Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

https://carup.se/markus-korde-pa-brunnslock-950-000-kr-for-at...
Är det verkligen såhär dyrt om man skadar sin elbil? Har ni krockat med eran elbil eller skadat den och fått betala rena fantasisummor?
Nu tog killens försäkring denna men annars hade det bara varit att skrota bilen, tror försäkringen köpte ny bil och kommer skrota denna är inte även det rätt onödigt?

Låter som att någon clownat sig, men om det skulle vara så dyrt så kan MG säga hej då till åtminstone Skandinavien.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Jag förstår överhuvudtaget inte vad i mitt inlägg som var oklart.

WLTP stämmer inte jättebra överens med hur "vanliga" människor kör bilen i verkligheten. Det är alltså svårt (läs omöjligt) att uppnå de förbrukningssiffror som tillverkaren anger enligt WLTP.

Sedan är det också så att vissa tillverkare är "närmare" sina WLTP-siffror i verklig körning än andra. Så det är inte säkert att två olika bilar som har samma räckvidd i WLTP kommer exakt lika långt i verkliga förhållanden. Men inom samma tillverkare så borde man vara ungefär "lika bra" på att närma sig WLTP-siffrorna vid verklig körning, så att jämföra Polestar LRDM mot SRSM borde ge en ganska tydlig bild. Tydligare än om man jämför en Polestar mot en Tesla, etc.

Skrivet av Blomman90:

Hur pass väl WLTP-siffror stämmer överens med verkligheten tål absolut att diskuteras. Men WLTP-siffror borde relativt väl vara jämförbart med andra WLTP-siffor (framförallt från samma tillverkare).
...

Du anger alla relevanta anledningar till varför det inte går att jämföra WLTP-siffror mot andra WLTP-siffror, så det är klart man blir fundersam till din slutsats. Min fråga var om jag missförstått något i ditt resonemang möjligtvis?

WLTP-siffror säljer. Det vore befängt att tro något annat än att biltillverkarna gör sitt allra yttersta för att få så bra siffror som möjligt. Så givet att biltillverkaren testat på likvärdigt sätt så bör det gå att jämföra siffror ja. Det finns uppenbarligen många olika sätt att WLTP-testa bilar, annars hade ju alla bilar haft liknande felmarginal i verkligheten mot WLTP. Nu skiljer det enormt, ca 0-40%...

Skrivet av Blomman90:

Så du tror att hela skillnaden i förbrukning mellan Tesla och Polestar är luftmotståndet, resten är lika?
Polestar är en väldigt "törstig" elbil, till ganska stor del beror det nog på aerodynamiken och vikten. Men jag tror även att själva drivlinan inte är så len och effektiv som den skulle kunna vara. Detta torde då innebära att det också blir "relativt" enkelt att förbättra den delen. Det är alltså enklare att förbättra något man är relativt dålig på, än att förbättra något som redan är "bäst i klassen". Exempelvis kommer DM med face-lift ha möjlighet att stänga av den främre motorn efter behov, vilket borde göra minska förbrukningen vid körning i konstant hastighet, etc.

Jag har inte särskilt svårt att tro att nya LRDM skulle kunna gå runt 25% längre med dessa ändringar (något större batteri, avstängningsbar motor, samt övriga optimeringar).

Nej, snarare så att alla parametrar förutom batteristorlek är till Polestars nackdel? Tesla är kända för att ha riktigt effektiva motorer. Så nya PS-modellen har nya motorer och aningen större batteri. Trots sämre aerodynamik (0,23 vs 0,27 luftmotståndskoefficient) och högre vikt så ska man ändå slå Tesla i räckvidd. Nu har jag inte räknat exakt på det (i och med att batteriet är 7kWh större än på Tesla M3), men det bör innebära att nya drivlinan måste vara minst lika effektiv eller bättre än hos Teslan för att siffrorna ska gå ihop...

Jag är bara skeptisk till siffrorna och försöker ge min syn på varför jag tänker som jag gör

Jag kör som sagt själv en PS2 LR DM (körde ikväll ca 14mil, blandat 50/80/110-väg och lite stadstrafik (68km/h snitt). 2,61kWh/mil. 20 grader inställt i kupén och 1 plupp på rattvärmen. 90% -> 40% batteri).

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimman:

Du anger alla relevanta anledningar till varför det inte går att jämföra WLTP-siffror mot andra WLTP-siffror, så det är klart man blir fundersam till din slutsats. Min fråga var om jag missförstått något i ditt resonemang möjligtvis?

Men nu är det ju Polestar som tillverkar både Polestar 2 "pre facelift" och "post facelift"!!! Min slutsats var alltså att för samma tillverkare så borde sifforarna stämma relativt väl överens (i vart fall stämma bättre än mellan olika tillverkare).

Skrivet av Dimman:

WLTP-siffror säljer. Det vore befängt att tro något annat än att biltillverkarna gör sitt allra yttersta för att få så bra siffror som möjligt. Så givet att biltillverkaren testat på likvärdigt sätt så bör det gå att jämföra siffror ja. Det finns uppenbarligen många olika sätt att WLTP-testa bilar, annars hade ju alla bilar haft liknande felmarginal i verkligheten mot WLTP. Nu skiljer det enormt, ca 0-40%...

Givetvis gör biltillverkarna sitt yttersta för att få så bra siffror som möjligt, men du argumenterar som att Polestar inte gjorde det tidigare, men har gjort det nu...

Sedan kan det finnas flera skäl till att olika tillverkare lyckas olika bra. Om vi tittar på mer traditionella bilar med förbränningsmotorer och växellådor, så kan man exempelvis optimera drivlinan utefter testet (snarare än vad som hade varit bäst för verklig körning). Du kanske minns den lilla Volkswagen-skandalen där man helt enkelt hade ett förprogrammerat "läge" för test, där bilen upptäckte att den var på ett testband och förändrade motoregenskaper för att producera så fördelaktiga siffror som möjligt. Sen agerande den annorlunda i verkliga trafiksituationer. Andra optimerade istället exempelvis växellådan så att det fanns en växel optimalt anpassad för de olika hastigheterna som användes i testet (NEDC på den tiden).

Jag är inte insatt i hur pass mycket sådana saker man kan göra med elmotorer i WLTP, men det finns i vart fall anledning att tro att testet passar vissa tillverkare bättre än andra i den mån att vissa har mindre diskrepans mellan WLTP och verkligheten.

Skrivet av Dimman:

Nej, snarare så att alla parametrar förutom batteristorlek är till Polestars nackdel? Tesla är kända för att ha riktigt effektiva motorer. Så nya PS-modellen har nya motorer och aningen större batteri. Trots sämre aerodynamik (0,23 vs 0,27 luftmotståndskoefficient) och högre vikt så ska man ändå slå Tesla i räckvidd. Nu har jag inte räknat exakt på det (i och med att batteriet är 7kWh större än på Tesla M3), men det bör innebära att nya drivlinan måste vara minst lika effektiv eller bättre än hos Teslan för att siffrorna ska gå ihop...

Jag är bara skeptisk till siffrorna och försöker ge min syn på varför jag tänker som jag gör

Men nu jämför du ju två olika tillverkare, som vid verklig körning kan vara olika långt ifrån deras respektive WLTP-siffror och säger att det därför är orimligt. Det framgår inte heller vilka versioner av TM3 och P2 som du jämför, men det låter eventuellt som SRSM.

Om man då kollar på en Tesla M3 SR, så har den en WLTP-konsumtion på (57,5 kWh / 491 km) 1,17 kWh/10 km, medan nya P2 SRSM har (69 kWh / 518 km) 1,33 kWh/10 km. Så Polestaren är inte alls effektivare än Teslan ens i WLTP. Så hur du kommit fram till slutsatsen att Polestar måste vara minst lika effektiv eller bättre vet jag inte riktigt.

Skrivet av Dimman:

Jag kör som sagt själv en PS2 LR DM (körde ikväll ca 14mil, blandat 50/80/110-väg och lite stadstrafik (68km/h snitt). 2,61kWh/mil. 20 grader inställt i kupén och 1 plupp på rattvärmen. 90% -> 40% batteri).

Vad exakt vill du ha sagt med detta? Att WLTP för den nya versionen av P2 (som du alltså inte har), är väldigt långt ifrån hur din P2:a presterar vintertid, under din egna godtyckliga körcykel?

Jag tycker ändå jag varit väldigt tydlig med att jag inte anser att WLTP stämmer så värst bra överens med verkligheten, så vad din nuvarande bil har med detta att göra är lite av en gåta...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Men nu är det ju Polestar som tillverkar både Polestar 2 "pre facelift" och "post facelift"!!! Min slutsats var alltså att för samma tillverkare så borde sifforarna stämma relativt väl överens (i vart fall stämma bättre än mellan olika tillverkare).

Det är vi överens om. Du beskrev det som att man kunde jämföra WLTP-siffror generellt i ditt tidigare inlägg (än mer sant för siffror från samma tillverkare), vilket var vad jag reagerade på. Det verkar inte vara vad du menade att säga så vi släpper det.

Skrivet av Blomman90:

Givetvis gör biltillverkarna sitt yttersta för att få så bra siffror som möjligt, men du argumenterar som att Polestar inte gjorde det tidigare, men har gjort det nu...

Inte alls, det är din egen tolkning. Jag antar bara att de blir bättre på det ju fler gånger de utför testerna...

Skrivet av Blomman90:

Men nu jämför du ju två olika tillverkare, som vid verklig körning kan vara olika långt ifrån deras respektive WLTP-siffror och säger att det därför är orimligt. Det framgår inte heller vilka versioner av TM3 och P2 som du jämför, men det låter eventuellt som SRSM.

Om man då kollar på en Tesla M3 SR, så har den en WLTP-konsumtion på (57,5 kWh / 491 km) 1,17 kWh/10 km, medan nya P2 SRSM har (69 kWh / 518 km) 1,33 kWh/10 km. Så Polestaren är inte alls effektivare än Teslan ens i WLTP. Så hur du kommit fram till slutsatsen att Polestar måste vara minst lika effektiv eller bättre vet jag inte riktigt.

PS2 SM LR vs M3 LR exempelvis. 635km vs 602km WLTP. 82kWh resp 75kWh batteri. Räknade på det snabbt, 1,29kWh/mil för PS2 SM LR och ca 1,25kWh/mil för M3 LR om man räknar med full batterikapacitet. Räknar man då med att Teslan är ca 300kg lättare och har bättre aerodynamik så innebär det väl ändå i praktiken att drivlinan i Polestaren måste vara minst lika effektiv eller effektivare för att siffrorna ska gå ihop?

Skrivet av Blomman90:

Vad exakt vill du ha sagt med detta? Att WLTP för den nya versionen av P2 (som du alltså inte har), är väldigt långt ifrån hur din P2:a presterar vintertid, under din egna godtyckliga körcykel?

Jag tycker ändå jag varit väldigt tydlig med att jag inte anser att WLTP stämmer så värst bra överens med verkligheten, så vad din nuvarande bil har med detta att göra är lite av en gåta...

Jag har inget intresse av att tjafsa med dig, jag har lagt fram min teori om varför jag är skeptisk till att nya PS2'an kommer vara "så mycket bättre" i verkligheten jämfört med den gamla. Vi får se om jag har rätt eller fel när den testas

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Dimman:

Jag kör som sagt själv en PS2 LR DM (körde ikväll ca 14mil, blandat 50/80/110-väg och lite stadstrafik (68km/h snitt). 2,61kWh/mil. 20 grader inställt i kupén och 1 plupp på rattvärmen. 90% -> 40% batteri).

Alltså, satfläsk vad törstig den är! Jag har har aldrig kommit upp i sådana siffror med Model 3 LR när jag kört längre sträckor.

(korta stintar från kontoret till något lunchhak mitt på vintern drar såklart absurt mycket /mil eftersom den får jobba upp värmen under hela färden).

Senast i julas körde jag dem 18 milen till Mora, mest 80-90 Km/h hela vägen. Det var -10 ute och då drog bilen 1,95kWh/mil med ratt- och stolsvärme på samt 21 grader i bilen.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dimman:

Du anger alla relevanta anledningar till varför det inte går att jämföra WLTP-siffror mot andra WLTP-siffror, så det är klart man blir fundersam till din slutsats. Min fråga var om jag missförstått något i ditt resonemang möjligtvis?

WLTP-siffror säljer. Det vore befängt att tro något annat än att biltillverkarna gör sitt allra yttersta för att få så bra siffror som möjligt. Så givet att biltillverkaren testat på likvärdigt sätt så bör det gå att jämföra siffror ja. Det finns uppenbarligen många olika sätt att WLTP-testa bilar, annars hade ju alla bilar haft liknande felmarginal i verkligheten mot WLTP. Nu skiljer det enormt, ca 0-40%...

WLTP är ju väldigt noga reglerat, det går inte att testa på olika sätt med samma "körslinga" för det är ju samma körslinga, samma temperatur, samma accelerationer, samma däcktryck, samma lastvikt, samma inbromsningar och så vidare. Samtidigt bygger väl allt fortfarande på tillverkarens egna inrapporterade siffror efter deras egna tester vad jag förstår, så de kan ju vara oärliga och rapportera vilka siffror de vill egentligen. Det lär förstås innebära kraftig kritik när bilarna testas och förbrukningen är mycket högre än indikerat av WLTP, så det lär inte vara någon bra idé i det långa loppet men de kanske säljer fler bilar innan testerna hinner komma förstås. Se exempelvis på Toyotas elbil nu som får väldigt hård kritik för att förbrukning och räckvidd är så långt från förhandssiffrorna.

Däremot kan man ju välja att optimera motorstyrningen på olika sätt. För bensinbilar är det ganska tydligt att mer vanliga bilar siktar på att optimera för att få ner siffran mer än mer exklusiva sportbilar och liknande där de siffrorna har mindre betydelse, då skillnaden mellan faktisk förbrukning i verkligheten (exempelvis inrapporterat från ägare eller testförbrukning från tester) och WLTP är lägre för dem. Men för elbilar så är ju denna siffra väldigt viktig i marknadsföringssyfte för alla bilar inte bara mindre eller mer budgetbetonade, så de optimeringar som görs för att passa WLTP lär väl göras på alla modeller.

Citat:

Nej, snarare så att alla parametrar förutom batteristorlek är till Polestars nackdel? Tesla är kända för att ha riktigt effektiva motorer. Så nya PS-modellen har nya motorer och aningen större batteri. Trots sämre aerodynamik (0,23 vs 0,27 luftmotståndskoefficient) och högre vikt så ska man ändå slå Tesla i räckvidd. Nu har jag inte räknat exakt på det (i och med att batteriet är 7kWh större än på Tesla M3), men det bör innebära att nya drivlinan måste vara minst lika effektiv eller bättre än hos Teslan för att siffrorna ska gå ihop...

PS2 lär innebära mer luftmotstånd än en Model 3 absolut, men Cd-värdet är ju bara ena sidan av den ekvationen så det går inte att avgöra med bara det.

Tesla har ju länge haft extremt bra effektivitet jämfört med typ alla andra elbilar, vilket väl har flera anledningar. Designen har ju haft väldigt fokus på aerodynamik exempelvis, men mycket handlar det väl om att de helt enkelt har haft ett tekniskt försprång för både motorer och batterier liksom. Detta försprång kan inte hålla i sig i all evighet dock, så det kan väl vara så att de andra närmar sig dem där nu och därmed minskar skillnaderna i effektivitet.

Citat:

Jag är bara skeptisk till siffrorna och försöker ge min syn på varför jag tänker som jag gör

Jag kör som sagt själv en PS2 LR DM (körde ikväll ca 14mil, blandat 50/80/110-väg och lite stadstrafik (68km/h snitt). 2,61kWh/mil. 20 grader inställt i kupén och 1 plupp på rattvärmen. 90% -> 40% batteri).

Tja det säger förstås inget, beroende på körsätt och annat så varierar förstås förbrukningen väldigt mycket. Det är därför man har standardiserade tester.

Permalänk
Medlem

Ett tips när det gäller räckvidd är att kolla om bilarna man tittar på säljs i USA.
Då kan man jämföra deras siffror som mäts med EPA istället för WLTP.
EPA räckvidden tycker jag bättre speglar verkligheten.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lembritt:

Ett tips när det gäller räckvidd är att kolla om bilarna man tittar på säljs i USA.
Då kan man jämföra deras siffror som mäts med EPA istället för WLTP.
EPA räckvidden tycker jag bättre speglar verkligheten.

Kan även rekommenderas att kolla in bilen men är sugen på Björn nyland youtube kanal han har inprcip kört räckvidds test med att alla populära elbilar på både vintern och sommaren i 90km/h och 120km/h.

https://youtube.com/@bjornnyland

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lembritt:

Ett tips när det gäller räckvidd är att kolla om bilarna man tittar på säljs i USA.
Då kan man jämföra deras siffror som mäts med EPA istället för WLTP.
EPA räckvidden tycker jag bättre speglar verkligheten.

EPA passar mer amerikanska körmönster än europeiska, vilket ju är ganska naturligt, vilket innefattar mer men långsammare motorvägskörning, mer köer och mindre stadstrafik, vilket ju relativt är en nackdel för elbilar jämfört med fossilbilar. Här i Sverige kanske våra körmönster är lite mer "amerikanska" än längre söderut förstås, men det varierar ju väldigt. Men alla körcykler är ju teoretiska även om de har blivit mer realistiska med tiden, WLTP har exempelvis AC igång vilket NEDC inte hade och så. Men WLTP är ju oftast möjligt att nå om man kör hyfsat försiktigt och det inte är för kallt eller så, EPA kan man ofta överträffa om man kör på samma sätt.

Skrivet av Felixark:

Kan även rekommenderas att kolla in bilen men är sugen på Björn nyland youtube kanal han har inprcip kört räckvidds test med att alla populära elbilar på både vintern och sommaren i 90km/h och 120km/h.

https://youtube.com/@bjornnyland

Ja det är ju ett sätt att göra ett test mer rättvist, om man inte har resurserna att köra ordentliga tester på "rullande landsväg" eller så, samtidigt spelar ju saker som temperatur ganska stor roll, och det är även här ett väldigt teoretiskt mått med konstant och rätt låg hastighet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

EPA passar mer amerikanska körmönster än europeiska, vilket ju är ganska naturligt, vilket innefattar mer men långsammare motorvägskörning, mer köer och mindre stadstrafik, vilket ju relativt är en nackdel för elbilar jämfört med fossilbilar. Här i Sverige kanske våra körmönster är lite mer "amerikanska" än längre söderut förstås, men det varierar ju väldigt. Men alla körcykler är ju teoretiska även om de har blivit mer realistiska med tiden, WLTP har exempelvis AC igång vilket NEDC inte hade och så. Men WLTP är ju oftast möjligt att nå om man kör hyfsat försiktigt och det inte är för kallt eller så, EPA kan man ofta överträffa om man kör på samma sätt.
Ja det är ju ett sätt att göra ett test mer rättvist, om man inte har resurserna att köra ordentliga tester på "rullande landsväg" eller så, samtidigt spelar ju saker som temperatur ganska stor roll, och det är även här ett väldigt teoretiskt mått med konstant och rätt låg hastighet.

90km/h är väll i den hastigheten som dom offciala siffrona är baserad på i 20c typ ? Men det man för göra är att ta siiforna från hans 120km/h test på både sommaren och vintern så vet man vad räckvidden kommer ungefär ligga på som max varje årstid. Sedan så kör han och tester i bland i riktigt kalt väder så som över -20c också.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Felixark:

90km/h är väll i den hastigheten som dom offciala siffrona är baserad på i 20c typ ?

Nej, eller de beror på vilka officiella siffror du menar kanske, men WLTP och EPA likväl som Kinas variant och tidigare NEDC bygger ju på scenarion som ska motsvara någon form av verklig körning, inte en konstant hastighet. Däremot är temperaturen satt och är konstant, 23 grader någonting för det vanliga WLTP exempelvis, men det finns tester för kyla och så också.

Citat:

Men det man för göra är att ta siiforna från hans 120km/h test på både sommaren och vintern så vet man vad räckvidden kommer ungefär ligga på som max varje årstid. Sedan så kör han och tester i bland i riktigt kalt väder så som över -20c också.

Fast konstant fart 120 ger inte max för en elbil, inte för en fossilbil heller visserligen. Vill man veta hur långt man kommer i allmänhet så är WLTP och EPA bättre att kolla på än någon enskild persons tester oavsett hur bra och grundlig hen är. Däremot om du ska köra i väldigt mycket samma förhållanden och hastigheter som Teslabjörn gör exempelvis så kan ju hans tester vara en bra indikation.

Permalänk
Medlem

Jag har börjat pendla 10 mil om dagen och undrar vad ni skulle rekommendera? Helst så billigt som möjligt och utan lång väntetid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wootz91:

Jag har börjat pendla 10 mil om dagen och undrar vad ni skulle rekommendera? Helst så billigt som möjligt och utan lång väntetid.

Begagnad Tesla Model 3 👍

Går att förhandla mkt bra pris, många handlare som har köpt på sig för många.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Känns som det är ganska många frågetecken angående elbilar vid skador och försäkrings ärenden. Dom är ju lite annorlunda än bensin och diesel bilar.

Vet inte om jag håller med dig i din bedömning ovan. För mig som haft flera elbilar ett tag så är det betydligt mindre frågetecken, mindre krångel och mindre service än våra ICE-bilar.

Det största frågetecken för mig är fortsatt kring laddinfrastrukturen (med betalning, köer, och annat), och inte så mycket kring själva bilarna. Är lite oroad att antalet elbilar på vägarna ökat så här enormt fort, men att antalet laddpunkter inte ökat i samma takt. Upplever att som Teslaägare så är laddning mer krångligt med köer i dag, jämfört med ett par år sedan när det var enkelt och alltid fungerade. Aldrig några köer på storhelger eller semestertider heller.

Från att gärna tagit vår Tesla på semesterresor med familjen på sommaren, och andra långresor vid populära helger, så lutar det numera allt mer åt att vi istället väljer att ta vår dieselbil vid de tillfällen.

Men det kommer säkert vara ett övergående problem. Med tiden så blir det garanterat gott om laddstationer, och kommer snarare troligen bli ont om tankstationer (då det övergår att det blir mer besvärligt med ICE-bil i vardagen). Det är bara nu i dessa "mellanår" som det kan vara lite besvärligt på vissa långresor.

Däremot så är ju elbilar helt grymma i vardagen. Är så underbart att kunna ladda enkelt och bekvämt hemma över natten. Hatar allt mer att behöva tanka bår dieselbil. Även om det är rätt långt mellan varven (är en riktigt snål diesel vi har) så blir man så himla bekväm när man vant sig vid elbilar i vardagen.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av dave:

Begagnad Tesla Model 3 👍

Går att förhandla mkt bra pris, många handlare som har köpt på sig för många.

Tack! Det var intressant, mycket billigare än jag trodde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Vet inte om jag håller med dig i din bedömning ovan. För mig som haft flera elbilar ett tag så är det betydligt mindre frågetecken, mindre krångel och mindre service än våra ICE-bilar.

Det största frågetecken för mig är fortsatt kring laddinfrastrukturen (med betalning, köer, och annat), och inte så mycket kring själva bilarna. Är lite oroad att antalet elbilar på vägarna ökat så här enormt fort, men att antalet laddpunkter inte ökat i samma takt. Upplever att som Teslaägare så är laddning mer krångligt med köer i dag, jämfört med ett par år sedan när det var enkelt och alltid fungerade. Aldrig några köer på storhelger eller semestertider heller.

Från att gärna tagit vår Tesla på semesterresor med familjen på sommaren, och andra långresor vid populära helger, så lutar det numera allt mer åt att vi istället väljer att ta vår dieselbil vid de tillfällen.

Men det kommer säkert vara ett övergående problem. Med tiden så blir det garanterat gott om laddstationer, och kommer snarare troligen bli ont om tankstationer (då det övergår att det blir mer besvärligt med ICE-bil i vardagen). Det är bara nu i dessa "mellanår" som det kan vara lite besvärligt på vissa långresor.

Däremot så är ju elbilar helt grymma i vardagen. Är så underbart att kunna ladda enkelt och bekvämt hemma över natten. Hatar allt mer att behöva tanka bår dieselbil. Även om det är rätt långt mellan varven (är en riktigt snål diesel vi har) så blir man så himla bekväm när man vant sig vid elbilar i vardagen.

Fördelen med mina äldre ice bilar är att jag kan serva dom själv mycket billigt. min lilla icebil har kostat mig väldigt lite men nu går vi in på saker som passar i elbil vs ice bilstråden. Mina priser för min bil är andra inlägget om du är intresserad av lite "battle" i rätt tråd :).
Än sålänge är elbilar dyrare på allt förutom bränsle enligt mig men jag har rätt låga krav och är väldigt sparsam så mig är nog fel person att lyssna på

För att diskutera försäkring så känns det som att elbilar kanske inte fått ett ordentligt eget system för de fel de kan ha? Har någon läst igenom sina försäkringar vad som står? El bilar är så pass nya att de flesta inte behövt byta batterier än eller ens fundera på det? Ska bli kul att se hur äldre elbilar står sig om 10 år när flera sådan försäkringsfrågor dyker upp om det ens finns med? eller kommer det bero på haveriet som med en motor på ice bilar? hur ligger det till med alla både el och ice bilar som är moderna och är beroende av uppdateringar? Är bilen bara att skrota när tillverkaren säger att nu är det slut med säkerhets uppdateringarna eller kan man "koppla loss" bilen från internet?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wootz91:

Jag har börjat pendla 10 mil om dagen och undrar vad ni skulle rekommendera? Helst så billigt som möjligt och utan lång väntetid.

En beg. M3 är ju en effektiv mellanstor bil som rekommenderats i tråden, och som jag instämmer i. Även Kia/Hyundai och BMW har snåla och effektiva elbilar som tex. Kona och BMW i3. Så får du de för ett klart lägre beg.pris än M3 så kan det ju kanske vara något (är dock skillnaden inte så stor så skulle jag välja en M3 över de).

Vill du ha en ny bil, och en lite mindre pendlarbil/vardagsbil, så finns det ju flera trevliga småbilar som tex. Fiat 500e, Mini Cooper SE och Honda E. Har själv Minin som en tredjebil i familjen, och de är riktigt kul liten småbil som är rolig att köra. Den är dessutom en av de energieffektivare elbilarna på marknaden.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Fördelen med mina äldre ice bilar är att jag kan serva dom själv mycket billigt.

Jo, du kan inte jämföra en "risig" gammal bil med en helt ny bil. Oavsett om BEV eller ICE. Blir ju lite som att konstatera att det är billigare att tälta än att ta in på ett hotell.

Fördelen med just elbilar, då vi själva gillar att köra moderna och nya fräscha bilar (brukar byta de vart 2-4:e år), är just att de knappa kräver någon som service. Är verkligen grymt smidigt, och dessutom bra med låga/inga servicekostnader.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Avstängd
Skrivet av wootz91:

Jag har börjat pendla 10 mil om dagen och undrar vad ni skulle rekommendera? Helst så billigt som möjligt och utan lång väntetid.

Är det bara för pendling så kan du komma väldigt billigt undan med en BMW i3, dock bör du nog undvika det minsta 60 Ah-batteriet för att vara säker på att klara tio mil även på vintern. REX-varianten med 60 Ah skulle kunna vara intressant dock, med en liten bensindriven motor som laddar batteriet vid behov, då klarar du dig helt på el nästan alla dagar men behöver inte oroa dig för att batteriet ska ta slut när det är kallt eller om du behöver köra längre. De är ofta en del billigare än 94 Ah-modellen utan REX.

Permalänk
Medlem

I sommar hade jag tänkt ta med familjen och bila ner till Bosnien/Kroatien med elbilen. Det blir spännande!

Vet inte om man ska göra någon slags logg eller nåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av K-D][Aramis:

I sommar hade jag tänkt ta med familjen och bila ner till Bosnien/Kroatien med elbilen. Det blir spännande!

Vet inte om man ska göra någon slags logg eller nåt.

Spännande! Gör gärna en blog eller vlogg!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Jag blev sugen på en begagnad M3, men det svalnade av när jag kollade försäkringen, så kolla upp det innan köp. Tror det kommer att bli ett problem för tesla och +3 år gamla bilar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marsi:

Jag blev sugen på en begagnad M3, men det svalnade av när jag kollade försäkringen, så kolla upp det innan köp. Tror det kommer att bli ett problem för tesla och +3 år gamla bilar.

Intressant, diskuterades det här en hel del för några sidor sen. Konstaterade samma sak när jag jämförde Model Y med Skoda Enyaq, och Tesla var mer än 3 gånger så dyr för mig (1540kr/mån mot 489kr) efter 3-års-strecket. Funderade då på om teslas andrahandsvärden kommer bli svagare pga höga ägandekostnader och din reaktion var väl precis vad jag anade kunde komma.

Permalänk
Medlem

Billigaste försäkringen låg på 1600 i månaden {th} . Flera bolag gav inte pris alls. Kolade bara SR.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marsi:

Billigaste försäkringen låg på 1600 i månaden {th} . Flera bolag gav inte pris alls. Kolade bara SR.

Detta har ju diskuterats enormt mycket i tråden (bara att läsa ett par sidor tillbaka), men summeringen är ju att det varierar enormt både mellan olika försäkringstagare och olika försäkringsbolag. Det lönar sig helt klart att ta in offerter från flera, inklusive de vanliga så som tex. WC, LF och TH.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av wootz91:

Jag har börjat pendla 10 mil om dagen och undrar vad ni skulle rekommendera? Helst så billigt som möjligt och utan lång väntetid.

1. Ska du ha en ny bil eller går det bra med begagnad också?
2. Ska den bara klara just pendlingen, eller ska den agera huvudbil och även köra längre resor, familj, mycket packning?

Om du är OK med en begagnad bil som du i princip bara ska ha till din 10-mila pendling så kommer du väldigt billigt undan med en Renault Zoe, BMW i3 eller Nissan Leaf.

Behöver den ha mer kapacitet så är begagnade Tesla Model 3 bra val.

Ska bilen vara helt ny, men bara klara pendlingen så är Fiat 500e, Mazda MX-30 eller Renault Zoe billiga även som nya bilar. Räckvidden kommer inte räcka till fjällresan men duger utmärkt som en pendlingsbil till/från jobb.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimman:

PS2 SM LR vs M3 LR exempelvis. 635km vs 602km WLTP. 82kWh resp 75kWh batteri. Räknade på det snabbt, 1,29kWh/mil för PS2 SM LR och ca 1,25kWh/mil för M3 LR om man räknar med full batterikapacitet. Räknar man då med att Teslan är ca 300kg lättare och har bättre aerodynamik så innebär det väl ändå i praktiken att drivlinan i Polestaren måste vara minst lika effektiv eller effektivare för att siffrorna ska gå ihop?

Varför jämför du en M3 LR mot P2 LRSM? En M3 LR gör 0-100 snabbare än P2 DM (och därmed betydligt snabbare än en SM). Polestar själva uppger att deras SM går 43 km längre än DM med exakt samma batterikonfiguration. Spontant känns det djupt missvisande att göra en sådan jämförelse, framförallt när DM har betydligt mer likvärdiga specs (M3 LR har till och med högre prestanda).

Förbrukningen på DM är istället 1,38kWh/10km (baserat på Polestars siffror), alltså 10% högre förbrukning än för Tesla. Jag är inte i en position att bedöma hur pass realistiskt det är givet luftmotstånd, etc. Men jag skulle bli djupt förvånad om Polestar ljuger näsan av sig så till den milda grad att de kommer behöva dra av 5-10 mil eller dylikt på sin WLTP-räckvidd när den väl är "slutgiltigt certifierad" - för det är ungefär vad du får det att låta som. Visst, ett antal kilometer kanske kommer att dras av, men jag har personligen svårt att se att det skulle vara helt väsenskilt från de siffror de presenterar.

Skrivet av Dimman:

Jag har inget intresse av att tjafsa med dig, jag har lagt fram min teori om varför jag är skeptisk till att nya PS2'an kommer vara "så mycket bättre" i verkligheten jämfört med den gamla. Vi får se om jag har rätt eller fel när den testas

Jag förstår bara inte varför du slänger in rent anekdotiska och helt orelaterade uppgifter i diskussionen. Din förbrukning på vintern med din egna "körcykel" med en bil med en annan spec säger ingenting om nya modellens WLTP-siffror.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wootz91:

Jag har börjat pendla 10 mil om dagen och undrar vad ni skulle rekommendera? Helst så billigt som möjligt och utan lång väntetid.

Tror väntetiderna för leverans av nya bilar börjat att gå ner kraftigt nu när miljöbonusen försvunnit. Enormt många som passade på att beställa innan den försvann.

Nu är vi även på väg in i en kraftig lågkonjunktur som troligen snabbt kommer påverka efterfrågan på personbilsmarknaden.

Så om du checkar tillverkarna så skulle jag inte bli förvånad om många börjar komma ikapp med produktionen. Har sett flera bilmodeller som nu är nere på mer normala 2-4 månader i leveranstid istället för 1-2 år som när det var som värst under förra året.

Den billigaste nya elbilen är nog Fiat 500e har jag för mig, men även Mini Cooper SE och Mazda MX30 ligger ju rätt nära i pris (MX30 har dock högre förbrukning, och därmed lite kortare räckvidd).

När det gäller att hålla nere elkostnaden för din pendling (som blir allt viktigare nu med dagens ibland rätt höga elpriser) så finns här en lista på alla elbilar som Björn Nyland testat förbrukningen på, och som drar under 150 Wh/km:

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

1. Ska du ha en ny bil eller går det bra med begagnad också?
2. Ska den bara klara just pendlingen, eller ska den agera huvudbil och även köra längre resor, familj, mycket packning?

Om du är OK med en begagnad bil som du i princip bara ska ha till din 10-mila pendling så kommer du väldigt billigt undan med en Renault Zoe, BMW i3 eller Nissan Leaf.

Behöver den ha mer kapacitet så är begagnade Tesla Model 3 bra val.

Ska bilen vara helt ny, men bara klara pendlingen så är Fiat 500e, Mazda MX-30 eller Renault Zoe billiga även som nya bilar. Räckvidden kommer inte räcka till fjällresan men duger utmärkt som en pendlingsbil till/från jobb.

Vi har redan en Mercedes EQB som huvudbil men det går inte ihop med milen pga privatleasing. Tack för tipsen, ska jämföra och se vad som finns tillgängligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wootz91:

Vi har redan en Mercedes EQB som huvudbil men det går inte ihop med milen pga privatleasing. Tack för tipsen, ska jämföra och se vad som finns tillgängligt.

Om du talar om lite mer vad du är ute efter, så blir det enklare för oss alla i tråden att hjälpa dig med lite bättre tips skulle jag misstänka.

Ska du ha en ny bil eller går det bra med begagnad också?
Ska den bara klara just pendlingen, eller ska den även kunna köra längre resor någon gång?
Skall du leasa eller köpa kontant?
Vilken maxbudget har du ungefär för bilen?

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/