Försäkra sig om att webkameran verkligen är ifrån?

Permalänk
Medlem

Försäkra sig om att webkameran verkligen är ifrån?

Hej,

Jag har en Windows 10 dator med en Logitech StreamCam samt headset. Headsetet har en mick on\off knapp på sladden som används frekvent. När kameran används så görs det generellt ihop med logitechs egna mjukvara där micken alltid är inaktiverad.

Det har dock hänt ett par gånger att ex Discord startas upp och spelat in ljud som inte var förväntat.

- Logitech StreamCam mjukvara stängt
- Startar upp ex Discord
- Sätter off på headset micken
- Går med i en voice chat kanal
- Antar att inget ljud skickas

Det visar sig dock att Discord har plötsligt fått för sig att det är webbkamerans mick som ska användas.

Hur kan man enkelt försäkra sig om att varken ljud eller bild streamas utan att leta runt i menyer och utan att koppla ur?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Det kan man inte.
Kameran kan man dock sätta tex en tejpbit över..

Permalänk
Hedersmedlem

Ska du aldrig använda webkamerans mik borde du kunna sätta den disabled i enhetshanteraren. Alt. Mute på den ingången i windowsmixern.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av taliz:

Det kan man inte.
Kameran kan man dock sätta tex en tejpbit över..

Har redan fått en privacy lucka utskriven så egentligen är den biten redan gjord, men det hade såklart varit fint att kunna med säkerhet veta att kameran och dess kamera är på eller av.

Skrivet av Aphex:

Ska du aldrig använda webkamerans mik borde du kunna sätta den disabled i enhetshanteraren. Alt. Mute på den ingången i windowsmixern.

Det går inte att komma åt bara micken i enhetshanteraren, här finns bara hela webkameran. Däremot kunde jag välja att inaktivera micken i Settings > Sound > Input > Device Properties men min erfarenhet är att sådana inställningar aldrig är huggna i sten. I vissa fall kan en sådan enkel grej som att dra ut och sätta i sladden igen ändra tillbaka inställningen. Jag noterade faktiskt att webkamerans mick var huvudsakliga valet av Windows trotts att jag aldrig använder den.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Inte helt optimalt, men hade ett liknande fall på jobbet där jag skulle sätta upp en web-kamera, men ville inte ha med ljud.
Där hittade jag hålen til mikrofonen på kapslingen til kameran, och tejpade över dessa.
Det funkade förvånansvärt bra..

Visa signatur

Citera för svar..

Permalänk
Medlem

Antar att du kör Discordklienten.

Jag kör det i Firefox och tillfrågas varje gång* jag går in i en voicekanal om jag vill tillåta Discord att använda mikrofonen.

*Om jag lämnar voice och går in igen behöver jag inte tillåta igen, men frågan kommer ofta.

Permalänk
Medlem

Jag hade nog satsat på en USB-hubb med AV/PÅ-knapp.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem

Slakta en skarvusb-kabel och löd på en on/off brytare på +5V linan (eller direkt på kabeln till kameran)

Permalänk
Medlem

Mm det är väl tyvärr någon sådan hemmasnickrad lösning som måste till om ska veta med säkerhet. Kan tycka att det generellt är dåligt skött, det borde finnas iallafall dioder eller liknande som alltid visar om mick/kamera är aktiv och som inte går att koppla förbi. De flesta webbkameror har en lite diod som lyser när de spelar in men man vet inte om den går att koppla förbi och den gäller sällan för den inbyggda micken.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimmy:

Mm det är väl tyvärr någon sådan hemmasnickrad lösning som måste till om ska veta med säkerhet. Kan tycka att det generellt är dåligt skött, det borde finnas iallafall dioder eller liknande som alltid visar om mick/kamera är aktiv och som inte går att koppla förbi. De flesta webbkameror har en lite diod som lyser när de spelar in men man vet inte om den går att koppla förbi och den gäller sällan för den inbyggda micken.

Var det inte en artikel här för ett tag sedan om just en webkamera med knapp som ströp strömmen till enhenten när den var avstängd? Ingen aning om vilken tillverkare det var dock.

Permalänk

https://www.amazon.com/Electop-USB-Switch-Extension-Inline/dp...
Sådan kör jag. Samt liten tejpbit över kameran.
Man har ju sett den där lilla lampan någon gång tändas när den inte borde.
Blir bökigt när kameran sitter mitt i skärmen.

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimmy:

Mm det är väl tyvärr någon sådan hemmasnickrad lösning som måste till om ska veta med säkerhet. Kan tycka att det generellt är dåligt skött, det borde finnas iallafall dioder eller liknande som alltid visar om mick/kamera är aktiv och som inte går att koppla förbi. De flesta webbkameror har en lite diod som lyser när de spelar in men man vet inte om den går att koppla förbi och den gäller sällan för den inbyggda micken.

Nu har synpunkter på mikrofonen, men en del Thinkpads har ett fysiskt lock till den inbyggda kameran.

Permalänk
Medlem

Sätter min webcam i front USB portarna och drar ur den så fort jag inte använder den, har upplevt lite för många liknande exempel.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Sätter min webcam i front USB portarna och drar ur den så fort jag inte använder den, har upplevt lite för många liknande exempel.

Det är en lösning men det finns ett par problem, min kamera använder USB-C, det finns inte i fronten. Man kan skaffa sig en övergång men man garanterar inte 60 FPS då(om det nu verkligen är nödvändigt). Den andra är att man sliter ut USB uttaget på datorn men det kan man lätt lösa med en skarv. En strömbrytare på sladden låter annars som en enkelt och billig lösning, något man kan fixa själv ganska lätta.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimmy:

Hur kan man enkelt försäkra sig om att varken ljud eller bild streamas utan att leta runt i menyer och utan att koppla ur?

Jag kör detta programmet på min laptop:
https://www.sordum.org/8585/webcam-on-off-v1-4/

Tidigare körde jag alltid med webbkameran inaktiverad i enhetshanteraren, men det blev snabbt lite omständigt vid spontana videomöten.

Går även fint att styra via kommandoprompten eller genom att skapa egna genvägar:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonny Myran:

Jag hade nog satsat på en USB-hubb med AV/PÅ-knapp.

Hur hade du tänkt det skulle fungera med en inbyggd kamera?

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Hur hade du tänkt det skulle fungera med en inbyggd kamera?

Frågeställarens kamera är dock inte inbyggd.

(Däremot kommenterade jag apropå möjlighet att fysiskt stänga att en del Thinkpads har det. Fler lösa kameror borde ha det också, även om det finns på vissa.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Frågeställarens kamera är dock inte inbyggd.

(Däremot kommenterade jag apropå möjlighet att fysiskt stänga att en del Thinkpads har det. Fler lösa kameror borde ha det också, även om det finns på vissa.)

Ah, det var inte helt tydligt. Ja, då kan en sådan lösning fungera.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Permalänk
Medlem

Jag har redan ett 3D printat lock, det är inte bilden som är problemet utan ljudupptagningen. Anser som sagt att det allmänt är otydligt när kamera och mick faktiskt används av både dator, läsplattor och telefoner.

I detta fallet verkar någon form av strömbrytare på kabeln vara bästa vägen att gå vilket bör vara enkelt att sätta dit själv.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Rekordmedlem

Finns mängder med usbhubar med strömbrytare per port, skaffa en sån i stället för att rycka kablar, mycket praktiska att ha på skrivbordet för att ha som vanlig hub, strömförsörjning och laddare.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Man kan bara ta tillgängliga ljudenheter på en vanlig Windows maskin, jag har 2 skärmar, ett moderkort med inbyggt ljudkort. Vanligen skiftar jag mellan S/PDIF och Headphones, trots att jag aldrig använder skärmarna så händer det att de blir valda per automatik. Jag har provat att inaktivera dem som ljudenheter vilket fungerar under par veckor men de dyker förr eller senare alltid upp under menyn ändå och inte helt sällan väljs de som standardenhet!? Det finns ingen som helst logik i detta och hade det varit en webkamera eller mic hade det varit en stor risk att sända något som inte är tanken. Man kan tycka att Windows om någon borde hålla koll på detta men icke. Sen har vi då trejdeparts mjukvara som hittar på alla möjliga konstiga grejer, ex som jag förklarade tidigare att Discord plötsligt fick för sig att det var micken på webkameran som skulle användas och inte headsetet.

Som sagt, mycket märkligt man inte har högre säkerhet på dessa prylar, det lär inte vara mycket bättre i telefoner och läsplattor.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide