Permalänk
Medlem

FanCurve-tips samt CPU-temp?

Hej!

Har nyligen byggt ny dator och tog ert tips om att installera en extra fläkt i chassit som exhaust. Tänkte höra här om ni har några tips på hur jag kan förbättra kurvorna till fläktarna? Samt tänkt jag höra om det är normalt att 5600 ligger runt 41C idle? Tack!

Fractal Focus 2
Gigabyte B550M DS3H
AMD 5600
be quiet! Pure Rock 2 Svart
Gigabyte Radeon RX 6750 XT 12GB GAMING OC

Uppskattar all hjälp!

Permalänk
Medlem

Skulle inte oroa mig för 41 grader i idle. Verkar normalt.

Är väl lite en smaksak fläktkurvor men i idle vill jag inte att datorn ska höras så jag sätter lägsta hastighet på fläktarna längst till vänster på kurvan som den högsta hastighet där de fortfarande inte hörs. Sedan låter jag kurvan gå horisontellt till den temperatur jag tycker det är dags att börja kyla på lite extra, säg 60 grader för CPU-fläkten. Sedan får man väl bestämma en max temperatur man kan tillåta vid full load. Säg 90 grader. Då drar jag en rak linje från 60 grader upp till 100 % fläkt vid 90 grader. Kurvan ser då ut som en hockeyklubba med bladet mot vänster. Förhoppningsvis har man så bra kylning att den inte behöver gå upp till 100% för att hålla sig lägre än önskat max på temperaturen.

Chassifläktarna kan man styra mot någon temperaturgivare som motsvarar luftens temperatur inne i chassit. Jag skulle tänka att upp till 35 grader kan det gå konstant i en hastighet där de inte låter för mycket. Sedan linje upp till 100% vid 50 grader så ska det väl fixa även en varm sommardag. Ofta är det väl sisådär 10 grader varmare i chassit än i rummet.

Sedan kan man finjustera vid behov. Man kan byta 100% i kurvorna mot den maximala hastighet man står ut med ljudmässigt och testa om det funkar temperaturmässigt.

Permalänk
Medlem

Jag sätter oftast fläktkurvan via BIOS där det bara brukar finnas 3 värden, CPU Temp Low, Mid och High

Jag brukar manuellt sätta fläktarna på 100% och sedan köra något stress test typ Prime95. Sedan sätter jag max CPU temp vid det gradantalet som visas. Då kommer fläkten enbart nå 100% i ett "worst case" scenario.

För idle sätter jag fläkten manuellt så lågt att jag inte hör den och kollar vad idle temp blir, sen sätter jag CPU Min Temp till det. Medium sätter jag någonstans mitt emellan (denna kan man behöva tweaka lite, antingen lite närmare Max för tystare system eller lite närmare Min för en brantare kurva vid medellågbelastning).

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 3 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Har du inte CPU-fläkten på fel sida?
Om den är originalmonterad (så att fläkten är "öppen" och du ser fläktbladen där på baksidan och inte fläktramen) så suger den i nuläget luft från bakdelen av lådan och pressar genom det mot fronten av lådan... Dvs tvärtemot luftflödet från chassifläktarna.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Tack så jättemycket för tipsen!

Skrivet av Roger W:

Har du inte CPU-fläkten på fel sida?
Om den är originalmonterad (så att fläkten är "öppen" och du ser fläktbladen där på baksidan och inte fläktramen) så suger den i nuläget luft från bakdelen av lådan och pressar genom det mot fronten av lådan... Dvs tvärtemot luftflödet från chassifläktarna.

Du ser helt rätt, det är en bild från förra gången jag frågade efter hjälp och den är numera flyttad till andra sidan!