Permalänk

Av någon anledning startar min om sig ca en gång om dagen, endast märkt det när jag sitter vid datorn.. Routern säger Reboot cause: System self. pratade med telias kundtjänst som ville att jag skulle återställa routern och prova lite till. fortsätter likadant igen.
Min huawei-router fungerar hur bra som helst.. Får hoppas dom vill skicka en ny eller hittar problemet.

Vet inte om man kan komma åt någon logg man skulle kunna hitta mer än bara "Reboot cause"?

Permalänk
Medlem

Har inte läst igenom hela tråden. Men precis som @hdlserver210 så startar routern om sig i princip varje dag lite när den vill med samma reboot cause "System self". Direkt efter omstart så drar RAM upp till 80% så jag misstänker att den är underdimensionerad för mitt lilla hemma nätverk på 3 datorer, några Google Home mini och Chromecasts.

Köpte en ubiquiti AP idag och slänger in pfsense på hemma servern. Less på eländet.

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Permalänk

Jag har en 1000 mbit/s lina från Telia.
Med F1-Routern får jag 925 mbit/s i download till min dator med ett WiFi 6e trådlöst nätverkskort, 5 meter från Routern.
Det är minst sagt fantastiskt bra.
Inga omstarter eller liknande.

Permalänk
Avstängd

http://192.168.1.1/modals/logviewer-modal.lp

Kommer man in på logviewer-modal så kan man återställa routern och sedan kan man ha koll på loggen för att se vad firmwaren heter. Det kommer nog inte gå att dekryptera denna innan man kommit åt nyckeln som man får när man laddar en modul i shell från serial console sedan är det säkert lösenordskyddat också för att komma åt men det är ju värt att prova.

Kolla även i loggarna om det inte är låst till "enegineer" kontot för att komma åt den delen när wifit har droppat ens anlsutning så kan det ju finnas möjligheten att rapportera in detta till Telia så det kan bli fixat så småningom då det verkar vara en del som har samma problem.

Hjälper ju föga att slänga in routern i skåpet och sedan låta den vara och sedan tro att mirakel skall ske. Hoppas Telia fixar problemet då det verkar vara en kraftfull router åtminstonde.

Permalänk
Medlem

Jag kommer få hem en F1 inom de närmaste dagarna, är dess USB-port avaktiverad som på alla gamla Teliaroutrar? Hoppas denna är aktiverad så jag kan ha ett USB-minne i den och ha som en mini-NAS.

Permalänk
Medlem

Bryggad F1 och äldre Technicolor i serie - går det ?

Hej
Jag har fiber bredband och TV hos Telia.
I samband med att de höjer priser ökar de hastigheter från 100 till 250 så erbjuder de fri ny router som klarar hastigheterna - vilket jag nappat på.
Jag antar att den nya routern är F1. Den jag har är en äldre Technicolor. Jag har en ganska komplicerad setup med många klienter, repeaters, mm samt VPN kopplat till Technicolorroutern. Jag skulle helst vilja slippa konfigurera om alltihop och undrar om följande är möjligt och kommer att fungera.
Jag kopplar in den nya routern till fiberboxen ( där den nuvarande var inkopplad) och sätter den i bryggat läge (om det går ? )(bridge mode).
Jag ansluter sedan Technicolorroutern till port 4(?) på F1 routern som då skall kunna direktansluta till Telia och få IP adress direkt därifrån.
TVn blir kvar ansluten till Tehcnicolorroutern ( alternativt flyttad till F1 - om det är bättre).
Jag tror då att "det gamla" systemet ska fungera som tidigare och att jag skall ha internettillgång också via wifi och ethernet på F1routern.
Jag kanske måste ändra SSID / IP range på DCHP på F1routern för att undvika krockar( - det borde väl vara möjligt?)

I så fall borde jag ju kunna få möjlighet till högre hastigheter om jag ansluter till F1routern utan att göra om hela konfigurationen.

Min fråga är alltså ;

Funkar ovanstående ?

Omöjligt att leta sig fram till ett svar från Telia.

Permalänk
Skrivet av AKDA:

Hej
Jag har fiber bredband och TV hos Telia.
I samband med att de höjer priser ökar de hastigheter från 100 till 250 så erbjuder de fri ny router som klarar hastigheterna - vilket jag nappat på.
Jag antar att den nya routern är F1. Den jag har är en äldre Technicolor. Jag har en ganska komplicerad setup med många klienter, repeaters, mm samt VPN kopplat till Technicolorroutern. Jag skulle helst vilja slippa konfigurera om alltihop och undrar om följande är möjligt och kommer att fungera.
Jag kopplar in den nya routern till fiberboxen ( där den nuvarande var inkopplad) och sätter den i bryggat läge (om det går ? )(bridge mode).
Jag ansluter sedan Technicolorroutern till port 4(?) på F1 routern som då skall kunna direktansluta till Telia och få IP adress direkt därifrån.
TVn blir kvar ansluten till Tehcnicolorroutern ( alternativt flyttad till F1 - om det är bättre).
Jag tror då att "det gamla" systemet ska fungera som tidigare och att jag skall ha internettillgång också via wifi och ethernet på F1routern.
Jag kanske måste ändra SSID / IP range på DCHP på F1routern för att undvika krockar( - det borde väl vara möjligt?)

I så fall borde jag ju kunna få möjlighet till högre hastigheter om jag ansluter till F1routern utan att göra om hela konfigurationen.

Min fråga är alltså ;

Funkar ovanstående ?

Omöjligt att leta sig fram till ett svar från Telia.

Det ska väl kunna gå att få att funka men det känns som det är upplagt för trubbel och det kommer nog bli mindre krångel/problem/tidsåtgång till felsökning för dig att helt enkelt konfigurera om till att bara använda F1 routern.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av AKDA:

Hej
Jag har fiber bredband och TV hos Telia.
I samband med att de höjer priser ökar de hastigheter från 100 till 250 så erbjuder de fri ny router som klarar hastigheterna - vilket jag nappat på.
Jag antar att den nya routern är F1. Den jag har är en äldre Technicolor. Jag har en ganska komplicerad setup med många klienter, repeaters, mm samt VPN kopplat till Technicolorroutern. Jag skulle helst vilja slippa konfigurera om alltihop och undrar om följande är möjligt och kommer att fungera.
Jag kopplar in den nya routern till fiberboxen ( där den nuvarande var inkopplad) och sätter den i bryggat läge (om det går ? )(bridge mode).
Jag ansluter sedan Technicolorroutern till port 4(?) på F1 routern som då skall kunna direktansluta till Telia och få IP adress direkt därifrån.
TVn blir kvar ansluten till Tehcnicolorroutern ( alternativt flyttad till F1 - om det är bättre).
Jag tror då att "det gamla" systemet ska fungera som tidigare och att jag skall ha internettillgång också via wifi och ethernet på F1routern.
Jag kanske måste ändra SSID / IP range på DCHP på F1routern för att undvika krockar( - det borde väl vara möjligt?)

I så fall borde jag ju kunna få möjlighet till högre hastigheter om jag ansluter till F1routern utan att göra om hela konfigurationen.

Min fråga är alltså ;

Funkar ovanstående ?

Omöjligt att leta sig fram till ett svar från Telia.

Ja, F1:an går att brygga.
Men telia vill antagligen att du skickar tillbaka din gamla router.
Jag sitter här och sliter mitt hår... Dels för att jag har väldigt begränsade kunskaper inom nätverk och dels för att det är, som du säger, Omöjligt att leta sig fram till ett svar från Telia.

Visa signatur

"Livet är som en soppa, med hårstrån i. -Men man måste ju äta." - Svante Grundberg och Björn Wallde.

"If you've ever suffered from insomnia, you'll know what a nightmare it can be." - Caron Keating.

Permalänk
Medlem

Ska det vara så här?

Ser det ut så här hos er andra som har en F1:a?

Visa signatur

"Livet är som en soppa, med hårstrån i. -Men man måste ju äta." - Svante Grundberg och Björn Wallde.

"If you've ever suffered from insomnia, you'll know what a nightmare it can be." - Caron Keating.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dan@work:

<Uppladdad bildlänk>
Ser det ut så här hos er andra som har en F1:a?

Japp det står samma för mig, inget man behöver oroa sig över att man inte har. Bara olika protokoll som inte bör ge någon skillnad

Visa signatur

i7 10700K / EVGA 2070 / Z490-I / 16GB 3600mhz / 1.5TB NVMe / SF750 / Lian Li TU150 / Custom Loop / Ducky One 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av cads:

Japp det står samma för mig, inget man behöver oroa sig över att man inte har. Bara olika protokoll som inte bör ge någon skillnad

Det var ju skönt att höra

Visa signatur

"Livet är som en soppa, med hårstrån i. -Men man måste ju äta." - Svante Grundberg och Björn Wallde.

"If you've ever suffered from insomnia, you'll know what a nightmare it can be." - Caron Keating.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kirneh01:

Jag kommer få hem en F1 inom de närmaste dagarna, är dess USB-port avaktiverad som på alla gamla Teliaroutrar? Hoppas denna är aktiverad så jag kan ha ett USB-minne i den och ha som en mini-NAS.

USB-porten funkar bra. Så här såg det ut när jag satte i en usbsticka och sen var det bara att aktivera Samba och Samba filesharing och sen kunde jag läsa, skriva och radera från stickan via utforskaren och även läsa via webbläsare.

Visa signatur

"Livet är som en soppa, med hårstrån i. -Men man måste ju äta." - Svante Grundberg och Björn Wallde.

"If you've ever suffered from insomnia, you'll know what a nightmare it can be." - Caron Keating.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dan@work:

<Uppladdad bildlänk>
Ser det ut så här hos er andra som har en F1:a?

Det ser ut på detta vis hos mig också.

Av bilden att dömma har du också aktiverat bryggning av port nummer 4. Jag har samma utseende på min där det står att både port 3 och 4 är bryggade. Fungerar bryggningen för dig? Jag tycker inte att jag får en publik adress ut från port nummer 4.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MickeBoy:

Det ser ut på detta vis hos mig också.

Av bilden att dömma har du också aktiverat bryggning av port nummer 4. Jag har samma utseende på min där det står att både port 3 och 4 är bryggade. Fungerar bryggningen för dig? Jag tycker inte att jag får en publik adress ut från port nummer 4.

Som jag nämde tidigare så är mina kunskaper inom nätverk väldigt begränsade
Men jo, jag har bryggat fjärde porten på F1:an och har en router från TP-Link i den änden och det fungerar bra.
Jag får ingen ipv6-adress på TP routern men det beror på att jag inte vet vad jag ska ställa in den på..

Trådburet och wifi funkar från båda men när jag befinner mig mittemellan routrarna så vill min telefon hoppa mellan dom ganska ofta. Satte telefonen i "välj bästa wifi intelligent"-mode men då tyckte jag att batteriet slukades för fort.
Kanske var en tillfällighet, får väl testa igen nån dag.

Visa signatur

"Livet är som en soppa, med hårstrån i. -Men man måste ju äta." - Svante Grundberg och Björn Wallde.

"If you've ever suffered from insomnia, you'll know what a nightmare it can be." - Caron Keating.

Permalänk
Medlem

@wuseman det där är väl ändå inte F1:an?

Visa signatur

"Livet är som en soppa, med hårstrån i. -Men man måste ju äta." - Svante Grundberg och Björn Wallde.

"If you've ever suffered from insomnia, you'll know what a nightmare it can be." - Caron Keating.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dan@work:

@wuseman det där är väl ändå inte F1:an?

F1:an fungerar på samma sätt. Så jo, det är samma sak under huven.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wuseman:

Men, ja för att vara den som inte får routern för ja... Det första som inte stämmer de är ju namnet? Finns den den ens? Nä nä det vet jag redan men det vet inte många andra för de är hemligt som bara den för de kan ju vara farlígt att gå ut med som skall öppet helt enkelt eller något jag har ingen aning de finns ingen info all. Ja andra saker som jag aldrig ens diskutera men deras andra rutrar döpe också felaktigt helt enkelt eller dom gjorde där dom'ändra O i routern och fimrwarens i namn istället för att skriva den familj som routerntillar som är 0 vilket är den första i ledet som bara vara så konstigt att det döptes O på alla publia siter men inte på deras manual dom hade som inte var tillgänglig de är också naturligt ingenting vi skall veta något om för ju mindre vi vet och ju sämre att blir för oss inte minst dom själva där de blir bar dåligt så är det klart de är konstigt tycker jag at så få egentligen kollar upp så lite som ens router helt enkelt och de är ju klart.. En router från ett av världens största företag undet det namnet tidigare är något som skall dykka upp en google sökning om man kollar men nähä, de är nog en telia special edition som fått tag på ja, de är iaf inte en router somm man hittar av "Technicolor" det räcker väl så för bara börja ifrågasätta alla dess svenska leverantörer rakt de är katastof på ALLA våra leverantörers setups

F1, det måste betyda F1 racing, eller? Skämt och sido, en router är det inte iaf i deras lista på leveraade routrar så ja, de är säkert någon annan lite billigare man köpt in och sen bara man kallar det den lite vad man tycker passar

Fråga2: Företaget technicolor i helhet, finns det ens kvar? Vad hittar man på dessa skojares hemsida vilket jag säger med all rätt för dom sköter sig inte och det är varför många vill ta sig in på dessa routrar själva såklart för ljuger dom sånna hrä saker och missköter saker ja då får man faktiskt göra det ända man kan, det är att ta reda på själv helt enkelt

Routern är av allt att döma en Vantiva Gazelle-series router med custom case. Sannolikt en L3 eller derivat av den routern då Telia marknadsför sin som 4x4 + 4x4.

Designen förekommer 55 sekunder in i första videoklippet.

https://www.vantiva.com/solutions/fiber-gateways/

"F1" är givetvis bara ett marknadsföringsnamn som Telia hittat på själva för att det ska bli lätt för kunder. Så inte tant Agda behöver säga "jag tror det står w799x-dream-V-3 på min rawter".

Telia bryr sig om 1 sak och 1 sak enbart, att kunder med trådlösa enheter med snabba nätverkschip får ut maximal hastighet trådlöst av den hastighet kunden betalar för, speciellt om man betalar för 1000 Mbit. Att en router kan ha fler funktioner, det är inte relevant för Telia.

Sedan kan ju vi kunder tycka att det är tragiskt att operatörerna väljer att rövkn**** vad som med små medel skulle kunna vara någorlunda kompetent hårdvara.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Glis:

Routern är av allt att döma en Vantiva Gazelle-series router med custom case. Sannolikt en L3 eller derivat av den routern då Telia marknadsför sin som 4x4 + 4x4.

Designen förekommer 55 sekunder in i första videoklippet.

https://www.vantiva.com/solutions/fiber-gateways/

"F1" är givetvis bara ett marknadsföringsnamn som Telia hittat på själva för att det ska bli lätt för kunder. Så inte tant Agda behöver säga "jag tror det står w799x-dream-V-3 på min rawter".

Telia bryr sig om 1 sak och 1 sak enbart, att kunder med trådlösa enheter med snabba nätverkschip får ut maximal hastighet trådlöst av den hastighet kunden betalar för, speciellt om man betalar för 1000 Mbit. Att en router kan ha fler funktioner, det är inte relevant för Telia.

Sedan kan ju vi kunder tycka att det är tragiskt att operatörerna väljer att rövkn**** vad som med små medel skulle kunna vara någorlunda kompetent hårdvara.

Exakt!

Haha jag tänkte visa det i nästa inlägg att det är där exakt på den sidan av Vantivas del man kan få ta del av informationen men det finns ingenting som visar källkoden utan den får man helt enkelt som det står där på Vantivas hemsida begära av att få ta del av själv och sedan är det bara att hoppas att man får svar och ja, för att ge facit så finns det ingen router med den modellen om man frågar efter F1an så det finns inget att hämta av dom.

Riktigt riktigt dåligt för routern i sig är extremt bra men såhär extremt komplicerat skall det naturlgitvis inte vara att få hitta rätt information om rätt router. Kollar man på människor som delat lite om G routrarna så hänvisas dom vidare till just den D routern jag länkade tidigare och det är ju lite rörigt alltihop men ja jag vill inte skriva allt rakt upp och ner men det är kul att fler verkligen ser hur dom verkligen väljer att göra ja *********** som du skrev, det är skit helt enkelt för oss kunder.

Här är iaf en bild på bridge inställningarna som frågats om det är klart det går att göra allt man skalkl kunna på dessa men det gäller bara man har lite tur med sig med vilken enhet man får hemskickad, så nog finns det allt man kan tänka sig vilja ha på routrarna men sedan får man ju tänka sig för hur man rekommenderar andra att komma dit så att säga.

Kollar man på baksidan av F1 routern, så ser man att det är nästan kopierat rakt av från Sagemcom routrarna där dom använder sig av samma LXC containers som denna routern gör under huven, där är den ända skillnaden att addressen som routrarna komme är gatan men landet är nu också Frankrike på båda två och det är av nästan kopiarat av exakt som Sagemcom routrarna är under skalet med samma längd på lösenorden m.m så tror dom har gått ihop på något vis under samma varumärke sedan något år tillbaka men jag är inte så jätte insatt längre tänker inte göra samma sak en gång till bara för dom byter namn men ändå, kul ändå på något vis att se igenom det dom sysslar med.

Det framgår ingenstans att det är en router från numera Vantiva. Detta möts man direkt av när man går in på technicolors hemsida.

Det är så dåligt så de är skandal faktiskt men för slutkunden som inte är så jätte intresserad är det ju inget direkt som spelar roll men för den som verkligen vill se så saker går rätt till och ev kunna granska källkoden och allt runtomkring så finns det inte många saker som är korrekt här.

Technicolor: https://forum.openwrt.org/t/technicolor-gpl-source-code-reque...

Dom helt enkelt gör sig stora med något som inte ens är deras så lättast är väl helt enkelt att bara byta namn för dom och så får man försöka igen. Telia är så rara och söta så dom skickar mig bl.a routrar från ZTE där allting ǵår till i prick på exakt när man vill ha tag på källkoden och det är inget som intresserar mig överhuvud taget jag vill bara ta del av det som skall vara möjligt att få ta del av. Det är en princip sak som för mig egentligen inte gör varken till eller från men det är ändå kul att se hur det går till och kul att fler förstår det fula spelet för nog är det fult. Det går att få in openwrt på dessa routrar för den som undrat i tråden och det är fullt möjligt att få tillgång till alla saker som man KAN ha tur med att få ta del av ifall om man bootar routern genom att få den att krasha tre gånger men det gäller verkligen dom första modellerna så de gäller ha en hel del tur.

Detta är inget som Telia är ensamma om direkt så det är ju därför det diskuteras om det på andra ställen än bara Sverige alla dom största har gått samma väges tillmötes det kan man ta del av på Vantivas hemsida men man ser ibland svenskar som skriver på dessa utlänska forumen för det finns inga som diskuterar det i Sverige det är egentligen inte något mer än detta som intresserar mig. Det är verkligen inget att rekommendera att försöka gölra rätt för sig för det blir bara en själv som drabbas ändå i slutändan. Så det är bara att acceptera eller inte acceptera det. Människor diskuterar området på olika forum i Sverige där man installerar firmware men överallt så är det olika namn som dyker upp på samma router i grund. Det är ju verkligen konstigt men det handlar väl om upphandlingar och grejjer det kan jag inget om utan det är bara som skrivits en princip sak.

Routrarna i sig är extremt bra under skalet, extremt bra faktiskt. Har man inte tur med att få tillgång till det som finns innan operatören får tillgång till det så är det bara att maila och fråga på den sidan du länkar till, men vilken modell skall man fråga efter? Det kommer sluta med att man får svar att dom inte vet vilken router det är det är man efterfrågar och det blir lätt för dom att inte dela ut källkoden som man sedan skall kunna enkelt uppgradera till här

Kollar man dock på ceritifikaten för wifi delen så skall det vara under EWA1330 den skall vara lanserad under:

Så ja, det är egentligen bara det att man diskuterar en router som egentligen inte finns och sedan så blir det samma på olika ställen och det är ju inget direkt farligt att diskutera utan tvärtom. Det är väl bättre om man vet vad det är för modell man söker information om så blir det lättare för en själv att lära sig mer om den produkten man använder sig av.

Telia är egentligen bara en kund till Vantiva så egentligen är det ju Technicolor eller ja, Vantiva numera som är dom som spelar fulspelet. Hoppas det löser problemen som många verkar ha med wifi delen oavsett .

Googlar man på: "Telia F1 router" så kommer man till telia och till technicolor, googlar man på det som du nämner så kommer man till andra sidor byggahus m.m där näms routern som: Technicolor

Routrarna bygger på RDK-B middleware environments med openwrt i grund, guider skrevs ut strax innan lanseringarna och det finns massa infoirmation om man vet vad man söker efter: https://wiki.rdkcentral.com/

Men nåja, det är en röra men för den som verkligen älskar området lika mycket som jag så är det bara att börja läsa runt och man kan få sig en riktigt galet bra router om man vill och orkar lägga ner sin tid påt. Just aom telias F1 router vet jag ingenting nästan men detta är för dom som ja, vill få ut lite mer av sin enhet än det vanliga så skall inte skriva massvis som inte hör till just "Telias F1" här men kanske finns det någon som får ut något bra av det som kan leda till andra trådar.

Kollar man på specen som skrivs i tråden tidigare så ser man ju hur mkt bra funktioner som finns på routern, vill man komma åt allt det så är det ju tyvärr inte så enkelt som det skall vara att göra det utan man får leta och leta och leta och tillslut så hittar man väl rätt för att få tillgång till alla de funktionerna som routern har: https://wiki.rdkcentral.com/display/CMF/RDK+Releases

Citat:

“The specially developed gateways and extenders support Technicolor’s HOMEWARE– based on the latest Open WRT release — and RDK-B middleware environments. This means that NSPs will be able to benefit from the innovations that are already emerging from Technicolor’s HERO Partnership Program that makes the connected home in general and wireless connectivity in particular, a new playground for technology companies and developers,” concluded Saigal.

Kan säkert bli hur bra som helst tillslut. Det är väl rätt nytt än så länge. Söker man på: Technicolor launches Wi-Fi XL så hittar man lite mer info kring dessa routrar: " Additionally, we are about to add artificial intelligence to the game very soon,”

Bara hoppas det blir något bra av det tillslut så det vore nog dumt att inte ha lite tålamod, jag tror på något stort med denna lansering av router men ja, det som är aktuellt idag är ju bara snurrigt för allting verkar vara fel i det jag visat men routrern är nog något som kommer göra en förändring likt VDNT-O routerns lansering tidigare den som minns den tiden när de tsåg ut såḧär:

Sedan kom ja det som man har idag med alla "cards" där den VDNT-O routern som tog oss från adsl till fiber sakta men säkert vilket var den den första i TG799 serien som blev den nya den som sedan födde det som sedan blev den sista i den serien TG799 VBNT-H routern den vita V3.0 och nu kommer denna nya generation av "F1" eller vad den nu egentigen heter att bli den routern vi flera år kommer ha som standard.

Kollar man på Telias sidor runt om i EU där dom även leverar internet så finns inte samma router hos något land har kollat på:

https://www.telia.fi/
https://www.telia.lt/privatiems

Men den finns även i Norge: https://www.telia.no/internett/smart-wifi/ men det står inget namn på den man måste logga in för mer info så det är nog något stort på gång, hoppas det det finns inget kvar att ta reda på om det som varit i flera år nu.

Nåväl, nog om den som lever får se vad det blir men är helt övertygad om att det är något nytt på g som IDAG verkar framstå som något hur rörigt som helst .

Sverige är iaf först ut med denna routern och andra börjar sakta också nu leverera den men utan något namn som de verkar utan bara "smart-wifi" men om ett halvår möts vi kanske här igen där vi har en helt ny router med nytt interface där allting som IDAG är rörigt helt enkelt hade sin förklaring. Var inte meningen att verka ta tråden offtopic eller svamla om olika routrar men ja, det var inte möjligt att få med allt på ett enkelt inlägg men här är iaf ytterliggare en bild på det som kanske kommer i framtidens F1 router, det är iaf det jag hittat för just F1 routern på en bekants jag fått kolla på:

Är inte ett jätte fan av svenska Genesix/Inteno iowrt variant med wss sockets m

https://ss-usa.s3.amazonaws.com/c/308483330/media/162161deb16...

Båda sidor bygger iaf på en och samma sak och det är öppna linux containers och ja .. Släng inte routern åt skogen ännu för jag är rätt säker på det kan bli bra tillslut men inte ens via arbetsannonser får man reda mer än vad som redan diskuterats.

Citat:

· Software development in Linux system (OpenWrt)
· C/C++ for embedded application and driver development
· BASH for startup and hot-plug scripts
· Python for Test Automation
· Debugging your own and others’ code
· Troubleshooting network and wireless problems
· Technical Documentation (English)
· Support architectural decisions
· Internal and external customer support
· MS or BS in Computer science or equivalent
· Solid understanding of Linux/Unix systems (OpenWrt is a merit)
· Experience with C/C++ programming in embedded systems like ARM, MIPS
· General network and wireless knowledge
· Very good English skills in speaking and writing

If you fit the description above, that’s great, but if you also have the skills mentioned below, that’s even better!
· Experience with Linux Device Drivers and Bootloaders
· Experience with build environments such as Buildroot, OpenEmbedded, Yocto
· Experience in Python programming

Här är RBAC som iopsys använder: https://usp.technology/specification/00-index-contents.html#contents som även den har olika firmware installerade: https://usp.technology/specification/11-index-firmware-management-of-devices-with-usp-agents.html#sec:firmware-management-of-devices-with-usp-agents

Att det söks efter folk med kunskap om computer science talar om att det är AI som är bakom hörnet.

https://wifinowglobal.com/news-and-blog/iopsys-open-source-ap...

En sak är iaf EXTREMT bra det är att allt bygger på openwrt i grund. Jag återkommer säkert om ett halvår då får vi väl se om jag får äta upp hatten eller inte efter att ha skrivit allt detta då sitter vi kanske med samma tråkiga webui som allt bygger på lua och telias interface som är 10 år iår.

Notera "Yocto" i annonsen och läs: https://www.yoctoproject.org/pipermail/yocto/2018-April/04076...

Fighten om AI is here.

Permalänk
Avstängd

Ugh, nu har jag fått tag på en och det står bara "GO!" när man försöker ansluta till serial console så ja det blev ja helt plötsligt en extremt mycket jobbigare historia för deras firmware är signade så det kommer man inte komma åt om man inte kommer åt nyckeln ändå.

Trist.

Vilka stjärnor, nu har jag frågat runt lite med några som vet bättre ingen har hört talas om denna tidigare men det är iaf en GPON variant: https://www.technicolor.com/fr/connect/fiber där står det att den är end-to-end encryption så därför ser jag bara GO. Klickar man på "resources" så är det ACCÈS REFUSÉ det är ju helt makalöst vad bra dom gör sig inte samarbetsvilliga. Kommer nog inte längre men jag har iaf version 2021 installerad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dan@work:

USB-porten funkar bra. Så här såg det ut när jag satte i en usbsticka och sen var det bara att aktivera Samba och Samba filesharing och sen kunde jag läsa, skriva och radera från stickan via utforskaren och även läsa via webbläsare.
<Uppladdad bildlänk>

Tack! Fick den igår så nu måste jag plocka fram en USB-disk och prova.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kirneh01:

Tack! Fick den igår så nu måste jag plocka fram en USB-disk och prova.

Jag hånkar på, en gång i tiden för länge länge sedan så råkade jag formatera ett usb minne så skulle jag göra en genväg på det usb minnet och det blev helt enkelt att jag missade ett mellanslag mellan / och sedan namnet på mappen jag tänkte döpa till "usb-genvägen" men wips så blev det jag trodde skulle vara en genväg till en mp3 mapp på det usb minnet på routern som skulle heta usb-genväg bara men som jag letade i alla mappar som fanns där på det usb minnet jag stoppade in sedan från ingenstans kom det helt konstigfa mappar som hette allt möjligt sedan efter ett tag så förstod jag ju att det var ju routerns hela root katalog så ja letade efter något som inte fanns men som ändå blev så bra så man kunde se allting som man inte skulle se. Det är sådana misstag jag tycker man skall dela med sig av för ja vem vet, det kanske funkar på dagnes routrar med och misstag det kan vi alla göra det kan ingen rå för.

Det är sådant som kallas magi helt enkelt eller ja kanske lite tur också.

Nåväl, nu skall jag göra det som jag väntat på så länge äntligen att förbereda det som jag egentligen inte tänkte göra men jag gör det ändå bara för att rätt skall vara rätt och att man skall få välja fritt helt enkelt för det tycker jag alla skall få ha rätten att göra enligt den licens som allting började under så kan den som vill fiffla om den vill göra det men det kommer alltid var bäst att vara öppen och ärlig med den källa som man använder och det jag lärt mig genom alla dessa åren det är att den som gör rätt för sig den vinner oftast och så blev denna gången också det tog 2timmar och 56minuter.

Citat:

[UPGRADECONTROL] : Upgrade is ALLOWED
Flashing started
*** 47488 kB programmed ***
[UPGRADECONTROL] : Committing SUCCEEDED
Flashing finished

Resetting the gateway

Mot friheten

Technicolor är GOLD Sponsor av OpenWRT tydligen, enligt dom själva då.

Permalänk
Medlem

Tecknade Telia 500/500 o tänkte kan prova deras f1 router då min archerc9 är lite till åren.

Inga som helst problem. Skrivare, en hel del smarta hem prylar o massa trådlösa enheter osv. Allt fungerar felfritt.

Fick rätt mycket boost på trådlösa hastigheterna här me så alltid trevligt.

För övrigt enormt nöjd med Telia bredband. Mina svarstider i spel har halverats mot ownit (kollat innan jag bytte router såklart)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nivity:

Tecknade Telia 500/500 o tänkte kan prova deras f1 router då min archerc9 är lite till åren.

Inga som helst problem. Skrivare, en hel del smarta hem prylar o massa trådlösa enheter osv. Allt fungerar felfritt.

Fick rätt mycket boost på trådlösa hastigheterna här me så alltid trevligt.

För övrigt enormt nöjd med Telia bredband. Mina svarstider i spel har halverats mot ownit (kollat innan jag bytte router såklart)

Samma här alltid använd Telia och alltid varit runt ~3-4ms i ping nu har jag 1000mbit då ligger det på ~117mb/s men enligt bredbandskollen så maxar jag max 962 det går aldrig att komma över på deras tester oavsdett om de är på hemsidan eller via deras terminal verktyg så jag kollar aldrig där men när jag hade 500mbit så hade jag runt 800mbit men uploadan är den som gör skillnad. Men jaha, det var intressant att höra för jag såg en video med Ownit häromdagen för jag kollade på deras nya router där skröt dom extremt om hur bra dom är på spel just och då skulle telia vara näst sämst och jag kom på det nu bara när du skrev det men det visste jag TYP var bluff telia har ju bäst peering i hela EU och så har dom haft sedan ~2004-2005 men det är skönt att inte behöva tänka så mkt de funkar jämt och support får man på direkten numera i chatten.

Routern är över förväntan helt klart iom den ingår i priset med. Jag har alltid kört technicolor och will forever do. Telia rockar helt enkelt hoppas vi får 2gbit snart för de har ju lithauen och dessa länder som telia också leverar till med samma router också men ja, inget fel på hastigheten inte man får vad man betalar för Telia är väl kända för att vara bäst, glöm inte att ta del av erbjudanden med oändlig molnlagring det är obegränsat på riktigt obegränsat för tillfället så kan du nyttja din 500mbit med nya routern på bästa sätt det kör samma som google och onedrive gjorde när dom kom och då började folk fylla sina lagringar med flera hundratals TB sedan fick det ändras men ja, vill man ha utrymme så why not.

Jag var lite snabb på uppgradera det jag skrev igår om routern när man kan falla tillbaka på en firmware det är inte bara att bara men det är samma på alla dessa routrar från technicolor och inte bara det alla deras enheter med, här kan man om man hade haft denna routern kunnat följa exakt som personen gör på videon för att llyckas annars får man sätta det perfekt så det var lite sanning med modifikation men det fungerar så i praktiken men ja, det är mer än så det kan man se här så får man en bättre bild på vad jag skrev om:

Tidne är olika på alla routrar där det det är vilken "Hardware Version" det är som spelar roll. Dom är signerade och man behöver komma åt nyckeln samt ha tillgång till Telia.osik som kan dekryptera firmwaren om man vill se vad som finns men det finns ingen möjlighet som på andra routrar att bara kompilera om den bästa man vill för routern kommer kolla genom olika sätt att verifiera den exakt rätta firmwaren så ja, technicolor är bättre än typ alla på det området och dom har även olika lösen för alla användare där slumpas generarat så nu ångrar jag mig lite att ha pratat så negativt om dom men de är bara deras sätt att hantera saker men jag sitter fortfarande och många andra och försöker komma åt dessa routrar så man kan nyttja dom det vore ju rent av korkat av mig själv att gnälla på dom men ja, whatever.

Permalänk

Fick den nya routern från Telia när jag teckande 500/500, än så länge är det instabilt minst sagt. Innan satt jag på en äldre Asus router + Ubiquiti AP som var dugligt för 100/100. När jag bytte Asus routern till Telias har det bara gått utför.

Vissa dagar är det stabilt, men för det mesta ganska illa. Hastigheten må vara bättre, men många dc's, går knappt att kolla streams eller spela online..

Visa signatur

5600 - 3600 MHz 16 GB - B550-F - 2060 SUPER - ENTHOO EVOLV - NH-D15

Permalänk
Medlem

Har ännu inte vågat byta ut min Sagecom, men en kompis har fått denna och en sak som jag blev fundersam på är att den inte har någon "grön" port. Min Sagecom och tidigare har en sådan där man kopplar in för telefon. Har han fått fel eller har man skippat det på denna så man får koppla in via en av de gula istället?

Permalänk
Medlem

Den gröna är väl för adsl och det ska telia sluta med, så vitt jag vet.

Visa signatur

"Livet är som en soppa, med hårstrån i. -Men man måste ju äta." - Svante Grundberg och Björn Wallde.

"If you've ever suffered from insomnia, you'll know what a nightmare it can be." - Caron Keating.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dan@work:

Den gröna är väl för adsl och det ska telia sluta med, så vitt jag vet.

Kanske jag som misstar färgerna, men jag har en röd för inkommande fiber och sedan har jag fyra gula plus en grön. Från den gröna går en kabel till en switch och sedan ut via patchpanelen till de uttag där jag har telefoner inkopplade. F1:an verkade bara ha en röd plus fyra gula.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naki:

Kanske jag som misstar färgerna, men jag har en röd för inkommande fiber och sedan har jag fyra gula plus en grön. Från den gröna går en kabel till en switch och sedan ut via patchpanelen till de uttag där jag har telefoner inkopplade. F1:an verkade bara ha en röd plus fyra gula.

Jag trodde telia höll på att totalt fasa ut fast telefoni men det verkar som om man fortfarande kan få det via
https://www.telia.se/privat/support/info/koppla-in-bredbandst...

Annars så är det så att gamla (ADSL) routern, TG799vac ser ut så här:

Och nya F1 ser ut så här:

Om nån tänkt att hänga upp F1:an på väggen så får ni mecka nån slags lösning i stil med att sätta en planka på baksidan:

Visa signatur

"Livet är som en soppa, med hårstrån i. -Men man måste ju äta." - Svante Grundberg och Björn Wallde.

"If you've ever suffered from insomnia, you'll know what a nightmare it can be." - Caron Keating.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naki:

Har ännu inte vågat byta ut min Sagecom, men en kompis har fått denna och en sak som jag blev fundersam på är att den inte har någon "grön" port. Min Sagecom och tidigare har en sådan där man kopplar in för telefon. Har han fått fel eller har man skippat det på denna så man får koppla in via en av de gula istället?

F1 har mycket riktigt inte bredbandstelefoni.

Permalänk
Medlem

Fick också en F1a när jag hoppade på Telias black friday deal, har dock inte packat upp den. Ni som kör denna är det möjligt att köra den i ap läge?