Såg en annons från Inet (1995)

Permalänk
Medlem

Inet hette väl datorbutiken för några år sen?

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Medlem
Skrivet av CreativeX:

Inet hette väl datorbutiken för några år sen?

Nej, de köpte resterna av datorbutiken.com.
https://www.mynewsdesk.com/se/inet/pressreleases/datorbutiken...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ingenjören:

Hej, ramlade över följande annons från Inet idag. Vad tror ni, är det ett bra pris?
<Uppladdad bildlänk>

Priserna gick ändå nedåt kort efter det här. Jag minns många annonser med 486:or på 100-133 MHz för typ 4995 eller så.

Men det finns väl en anledning till att Inet är en av få som är kvar från denna tid. Jag handlade där ganska ofta på nittiotalet när de låg på Ringön, de lokalerna hade de väl kvar tills rätt nyligen har jag för mig. Skribo Font var annars en favorit med deras get-logga, och Data Prince. Min första dator var dock från Westium Data som också fortfarande finns, men det var en Atari typ 86-87.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Priserna gick ändå nedåt kort efter det här. Jag minns många annonser med 486:or på 100-133 MHz för typ 4995 eller så.

Men det finns väl en anledning till att Inet är en av få som är kvar från denna tid. Jag handlade där ganska ofta på nittiotalet när de låg på Ringön, de lokalerna hade de väl kvar tills rätt nyligen har jag för mig. Skribo Font var annars en favorit med deras get-logga, och Data Prince. Min första dator var dock från Westium Data som också fortfarande finns, men det var en Atari typ 86-87.

om jag inte minns fel gav jag närmare 20000:- för en pentium 66 runt den tiden.

Visa signatur

Monster PC (13900K) (RTX4090) (DDR4-3600 64Gb)
LG C1 Oled 48" Skärm

Permalänk
Medlem

90 talet var bäst och jag saknar det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pe3:

om jag inte minns fel gav jag närmare 20000:- för en pentium 66 runt den tiden.

Jo de sålde 486 parallellt med Pentium ganska många år där, med Pentium som premiumvalet. Och det fanns ju varianter av 486 också, SX, DX, DXII var det har jag för mig i ordning av klenast till kraftigast. Min första egna PC jag hade köpte jag från något konkursbolag för 6000 96 när W95 fortfarande var rätt nytt och coolt, en Pentium 166 MMX, IBM Desktop. Men CD ingick i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Priserna gick ändå nedåt kort efter det här. Jag minns många annonser med 486:or på 100-133 MHz för typ 4995 eller så.

Men det finns väl en anledning till att Inet är en av få som är kvar från denna tid. Jag handlade där ganska ofta på nittiotalet när de låg på Ringön, de lokalerna hade de väl kvar tills rätt nyligen har jag för mig. Skribo Font var annars en favorit med deras get-logga, och Data Prince. Min första dator var dock från Westium Data som också fortfarande finns, men det var en Atari typ 86-87.

Farsan köpte en 166 Mhz MMX från Lap Power runt 1996. Det var grejer det. Oklart vad han gav, det enda jag brydde mig om var att Diablo och Road Rash flöt smärtfritt

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ingenjören:

Farsan köpte en 166 Mhz MMX från Lap Power runt 1996. Det var grejer det. Oklart vad han gav, det enda jag brydde mig om var att Diablo och Road Rash flöt smärtfritt

Jo den höll rätt många år ändå. Jag uppdaterade dock med ett Voodoo II 12 MB och sen ett till likadant när min morsas man köpte en "hem-PC" med PII 400 och ett Voodoo II som jag plockade ut utan att han märkte det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo den höll rätt många år ändå. Jag uppdaterade dock med ett Voodoo II 12 MB och sen ett till likadant när min morsas man köpte en "hem-PC" med PII 400 och ett Voodoo II som jag plockade ut utan att han märkte det.

Jag hade dock en AMD K6 166 Mhz MMX. Det var rätt bra knuff i den också vill jag minnas. Lyx som grafikkort kunde jag drömma vidare om. Det fick jag lösa själv när jag började tjäna egna pengar.

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ingenjören:

Jag hade dock en AMD K6 166 Mhz MMX. Det var rätt bra knuff i den också vill jag minnas. Lyx som grafikkort kunde jag drömma vidare om. Det fick jag lösa själv när jag började tjäna egna pengar.

Jo precis. Sommaren 96 var första året jag sommarjobbade och det räckte både till grafikkort och hyfsat stora mängder folköl.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo precis. Sommaren 96 var första året jag sommarjobbade och det räckte både till grafikkort och hyfsat stora mängder folköl.

Living the dream!

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ingenjören:

Farsan köpte en 166 Mhz MMX från Lap Power runt 1996. Det var grejer det. Oklart vad han gav, det enda jag brydde mig om var att Diablo och Road Rash flöt smärtfritt

Borde varit under 1997 om det var en MMX eftersom de släpptes i januari 1997.

Gamla annonser är alltid kul. Har försökt hitta min låda med samlad reklam från mitten av 90-talet ett tag nu.. men nån gång dyker den väl upp igen.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Borde varit under 1997 om det var en MMX eftersom de släpptes i januari 1997.

Gamla annonser är alltid kul. Har försökt hitta min låda med samlad reklam från mitten av 90-talet ett tag nu.. men nån gång dyker den väl upp igen.

Då är det 1997, tack för att du fräschade upp mitt minne
Jag var 15 år det året. Men jag lade inte få timmar på att spela Diablo på nätterna över Battle net samt chatta över ICQ.

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Inet

Haha, kul fynd du hittade!
Om du inte vill spara den så hojta till, vi tar gärna in den i vårt lilla arkiv.

Har försökt bevara lite äldre annonser och dylikt, gick inte längre bak än 2004. Hittade dock lite gamla grejer i form av Inets datorlabb och gamla, gamla (gamla?) hemsidan Lägger ett par bilder nedanför.

Precis som det skrivs ovanför så stämmer det mycket väl att Inet fanns redan 1995, det var då "gamla" Inet som gick i konkurs.
Nya Inet Data som det hette ett tag köpte det gamla konkursboet och startade Inet som det är idag
Kan inte alla detaljer i huvudet, men undrar ni något så tagga oss gärna så kan jag försöka djupdyka i det. Vi har fortfarande en del gamla rävar kvar från den tiden.

Finns ju även en go annons från 1995

Visa signatur

Frågor? info@inet.se | 031-65 27 00 | Facebook | Discord
Instagram

Permalänk
Medlem

Kollar man priserna då 95-97 så va datorer dyrare då.

Den i annonsen plus en cd rom, ca 13000kr ink. moms.
Går att få en helt ok speldator idag för samma peng, däremot så går det snabbare att spara ihop 13000kr idag än det va 1997.

Minns att man gick och tveka länge om man mäktade med kostnaden att välja 250Mb hdd eller den stora på 320Mb mot ett tillägg då 180Mb HDD va "standard" på dom paket jag tittade på.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inet:

Haha, kul fynd du hittade!
Om du inte vill spara den så hojta till, vi tar gärna in den i vårt lilla arkiv.

Har försökt bevara lite äldre annonser och dylikt, gick inte längre bak än 2004. Hittade dock lite gamla grejer i form av Inets datorlabb och gamla, gamla (gamla?) hemsidan Lägger ett par bilder nedanför.

Precis som det skrivs ovanför så stämmer det mycket väl att Inet fanns redan 1995, det var då "gamla" Inet som gick i konkurs.
Nya Inet Data som det hette ett tag köpte det gamla konkursboet och startade Inet som det är idag
Kan inte alla detaljer i huvudet, men undrar ni något så tagga oss gärna så kan jag försöka djupdyka i det. Vi har fortfarande en del gamla rävar kvar från den tiden.

Finns ju även en go annons från 1995
https://www.youtube.com/watch?v=zIKPaVSKmIw

<Uppladdad bildlänk><Uppladdad bildlänk><Uppladdad bildlänk>

Ni får gärna annonsen för att spara i ert arkiv, bara roligt om den sparas till framtiden. Jag hade inte slängt den iaf men roligare om ni får en mer komplett samling.

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inet:

Haha, kul fynd du hittade!
Om du inte vill spara den så hojta till, vi tar gärna in den i vårt lilla arkiv.

Har försökt bevara lite äldre annonser och dylikt, gick inte längre bak än 2004. Hittade dock lite gamla grejer i form av Inets datorlabb och gamla, gamla (gamla?) hemsidan Lägger ett par bilder nedanför.

Precis som det skrivs ovanför så stämmer det mycket väl att Inet fanns redan 1995, det var då "gamla" Inet som gick i konkurs.
Nya Inet Data som det hette ett tag köpte det gamla konkursboet och startade Inet som det är idag
Kan inte alla detaljer i huvudet, men undrar ni något så tagga oss gärna så kan jag försöka djupdyka i det. Vi har fortfarande en del gamla rävar kvar från den tiden.

Finns ju även en go annons från 1995
https://www.youtube.com/watch?v=zIKPaVSKmIw

<Uppladdad bildlänk><Uppladdad bildlänk><Uppladdad bildlänk>

Fina grejer från förr!

Visa signatur

as far as we can tell, the massacre went well...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Jag köpte min första dator på datorbutiken, undrade var dem tog vägen.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Jag köpte min första dator på datorbutiken, undrade var dem tog vägen.

Konkurs.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem
Skrivet av MoNkeY-05:

Det är så det går när man skickar med en hel påse godis istället för en pingvinstång..
Dåligt skämt, rip db.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingenjören:

<Uppladdad bildlänk>
Haha kör man något annat än pentium räknar den fel!

Jag jobbade på Svenska PC-Fabriken, det hände faktiskt att det kom in en forskare som visade att de fick olika beräkningsresultat med olika CPU'er.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

Kollar man priserna då 95-97 så va datorer dyrare då.

Den i annonsen plus en cd rom, ca 13000kr ink. moms.
Går att få en helt ok speldator idag för samma peng, däremot så går det snabbare att spara ihop 13000kr idag än det va 1997.

Minns att man gick och tveka länge om man mäktade med kostnaden att välja 250Mb hdd eller den stora på 320Mb mot ett tillägg då 180Mb HDD va "standard" på dom paket jag tittade på.

13000kr 1997 var betydligt mycket mer än 13000kr 2023 dock så egentligen var datorer MYCKET dyrare då än nu. Många familjer som inte ens hade dator då och hade man dator var det oftast 1 burk per hushåll.

Permalänk
Skrivet av cyklonen:

Det är bara det att Dustin ens tvingar mig att välja som är provocerande. Inget annat företag jag sett gör så. Deras obscena besatthet av att vilja låtsas vara för företag primärt äcklar mig. Borde vara lag att ALLA priser ska vara inklusive moms, oavsett vem som är mottagare/köpare.

Ja inte konstigt att Dustin gick kraftigt back senaste kvartalet. De lever kvar i tidigt 2000-tal. Det räcker att man måste slå av kakförfrågningarna hela tiden.

Skrivet av Inet:

Finns ju även en go annons från 1995
https://www.youtube.com/watch?v=zIKPaVSKmIw

<Uppladdad bildlänk><Uppladdad bildlänk><Uppladdad bildlänk>

Det var längensedan ni hade Sveriges lägsta priser, den fasen är nog över Men måste dock påpeka att ni har bra deals under BF veckan och ibland bra priser på specifika produkter då och då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingenjören:

Hej, ramlade över följande annons från Inet idag. Vad tror ni, är det ett bra pris?
<Uppladdad bildlänk>

Minns butiken på Parkgatan :'-) Det var minnen det. Jättestökigt överallt.

Skrivet av Inet:

Haha, kul fynd du hittade!
Om du inte vill spara den så hojta till, vi tar gärna in den i vårt lilla arkiv.

Har försökt bevara lite äldre annonser och dylikt, gick inte längre bak än 2004. Hittade dock lite gamla grejer i form av Inets datorlabb och gamla, gamla (gamla?) hemsidan Lägger ett par bilder nedanför.

Precis som det skrivs ovanför så stämmer det mycket väl att Inet fanns redan 1995, det var då "gamla" Inet som gick i konkurs.
Nya Inet Data som det hette ett tag köpte det gamla konkursboet och startade Inet som det är idag
Kan inte alla detaljer i huvudet, men undrar ni något så tagga oss gärna så kan jag försöka djupdyka i det. Vi har fortfarande en del gamla rävar kvar från den tiden.

Finns ju även en go annons från 1995
https://www.youtube.com/watch?v=zIKPaVSKmIw

<Uppladdad bildlänk><Uppladdad bildlänk><Uppladdad bildlänk>

Hette inte gamla Inet "Internetworking Data" för väldigt längesedan?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Ja inte konstigt att Dustin gick kraftigt back senaste kvartalet. De lever kvar i tidigt 2000-tal. Det räcker att man måste slå av kakförfrågningarna hela tiden.

Det var längensedan ni hade Sveriges lägsta priser, den fasen är nog över Men måste dock påpeka att ni har bra deals under BF veckan och ibland bra priser på specifika produkter då och då.

Dustin har aldrig haft speciellt bra priser. De lever på att de har ett bra sortiment och säljer mot faktura till företag.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

486:a på 80MHz? I min värld fanns bara 33 o 66 MHz. Sen kom ju Pentium ( och favoriten Cyrix som inte hade alla register, men billiga o höga MHz).

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

486:a på 80MHz? I min värld fanns bara 33 o 66 MHz. Sen kom ju Pentium ( och favoriten Cyrix som inte hade alla register, men billiga o höga MHz).

Min Cyrix 486:a står det 40Mhz på. Ligger i en låda hemma än idag

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

"PCI grafikkort 1MB"
Ingen information över tillverkare, kylare, eller ens nämna GPUn...

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

486:a på 80MHz? I min värld fanns bara 33 o 66 MHz. Sen kom ju Pentium ( och favoriten Cyrix som inte hade alla register, men billiga o höga MHz).

Lite info:
https://en.wikipedia.org/wiki/Intel_DX4
https://www.x86-guide.net/en/cpu/AMD-486DX4-120-cpu-no394.htm...

Lite kul att läsa om, tycker jag, för minnen kommer tillbaka från barndomen/ungdomen.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

"PCI grafikkort 1MB"
Ingen information över tillverkare, kylare, eller ens nämna GPUn...

På den tiden var Cirrus Logic väldigt vanliga, så troligtvis var det ett sånt kort i.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron