Sony drömmer om musikspelarnas återkomst med ny Walkman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foolwolf:

Kan du vara aktiv i 30h på din mobil utan att behöva ladda den? Vad sjutton har du för mobil egentligen? Seriöst nyfiken.

30 timmars uppspelning sa jag, vad du sen menar med "aktiv" får stå för dig. När man pratar uppspelning är det så klart uppspelning med skärmen avstängd man avser, inte 30 timmars uppspelning samtidigt som du skickar selfies på snapchat eller spelar candy crush. Det klarar vilken telefon som helst.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av SID 6.7:

Som mobilvägrare och retrofantast (använder en Minidisc för bärbart ljud idag.) så blev jag intresserad. Gillade designen, men priset avskräckte onekligen lite.

Det var för att jag råkade gräva fram min gamla Minidisc spelare för några år sedan som jag köpte en modern Walkman som denna. Ljudet när man spelade samma musikfil och lyssnade med samma hörlurar var nämligen mycket, mycket bättre i Minidisc spelaren än i telefonen. Det trodde jag ju inte. Så körde Minidisc igen ett tag. (De säljer fortfarande blanka MDs i Japan) Nog för att det är ganska charmigt att ha separata skivor för olika album så är en sådan här med ett stort minneskort mycket smidigare på språng. Lika som minidisk spelaren var mycket smidigare än kassett eller CD walkman tidigare.

Visa signatur

| Core i7 3930K | ASRock x79 Extreme4 | 4*2GB GeiL PC3-17000 2133MHz DDR3 Ultra | EVGA GTX580 Classified | Point of View GTX470 | 1TB Samsung 850PRO | 2TB Samsung 850EVO | 4TB Samsung 860QVO | 1TB WD Raptor | 2TB WD Black | Cooler Master Real Power M850 | Corsair H80i | Cooler Master Cavalier 3 | + | Core i7 6700K | ASRock Fatal1ty z170 Gaming-ITX/ac | 2*4GB TeamGroup Xtreem DDR4 PC4-31200C18 3866MHz | EVGA GTX1080ti SC | 160GB Intel X25-M G2 | 1TB Samsung 840EVO | 2x10TB WD RED | Seasonic G-series 550W | Thermalright Ultra-120 eXtreme | Fractal Design Node 304 | + | 24" HP LP2475w | + | Surface Pro |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAAB340:

Det var för att jag råkade gräva fram min gamla Minidisc spelare för några år sedan som jag köpte en modern Walkman som denna. Ljudet när man spelade samma musikfil och lyssnade med samma hörlurar var nämligen mycket, mycket bättre i Minidisc spelaren än i telefonen. Det trodde jag ju inte. Så körde Minidisc igen ett tag. (De säljer fortfarande blanka MDs i Japan) Nog för att det är ganska charmigt att ha separata skivor för olika album så är en sådan här med ett stort minneskort mycket smidigare på språng. Lika som minidisk spelaren var mycket smidigare än kassett eller CD walkman tidigare.

Att det skulle vara bättre ljud i en gammal MD än i en modern telefon har jag väldigt svårt att tro på. Möjligt att du har nån EQ igång på MDn som finare till ljudet lite, men det lär väl finnas på din telefon också så.

Permalänk
Medlem

För dom som verkligen vill ha en bra frekvensgång rekommenderar jag appen Wavelet för Android. Den har färdiga kurvor för alla vanliga lurar på marknaden som anpassar dessa till Harman target. I dom flesta fall blir det en märkbar förändring till det bättre i form av Hifi. Fungerar på samma sätt som Equalizer APO + PEACE för PC.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Att det skulle vara bättre ljud i en gammal MD än i en modern telefon har jag väldigt svårt att tro på. Möjligt att du har nån EQ igång på MDn som finare till ljudet lite, men det lär väl finnas på din telefon också så.

Beror på vilken mobil skulle jag säga. Om det är något tillverkare sparar in på så är det ljudet i mobilen. Både hårdvaran i form av DAC men även mikrofonen tex för ljudinspelning.

Har fortfarande inte hittat en mobil som klarar av att spela in konsertljud som Samsung Galaxy S2. Du kunde utan problem vara mitt framför en högtalare under en EDM festival och den spelade in utan att klippa.

Samma sak är det när man jämför kasetter och digitalt ljud. De sista 5-10 åren när allt började massproduceras så störtdök också ljudkvaliten på kasetter. Köper du en bandspelare idag (om du hittar en) så kommer den ha sämre ljud än vad en bandspelare hade för 20-30 år sen. Beg. Walkman kasettspelare kostar inte bara av att de inte tillverkas längre utan att deras hårdvara var på peak.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Skrivet av Gurrrra:

Att det skulle vara bättre ljud i en gammal MD än i en modern telefon har jag väldigt svårt att tro på. Möjligt att du har nån EQ igång på MDn som finare till ljudet lite, men det lär väl finnas på din telefon också så.

MD har riktigt, riktigt, bra ljud. Oväntat och nästan oförklarligt, men ATRAC verkar helt enkelt vare en riktigt bra komprimeringsmetod. Jag och en kompis (som är musiker och allmänt intressarad av ljud, ingen av oss skulle aldrig någonsin kalla oss för audiofiler) körde nyligen en blindtest mellan SACD, CD, och MD på min relativt bra förstäkrare och högtalare.

Ingen av oss hörde skillnad mellan SACD och CD, men begge kunde skilja ut MD och bägge tyckte att det är lite "varmare, mjukare" ljud och att vi i dom flesta tillfällen föredrog det. Vi spelade mest Fleetwood Mac, Rolling Stones och Pink FLoyd för att jag har samma skivor på alla tre formaten med dom artisterna.

Funderar på att bli hipster och damma av en gammal bärbar MD, faktiskt.

//LD

Visa signatur

http://www.earth-dog.com - Metal for Muthas - Gore for Ghouls!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nyhet:

Lång batteritid, kompakt format och hårdvara för bästa ljud är en trio argument som Sony radar upp när musikspelaren Walkman NW-A306 nu ser dagens ljus.

Läs hela artikeln här

Det känns som de uppfinner hjulet på nytt.... det finns redan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

För dom som verkligen vill ha en bra frekvensgång rekommenderar jag appen Wavelet för Android. Den har färdiga kurvor för alla vanliga lurar på marknaden som anpassar dessa till Harman target. I dom flesta fall blir det en märkbar förändring till det bättre i form av Hifi. Fungerar på samma sätt som Equalizer APO + PEACE för PC.

Wavelet fungerande inte för mig, däremot rullar Poweramp på bra, systemwide EQ som även tar bluetooth-ljud är fint det!

Skrivet av Commander:

Beror på vilken mobil skulle jag säga. Om det är något tillverkare sparar in på så är det ljudet i mobilen. Både hårdvaran i form av DAC men även mikrofonen tex för ljudinspelning.

Har fortfarande inte hittat en mobil som klarar av att spela in konsertljud som Samsung Galaxy S2. Du kunde utan problem vara mitt framför en högtalare under en EDM festival och den spelade in utan att klippa.

Samma sak är det när man jämför kasetter och digitalt ljud. De sista 5-10 åren när allt började massproduceras så störtdök också ljudkvaliten på kasetter. Köper du en bandspelare idag (om du hittar en) så kommer den ha sämre ljud än vad en bandspelare hade för 20-30 år sen. Beg. Walkman kasettspelare kostar inte bara av att de inte tillverkas längre utan att deras hårdvara var på peak.

Jo men det är just det här med DAC o stärkare i en gammal MD jag är lite skeptisk till iom att det ändå är ganska många år gammal teknik det handlar om. Visst att det fanns riktigt bra grejer även då, men att få plats med det i en MD för ett vettigt pris har jag svårt att se.
Inspelning däremot är en annan femma, hade gärna sett att mobiler blev bättre på det ja.

Skrivet av Lord Darkness:

MD har riktigt, riktigt, bra ljud. Oväntat och nästan oförklarligt, men ATRAC verkar helt enkelt vare en riktigt bra komprimeringsmetod. Jag och en kompis (som är musiker och allmänt intressarad av ljud, ingen av oss skulle aldrig någonsin kalla oss för audiofiler) körde nyligen en blindtest mellan SACD, CD, och MD på min relativt bra förstäkrare och högtalare.

Ingen av oss hörde skillnad mellan SACD och CD, men begge kunde skilja ut MD och bägge tyckte att det är lite "varmare, mjukare" ljud och att vi i dom flesta tillfällen föredrog det. Vi spelade mest Fleetwood Mac, Rolling Stones och Pink FLoyd för att jag har samma skivor på alla tre formaten med dom artisterna.

Funderar på att bli hipster och damma av en gammal bärbar MD, faktiskt.

//LD

Pja antar att MDn rundar av diskanten en del som ni tolkar som "varmare", men det kan ni lika gärna göra med en EQ. Eller så är det väl mer dist som skitar till ljudet på ett sätt som kan vara subjektivt att föredra. Eller så missade ni bara att nivåanpassa erat blindtest Men sen att kalla en 20 år gammal ljudcodec för "riktigt riktigt bra" tar jag med en skopa salt.
Men sure, gillar ni MD så kör hårt, för dåligt är det garanterat inte

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

45 sekunder det var länge, det är nog bara 10 sekunder anti-skak på min.

Tyvärr var nog pr-avdelningen lite väl positiva, tyckte inte den klarade särskilt länge trots dess tilltagna buffert 😆

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

4500:= för en musikspelare! Jösses!

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Campaigner:

4500:= för en musikspelare! Jösses!

Det finns betydligt dyrare...just so you're aware 😗

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

"Sony drömmer om musikspelarnas återkomst med ny Walkman"
Har inte Sony lanserat portabla musikspelare typ varje år sedan de först introducerades? Jag vet att de släppte en eller två förra året t.ex. Känns lite som en tondöv (pun intended) artikel med målet att dra in klicks från personer som uppenbarligen inte är Sonys målgrupp med de nyare musikspelarna.

Permalänk
Medlem

Musikspelarens återkomst kommer när man erbjuder abonnemangsfritt 4G så det går att strömma från valfri prenumerationstjänst som man redan betalar för. I och med att det aldrig kommer att hända så känns det smått otroligt att företag som Sony lägger resurser på att ta fram en sådan här produkt.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Skrivet av twit:

Avsikten är knappast att bli en storsäljare (vilket avspeglas i priset) utan att ta ett kliv tillbaka in på en redan existerande marknad där kunderna glatt betalar sådana pengar för en separat bärbar musikspelare.

Det är inte ett kliv tillbaka till en marknad, Sony har en lång rad High end spelare bakom sig
2014
https://www.whathifi.com/sony/nwz-zx1/review
2019
https://www.sony.se/electronics/walkman/nw-wm1z
https://www.sony.se/electronics/walkman/nw-wm1a
2022
https://www.hifiklubben.se/sony-nw-wm1zm2-walkman-musikspelar...
https://soundium.se/sony-nw-wm1am2-walkman
Sedan har Sony ett flertal budgetspelare så som den diskuterade för 4500kr, inget nytt med det

Permalänk
Skrivet av Kaleid:

Bättre köpa billigare extra mobil med hörlursutgång och extra SD-kort.

Fast inte lika bra

Permalänk
Skrivet av Kaleid:

Audiofil produkter är dock ofta bluff. Troligen kommer dess analoga ljudutgång mäta sämre än Apples dongle för 95kr. Inte för att det spelar så stor roll efterom bakgrundsljuden vid portabel användning maskerar så mycket av ljudet ändå.

Yeah right

Permalänk
Skrivet av Ortovox:

Tyvärr för dyr för att bara ha som en lite lagom trevlig mobil retro musikspelare. Däremot om den fungerat som en High en DAC precis som Chord Mojo så skulle det priset varit intressant.

De senare High end modellerna fungerar som USB DAC
Tex https://www.sony.se/electronics/walkman/nw-wm1a som jag har

Permalänk
Avstängd
Skrivet av RaZman:

Musikspelarens återkomst kommer när man erbjuder abonnemangsfritt 4G så det går att strömma från valfri prenumerationstjänst som man redan betalar för. I och med att det aldrig kommer att hända så känns det smått otroligt att företag som Sony lägger resurser på att ta fram en sådan här produkt.

Jag ser inte kopplingen riktigt. Eller det hade ju varit fint med fri uppkoppling för evigt på en sådan enhet förstås, men målgruppen vill ju ha ljudkvalitet inte "Spotify". Kostnaden för den uppkopplingen hade ju också hamnat på kunden förstås. De flesta av oss har ju redan en enhet i fickan med uppkoppling som kan strömma musik av hyfsad kvalitet, de som köper n sådan här vill ju ha mer.

Sen är Sony långt från ensamma på denna marknad utan det finns ett hyfsat stort urval av produkter från flera tillverkare. Onkyo och Pioneer bland annat men också mer nischade tillverkare som Fiio och Cowon. Det är ingen jättemarknad men livskraftig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaaphodBleebronx:

De senare High end modellerna fungerar som USB DAC
Tex https://www.sony.se/electronics/walkman/nw-wm1a som jag har

Aha nice ska jag kolla lite på

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

30 timmars uppspelning sa jag, vad du sen menar med "aktiv" får stå för dig. När man pratar uppspelning är det så klart uppspelning med skärmen avstängd man avser, inte 30 timmars uppspelning samtidigt som du skickar selfies på snapchat eller spelar candy crush. Det klarar vilken telefon som helst.

OK, då förstår jag dig bättre, men anser fortfarande att om du skall ha en telefon för bara musik så är det ju io sådana fall bättre att ha en specifik spelare för det. Kostar mindre för bättre ljud och klarar ofta (ej säkert att denna gör det) att driva hörlurar/iem's bättre än en vanlig telefon. När du jämför med en telefon så har man ju en telefon till så mycket annat än att just lyssna på musik vilket gör att en telefon sällan klarar 30 h. Din jämförelse haltade tyckte jag, men batteritid exkluderat - japp, inte super imponerande om man inte vet vilket effekt den kan leverera i dessa timmar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ZaaphodBleebronx:

Fast inte lika bra

Varför inte? Vad gör den här bra?

Skrivet av ZaaphodBleebronx:

De senare High end modellerna fungerar som USB DAC
Tex https://www.sony.se/electronics/walkman/nw-wm1a som jag har

Igen bogus marknadsföringsskitsnack. LDAC ska t.ex låta bra? Lägg en miljon på en apparat och hörlurarna är det som sänker kvaliten långt under mp3 320kbit spec.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Önskar att de släppte en lur med samma designspråk. De fasade kanterna hade varit trevligt i en värld av tvålar.

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB

Permalänk
Medlem

Vem orkar dra runt på en till pryl.. Och speciellt ett par hörlurar 2023..

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Vem orkar dra runt på en till pryl.. Och speciellt ett par hörlurar 2023..

Hörlurar, definitivt, jag hatar in-ear så Airpods etc går fetbort. Men jag använder i princip bara Bluetooth over ear med LDAC när jag är ute, för att slippa sladden, dock är det nice att kunna använda trådade lurar också är vissa som jag gillar lite extra.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Älskar hur det blir en omedelbar underdog! Nu är man ju bara mer hypad om det blir någon sorts super-succé!