AMD Ryzen 9 7950X3D i butik om en månad – prislapp om 699 USD

Permalänk
Medlem

Härligt att AMD går ut med detta idag, det kom verkligen från ingenstans.

Den 28/2 blir Intel i9 13900KS fullständigt pulverisad av AMD, hoppas de hinner sälja av några st innan recensionerna på X3D släpps

För övrigt bra att det endast rekommenderas en 280 AIO, för motsvarande prestanda hos Intel krävs nästintill en custom loop för 100%.

Jag hoppas Intel kan komma ikapp 2024-2025, 2023 ser ut som ett förlorat år för deras del.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Det här blir spännande då 5800x3d är lika i spel på vissa moment med 13900k, och det är förra gen cpuér.
Kul att utvecklingen går framåt, och att konkurrens är hög nu när Amd varit borta länge ifrån toppen.
Ska bli kul att se Ryzen 7 och 9 X3D serien slå lite mer på intel´s tron både i prestanda och energi förbrukning.

Visa signatur

Dator1:13900ks, H115i+NF-A14, Msi 790 P pro ,32Gb 6400mhz ,Asus 4080 16gb Tuf gaming, Asus 1000w atx3.0 , Acer 27" Predator XB273UNX, Fractal XL R2,Steelseries Pro Tkl +Logitech G Pro x Superlight, Sennheiser HD599 + iFi zen dac, Rode nt-usb, Stol Rh logic 400 xl elite Dator2:10900k, H110, Asus Z490 p, 32Gb 3800mhz, Evga 1080, HX850I, Asus PG278Q,16Gb, NZXT 530,CM G650M,Evga 1080, Epos H3+GSX300, Xtrfy K4+M4. Dator3 8700@4.6Ghz, H100I, Asus PG278Q,16Gb, NZXT 530,CM G650M, Asus VG278, logitech g933, Evga 1060 6gb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon347775:

Det kan iofs bli så att en 7800X3D bara är en "trasig" 7950X3D också, altså ändå med 2 CCD'n

Vet inte i exakt vilka skeden vilka tester görs.
Men vet man att en chiplet är defekt till den grad att man inte kan använda den för en 6 eller 12 kärnig CPU (6 kärnor per chiplet) så kasserar man den.
Finns ingen anledning med att montera chiplets som ändå inte går att använda.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av GuessWho:

Vet inte i exakt vilka skeden vilka tester görs.
Men vet man att en chiplet är defekt till den grad att man inte kan använda den för en 6 eller 12 kärnig CPU (6 kärnor per chiplet) så kasserar man den.
Finns ingen anledning med att montera chiplets som ändå inte går att använda.

Nej jag killgissar bara men ja minns der8aer var förvånad när han deliddade AMD processorer och om jag minns rätt hade han en 5800x med en CCD och en med två (jag kan minnas fel nu)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon347775:

Det kan iofs bli så att en 7800X3D bara är en "trasig" 7950X3D också, altså ändå med 2 CCD'n

AMDs spec för 7800X3D bekräftar att den bara har en CCD, "Package Die Count" är 2 för den (1 CCD + 1 I/O) och 3 för de andra modellerna (2 CCD + 1 I/O).

Skrivet av anon347775:

Nej jag killgissar bara men ja minns der8aer var förvånad när han deliddade AMD processorer och om jag minns rätt hade han en 5800x med en CCD och en med två (jag kan minnas fel nu)

Det finns en del 5600X och 5800X som fysiskt har två CCD:er, men då är den ena helt avstängd. D.v.s. det är 5900X och 5950X där den ena CCD:n är trasig.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon347775:

Till vilka applikationer är dessa ämnade förutom till just spel? Vi kommer ju knappast se några skillnader mellan 7950X3D och 7800X3D för det ändamålet.

Vadhelst du vill använda dem till, typ? Måste du veta vad andra ska ha sina grejer till? Finns ju massor av legitima arbetsuppgifter en kraftigare propp som denna kan utföra, inklusive mycket av sånt som hobbypulare köpte Threadripper till förut, om man klarar sig utan all den minneskapacitet och I/O som Threadripper har.

Själv för övrigt blir det ju distribuerad vetenskapligt beräknande, precis som med min nuvarande harvburk med en idag ganska trött i9-7900X. Ska bli skönt att slippa strulet med Intels kassa XTU-mjukvara för övrigt, den fungerar ju inte alls längre under senaste Win11-uppdateringen som slog på "core isolation", vad exakt det nu är.

Känner mig ganska glatt förvånad över priset för övrigt, tror nog många förväntade sig $950 eller mer faktiskt. Om de sedan bara kunde prissänka Navi3 en del också så vore det ju bra...

Skrivet av anon347775:

Nej jag killgissar bara men ja minns der8aer var förvånad när han deliddade AMD processorer och om jag minns rätt hade han en 5800x med en CCD och en med två (jag kan minnas fel nu)

Måhända att det faktiskt satt två CCD i den processorn; kan också ha varit en attrapp som inte har någon funktionalitet alls. I vilket fall så även om det är två stycken CCD så är ju den andra av dem permanent fysiskt avstängd med hjälp av smältproppar i kislet, så det spelar som ingen roll egentligen. Kunde ju varit 50 CCD, men om bara en är aktiv i realiteten så...

Permalänk
Medlem

April .. suck vad störigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon132576:

Vadhelst du vill använda dem till, typ? Måste du veta vad andra ska ha sina grejer till? Finns ju massor av legitima arbetsuppgifter en kraftigare propp som denna kan utföra, inklusive mycket av sånt som hobbypulare köpte Threadripper till förut, om man klarar sig utan all den minneskapacitet och I/O som Threadripper har.

Just, som M Larabel på Phoronix skriver
https://www.phoronix.com/news/Ryzen-7800X3D-7900X3D-7950X3D

"While AMD is marketing the Ryzen 7 7800X3D / Ryzen 9 7900X3D / Ryzen 9 7950X3D as gaming processors, like the Zen 3 3D V-Cache parts they should work well for CFD and other workloads too if not able to afford AMD EPYC Genoa-X... " .

"computational fluid dynamics" hum, låter som en legitim arbetsuppgift iaf.

Det ska bli intressant att se vad M eller andra finner om hur Linux-kerneln kommer att hantera två olika ccd:er (initialt). Det var lite sådär med ADL i begynnelsen men har arbetats med kontinuerligt och det går att hoppas att det arbetet underlättar anpassning för AMDs kommande design.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolsvart Katt:

Det ska bli intressant att se vad M eller andra finner om hur Linux-kerneln kommer att hantera två olika ccd:er (initialt). Det var lite sådär med ADL i begynnelsen men har arbetats med kontinuerligt och det går att hoppas att det arbetet underlättar anpassning för AMDs kommande design.

Med tanke på att det pratas om en "vitlista" för att "pinna" vissa processer (vilket man får förmoda är typ, quake.exe, hl2.exe et. al.) till 3d-ccd:t så känns det ju lite surt, speciellt med tanke på att icke 3d-cct:t klockar ~500MHz högre än vad dess 3d-syskon gör.

Obegriplig lösning och skulle inte ta i vare sig 7900X3D/7950X3D med tång.

7800X3D med ett CCD-kluster kommer dock vara höginstressant.

Visa signatur

Asus B550E-Gaming / Ryzen 5900X stock / Corsair Vengeance 32GB 3600 MHz CL18 /
ASUS TUF 4080 Gaming OC / Samsung 980 PRO 2TB PCI-Ev4 + 2TB WD Black NVME PCI-Ev3 / Corsair RM850x v2 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / Phantek P500A / Arctic Cooling LF II 240mm / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X
Ownit > Bahnhof

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Jag hoppas Intel kan komma ikapp 2024-2025, 2023 ser ut som ett förlorat år för deras del.

Även 2024 ser problematisk ut på CPU sidan, det är först 2025 som ser lovande ut om intel lyckas leverera utan förseningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KroesusSork:

Med tanke på att det pratas om en "vitlista" för att "pinna" vissa processer (vilket man får förmoda är typ, quake.exe, hl2.exe et. al.) till 3d-ccd:t så känns det ju lite surt, speciellt med tanke på att icke 3d-cct:t klockar ~500MHz högre än vad dess 3d-syskon gör.

Obegriplig lösning och skulle inte ta i vare sig 7900X3D/7950X3D med tång.

7800X3D med ett CCD-kluster kommer dock vara höginstressant.

Även pm shedulern skulle lägga hl2.exe på CCD1 så är det inget som hindrar dig att sätta affinity på processen och köra den på CCD2. Dock är nog HL, CSGO och andra spel på sourcemotorn spel som alla hade tjänat på just mer cache istället för de extra MHz. Med det sagt rullar de nog redan med så hög fps att det blir lite av en akademisk övning.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon347775:

En singel CCD ger väl lägre latens och borde således vara bättre för spel? Det kan vara så att jag är ute och cyklar.

Edit. Däremot är ju klockfrekvensen lite högre på 7950X3D men kanske denna generation av X3D blir upplåst för överklockning? I så fall ser jag ingen nytta alls med 7950X3D (För spel).

Ja 7800x3d är nog att föredra om en bara spelar.

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk
Medlem
Skrivet av ElyziuM:

Inväntar 7800X3D.
Hoppas det kommer komma vit DDR5 EXPO ram tills dess…

Snart! De har planerat att lansera Delta EXPO i början av januari, men hälften av månaden har vi haft det kinesiska nyåret i Asien. Därför blev denna ram uppskjuten till februari (min gissning). Du kan förvänta dig att de kommer släppa detta snart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av inquam:

Även pm shedulern skulle lägga hl2.exe på CCD1 så är det inget som hindrar dig att sätta affinity på processen och köra den på CCD2. Dock är nog HL, CSGO och andra spel på sourcemotorn spel som alla hade tjänat på just mer cache istället för de extra MHz. Med det sagt rullar de nog redan med så hög fps att det blir lite av en akademisk övning.

Hmm, är det både så att spelen behöver designas för att använda rätt ccd om flera och att OSets skedulerare behöver ha ett hum om vad som är vad?
För att tänka helt vid sidan av boxen och en bit nere i sjön så borde något kunna lära sig efter ett par rundor av ett spel hur mycket det drar nytta av den extra cachen vs fler mhz, när AI nu verkar särdeles smart. Även här långt borta från boxen kan jag se hur olika ansvarsområden skulle göra en sådan sak relativt omöjlig dock.

Skrivet av Rebben:

Ja 7800x3d är nog att föredra om en bara spelar.

Jo, fler kärnor är väl inte av så stor nytta än, de dyrare är likt icke-3d-varianterna för arbetsstationer mer.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aeig:

Härligt att AMD går ut med detta idag, det kom verkligen från ingenstans.

Den 28/2 blir Intel i9 13900KS fullständigt pulverisad av AMD,

*enbart i spel
*för mer pengar

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweViver:

699 USD gånger dollarkursen gånger 1.25 moms, plus provision, distributionskostnader, nån random kemikaljeskatt eller miljöskatt och så till sist lite inflation. Vips 11k, som hittat!

Men ändå sitter man där och väntar spänt med visakortet i handen

inte riktigt rätt, 9000-9500kr borde dom landa på bara kolla på 13900ks som även den kostar 699 dollar.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon347775:

En singel CCD ger väl lägre latens och borde således vara bättre för spel? Det kan vara så att jag är ute och cyklar.

Edit. Däremot är ju klockfrekvensen lite högre på 7950X3D men kanske denna generation av X3D blir upplåst för överklockning? I så fall ser jag ingen nytta alls med 7950X3D (För spel).

Ganska mycket högre frekvens på 7950X3D till å med, 0,7 Ghz är en hel del.

Enligt vad AMD gick ut med när dom insåg att fel info låg ute på sidan förut (stöd för OC och release den 14e) så har dom till media (gamers nexus om jag minns rätt bland annat) sagt att OC kommer va låst för kärnorna men minnet och infinity fabric kommer gå att överklocka.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

*enbart i spel
*för mer pengar

Båda ligger väl på 699$?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

*enbart i spel
*för mer pengar

7950X kan mäta sig väl mot 13900KS i annat än spel. Vinner ibland, förlorar ibland. Priset är samma baserat på vad 13900KS går för i USA (ca $700), så om 7950X3D vinner i spel är den väl en totalt sett bättre produkt eller? Som dessutom går att kyla med en luftkylare om så önskas. Sedan är ju 13900KS en onödig produkt när 13900K finns, men det är en helt annan fråga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

7950X kan mäta sig väl mot 13900KS i annat än spel. Vinner ibland, förlorar ibland. Priset är samma baserat på vad 13900KS går för i USA (ca $700), så om 7950X3D vinner i spel är den väl en totalt sett bättre produkt eller? Som dessutom går att kyla med en luftkylare om så önskas. Sedan är ju 13900KS en onödig produkt när 13900K finns, men det är en helt annan fråga.

Fast hans svar/citering var ju inte på någon som sa ”kan mäta sig” utan denne sa ” fullständigt pulveriserar” vilket är hyfsat felaktigt och rätt oseriöst.

Permalänk
Skrivet av Laddin:

Blir faktist lite besviken över att 7800 blir så pass sen. April liksom. Det ryktades ju om dessa redan Q4, sen sade hon februari till oss på CES. Och så feb 14 ryktet. Och nu mer än en månad efter de andra? Vafan? Har ju väntat så länge redan =(

AMD har aldrig sagt att de skulle komma i Q4 utan det har alltid ryktats om Q1 2023.

Permalänk
Medlem

Lär bli en X3D i framtiden men det är spelprestandan som får avgöra vilken som är mest prisvärd.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Ska bli intressant att se tester sen. Jag inväntar dock Zen 5 innan jag byter ut min 5900X.

Jag inväntar liemannen innan jag byter ut min. Det kommer iaf ta en jävla massa år innan CPU'n sätter någon gräns jag inte kan leva med.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

*enbart i spel
*för mer pengar

7900X3D kommer vara billigare än 9290 kr som 13900KS kostar, sen kommer det vara snabbare i andra laster också än enkom spel

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laddin:

Blir faktist lite besviken över att 7800 blir så pass sen. April liksom. Det ryktades ju om dessa redan Q4, sen sade hon februari till oss på CES. Och så feb 14 ryktet. Och nu mer än en månad efter de andra? Vafan? Har ju väntat så länge redan =(

Samma här även om jag förstår varför. Dom skulle inte gått ut med februari utan feb-april istället. Och sedan detta med 14-feb är ju bara pinsamt oavsett om det var meningen eller inte.

Vill se samtliga nya i sweclockers labb samtidigt även om min fokus inte är mer än 5-10% spelinriktad.

Nä, tillbakagången till AMD har känts lite sur hittills.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpaceAce:

Fast hans svar/citering var ju inte på någon som sa ”kan mäta sig” utan denne sa ” fullständigt pulveriserar” vilket är hyfsat felaktigt och rätt oseriöst.

Jag är hyfsat säker på att dessa nya X3D processorer från AMD kommer dominera 13900KS, särskilt vid samma watt

Så oseriös är jag knappast, om jag har fel eller inte får vi se den 28/2.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aeig:

7900X3D kommer vara billigare än 9290 kr som 13900KS kostar, sen kommer det vara snabbare i andra laster också än enkom spel

Mvh

Finns det annat än spel som tar nytta av cachen?

Permalänk
Medlem

Det blir en 7950X3D till grabben när han fyller år i Juni och detta är bara en början på den nya AM5 plattformen där man säkert kan få ytterligare 2st X3D processorer att putta in i framtiden.
Mvh Paul

Visa signatur

Fractal Design Define R6 Svart, Corsair HX 850, Gigabyte X570 Aorus Elite, Ryzen 9 5950x, Fractal Design Celsius S36, NVIDIA GeForce GTX 1080Ti, G.Skill 32 GB DDR4 3600MHz CL19 Sniper X Urban Camo, Seagate Archive 8TB, Toshiba 12 TB N300, SSD Samsung 500 GB, SSD 1TB WD Black, Asus BluRay extern, Edifier högtalare, Samsung 27¨1440p skärm, Fnatic Gear Read silent, Logitech pro x mus.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Nozomi:

Finns det annat än spel som tar nytta av cachen?

När Intel lanserade Broadwell-processorn som hade ett externt extra L4-cache om 128MB eDRAM på processorns substrat visade det sig att vissa tunga beräkningsuppgifter snabbades på ganska rejält av Crystalwell-tjippet som det kallades.

Crystalwell var ju i och för sig ingen konkurrent till TSMCs staplade kiseltjipp i rå prestanda... Det var en ganska långsam historia som gick i typ lite drygt 60GB/s (till skillnad från Ryzens L3 som väl går i någon dryg TB/s typ), men detta var ju i tillägg till I/O från moderkortets RAM - som ju inte var så snabbt på den tiden - så det var ju en ganska fet uppgradering ändå.

Så vi kunde ju komma att se något liknande här. Har inte sett några data från 5800X3D där någon kör vad det nu var för beräkningar Crystalwell snabbade på (testerna jag såg var från Anandtech, och av diverse anledningar går jag inte dit längre så de kanske gjort liknande tester för Ryzen utan min vetskap.)

Permalänk
Medlem

En fråga (halvt off-topic) finns det några rykten om när nästa generations Ryzen släpps, alltså Ryzen 9000-serien? Kan man förvänta sig denna redan i höst eller först 2024? Detta påverkar till viss del hururivda man ska slå till på en 7950X3D eller inte.

Visa signatur

AMD Ryzen 7800x3d | Asus Strix X670E-F | G.Skill DDR5 2x32GB @6000MT/s CL30 | RTX 4090 TUF | Sound Blaster AE-7 | WD SN850x 4TB | Corsair HX1500i | NZXT H7 Flow | Logitech G915 TKL | G502 X Lightspeed | LG 42" C2 OLED | Logitech Z-5500 | Epos H6Pro | Windows 11 Pro