Intels nya Xeon besegrar Threadripper i test

Permalänk
Medlem

Även om den drar 1000w i snitt så är det "bara" 1 kWh/h, så typ ett par kronor i timmen inkl allt. Så har du råd att köpa den har du säkert råd att använda den.

(Sen är jag själv mer intresserad av blir perf/W än rå prestanda, men för målgruppen är detta säkert bra)

Permalänk
Medlem

Jag har haft både AMD och Intel Workstations privat (Dual Opterons / Xeons) och jag sitter för närvarande på intelhårdvara men redan då opteron 246 (?) kom ut så va de snabbare än Xeon 3.06Ghz (minns inte generation, ghz race) men efter det så gick det ju ner för dem tills Epyc/treadripper dök upp. Skulle inte säga nej till prollen och bryr mig inte så mycket om elen, visst det blir mycket men jag skulle inte klocka den... Vad jag mer är intresserad av nu när de, intel, är "kung" på täppan... Vad är prisskillanden för att köpa dem? Intel har ju nästan ALLTID varit mycket dyrare än AMD, rätt mycket dyrare... och ryktena (det är väl fortfarande rykten?) om att en ny generation Threadripper icke pro är på tapenten igen så tror jag likt många här att AMD kommer närmast skratta när de släpper nya generationen.

*edit

Såg priset på CPUn nyss, mindre än vad jag hade förväntant mig. Positivt överaskad!

**edit 2...

Fast 5995 pro slår fortfarande den här (utan överklockning) enligt puget systems. techpowersups sida för testet

Visa signatur

/925

Threadripper 7980x|128Gb Ram|72TB 10GbE Synology Nas|MSI 3090 Suprim|LG UltraWide 38" - Wacom Intuos 3 A3

Permalänk
Medlem
Skrivet av 925a:

Fast 5995 pro slår fortfarande den här (utan överklockning) enligt puget systems. techpowersups sida för testet

Ouch. TR 7000, om nu AMD släpper en sådana kommer inte vara nådig denna serie.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av 925a:

Jag har haft både AMD och Intel Workstations privat (Dual Opterons / Xeons) och jag sitter för närvarande på intelhårdvara men redan då opteron 246 (?) kom ut så va de snabbare än Xeon 3.06Ghz (minns inte generation, ghz race) men efter det så gick det ju ner för dem tills Epyc/treadripper dök upp. Skulle inte säga nej till prollen och bryr mig inte så mycket om elen, visst det blir mycket men jag skulle inte klocka den... Vad jag mer är intresserad av nu när de, intel, är "kung" på täppan... Vad är prisskillanden för att köpa dem? Intel har ju nästan ALLTID varit mycket dyrare än AMD, rätt mycket dyrare... och ryktena (det är väl fortfarande rykten?) om att en ny generation Threadripper icke pro är på tapenten igen så tror jag likt många här att AMD kommer närmast skratta när de släpper nya generationen.

*edit

Såg priset på CPUn nyss, mindre än vad jag hade förväntant mig. Positivt överaskad!

**edit 2...

Puget score verkar inte stämma?
https://hwbot.org/submission/5209423_safedisk_cinebench___r23...
128k I OC mode på Cinebench r23, tveksamt om han skrämt upp den med 50% genom OC.

Tror puget har statistik från när Intel testkörde i 2GHz

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

För den som inte orkar öppna länken

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Puget score verkar inte stämma?
https://hwbot.org/submission/5209423_safedisk_cinebench___r23...
128k I OC mode på Cinebench r23, tveksamt om han skrämt upp den med 50% genom OC.

Tror puget har statistik från när Intel testkörde i 2GHz

Flytande kväve... Är väl inte helt omöjligt. Men jag har aldrig fattat syftet med OC racet, visst kan det vara kul all leka lab men finns ju inte nån som sitter på en dator dagligen och jobbar/spelar och har flytande kväve som kyler maskineret så siffrorna är helt meningslösa. Kan trimma en moppe också, åka 100km/h, inga problem men motorn kommer ju inte orka 24/7. Syftet med en dator är ju att den är på, inte att den är på 20 minuter om dagen... (om man har tur)

Puget systems har varit en leveratör av meckade datorer rätt länge, jag köpte boxxtech när det begav sig. Har ingen direkt anledning till att tro att deras resultat inte stämmer... de vill ju sälja båda. Dom vinner inget på att skämma nån tillverkare.

Visa signatur

/925

Threadripper 7980x|128Gb Ram|72TB 10GbE Synology Nas|MSI 3090 Suprim|LG UltraWide 38" - Wacom Intuos 3 A3

Permalänk
Medlem
Skrivet av 925a:

Flytande kväve... Är väl inte helt omöjligt. Men jag har aldrig fattat syftet med OC racet, visst kan det vara kul all leka lab men finns ju inte nån som sitter på en dator dagligen och jobbar/spelar och har flytande kväve som kyler maskineret så siffrorna är helt meningslösa. Kan trimma en moppe också, åka 100km/h, inga problem men motorn kommer ju inte orka 24/7. Syftet med en dator är ju att den är på, inte att den är på 20 minuter om dagen... (om man har tur)

Puget systems har varit en leveratör av meckade datorer rätt länge, jag köpte boxxtech när det begav sig. Har ingen direkt anledning till att tro att deras resultat inte stämmer... de vill ju sälja båda. Dom vinner inget på att skämma nån tillverkare.

Absolut men jag har svårt att tro att prestandan skulle öka 100% genom LN2 oavsett... Man brukar väl prata ökningar i 10-20% med LN2 i dagens cpu marknad
För jämförelse är thredripper 116k med LN2 och 64 cores
https://videocardz.com/newz/amds-threadripper-pro-5995wx-cpu-....

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Det har jag ärligt väldigt svårt att se att de skulle bli totalt krossade men snabbare borde de absolut bli med en senare release.

Tragiskt dock att 1kw kanske skall bli någon slags norm i framtiden inom extrem prestandan.
Grafikkort lär öka även de i takt med att krypningarna slutar ge effekt och chiplet blir lösningen även för dem..

Beror väl på i vad men AMD har ju cpus som har 128 cores som de kan ta till HEDT så får multicore skulle de ju bli "krossade" i det läget.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 9950X3D, Asus X870E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9 , Samsung 49" G9 Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

Känns som att du har rätt i analys över produkter har stegrat oerhört på antal watt men vi betalar en norsk miljonär för all strömm vi skickar söder om skåne massa pengar å att priset vi har för ström är för att de har brist i europa så ge oss norrlänningar pengarna istället för nån jxxxxx miljonär i norge å sen låt eu klara sig själv eller skaffa egen strömförsörjning jxxxx fri marknad fan heller handlar bara om att vissa ska tjäna extra som vanligt vi har ingen energikris i sverige

Det är ett systemfel vi kan tacka politikerna för. Tre bolag äger mer eller mindre hela marknaden. Vattenfall, Forum (finskt), Eon (tyskt).

Hur hela bilflottan ska elektrifieras när det vi har effektbrist har poltikerna inte tänkt på. Vindkraft är väl bra ett bra komplement men när det blåser för hårt stängs det av. Och ledningarna från vindkraftverken blir en flaskhals.

Elbolaget i kommunen jag bor i går med hundratals miljoner i vinst årligen och det går i stort sett till kommunens pengapåse. Precis som med allmännyttans överskott. Det går inte tillbaka till hyresgästerna. I mitt tycke är det indirekta skattehöjningar.

Åter till huvudämnet nu.

Visa signatur

Citera mig - annars kan svar utebli i trådar jag inte själv skapat.

Permalänk
Medlem

hur fan kyler man 1000w cpu?

Permalänk
Medlem

Jag är mer intresserad av en jämförelse där processorerna körs med standardinställningar.

Skrivet av mc68000:

Vem blir först med en adapter som leder processorns kylslang direkt in på villans vattenburna element?

Jag har ingen adapter. Satte upp en separat konvektor för datorn.

Permalänk
Medlem

Ni som klagar på effektförbrukning, Detta är alltså en överklockat ex. Innan ni klagar vänta på tester på lanserade produkter och tester i prestanda/w.

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | 24 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | IBM Model M

Permalänk
Medlem

Hoppas innerligt de släpper W-14xx varianter i typ maj (W-13xx och W-12xx släpptes i maj 2021 och 2020), inget behov av en superduper kraftig server, men behöver en ny server som presterar ok men till låg TDP/Watt, meen inte lust att slänga ut tio-femton tusen för en ny DDR4/pcie4 cpu+modo+minne rigg när DDR5 motsvarande nu börjar komma.

Men kan bli så att de tycker att man ska köra i3/i5/i7/i9 med ECC och W680/W780 moderkort för de lägre nivåerna, för att få ECC. Men jag vill ha Xeon ju!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jan-banan:

Är inte förbrukningen konstant vid 100 % belastning eller varför skriver ni mellan 350-1000?

Kan ni inte på sweclockers räkna ut ett medelvärde eller äta på längre tid?

Det är under Geekbench, det är ju ett test med massa olika laster, där det kom en kort peak på 1000W, men låg för det mesta och studsa mellan 300 och 650W.

Skrivet av dakke:

I detta fall så används en 360mm AIO, men det bör noteras att det är under en väldigt kort period den går upp i 1000W (ska väl också förtydligas att vi pratar om överklockning här).

Det har ju även börjat trilla in lite R23 rekord, där det säkert är runt 1000W konternuerligt (dock lär den beta av testet på otroligt kort tid), men då pratar vi ln2. der8auer fick 70k poäng i stock, rekordet med ln2 ligger nu på nästan 129k

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseTM:

Varför element?
Jag värmer mitt borrhål för bergvärmen 😀

Jag funderade på att istället för en stor radiator i datorn så skulle man ju kunna dra ut kylslangen till en typ luftvärmepump som sitter utanför huset. För min del skulle det innebära 1,5m slang bara. Borde ju vara genomförbart

lade till enhet också (m)
Visa signatur

AMD 5900X + Noctua NH-U12A / Gigabyte X570S Aero G / XFX RX 6800XT Merc 319 / 64 Gb RAM / Fractal Design Pop Silent Vit + PSU Seasonic Prime PX 750

Permalänk
Medlem
Skrivet av dakke:

Att överföra värmen från CPU till kylvätska är det stora problemet :/ sen är det enkelt att kyla kylvätskan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Szajda:

För det första jämför Intel en ny cpu med en gammal amd CPU. Sedan över 1000w är sinnessjukt.
Vem fan kommer ha råd med den elräkningen och kylning system som klarar kyla den värme från cpu.

Du läste att den var överklockad och inte levereras så? Eller läser du inte artikeln??

Visa signatur

"Trust Me, I'm an Engineer"

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBerger:

Hoppas innerligt de släpper W-14xx varianter i typ maj (W-13xx och W-12xx släpptes i maj 2021 och 2020), inget behov av en superduper kraftig server, men behöver en ny server som presterar ok men till låg TDP/Watt, meen inte lust att slänga ut tio-femton tusen för en ny DDR4/pcie4 cpu+modo+minne rigg när DDR5 motsvarande nu börjar komma.

Men kan bli så att de tycker att man ska köra i3/i5/i7/i9 med ECC och W680/W780 moderkort för de lägre nivåerna, för att få ECC. Men jag vill ha Xeon ju!

Köpte nyss en 13500 med W680 bräda från Supermicro som ny server. Helnöjd!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av yoggan:

Köpte nyss en 13500 med W680 bräda från Supermicro som ny server. Helnöjd!

Har väntat så länge på sapphire rapids, och nu när de äntligen släpper så visar de bara top och midrange :< Hoppas de släpper lowtdp varianter i maj likt min föregående post; har jag väntat så här länge kan jag vänta lite till... men annars får det bli typ 13900t eller liknande med sina 35w tdp.

Vilken W680 bräda köpte du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBerger:

Har väntat så länge på sapphire rapids, och nu när de äntligen släpper så visar de bara top och midrange :< Hoppas de släpper lowtdp varianter i maj likt min föregående post; har jag väntat så här länge kan jag vänta lite till... men annars får det bli typ 13900t eller liknande med sina 35w tdp.

Vilken W680 bräda köpte du?

Denna: https://www.supermicro.com/en/products/motherboard/x13sae-f

Visa signatur