jag i dagsläget aldrig betalat så mycket oavsett innehåll i flaskan. Den dyraste spriten (whiskyn) jag har testat (ett par centiliter av) är nog Laphroaig 25 år och även fast den var fantastiskt bra, så är den inte värd så mycket pengar enligt mitt tycke iallafall. Tror hela flaskan gick på runt 2800kr i tax free shoppen på Viking Line för ganska många år sen (kostar 4489kr just nu på systemet). Möjligen värd halva (2800kr) priset för mig, men knappt det. Jag köper i princip aldrig nånting för över 1000kr. Normalt ligger nog maxgränsen runt 600-700kr för mig, om det inte är nåt väldigt speciellt tillfälle.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Libra-75:

Ja, det är ju högst individuellt var man drar gränsen. Själv hade jag i dagsläget aldrig betalat så mycket oavsett innehåll i flaskan. Den dyraste spriten (whiskyn) jag har testat (ett par centiliter av) är nog Laphroaig 25 år och även fast den var fantastiskt bra, så är den inte värd så mycket pengar enligt mitt tycke iallafall. Tror hela flaskan gick på runt 2800kr i tax free shoppen på Viking Line för ganska många år sen (kostar 4489kr just nu på systemet). Möjligen värd halva (2800kr) priset för mig, men knappt det. Jag köper i princip aldrig nånting för över 1000kr. Normalt ligger nog maxgränsen runt 600-700kr för mig, om det inte är nåt väldigt speciellt tillfälle.

Det är helt ok 🙃

För egen del har jag inga problem att köpa någon dyrare flaska några gånger per år. Dock har jag också en smärtgräns.
Den absolut godaste rom jag druckit var en Rhum Damoiseau från 1980. Sjukt härlig, men skulle gå på nästan 9000kr för en flaska 🙈
Så jag nöjde mig med en 5cl sample av den 😊

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pantburk:

@stgr

Jag tar en kvarting sprit som jag häller upp i en större burk/flaska och har i en påse turkisk peppar så får det smälta i spriten.
Skaka om lite ibland, smälter på några timmar.

Blir super gott.

Det funkar bra med annat hårt godis också. En klassiker när jag var runt tjugo var Koskenkorva 60% med några Ice Mint eller Fünf Kreuter.

Själv var jag ute igår och drack ett antal West Coast IPA, riktigt god. Dock var jag ute och tog en cigg med några kollegor vid klockan tio typ och sen fick jag inte komma in igen. Jag nekar inte till att jag var något onykter, men verkligen inte farligt. Fucking dörrvakter alltså. Tur att det var så kallt att jag hade jackan med mig i alla fall. En liknande grej hände på samma ställe för några månader sedan, när jag var ute och tog en cigg och var på väg in igen så högg vakten tag i mig bakifrån och släpade ut mig. Inte för att jag var berusad utan för att det var kö och han inte trodde att jag hade varit inne. Kanske dags att byta AW-ställe.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Hmm, den där måste jag testa vid tillfälle! Knivsta är ju inte så långt härifrån och jag brukar kunna uppskatta barley wines! Lite förvånande att den var så besk (då barley wines ändå brukar ha något sött/maltigt över sig) men värt en chansning nån gång framöver

Närmare amerikansk än brittisk barleywine, kan tänka mej att beskan ger med sej lite med lagring. Borde väl köpa ett par till och ställa undan.

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

Det är helt ok 🙃

För egen del har jag inga problem att köpa någon dyrare flaska några gånger per år. Dock har jag också en smärtgräns.
Den absolut godaste rom jag druckit var en Rhum Damoiseau från 1980. Sjukt härlig, men skulle gå på nästan 9000kr för en flaska 🙈
Så jag nöjde mig med en 5cl sample av den 😊

Ja, har man möjlighet och vill så är det väl bara att köra på.

Det finns mycket god lagrad/mörk rom. Efter whisky (single malt) så är det min favorit helt klart. Men den dyraste rom jag druckit själv var "bara" i 600-700kr klassen. Skulle vara kul att få testa nånting lite dyrare nån gång för att få uppleva skillnaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Libra-75:

Ja, har man möjlighet och vill så är det väl bara att köra på.

Det finns mycket god lagrad/mörk rom. Efter whisky (single malt) så är det min favorit helt klart. Men den dyraste rom jag druckit själv var "bara" i 600-700kr klassen. Skulle vara kul att få testa nånting lite dyrare nån gång för att få uppleva skillnaden.

Prioriteringar 😁

Finns en hel del bra för 6-700kr, men oftast inte det ordinarie sortimentet på SB.

Det värsta med att gå på de dyrare, är att man helst inte vill gå tillbaka till de sötade standardromen 😊