Returnal släpps till PC den 15 februari

Permalänk
Melding Plague

Returnal släpps till PC den 15 februari

Finskutvecklade Returnal till PC släpps om en månad och erbjuder fler inställningsmöjligheter än PS5-versionen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Brukar inte spela rogue-likes men testade detta genom PS Plus Extra och fastnade direkt. Riktigt bra spel.

Synd att det inte blir någon cross-platform co-op.

Visa signatur

Deschutes -> Spitfire -> Winchester -> Toledo -> Deneb -> Sandy Bridge -> Summit Ridge -> Vermeer

Permalänk
Medlem

Kan detta betyda att vi får stöd för mus/tangentbord i Ps5 versionen tro? Eller finns det t.o.m redan?

Enda dåliga jag har att säga om spelet är att handkontroll känns för begränsat som kontrollmetod nämligen.

Permalänk
Medlem

Finns 1a persons-vy?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woaini:

Finns 1a persons-vy?

Bara i storysekvenser, aldrig i övrig gameplay.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X (Arctic Liquid Freezer II 280) | MSI RTX 4090 Gaming Trio | 32 GB G.Skill Trident Z5 RGB DDR5-6400 C32 | ASRock B650E PG-ITX WiFi | Asus Loki 850 W | Cooler Master NR200P (Galleri)

Permalänk
Medlem

Svårt att tro att jag kommer hinna spela det tyvärr, dock är den i min "wishlist" nu..
Har bara hört bra om det här spelet, även om 3rd person shooter inte riktigt är min smak så handlar inte det här spelet om exakt precision utan ska vara mer som ett arcade känsla där man spammar om jag inte misstar mig.

Permalänk
Medlem

Ett riktigt bra spel! Grym atmosfär och underbart flyt i spelet överlag. Kul å se att sony gör ordentliga PC versioner med stöd för både DLSS och FSR, synd att Microsofts pc släpp ofta saknar samma breda stöd för uppskalningstekniker.

Visa signatur

CPU: i7- 13700KF + Corsair 115i Pro || GPU: 2080 Super FE
MoBo: Gigabyte Gaming X AX Z790 || Ram 32GB G.Skill Trident Z 6600mhz
Chassi: Corsair Obsidian 500D PSU: Corsair RMX 850
Skärm 1: AGON AG271QG 1440p 165hz Skärm 2: LG C2

Permalänk
Medlem

Köpte ps4 för några år sedan för att ta igen alla exklusiva titlar, men inte långt efter släppte de Horizon och God of war till PC.
Nu med Returnal så är det bara tydligare att jag aldrig behöver köpa en konsoll igen

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef
Skrivet av Squallie:

Kan detta betyda att vi får stöd för mus/tangentbord i Ps5 versionen tro? Eller finns det t.o.m redan?

Enda dåliga jag har att säga om spelet är att handkontroll känns för begränsat som kontrollmetod nämligen.

PS5-versionen har inte stöd för mus/tangentbord tyvärr. Det går dock att kringgå detta med XIM-adapter, men det är lite meckigare än native-stöd.

Permalänk
Medlem

Är det nya modet att allt som skjuts ska vara av lila och rosa?

Visa signatur

Chassi Fractal design R6 USB C, Skärm LG UltraGear 38GN950 38" Moderkort ASUS ROG STRIX X570-E GAMING CPU 5800X3D RAM G.Skill 4x8 DDR4 3600MHz CL16 Ripjaws SSD 1 Samsung 970 EVO Plus 250GB SSD 2 CRUCIAL MX500 2TB. SSD 3 WD SN770 2TB,SSD 4 SAMSUNG 970EVO 512GB, GPU Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB AORUS XTREME NON LHR. Nätagg Corsair RM1000x.

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef
Skrivet av macbang:

Är det nya modet att allt som skjuts ska vara av lila och rosa?

Grönt, blått, rött och gult också. Färgmöjligheterna är oändliga!

Permalänk
Konsolpleb 🕹

Returnal ligger högt upp på min lista av bästa spelen jag någonsin spelat. Topp fem för mig.
Riktigt skön spelmekanik, man uppnår verkligen ett skönt flowstate.
Snyggt som fan. Grymt bra musik och ljud.

Och så story/lore och voice acting är fenomenalt. Väldigt underskattad del av spelet tyckte jag personligen.
Tillhör den typen av spelare som normalt sett klickar bort alla cutscenes, ignorerar dialog osv. Men i det här hängde jag på vartenda yttrat ord och läste varenda liten lore-detalj etc.

Angående kontroll så tyckte jag personligen att det här fungerar absolut perfekt med handkontroll. Skulle nog inte vilja spela det med mus och tangentbord.

Blir sugen på att spela genom det igen på PC bara av att skriva om det nu känner jag 🥰

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av macbang:

Är det nya modet att allt som skjuts ska vara av lila och rosa?

Du kanske längtar tillbaka till eran då alla spel som släpptes var bruna.

Permalänk
Medlem

Typ det mest frustrerande spelet jag spelat. Värre än Hades, Dead Cells och liknande. Tog mig till andra bossen sen orkade jag inte grinda mer, går timmar utan någon progress och de flesta permanenta uppgraderingarna man får är typ meningslösa.

Väldigt välgjort i övrigt med ljud grafik och kontroller. Men som sagt, sjukt grindigt med långsam progress blir väldigt repetitivt efter ett tag om man inte är sjukt duktig så man kommer djupare fort. Har fått orimligt bra kritik kan jag tycka. Passar säkert för vissa med hög tålamod.

Edit: storyn är också väldigt intressant, men om man inte blir bättre som spelare fort så stannar storyn helt av då inget nytt händer om du inte tar dig djupare in i spelet. Kan gå 20,30,40h innan du blir tillräckligt bra för att få nästa bit av storyn.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Typ det mest frustrerande spelet jag spelat. Värre än Hades, Dead Cells och liknande. Tog mig till andra bossen sen orkade jag inte grinda mer, går timmar utan någon progress och de flesta permanenta uppgraderingarna man får är typ meningslösa.

Väldigt välgjort i övrigt med ljud grafik och kontroller. Men som sagt, sjukt grindigt med långsam progress blir väldigt repetitivt efter ett tag om man inte är sjukt duktig så man kommer djupare fort. Har fått orimligt bra kritik kan jag tycka. Passar säkert för vissa med hög tålamod.

Edit: storyn är också väldigt intressant, men om man inte blir bättre som spelare fort så stannar storyn helt av då inget nytt händer om du inte tar dig djupare in i spelet. Kan gå 20,30,40h innan du blir tillräckligt bra för att få nästa bit av storyn.

Ugh, låter oroväckande helt klart. Varit sugen på spelet sedan jag såg det till Ps5, men dedär låter inte alls som min kopp te...

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Typ det mest frustrerande spelet jag spelat. Värre än Hades, Dead Cells och liknande. Tog mig till andra bossen sen orkade jag inte grinda mer, går timmar utan någon progress och de flesta permanenta uppgraderingarna man får är typ meningslösa.

Väldigt välgjort i övrigt med ljud grafik och kontroller. Men som sagt, sjukt grindigt med långsam progress blir väldigt repetitivt efter ett tag om man inte är sjukt duktig så man kommer djupare fort. Har fått orimligt bra kritik kan jag tycka. Passar säkert för vissa med hög tålamod.

Edit: storyn är också väldigt intressant, men om man inte blir bättre som spelare fort så stannar storyn helt av då inget nytt händer om du inte tar dig djupare in i spelet. Kan gå 20,30,40h innan du blir tillräckligt bra för att få nästa bit av storyn.

Håller med dig, jag gav upp efter att ha grindat i oändlighet för att ändå bara ta mig till boss i biome 2.
Men, sen såg jag på twitter hur någon hade missbrukat "suspend-cycle" funktionen för att spara progress.
https://twitter.com/JosephYaden/status/1453021744034459649
Och ja, jag fattar att det inte är så spelet ska spelas... Men annars hade jag aldrig tagit mig igenom det.
Gick från att inte spela alls till att jag verkligen uppskattade spelet enormt!

Visa signatur

Macbook White late 2007

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kimball:

Ugh, låter oroväckande helt klart. Varit sugen på spelet sedan jag såg det till Ps5, men dedär låter inte alls som min kopp te...

Tyvärr är spelet exakt så som BrottOchStraff beskriver det. Spelet är jäkligt kul i sig, men progress är nästan obefintlig. Känns inte som att man växer i styrka som andra rogue-lites, och det är ju det som är kul, att msn blir kraftfullare. Här händer det brutalt långsamt.

Jag fattar att tanken är att man skall bli vassare på spelet istället men nja, spelet är sjukt svårt.

Hade kunnat va hur bra som helst men det faller tyvärr på det. Stämningen och ljud/musik är verkligen 10/10.

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef
Skrivet av Divion:

Tyvärr är spelet exakt så som BrottOchStraff beskriver det. Spelet är jäkligt kul i sig, men progress är nästan obefintlig. Känns inte som att man växer i styrka som andra rogue-lites, och det är ju det som är kul, att msn blir kraftfullare. Här händer det brutalt långsamt.

Jag fattar att tanken är att man skall bli vassare på spelet istället men nja, spelet är sjukt svårt.

Hade kunnat va hur bra som helst men det faller tyvärr på det. Stämningen och ljud/musik är verkligen 10/10.

Ja, det är rätt hög inlärningskurva i spelet. Men det är lite som Sekiro, och andra soulsborne-titlar, att det klickar gameplaymässigt. Och när det det gör det höjs roligheten rejält. Men det kan ta tid att ta sig dit.

Permalänk
Medlem

Har inte spelat detta men tycker det är positivt att det släpps svåra spel också parallellt med alla dessa hålla-i-handen-spel

När det hamnar i REA-backen på Steam så kan det bli ett köp. Hehe.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Retroid:

Håller med dig, jag gav upp efter att ha grindat i oändlighet för att ändå bara ta mig till boss i biome 2.
Men, sen såg jag på twitter hur någon hade missbrukat "suspend-cycle" funktionen för att spara progress.
https://twitter.com/JosephYaden/status/1453021744034459649
Och ja, jag fattar att det inte är så spelet ska spelas... Men annars hade jag aldrig tagit mig igenom det.
Gick från att inte spela alls till att jag verkligen uppskattade spelet enormt!

Jag gillar spel med lite utmaning (Hades, Cuphead, Dead Cells, Demons Souls osv är mina mest spelade spel senaste året) men så länge det är single player är det ju bara att köra på, kör det så som du tycker är roligast. Många ville ju inte ha sparfunktionen alls just för att folk skulle kunna fuska då, men den behövdes verkligen och det är väl skitsamma om några missbrukar den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Jag gillar spel med lite utmaning (Hades, Cuphead, Dead Cells, Demons Souls osv är mina mest spelade spel senaste året) men så länge det är single player är det ju bara att köra på, kör det så som du tycker är roligast. Många ville ju inte ha sparfunktionen alls just för att folk skulle kunna fuska då, men den behövdes verkligen och det är väl skitsamma om några missbrukar den.

Jag gillar alla spel du nämnde ovan, de är alla mkt lättare att komma vidare i än Returnal dock 🥵

Det hade räckt med några små justeringar. Tex lite mer kraftfulla permanenta uppgraderingar. Att man får en ny checkpoint efter varje boss. Trodde jag skulle börja i biome 2 efter jag klarade första bossen, man får en ”genväg” som ibland dyker upp tidigt ibland inte. Sen måste man ändå grinda biome 1 innan det ens är värt att gå till 2 så rätt drygt.

Såg på ps att typ under 50% av spelarna har klarat första bossen (man får en achievment då) det borde ses som ett rent misslyckande av utvecklarna. Det betyder att hälften av alla spelare har bara sett typ 1/5 av spelet som dem köpt. Andelen spelare som sett hela storyn från början till slut måste va väldigt liten

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Intressant med 50% bara, men hur ser det ut med typ Bloodborne eller daemon souls?

Skrivet av BrottOchStraff:

Jag gillar alla spel du nämnde ovan, de är alla mkt lättare att komma vidare i än Returnal dock 🥵

Det hade räckt med några små justeringar. Tex lite mer kraftfulla permanenta uppgraderingar. Att man får en ny checkpoint efter varje boss. Trodde jag skulle börja i biome 2 efter jag klarade första bossen, man får en ”genväg” som ibland dyker upp tidigt ibland inte. Sen måste man ändå grinda biome 1 innan det ens är värt att gå till 2 så rätt drygt.

Såg på ps att typ under 50% av spelarna har klarat första bossen (man får en achievment då) det borde ses som ett rent misslyckande av utvecklarna. Det betyder att hälften av alla spelare har bara sett typ 1/5 av spelet som dem köpt. Andelen spelare som sett hela storyn från början till slut måste va väldigt liten

Visa signatur

Dell S2721DGFA ■ 5800X3D (Noctua NH-U12P) ■ RTX 3070 AORUS Master ■ 16x2 3200 CL16 ■ MSI B450M Mortar Max ■ Samsung EVO 970 1 TB ■ Fractal Design North + Switch OLED

Old: Pentium 4 -> Core 2 Duo E6750 -> i7 2600k -> R7 3700X

Permalänk
Medlem

Angående svårighetsgrad så tycker jag spelet är likt Souls-spel på så sätt att det blir mycket lättare efter att du lärt dig vilken utrustning som är bra och hur du får tag på den. Handlar alltså inte bara om att bli bättre "mechanically" så att säga, utan även om hur du ger dig själv så bra förutsättningar som möjligt.

Skrivet av Squallie:

Kan detta betyda att vi får stöd för mus/tangentbord i Ps5 versionen tro? Eller finns det t.o.m redan?

Enda dåliga jag har att säga om spelet är att handkontroll känns för begränsat som kontrollmetod nämligen.

Jag brukar i princip alltid föredra mus och tangentbord för shooters men detta är ett undantag. Spelet utnyttjar DualSense väldigt väl, och du behöver ju inte sikta särskilt noggrant eftersom mycket är målsökande.

Visa signatur

Deschutes -> Spitfire -> Winchester -> Toledo -> Deneb -> Sandy Bridge -> Summit Ridge -> Vermeer

Permalänk

Mitt favoritspel jag spelade förra året. Missa inte denna fellow PC-gamers!

Permalänk
Medlem

Sedan Returnal först släpptes så har jag önskat att det skulle komma till PC också. Ännu värre efter att jag fick chans att prova det hos en polare. Nu när det äntligen är påväg så sitter jag här med en föråldrad GPU och en inneboende snålhet som får mig att vägra att betala dagens priser för en uppgradering.

Visa signatur

Meshify C // Asus X470-f // Ryzen 5 5600X // Noctua NH-U12S // 16GB G.Skill FlareX 3200mhz CL14 // Sapphire Pulse RX 7700XT // Skärm: AOC Q24G2A/BK

Permalänk
Medlem

Spelet är helt magiskt. Som en blandning av risk of rain 2 och valfri dystopisk sci fi film. Svårt men oerhört belönande. Det är grafiskt väldigt mycket ibland så jag rekommenderar ingen att spela detta på minimum requirements på pc. Med tanke på allt som händer grafiskt och hur snabbt det händer så måste du i princip ha en shysst skärm och snabba kretsar. Oled är topp då spelet är väldigt mörkt och väldigt ljust.... Min favorit del av spelet är när man sjunker. Jävlar vad allt vänder och får en helt annan värld att bli en helt annan värld. Vissa miljöer och återkopplingen mellan dom är genialiskt regisserat.... Ett av dom bästa shoot em up spel jag kört..... Vi ses i tornet. Högst upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragCan:

Sedan Returnal först släpptes så har jag önskat att det skulle komma till PC också. Ännu värre efter att jag fick chans att prova det hos en polare. Nu när det äntligen är påväg så sitter jag här med en föråldrad GPU och en inneboende snålhet som får mig att vägra att betala dagens priser för en uppgradering.

Köp en PS5 då.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X (Arctic Liquid Freezer II 280) | MSI RTX 4090 Gaming Trio | 32 GB G.Skill Trident Z5 RGB DDR5-6400 C32 | ASRock B650E PG-ITX WiFi | Asus Loki 850 W | Cooler Master NR200P (Galleri)

Permalänk
Medlem

Ett otroligt välgjort spel som tyvärr (för mig) förstörs av att det helt enkelt är för svårt. Befriande att läsa att jag inte är ensam om den upplevelsen heller. Jag spelar i princip bara olika typer av roguelike/lites. Dead Cells, Slay The Spire e t c. Älskar Soulsborne och har platinum i de flesta av de, liksom i flera liknande spel såsom exempelvis Nioh. Returnal klickar däremot inte för mig. Tror jag tröttande i värld två. Är helt enkelt för dålig på själva skjutandet för att det ska vara kul, i synnerhet i kombination med de extremt långsamma framstegen.

Möjligt att jag återupptar det någon gång, men det kräver så enormt mycket fokus och upplevs verkligen som ett åtagande så vet ej om det är värt det.

Permalänk
Medlem

Jag tog hem en polare som aldrig hade spelat PS5 tidigare och vi började med Returnal. Han klarade hela spelet på första försöket. Hela vägen från start till sista bossen. Förstår inte hur han lyckades - jag själv höll på hur länge som helst.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valloniet:

Ett otroligt välgjort spel som tyvärr (för mig) förstörs av att det helt enkelt är för svårt. Befriande att läsa att jag inte är ensam om den upplevelsen heller. Jag spelar i princip bara olika typer av rougelike/lites. Dead Cells, Slay The Spire e t c. Älskar Soulsborne och har platinum i de flesta av de, liksom i flera liknande spel såsom exempelvis Nioh. Returnal klickar däremot inte för mig. Tror jag tröttande i värld två. Är helt enkelt för dålig på själva skjutandet för att det ska vara kul, i synnerhet i kombination med de extremt långsamma framstegen.

Möjligt att jag återupptar det någon gång, men det kräver så enormt mycket fokus och upplevs verkligen som ett åtagande så vet ej om det är värt det.

Jag har inte själv spelat detta spel. Finns det inte olika svårighetsgrader att välja i inställningarna för spelet? Eller finns det bara en svårighetsgrad att välja? Eller går det inte att byta när man väl valt en svårighetsgrad utan att börja om från början igen? Eller är det svårt även på enklaste svårighetsgraden?