Underligt bildformat när Oneplus visar upp surfplatta

Permalänk
Melding Plague

Underligt bildformat när Oneplus visar upp surfplatta

Utöver ny flaggskeppstelefon skjuter Oneplus brett med surfplattan Pad, hörlurarna Buds Pro 2 och tangentbordet 81 Pro Keyboard.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Oneplus Pad är jag nyfiken på. Det är tråkigt med surfplattor nu. Ja det finns iPad Air 256GB för 11 000kr, den är grym på alla sätt förutom priset. Men sedan får man fort göra avkall. 64GB räckte inte långt ens år 2015 osv.

Hörlurarna Oneplus Buds Pro 2 funderar jag på. Köpte Sony WF-1000XM4 på mellandags rean, de känns så klumpiga så jag likaväl kunde ta på mig mina Peltor hörselskydd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Oneplus Pad är jag nyfiken på. Det är tråkigt med surfplattor nu. Ja det finns iPad Air 256GB för 11 000kr, den är grym på alla sätt förutom priset. Men sedan får man fort göra avkall. 64GB räckte inte långt ens år 2015 osv.

Hörlurarna Oneplus Buds Pro 2 funderar jag på. Köpte Sony WF-1000XM4 på mellandags rean, de känns så klumpiga så jag likaväl kunde ta på mig mina Peltor hörselskydd.

64 GB räcker längre nu än 2015. Vem lagrar något lokalt idag?

Men det är ju klart. Givetvis kör man ju på 1 TB ifall att, men ändå.

Permalänk
Skrivet av PlogarN97:

64 GB räcker längre nu än 2015. Vem lagrar något lokalt idag?

Men det är ju klart. Givetvis kör man ju på 1 TB ifall att, men ändå.

Apparna är större. Visst kan man fjärrstyra alla appar och inte ha så mycket appar på surfplattan, men då kan man nästan köpa en 1000kr surfplatta.
Min poäng är att det finns en marknad för billigare surfplattor som är bra. Efter att huawei försvann så är det typ enbart Samsung kvar i mellansegmentet och de tar priser som är anpassade efter denna lilla konkurrens.

Så surfplattor är tråkiga nu tycker jag. Där iPaden som sagt är grym men dyr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Vem lagrar något lokalt idag?

Jag!

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

64 GB räcker längre nu än 2015. Vem lagrar något lokalt idag?

Men det är ju klart. Givetvis kör man ju på 1 TB ifall att, men ändå.

Youtube/serier från Plex när man flyger osv äter snabbt upp den lilla platsen man har kvar efter appar.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Tråkigt att alla plattor görs så stora. En padda med bra prestanda i storleken 8-9" hade suttit fint. En som får plats i innerfickan och inte är så skrymmande när man ligger i sängen och kollar TV-serier. Nåväl, bara gilla läget. Segmentet är tämligen ointressant för tillverkarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Duedate:

Tråkigt att alla plattor görs så stora. En padda med bra prestanda i storleken 8-9" hade suttit fint. En som får plats i innerfickan och inte är så skrymmande när man ligger i sängen och kollar TV-serier. Nåväl, bara gilla läget. Segmentet är tämligen ointressant för tillverkarna.

Problemet med 8-9" är att man knappt ser skillnad över telefonen så svårt att motivera ett köp.

12" går ju ner i fickan på jackan

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Skrivet av Duedate:

Tråkigt att alla plattor görs så stora. En padda med bra prestanda i storleken 8-9" hade suttit fint. En som får plats i innerfickan och inte är så skrymmande när man ligger i sängen och kollar TV-serier. Nåväl, bara gilla läget. Segmentet är tämligen ointressant för tillverkarna.

iPad mini?
https://www.elgiganten.se/product/mobiler-tablets-smartklocko...
Jag trodde iPad mini skulle floppa, men jag gissar många med små mobiler köper den.

Annars är det klassiska att man vid olika tillfällen behöver ha olika storlekar på ens verktyg. Även om man är grymt rik och har råd att köpa alla storlekar så har man kanske ej råd att anlita folk som bär ens prylar var man än är hela tiden. Det innebär att man får hålla nere på antalet prylar.
För mig är att gå från min 6,7" mobil till en 8" surfplatta ganska meningslöst, vid dessa tillfällen får jag allt stå ut med min mobil. Att däremot gå upp till 10" så blir det en märkbar skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Duedate:

Tråkigt att alla plattor görs så stora. En padda med bra prestanda i storleken 8-9" hade suttit fint. En som får plats i innerfickan och inte är så skrymmande när man ligger i sängen och kollar TV-serier. Nåväl, bara gilla läget. Segmentet är tämligen ointressant för tillverkarna.

Håller med hade också gärna sett en platta i 8", men då steget inte stort ifrån dagens mobiler så faller det tyvärr.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

64 GB räcker längre nu än 2015. Vem lagrar något lokalt idag?

Laddar man ner ALLA spellistor man har på Spotify för offlineläge så kan det lätt springa iväg. Åker man t.ex. tåg ute genom vildmarken så är det ofta man tappar mottagning.

Visa signatur

|Chassi Fractal Design North |CPU 7800X3D |Moderkort ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI
|RAM Kingston HyperX 32 GB |GPU Gigabyte RTX 3070 Eagle
|SSD Seagate FireCuda 510 2 TB NVMe |SSD Kingston Fury Renegade 2 TB NVMe
|PSU Corsair RM750e

Permalänk
Medlem
Skrivet av Duedate:

Tråkigt att alla plattor görs så stora. En padda med bra prestanda i storleken 8-9" hade suttit fint. En som får plats i innerfickan och inte är så skrymmande när man ligger i sängen och kollar TV-serier. Nåväl, bara gilla läget. Segmentet är tämligen ointressant för tillverkarna.

Köp en stor telefon.. Tycker min Tab S6 är perfekt storlek.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

64 GB räcker längre nu än 2015. Vem lagrar något lokalt idag?

Men det är ju klart. Givetvis kör man ju på 1 TB ifall att, men ändå.

Spel och emulatorer tar en hel del platts. Vissa androidspel börja ju närma sig 6gb nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av matnojje:

Spel och emulatorer tar en hel del platts. Vissa androidspel börja ju närma sig 6gb nu.

Bara OS på Samsungs nästa telefoner verkar ta 60GB bara det.

https://arstechnica.com/gadgets/2023/02/the-samsung-galaxy-s2...

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Håller med hade också gärna sett en platta i 8", men då steget inte stort ifrån dagens mobiler så faller det tyvärr.

Dubbla skärmytan gentemot en mobiltelefon.

https://www.gsmarena.com/compare.php3?&idPhone2=11253&idPhone...

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av PlogarN97:

64 GB räcker längre nu än 2015. Vem lagrar något lokalt idag?

OS:et tar ju upp en hel del av NAND-chippet, appar är större och man lagrar exempelvis Spotifylistor på både telefon, platta och dator:)

Jag lagrar allt lokalt (Som i lagra på datorn så jag kan använda Plex för "allt")

Permalänk
Snusfri

Surfplattan samt keeben ser intressant ut.

Konstigt att fler tillverkare inte använder Mediateks Dimensity 9000(+) chip då det är bättre än Qualcomms 8 Plus Gen 1

https://www.xda-developers.com/qualcomm-snapdragon-8-plus-gen...

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Skrivet av THB:

Surfplattan samt keeben ser intressant ut.

Konstigt att fler tillverkare inte använder Mediateks Dimensity 9000(+) chip då det är bättre än Qualcomms 8 Plus Gen 1

https://www.xda-developers.com/qualcomm-snapdragon-8-plus-gen...

Fast GPU:n är väl sämre?

Permalänk
Medlem

lol, de tog ett Keychron Q1, la till en ful metallpinne och kallade det en ny produkt, "Innovation!"

Visa signatur

R7 5800X3D | ROG Strix X570-F Gaming | Corsair Vengeance PRO RGB 32GB 3600Mhz | Gigabyte RTX 4080 Eagle | Samsung 980 Pro 2TB | Samsung 980 Pro 2TB | Seasonic Prime PX-850

PS5 | Nintendo Switch | MiSTer FPGA

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

64GB räckte inte långt ens år 2015 osv.

Oneplus Pad har 128GB lagring, vilket är lagom till de flesta.

Valde själv enbart 128GB till min iPad Pro, vilket räcker fint till DaVinci Resolve samt Diablo Immortal. Resten körs i molnet.

Permalänk
Medlem

Hade hoppats på 16:9 OLED tbh

Visa signatur

| Asus Prime Z390-A | Intel Core i5 9600K | Corsair Vengeance RGB Pro 32GB | MSI GeForce RTX 2070 Gaming Z |

Permalänk
Medlem

Jag tycker Lenovos P11 Pro Gen 2 är mycket mer spännande, speciellt för dem som primärt har surfplatta för mediekonsumption som jag. OLED-panel och på pappret bra stereohögtalare på en surfplatta för 6490:- är ju fantastiskt!

Hoppas bara widevine tjofräset som har med DRM att göra inte blir ett problem. Xiaomi Pad 5 som jag har nu har haft problem med det så streamingtjänsterna gick som högst till 720p, löste sig till slut efter massa omstarter och factory resets...

Visa signatur

Phanteks P500A Vitt | R7 5800X | Gigabyte X570S Aero G | Asus Strix 3080 White edition | 32 GB Kingston 3600MHz | AW3423DW
Beyerdynamic DT880 600 & Beyerdynamic DT770 250 | Sennheiser HD 58X | Tin T2 Pro | Samtliga billiga Koss | Sony MDR-1A & WH-1000XM3 | Grace SDAC + Darkvoice 336 | O2+ODAC | JBL LSR305

Permalänk
Medlem

Komisk storlek på den där kameran måste jag säga. Så distraherad utav den.

Permalänk
Medlem

In the fine print, OnePlus actually gives a warning against any repair attempts, saying, "The battery has been especially encrypted for safety purposes. Please go to an official OnePlus service center to repair your battery or get a genuine replacement battery." I've never heard of a battery being "encrypted" before, but I think they mean there is a serial number check in the firmware somewhere and that it will presumably refuse to work if you replace it. As for the possibility of an "official OnePlus service center" actually existing, there is a business finder on the OnePlus India website, but not one in the US, so it's looking like mail-in service only.

https://arstechnica.com/gadgets/2023/02/oneplus-takes-on-the-...

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Problemet med 8-9" är att man knappt ser skillnad över telefonen så svårt att motivera ett köp.

12" går ju ner i fickan på jackan

Har en Pixel Pro6 och det är en stor skillnad mot min 8.7" platta tycker jag. Film/TV/YT vill jag inte se på små skärmar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

iPad mini?
https://www.elgiganten.se/product/mobiler-tablets-smartklocko...
Jag trodde iPad mini skulle floppa, men jag gissar många med små mobiler köper den.

Annars är det klassiska att man vid olika tillfällen behöver ha olika storlekar på ens verktyg. Även om man är grymt rik och har råd att köpa alla storlekar så har man kanske ej råd att anlita folk som bär ens prylar var man än är hela tiden. Det innebär att man får hålla nere på antalet prylar.
För mig är att gå från min 6,7" mobil till en 8" surfplatta ganska meningslöst, vid dessa tillfällen får jag allt stå ut med min mobil. Att däremot gå upp till 10" så blir det en märkbar skillnad.

Tyvärr så kan jag inte med IOS. Apple låser ner sitt OS för mkt och gör enkla saker omöjliga eller omständiga. Sen har Ipad 4:3 vilket är tämligen kasst för film/TV/YT. Jämför jag min Pixel Pro6 med min Tab S 8.4 (2014) så är det stor skillnad i mitt tycke.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Köp en stor telefon.. Tycker min Tab S6 är perfekt storlek.

Har en Pixel Pro 6. Är för liten för Film/TV/YT tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Duedate:

Tyvärr så kan jag inte med IOS. Apple låser ner sitt OS för mkt och gör enkla saker omöjliga eller omständiga. Sen har Ipad 4:3 vilket är tämligen kasst för film/TV/YT. Jämför jag min Pixel Pro6 med min Tab S 8.4 (2014) så är det stor skillnad i mitt tycke.

Utan att starta en ios vs android diskussion (på riktigt jag vill verkligen inte starta en sådan!)
Så är jag faktiskt nyfiken på vilka dom här funktionerna är som människor använder nu för tiden, som folk känner att ipad låser dom ute från? (läs inte som sarkastisk eller påhoppande ton! På riktigt, jag vill verkligen veta, för det här kommer fortfarande upp)
Tycker själv att iPad har "växt" mycket när det kommer till funktioner som är "öppna" senaste åren.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem
Skrivet av zOlid:

Utan att starta en ios vs android diskussion (på riktigt jag vill verkligen inte starta en sådan!)
Så är jag faktiskt nyfiken på vilka dom här funktionerna är som människor använder nu för tiden, som folk känner att ipad låser dom ute från? (läs inte som sarkastisk eller påhoppande ton! På riktigt, jag vill verkligen veta, för det här kommer fortfarande upp)
Tycker själv att iPad har "växt" mycket när det kommer till funktioner som är "öppna" senaste åren.

En sak som jag använder är att kunna installera appar från andra källor än play store.

Permalänk
Medlem
Skrivet av matnojje:

En sak som jag använder är att kunna installera appar från andra källor än play store.

Jo, jag förstår att det är fint.
Men finns inte dom apparna alls på Apples app store?
Jag ser det där som ett tveuddat svärd, jag hade gärna haft möjligheten till sideload. Men samtidigt, så även om Apple tar hutlösa avgifter osv, så känner jag en viss "trygghet" i apparna jag laddar ner från app store.

Det jag tycker iOS på ipad lyckas väldigt bra med, är speciellt standard apparna, men även 3je parts appar är väldigt bra optimerade efter ipads skärmstorlek osv. Samt väldigt lång livscykel med uppdateringar av operativsystemet.
Nu är det något år sen senast jag upplevde en android platta, men det var nog det jag slogs mest av vid användning.

Men som sagt, inte ute efter ios/android diskussionen.
Utan mer vad som fortfarande upplevs som att det fattas på iPad.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die