Muskampen 2025: Segraren korad!

Ersätta utsliten powerknapp på NZXT H440

Permalänk

Ersätta utsliten powerknapp på NZXT H440

Jag har haft burken i ett NZXT H440 sedan det lanserades 2014, och är fortfarande mestadels nöjd med det (se bilder, alternativt Jonas recensionsvideo, i artikeln)
Dock har jag fått ett problem på sistone. Att trycka på powerknappen för att faktiskt starta datorn fungerar långt ifrån hundraprocentligt.
Powerknappen består av två delar, en switch som sitter på ett litet kretskort monterat på chassits stomme, och en cirkulär plastbit integrerad i chassits löstagbara toppanel. När man trycker på denna plastbit skall den i teorin i sin tur trycka ned switchen, detta skall sedan i teorin sluta kretsen som startar datorn genom att kortsluta power-pins på moderkortet.

Att kortsluta de två powerpinsen med t.ex. en skruvmejsel startar alltid datorn felfritt, utan undantag. Moderkortet, ett Asus X570-P saknar dedikerad, integrerad powerknapp.

Att trycka på powerknappen fungerar dock inte varje gång. Trycker man rakt ned mitt på knappen startar aldrig datorn över huvudtaget. Detta då plastbiten inte verkar komma åt switchen korrekt längre. Trycker man lite diagonalt på kanten av powerknappen i en viss del av denna aktiverar den visserligen alltid switchen, men inte ens då är det helt säkert att brytaren sluts och datorn startar. Oftast gör den det, men inte alltid, och vid enstaka tillfällen tar det 3-4 försök innan datorn hoppar igång.

Hur ersätter man bäst en powerknapp som krånglar på detta vis?
Finns det eftermarknadspowerknappar?
Jag har den röd/svarta varianten, om det nu spelar någon roll.

Visa signatur

Gaming PC: Ryzen 7 5800x, ASUS X570-P, RTX4070, 32GB DDR4, 2 TB 970 EVO M.2, 500 GB 850 EVO SSD, 1TB SSHD, 4TB + 6TB HDD, NZXT C1000.

Reservlådan: i7-4770K, Maximus VII Impact, GTX770, 16GB DDR3, 256GB 850 Pro SSD, 250 GB 840 Pro SSD, 4 TB WD Red, Cooler Master GX-lite 700w PSU
fraktfritt Inet

Permalänk
Medlem

Jag skulle ha skaffat en extern knapp då jag tror det blir svårt att hitta orginal.

Typ denna https://www.amazon.com/DKE-Desktop-Computer-External-Motherbo...

Permalänk
Skrivet av Chibariku:

Jag skulle ha skaffat en extern knapp då jag tror det blir svårt att hitta orginal.

Typ denna https://www.amazon.com/DKE-Desktop-Computer-External-Motherbo...

eller: https://www.inet.se/produkt/7000087/alphacool-powerbutton-19m...

Permalänk

Kontakta tillverkaren

Jag skulle börja med att kontakta tillverkaren.
Se här ett inlägg från en person med samma problem:
Inlägg på LTT

Permalänk
Medlem

Jag har ett H440 jag precis ska skrota då det var slitet i övrigt och inte fick plats med mitt 4090. Det är den vita modellen men bör inte vara något problem att ta den svarta knappen från chassit du har.

Om du vill kan jag skicka delarna till dig med post. Skriv PM om det är intressant.

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Skrivet av LeonHart:

Jag har ett H440 jag precis ska skrota då det var slitet i övrigt och inte fick plats med mitt 4090. Det är den vita modellen men bör inte vara något problem att ta den svarta knappen från chassit du har.

Om du vill kan jag skicka delarna till dig med post. Skriv PM om det är intressant.

Skickat PM.

Visa signatur

Gaming PC: Ryzen 7 5800x, ASUS X570-P, RTX4070, 32GB DDR4, 2 TB 970 EVO M.2, 500 GB 850 EVO SSD, 1TB SSHD, 4TB + 6TB HDD, NZXT C1000.

Reservlådan: i7-4770K, Maximus VII Impact, GTX770, 16GB DDR3, 256GB 850 Pro SSD, 250 GB 840 Pro SSD, 4 TB WD Red, Cooler Master GX-lite 700w PSU
fraktfritt Inet

Permalänk
Medlem

det lättaste och stilrenaste är att bara flytta reset pin kablarna till pwr piggarna, dvs byta knapp. hur ofta använder du reset?

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare