Permalänk
Medlem

Spel och jobbdator ~20-30k

Hej!

Börjar bli dags för en ny dator och tänkte kika här om det går få lite råd kring köpet 😀
Vill såklart inte råka spendera alldeles för mycket eller för lite på någon enskild del.

• Gillar att ha väldigt mycket igång samtidigt och vill inte behöva stänga ner saker för att behålla hög prestanda

• Vill förhålla mig till Intel / Nvidia

• Målet är att spel alltid körs i 1080p 144hz, inga behov för 4k osv

• Planerar att behålla datorn i 4-5år

Tack på förhand!

Plockade ihop något som kändes hyfsat rätt men har inte alls lika bra koll längre 😅
Komponentkollen

Permalänk
Medlem

Denna borde räcka och bli över för 1080p i 4-5 år framåt. 4070 Ti är bara drygt 1 % snabbare än 6950 XT i 1080p.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av kmeek:

Hej!

Börjar bli dags för en ny dator och tänkte kika här om det går få lite råd kring köpet 😀
Vill såklart inte råka spendera alldeles för mycket eller för lite på någon enskild del.

• Gillar att ha väldigt mycket igång samtidigt och vill inte behöva stänga ner saker för att behålla hög prestanda

• Vill förhålla mig till Intel / Nvidia

• Målet är att spel alltid körs i 1080p 144hz, inga behov för 4k osv

• Planerar att behålla datorn i 4-5år

Tack på förhand!

Plockade ihop något som kändes hyfsat rätt men har inte alls lika bra koll längre 😅
Komponentkollen
https://i.imgur.com/SILKzCB.png

Ser mycket bra ut, skulle bara bytt moderkortet till MSI eller Asus, undvik Asrock om möjligt!
Samt byt CPU Kylare till en Noctua nh u-14s som bara kostar ca 50 kr mera.

Visa signatur

Intel® Core™ i5-12600K | Noctua NH-U14S | Corsair 32GB DDR5 5600MHz CL36 | MSI Z690 Pro | Inno3d RTX 3060 Ti GDDR6X X3 | Adata XPG Gamix S50 Lite | Fractal Design Define R7 White | 5 x Noctua NF-A14 PWM | Corsair RM750x | Dell S3222dgm | Win 11 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarabeo:

Denna borde räcka och bli över för 1080p i 4-5 år framåt. 4070 Ti är bara drygt 1 % snabbare än 6950 XT i 1080p.

Sedär ja, då är det ju inte värt att lägga extra på det, tackar för den! 👍👍

Permalänk
Medlem
Skrivet av Splithorizon:

Ser mycket bra ut, skulle bara bytt moderkortet till MSI eller Asus, undvik Asrock om möjligt!
Samt byt CPU Kylare till en Noctua nh u-14s som bara kostar ca 50 kr mera.

Har ett likadant moderkort som han har valt här, fungerar utmärkt. Har alla egenskaper som de dyra korten har, dock lite sämre ljudkod och VRM's.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArEm85:

Har ett likadant moderkort som han har valt här, fungerar utmärkt. Har alla egenskaper som de dyra korten har, dock lite sämre ljudkod och VRM's.

Jag tänker inte och kan inte stoppa någon från o köpa vad de vill.
Kan dock aldrig och kommer aldrig rekommendera andra att köpa skit moderkort eller nätaggregat.
För mig är det som att sitta vid en tickande bomb.

Visa signatur

Intel® Core™ i5-12600K | Noctua NH-U14S | Corsair 32GB DDR5 5600MHz CL36 | MSI Z690 Pro | Inno3d RTX 3060 Ti GDDR6X X3 | Adata XPG Gamix S50 Lite | Fractal Design Define R7 White | 5 x Noctua NF-A14 PWM | Corsair RM750x | Dell S3222dgm | Win 11 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Splithorizon:

Jag tänker inte och kan inte stoppa någon från o köpa vad de vill.
Kan dock aldrig och kommer aldrig rekommendera andra att köpa skit moderkort eller nätaggregat.
För mig är det som att sitta vid en tickande bomb.

Absolut, jag tänker inte låtsats vara något slags ASrock fanboy som anser att det är det bästa som finns. Men det finns inget som säger att ASrock är sämre än någon annan tillverkare. Har du haft en dålig upplevelse med ett sådant kort tidigare betyder inte det att alla kort har samma problem.