Permalänk
Medlem

Skräppost

Är osäker på om detta är rätt forum.

Jag undrar om det går att slippa skräppost som kommer i mappen skräppost? Får varje dag allt från att jag har fått pengar på kontot, vunnit en iPhone mm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Putte333:

Är osäker på om detta är rätt forum.

Jag undrar om det går att slippa skräppost som kommer i mappen skräppost? Får varje dag allt från att jag har fått pengar på kontot, vunnit en iPhone mm.

Beror väll på vad man har för leverantör om dom låter än ratta med inställningarna för det eller om dom kanske låter dig skapa en regel. tillåter dom dig att skapa regler så kan man ju lätt göra en regel som gör så att alla mail som kommer in i "Skräppost" tas bort direkt. eller att det tas bort en gång om dagen.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: ASUS TUF Gaming RX7800XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD, Chassi : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Spare/kontor
MOBO: MSI Z95 Gaming 5, CPU: Intel Core I5 4790K @ 4.5GHz, RAM: 4x8GBB @ 1600MHz, GPU: Sapphire RX 5700 (Flashat till XT), SSD: totalt 2TB S-ata, Chassi : Corsair 300 (Nånting), PSU: Coolermaster 750Watt, Skärm: Philips 34" Curved 100Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av BM-Mods:

Beror väll på vad man har för leverantör om dom låter än ratta med inställningarna för det eller om dom kanske låter dig skapa en regel. tillåter dom dig att skapa regler så kan man ju lätt göra en regel som gör så att alla mail som kommer in i "Skräppost" tas bort direkt. eller att det tas bort en gång om dagen.

Tack så mycket för svaret.
Jag har Gmail och Telia som operatör.
Tänkte att man själv kan göra en inställning i Gmail...

Permalänk
Medlem

En av styrkorna med att ha sin e-post placerad i en så pass stor mail-lösning såsom Gmail, är att de kan analysera leveransmönster och blockera just massutskick. Men för att runda detta så har förstås motsatta sidan hittat smarta automatiseringar, ibland så pass att de använder AI för att modifiera utskicken så att de ter sig annorlunda även om budskapet är detsamma, eller att de helt enkelt generera oändligt med avsändaradresser så inget ser ut att komma från samma avsändare. Nackdelen är förstås att du i gratisversionen inte har så stora möjligheter att påverka skräppostfiltret annat än att försöka filtrera på innehåll eftersom avsändare är mer eller mindre "random" och inte går att sätta upp blockeringar mot.

Rent krasst så är det i princip omöjligt att blockera all skräp-mail, och det är en strid som kommer pågå tills det att vi förlorar och avsändarna av skräpposten gör e-post obrukbart som kommunikationsmedel, till sådan grad att vi får börja använda oss av plattformar/medium för att förmedla information utan att den dränks i skräp. Många tycker jag är knäpp, men jag hör till skaran som fortfarande orkar mig på att driva egen e-postserver, om än med de speciella utmaningar det medför idag med åtskilliga krav på avsändande e-postserver/domännamn för att mottagare ens ska ta emot e-posttrafiken, jag har förvisso inte möjlighet att sätta korrekt rDNS och har publik IP-adress i UCEPROTECTL2/L3 "residential/poor reputation range". Men förvånansvärt nog så har jag inte upplevt några större problem med leverans av e-post vare sig mot Google eller Microsofts världar, så länge jag säkerställer att jag inte får en ny IP-adress (DHCP) som någon annan har besudlat i vilket fall jag antingen får skicka in vitlistningsförfrågan alternativt byta MAC-adressen på WAN för att få en ny IP-adress som förhoppningsvis inte är lika "smutsig".

Den lösning jag kör med heter Mailcow och fungerar som sagt väldigt bra, det inbyggda Rspamd antispam-skyddet är riktigt listigt, speciellt nu när jag har kört den i snart tre år så den har hunnit lärt upp sig på en drös med skräppost och massutskick. En annan funktion jag gillar med just Mailcow är att det är lätt att skapa upp tillfälliga e-postalias som kan användas på halvskumma sidor som garanterat kommer sälja ut e-postadressen för att tjäna mer pengar, när aliaset dör så dör även flödet därifrån och e-postadressen/aliaset blir noll värt. Om du signar upp för AnonAddy så kan du skapa upp alias där som du sedan pekar mot din ordinarie e-postadress för att åstadkomma samma med Gmail, men då bör du kanske skapa en ny e-postlåda om den adressen du har nu är så pass spridd. https://anonaddy.com/

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2690, 272GB, 3TB SSD, Nvidia Tesla P4
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2697v2, 256GB, 2TB SSD
Xpenology Storage - SuperMicro X10SLL-F/SC825TQ, Xeon E3-1231 v3, 16GB, 90TB HDD
Xpenology Backup - Dell PowerEdge R230, Xeon E3-1220v6, 16GB, 12TB HDD

Permalänk
Sötast

Det finurliga med skräppost mappen är att den inte ger några notiser.
Alltså, om man inte öppnar den så sköter den sig själv.

Det lättaste är väl att helt enkelt inte trycka på den?

Permalänk

Inte för att varas sådan men anledningen till att man överhuvudtaget får skräppost är att man slarvar med sina lösenord.

Har man ett konto någonstans med dåligt lösenord så är det som upplagt att man kommer få skräppost när väl den databasen blir hackad och ens konto är bland de första att få sitt lösenord knäckt.

Det är ganska ovanligt med sidor som slarvar med säkerheten men de finns så spelar ens lösenord inte mycket roll.

Till TS kan jag bara rekommendera att skapa en ny email och sedan använda lösenord på rätt sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Inte för att varas sådan men anledningen till att man överhuvudtaget får skräppost är att man slarvar med sina lösenord.

Har man ett konto någonstans med dåligt lösenord så är det som upplagt att man kommer få skräppost när väl den databasen blir hackad och ens konto är bland de första att få sitt lösenord knäckt.

Det är ganska ovanligt med sidor som slarvar med säkerheten men de finns så spelar ens lösenord inte mycket roll.

Till TS kan jag bara rekommendera att skapa en ny email och sedan använda lösenord på rätt sätt.

Varför skulle spammare bry sig om lösenordet när de bara är ute efter e-postadresser?
Och vad menar du med att det är "ovanligt med sidor som slarvar med säkerheten"? Det händer stup i ett.

OnT: skapa ett filter "label:spam" och markera allt som läst. Det gömmer spammet. Du blir inte av med det.
Du kan iofs radera istället för att markera som läst, men då kommer du inte kunna få fram mail som markerats fel.

Permalänk
Skrivet av CymbalCrasher:

Varför skulle spammare bry sig om lösenordet när de bara är ute efter e-postadresser?
Och vad menar du med att det är "ovanligt med sidor som slarvar med säkerheten"? Det händer stup i ett.

OnT: skapa ett filter "label:spam" och markera allt som läst. Det gömmer spammet. Du blir inte av med det.
Du kan iofs radera istället för att markera som läst, men då kommer du inte kunna få fram mail som markerats fel.

Nej men samtidigt som de knäcker haschen på ditt konto i en hackad databas syns även din e-mail det är så de jobbar.

Nja så länge sidan haschar och saltar på rätt sätt så är du säker även om sidan där ditt konto finns på blir hackad.

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för alla svar.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dinkefing:

Nej men samtidigt som de knäcker haschen på ditt konto i en hackad databas syns även din e-mail det är så de jobbar.

Nja så länge sidan haschar och saltar på rätt sätt så är du säker även om sidan där ditt konto finns på blir hackad.

Det är väl snarare databasen för lösenord än konton som hashas?

epostadresser hashas inte vad jag vet. Inte för att det inte går - men de måste ju finnas i klartext också.
plattformar som har användarkonton måste ju kunna erbjuda lösenordsåterställning och kunna maila användaren. Det kräver att företaget har kännedom om mailadressen. Och ska de ha det så kan ju inte mailadressen vara scrambled. Den måste finnas i klartext.

Så mailadresser är inte mer eller mindre skyddade av vad man väljer för lösenord.
Bara lösenordet själv är skyddat av dess komplexitet.

Edit:
Om man fått tag i databaserna alltså.

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck