Tråden om PlayStation 5 | Slim | PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av FCyxan:

Jag ska ta en diskussion med dem, jag återkopplar när jag hämtat ut den nya.

Berätta vilken butik det är som försöker blåsa dig på pengar också så att vi andra kan undvika återförsäljaren.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Polyphony Digitals Kazunori Yamauchi om GT7 VR “Historically Significant” https://www.gtplanet.net/gt7-psvr2-historically-significant-yamauchi-20230207/

Permalänk
Medlem

Stranger of Paradise: Final Fantasy Origin
199 kr
https://www.netonnet.se/art/gaming/spel-och-konsol/playstatio...

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Marvel's Guardians of the Galaxy (Cosmic Deluxe Edition) 199:-
https://www.webhallen.com/se/product/337175-Marvels-Guardians...

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro

TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 (+2TB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita, Xbox One X (1TB SSD)

A/V Reciever: Onkyo TX-NR676E ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030

Högtalare: Focal Chorus 726, XTZ 10.16 ✪ Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem

Har börjat kika lite på om man skulle skaffa PS5 men jag kom att fundera på en sak när jag såg att det finns digital edition och Disc edition.

Är det inte bättre att köpa disc edition med tanke på priset på fysiska spel är billigare än de digitala spelen från playstation store?
Tänker jag rätt?

Visa signatur

| Asus TUF Gaming X570-Plus| Ryzen 5 3600X 4,4Ghz | 16Gb Corsair | Asus RTX 2070 ROG OC | Kingston SSD | Corsair CX550W | Phanteks Eclipse P400S |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qwertan:

Har börjat kika lite på om man skulle skaffa PS5 men jag kom att fundera på en sak när jag såg att det finns digital edition och Disc edition.

Är det inte bättre att köpa disc edition med tanke på priset på fysiska spel är billigare än de digitala spelen från playstation store?
Tänker jag rätt?

Helt rätt enligt mig iaf

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qwertan:

Har börjat kika lite på om man skulle skaffa PS5 men jag kom att fundera på en sak när jag såg att det finns digital edition och Disc edition.

Är det inte bättre att köpa disc edition med tanke på priset på fysiska spel är billigare än de digitala spelen från playstation store?
Tänker jag rätt?

Ofta är disc versionerna billigare, men det kan variera.
Jag rekommenderar disc starkt.
Du kan också dela eller sälja skivor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qwertan:

Har börjat kika lite på om man skulle skaffa PS5 men jag kom att fundera på en sak när jag såg att det finns digital edition och Disc edition.

Är det inte bättre att köpa disc edition med tanke på priset på fysiska spel är billigare än de digitala spelen från playstation store?
Tänker jag rätt?

Ja! Ge fasen i digital version då du är 100% livegen och bunden till dyra priser på PSN Store.

Permalänk
Medlem

Men kommer ps5 spel på skiva bli billigare som ps4 oftast brukar bli ? Jag förstår inte varför sony gjorde 2 olika ps5 versioner så onödigt bara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Men kommer ps5 spel på skiva bli billigare som ps4 oftast brukar bli ? Jag förstår inte varför sony gjorde 2 olika ps5 versioner så onödigt bara.

Spel blir oftast billigare över tid. Ofta ser man också kampanjer när ett nytt spel släpps, till exempel Elgiganten brukar köra nya FIFA eller NHL för 599kr första veckan.

Sedan ofta fina kampanjer och reor i samband med Black Friday (week) etc.

Var väl ganska smart gjort av Sony att skapa en digital version då de har ensamrätt på Playstation Store och helt styr marknaden samt priserna på den. Tyvärr för konsumenterna ska sägas...

Permalänk
Konsolgrävare
Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Men kommer ps5 spel på skiva bli billigare som ps4 oftast brukar bli ? Jag förstår inte varför sony gjorde 2 olika ps5 versioner så onödigt bara.

De tjänar betydligt mer på digitala spel, då de slipper skapa fysisk medi och slipper mellanhänder.

Använd prisjakt, skiv version är oftast billigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Men kommer ps5 spel på skiva bli billigare som ps4 oftast brukar bli ? Jag förstår inte varför sony gjorde 2 olika ps5 versioner så onödigt bara.

Det är billigare från dag ett och framåt.

T ex nysläppta Hogwarts Legacy kostar 789kr digitalt och 599kr på skiva.

Ett lite äldre storspel Elden Ring 739kr digitalt och 579kr på skiva.

Permalänk
Medlem

Jag har versionen med skivläsare och brukar ibland köpa spelen digital och ibland på skiva. Men jag kan förstå att vissa köper digitala versionen av PS5 för att de bara köper digitala spel även om de är dyrare än skiva. För vissa så är det värt att betala lite mer för att ha det smidigare att ha spelen digitalt. Några fördelar är:

  • man behöver inte byta skiva när man ska byta spel

  • man riskerar inte ha sönder skivan eller tappa bort skivan

  • man kan börja spela direkt när man beställer spelet och laddat ner det utan att riskera att skivan levereras lite sent pga Postnord eller liknande

  • om man ändå bara köper digitala spel så kan man få basenheten till billigare pris om man köper digitala versionen as basenheten

Men det finns ju såklart nackdelar att köpa spel digitalt som redan har nämnts i tråden:

  • Spelen är oftast dyrare digitalt

  • Man kan inte låna ut spelen till kompisar

  • Man kan inte sälja spelen när man har spelat klart och inte längre är intresserad av det

Så det är ju upp till varje person att värdera fördelarna med nackdelarna beroende på vad som är viktigast för just dig.

Permalänk
Skrivet av Skyflyer:

Jag har versionen med skivläsare och brukar ibland köpa spelen digital och ibland på skiva. Men jag kan förstå att vissa köper digitala versionen av PS5 för att de bara köper digitala spel även om de är dyrare än skiva. För vissa så är det värt att betala lite mer för att ha det smidigare att ha spelen digitalt. Några fördelar är:

  • man behöver inte byta skiva när man ska byta spel

  • man riskerar inte ha sönder skivan eller tappa bort skivan

  • man kan börja spela direkt när man beställer spelet och laddat ner det utan att riskera att skivan levereras lite sent pga Postnord eller liknande

  • om man ändå bara köper digitala spel så kan man få basenheten till billigare pris om man köper digitala versionen as basenheten

Men det finns ju såklart nackdelar att köpa spel digitalt som redan har nämnts i tråden:

  • Spelen är oftast dyrare digitalt

  • Man kan inte låna ut spelen till kompisar

  • Man kan inte sälja spelen när man har spelat klart och inte längre är intresserad av det

Så det är ju upp till varje person att värdera fördelarna med nackdelarna beroende på vad som är viktigast för just dig.

Utan att debattera emot dig för mycket då jag förstår va du menar så va det svaga ”nackdelar” för skivor. Vem över 10 förstör skivor och slarvar bort dom? Hur många promille av förbokningar kommer inte på releasedagen? Snarare tidigare är min erfarenhet om man beställer från hyfsat bra sidor. Och om man nu skulle vilja så kan man ändra sig närsomhelst och ladda ner den och avboka skivan. Och sista argumentet är ju också riktigt svagt. Varför skulle man bara köpa digitalt om man valt en variant med skiva? Isf är ju en nackdel med digitala att om man väljer skivor så kan man inte spela dom alls. Dumt. Byta skiva är väl den enda störande nackdelen. Annars är 1000kr mer kortsiktigt alltid bättre då man kan välja vad man vill. Jag kör 50/50. Spel jag spelat online med polare och tänker spela längre tid är alltid digitalt för mig medans Singleplayer, billiga på rea tex runt jul blir på skiva osv. Har man råd den dagen man köper en ps5 så ser jag ingen anledning att inte välja skiva?
Däremot så är jag väl medveten om att olika nackdelar väger olika tungt jämt emot mina så ja, debatera detta är ju ganska meningslöst. Men ändå kul att veta hur folk tänker när dom köper osv.

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair H170i Elite Capellix Push/Pull 140x6 MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 60" Samsung TV
PSU: Asus ROG Strix 1000W HDD: 2st WD Black SN850 M.2 1tb

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Kablar……

Permalänk
Medlem
Skrivet av megaman01:

Utan att debattera emot dig för mycket då jag förstår va du menar så va det svaga ”nackdelar” för skivor. Vem över 10 förstör skivor och slarvar bort dom? Hur många promille av förbokningar kommer inte på releasedagen? Snarare tidigare är min erfarenhet om man beställer från hyfsat bra sidor. Och om man nu skulle vilja så kan man ändra sig närsomhelst och ladda ner den och avboka skivan. Och sista argumentet är ju också riktigt svagt. Varför skulle man bara köpa digitalt om man valt en variant med skiva? Isf är ju en nackdel med digitala att om man väljer skivor så kan man inte spela dom alls. Dumt. Byta skiva är väl den enda störande nackdelen. Annars är 1000kr mer kortsiktigt alltid bättre då man kan välja vad man vill. Jag kör 50/50. Spel jag spelat online med polare och tänker spela längre tid är alltid digitalt för mig medans Singleplayer, billiga på rea tex runt jul blir på skiva osv. Har man råd den dagen man köper en ps5 så ser jag ingen anledning att inte välja skiva?
Däremot så är jag väl medveten om att olika nackdelar väger olika tungt jämt emot mina så ja, debatera detta är ju ganska meningslöst. Men ändå kul att veta hur folk tänker när dom köper osv.

Ja, jag håller väl delvis med, det är ju inte så ofta som en skiva går sönder eller tappas bort. I alla fall inte för mig som tar hand om och är försiktig med mina saker generellt sett.

Kom precis på en till nackdel med skiva, skivspelaren låter när den är igång och snurrar. Det är inget som stör mig mycket men jag vet att det stör vissa personer.

Men jag vet folk som endast köper digitala spel pga smidigheten och då antar jag att en digital enhet såklart bättre än en med skiva.

Det hela beror ju även på hur ens ekonomi är. Är man ungdom, student eller inte har så hög inkomst så gäller det ju ofta att spara så mycket man kan men om man har bra inkomst utan större utgifter så kanske det inte är lika viktigt att spara varje krona. Då kan man välja att betala lite extra för att få en smidigare upplevelse.

Permalänk
Skrivet av Skyflyer:

Ja, jag håller väl delvis med, det är ju inte så ofta som en skiva går sönder eller tappas bort. I alla fall inte för mig som tar hand om och är försiktig med mina saker generellt sett.

Kom precis på en till nackdel med skiva, skivspelaren låter när den är igång och snurrar. Det är inget som stör mig mycket men jag vet att det stör vissa personer.

Men jag vet folk som endast köper digitala spel pga smidigheten och då antar jag att en digital enhet såklart bättre än en med skiva.

Det hela beror ju även på hur ens ekonomi är. Är man ungdom, student eller inte har så hög inkomst så gäller det ju ofta att spara så mycket man kan men om man har bra inkomst utan större utgifter så kanske det inte är lika viktigt att spara varje krona. Då kan man välja att betala lite extra för att få en smidigare upplevelse.

Skivspelaren har du rätt i. Inte lika illa som på Xboxen men låter mycket och väldigt långsam kopiering från skiva.
Fördel här är att man kan spela ultrahd bluray. Men skulle säga att detta knappt används idag och dom som gör det är entusiaster som har bättre grejer.

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair H170i Elite Capellix Push/Pull 140x6 MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 60" Samsung TV
PSU: Asus ROG Strix 1000W HDD: 2st WD Black SN850 M.2 1tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skyflyer:

Kom precis på en till nackdel med skiva, skivspelaren låter när den är igång och snurrar. Det är inget som stör mig mycket men jag vet att det stör vissa personer.

Men den är inte igång och snurrar, den spinner igång när man startar, sen är den tyst. Självklart när man installerar spelet från skivan också, men det kan inte vara jättesvårt att stå ut med, det är ju inget man gör dagarna i ända.

Gick från Xbox One X till PS5 och är mest nöjd med hur otroligt tyst den är, stör mig nämligen rätt ordentligt på fläktljud. Är Xbox Series X lika tyst? Funderar nämligen fortfarande på att byta.

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk
Medlem
Skrivet av boogey:

Gick från Xbox One X till PS5 och är mest nöjd med hur otroligt tyst den är, stör mig nämligen rätt ordentligt på fläktljud. Är Xbox Series X lika tyst? Funderar nämligen fortfarande på att byta.

PS5 är inte tyst. Den är tystare jämfört med äldre konsoler.
Xbox Series X däremot är nästan ljudlös oavsett belastning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

PS5 är inte tyst. Den är tystare jämfört med äldre konsoler.
Xbox Series X däremot är nästan ljudlös oavsett belastning.

Äger båda och instämmer till fullo.

Visa signatur

- Katt åt programmerare - kunde inte C

Permalänk
Medlem

tror jag haft enorm tur med min, enda som jag hör är läsaren om jag har skiva i :s som jag förstår har jag första fläkten dessutom

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrWhizeguy:

tror jag haft enorm tur med min, enda som jag hör är läsaren om jag har skiva i :s som jag förstår har jag första fläkten dessutom

Aldrig hört någon PS5 som är tyst... alla surrar och har sig.
#19759751

Xboxen är knäpptyst.

Permalänk
Medlem

Har inte heller hört nåt från min PS5, bara när man sätter i en skiva och under installationen.
Inköpt på releasedagen.
Hade en PS4 Pro innan och ibland trodde man att den skulle lyfta, ungefär som för länge med Delta-fläktar i datorn.

Edit: Sitter väl ca 2 meter från PS5:an. Har även en PS3 Slim inkopplad, den hör man klart och tydligt även om man inte har något spel igång. Samma avstånd.

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro

TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 (+2TB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita, Xbox One X (1TB SSD)

A/V Reciever: Onkyo TX-NR676E ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030

Högtalare: Focal Chorus 726, XTZ 10.16 ✪ Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Hör inte heller min PS5a. Möjligen om jag skulle spela utan ljud på kvällen samtidigt som den mekaniska frånluften är avstängd i väntad på reperation så skulle jag kunna höra något "surr".

Permalänk
Medlem

Så härligt att höra enthusiasm från utvecklarna.
Tror att review embargot släpper den 15:e, längtar oerhört till releasen.
Hoppas att Webhallen hinner skicka ut sina så man får den på releasedagen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Aldrig hört någon PS5 som är tyst... alla surrar och har sig.
#19759751

Xboxen är knäpptyst.

🤷🏼‍♂️ Sitter 4523mm bort från min (satt med laser mätare i handen därav mm 😂) men inte ens på kvällen har jag hört den ännu.. mer än när jag har skiva i.. såklart låter den säkert något om jag går fram, men jag kan inte höra den 🤷🏼‍♂️ och då hör jag ändå kylskåpet från köket 11 meter bort.

Antingen flyt, eller så tar ljudet en annan väg.. har den bakom tvn så det hjälper säkert en del