Veckans fråga: Hur har dina datorinköp påverkats av dystra tider?

Permalänk
Melding Plague

Veckans fråga: Hur har dina datorinköp påverkats av dystra tider?

Det rådande ekonomiska läget har fått folk att tänka om hur de surt förvärvade slantarna spenderas. Hur har det ekonomiska läget påverkat din datorintresse?

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Köper inte så ofta att jag känner att priset spelar större roll.

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Musikälskare

Jag köper som vanligt men ska dra åt svångremmen nu ett tag då jag känner mig "färdig"

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Datorhobbyn dog totalt när priserna på datorer översteg priserna på en turboladdad rödblockare.

Eller se det som såhär: Jag kan tjäna mig lite stålars på att köpa en vattenpolermaskin eller en stor ultraljudsrengörare för 15 papp. En GPU kostar bara.

PS: Jag har blivit gubbe så bryr er inte om mig!

EDIT: Iaktagelse... köpte en TV och ett par högtalare under Black Friday. Slutsumma 21 tkr. Varför köpte jag inte en GPU för de pengarna istället? Jo, för att jag kände mig inte grundlurad när jag betalade 14 tkr för en OLED och bara lite lurad av högtalarna. Att betala 14 - 16 tkr för en minikrets med på tok för stor kylare känns dock som att bli dragen genom tjära och fjädrar. Likaså att betal 10 tkr för en 3 år gammal krets som inte ens har alla nya "bells and whistles".

Köper en ny GPU sekunden det kommer ut en som inte känns som om man blir dragen i näsan när man lägger den i kundvagnen... eller det kommer jag ju inte göra för tusenlapparna kan plöjas ner i så mycket annat som faktiskt skapar värde. Skål på det!

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem

Jag har velat uppgradera grafikkortet i närmare två år, men med tanke på först bristen på 3000 serien och nu priserna på 4000 serien så får man nog vänta ett tag till, mitt gamla 1080 tuffar på fortfarande, men jag måste dra ned inställningarna lite mer.

Permalänk
Medlem

Spelar mer än jag gjort på länge tack vare min Steam Deck, men har inga planer på att köpa en PC alls med denna marknad

Permalänk
Medlem

Nej, jag uppgraderar vid behov, denna gång så fick man väl köpa lite dyrare gpu än vad jag tänkt mig men över dem 6 år jag brukar ha grejerna så är kostnaden låg per timme ändå

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Denna fråga ställdes väl redan för inte så länge sedan?
Rätt säker att jag då svarade något i stil med "Jag kommer nog gå över till retro ett tag".
Vilket stämmer! Bygger massa retroburkar i olika storlekar och stilar. Rör sig främst mellan 1998 upp till max 2003-isch.
Otroligt kul!
Inte allt för lätt att finna delar, men när du väl hittar dom är priset fullt överkomligt oftast.

Så får min modernare dator tuffa på tills vidare.

Permalänk
Medlem

Tycker priserna på både hårdvara och spel ligger för högt.
Spel kostar ungefär dubbelt så mycket som jag tycker det är värt. köper numer få spel på releasedagen.
Är man inte jättesugen så är ju många spel mer av en "beta" första året efter release ändå.
Tycker det är orimligt med så låg kvalitet och lite content överlag för att berättiga prislapparna.
elkostnaderna har varit höga nog att oftare spela äldre/indiespel. sparar 300-350w per timme ca. det kanske kan tyckas obetyligt men spelar man mycket så blir det snabbt en del pengar

Permalänk
Medlem

Så här i efterhand var jag dum som uppgraderade när jag hade saker som funka kalas fint.
Annars är jag ganska sparsam och uppgraderar vid behov, främst GPUn när spelen inte hänger med längre.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Valde Annat. Är inte i den fas i "cykeln" för att uppgradera nu så priserna påverkar inte just nu.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

För min del handlar det inte så mycket om det ekonomiska läget, plånboken eller nuvarande priser, utan snarare tycker jag att man har nått en prestandanivå som är mer än tillräcklig... För de absolut tyngsta uppgifterna, så som AAA-spel finns det så många verktyg som hjälper till att hålla i hårdvaran fräsch ett längre tag. Jag tänker saker som freesync/g-sync (det är helt okej att dippa ner till 45fps, vilket var otänkbart förr), FSR/XESS/DLSS (1440p performance mode ser ändå skäligt ut, men prestandaökning är enorm).

Sedan har jag på senare år känt att mycket av hårdvaru-hetsjakten handlar just om "premium-känsla" snarare än "faktiska behov". Så i dagsläget har jag skiftat fokus till mina faktiskt behov snarare än premium-upplevelser, och med det perspektivet kan jag tänka mig att både skala ner inställningar och framerate när hårdvaran blir gammal (5+ år). Till stor del handlar det också om att jag finner AAA-spelindustrin allt mindre intressant och jag spelar främst indies, emulering med enbart ett fåtal utvalda AAA-spel. I dagsläget har jag en Ryzen 5600, RX6600XT, 32GB RAM, och jag kan spela Cyberpunk i 100-120fps med 1440p FSR performance mode (~80fps i Quality). Jag har verkligen INGETING att klaga på, och ser framför mig att denna platform kan hålla mig sysselsatt i VÄDLIGT många år framföver (Jag hoppas att mitt B450-moderkort ska klara sig i 10år, det har ju redan gått 3år.)

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC

Permalänk
Hedersmedlem

Ja.

Men jag skulle nog snarare säga att det beror på att grafikkorten blivit ohemult dyra.
Något som hände innan det ekonomiska läget skiftade.

För inte så länge sedan kunde man köpa grafikkort för spel som kostade typ hälften av vad en ny konsol kostar.
Här har det ju hänt något med prissättningen alltså...

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Under 2022 byggde jag ihop en ny dator då jag kände att det var dags efter 6 år. Egentligen behövdes det inte men då jag ändå planerade på att bygga en ny server så valde jag att bygga en ny dator till mig själv och flytta den gamla hårdvaran i servern.

I år har det blivit 32GB RAM till datorn på jobbet och sedan blir det nog köp av en större skärm till samma dator och men mer än så lär det inte bli, kanske två ITX chassin men beror mest på om det dyker upp ett bra pris på Fractal Design Ridge. Annars så lär det nog dröja en 6+ år innan det är dags att uppgradera igen.

Så nej det har inte påverkat mig desto mer, jagade erbjudanden under ett halvårstid för att bygga ihop den nya datorn, som jag alltid gjort. Även om grafikkortet (som blev ett 3060 ti) var den dyraste posten så hamnade den på 4990 kr, vilket inte var allt för farligt men enligt mig 1000-1500 kr ändå för dyrt.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem

Nej det skulle jag inte säga. Vill jag uppgradera så gör jag.
Senast blev det 4080, och innan dess en 4TB SSD.

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem

Intresset är nog detsamma, men prioriteringarna hade 100% varit annorlunda om man inte haft familj.
Nu får bra mat, semester och aktiviteter komma i första hand.
Svårt att säga hur det kommer se ut om datorerna går sönder innan ekonomin finns för nya inköp. Finns nog en överhängande risk att det blir hemmasemester något år framöver.
Ska även sägas att både jag och sonen har en dator, även om vi fick hans nästan gratis av en vän. Så vill även sambon börja igen, så blir en hel del cash som ska ut.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

När jag bygger brukar jag avsätta en månadslön och sikta på övre medelklass. Senast 7700k, 1080 och matchande delar t. Ex. Skulle jag bygga något med samma moderna motsvarande serier av processor och gpu räcker inte en månadslön, inte ens nästan. Så jag får ge fan. Helt enkelt

Permalänk
Hedersmedlem

Nej, egentligen inte men det beror nog främst på att uppgraderingstakten har minskat för mig redan för länge sedan.

Har dock fyllt på med mycket gamla prylar så det finns sysselsättning för i alla fall 10 år framåt utan att få slut på delar... men jag hittar säkert något mer som jag känner att jag behöver ha i samlingarna trots att det är ett ungefär lika intelligent köp som ett grafikkort för en månadslön.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Gjorde ett ordentligt inköp för att jag gick upp till 4K skärm och 3080 inte riktigt orkade med.
Passade då även på att uppgradera till mordernare cpu och ram.
Man kommer ju sitta med grejjerna i några år för att känna att man fått valuta för pengarna iaf för priserna var ju inte roliga.
Var det helt nödvändigt.. Kanske inte men ibland villhöver man grejjer, speciellt då jag gillar att spela singelplayer spel med allt ögongodis som RT osv påslaget

Visa signatur

CPU: i9 13900kf MB: Strix z790-F RAM: 32GB Corsair Dominator Platinum RGB 5600cl36 GPU: RTX 4090 Suprim X SSD: Samsung 980 pro 1TB,960 Pro 512GB, 960 Pro 500GB 850 evo 1TB x2 860 evo 1TB Cooler: h150i elite lcd PSU:AX1200i Case: Phanteks P600S TG
Main Display: MSI Optix MAG281URF Peripherals: Logitech G915, G903, Pro X Wireless, Powerplay

Permalänk
Medlem

Övergav PC för konsol för två år sedan.
Intresset finns kvar men det är svårt att motivera prislappen när det funkar fint i 60 fps på konsol idag.

Permalänk

Uppgraderade precis processor från i5 4690k till 13400F. Samt gick då i samma veva från DDR3 till DDR5. Om teknikutvecklingen kommer gå i samma takt som den gjort från 2014 till nu så kommer jag förmodligen att uppgradera efter nio år igen. Men det blivit dyrare det har det absolut. Moderkortet jag köpte i år kostar lika mycket som två kort gjorde då.

Visa signatur

Cpu: Intel Core i5-13400F | Gpu: Gigabyte RTX 2070 | Ram: 16GB DDR5 5200MHz CL40 FURY Beast | MB: ASUS Prime Z690-P | PSU: EVGA Supernova G2 750W | Chassi: Fractal Design Define R4

Permalänk
Medlem

Blir väl inte köp varje år när man vill ha komponenter för över 50000kr, kör idag 5900X och 3080 Ti och kommer skippa dagens generation helt.

Blir att uppgradera allt sen när 5080/5090 kommer eller AMD liknande.

Permalänk
Medlem

Handlar inte men det beror inte direkt på att andra saker kostar mer utan att jag på av ren princip vägrar betala 10000kr+ för ett grafikkort.
Fortsätter det så och min nuvarande burk dör så blir det antagligen en konsoll istället.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

Tycker samtidigt att priserna på komponenter har nått befängda nivåer, men handlar mer än någonsin känns det som. Det rör sig dock mest om begagnat och/eller aliexpress så priset spelar givetvis roll

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

Jag har bättre ekonomi än på länge, jag utvärderar dock alltid pris/krona så länge det inte är uppenbart att min hårdvara är för kass.

Att sitta på en Phenom II x4 plattform med max 4GB RAM och ett GTX 650Ti dög liksom inte längre 2018 exempelvis.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Tänkte uppgraderat i höstas, men en snabb kalkyl gav att en dator i översta segmentet av mellanklassen (på samma nivå som jag legat de senaste datorerna) skulle kostat ca 10000 kr mer än den gjorde för fyra år sedan, plus väsentligt dyrare grafikkort.

Eftersom spelmarknaden stagnerat i efterdyningarna av den ekonomiska inbromsningen de senaste tre-fyra åren så kändes det inte relevant att dra iväg de pengarna på en dator när relevanta AAA-titlar jag är intresserad av att spela antingen inte ens annonserats ut (mer än som bekräftade under utveckling åtminstone), alternativt fördröjts så länge att det inte är någon idé att köpa något innan man vet mer om vilka systemkrav de kommer ha.

Permalänk
Medlem

Kanske en ny mellan-laptop var 2-3:e år, mest för att upgradera grafiken till 'rimlig' nivå.

1. Har inte lika stort behov av att upgradera längre, har andra intrsssen.
2. Gafikkort och nich produkter har blivit för dyra för SEK.

Sanningen är att man har en del från jobbet också, så det är hobby-verksamheten som tar stryk.

Permalänk
Medlem

Har inte haft något egentligt hårdvaruintresse på flera år utan är numera nöjd om datorn klarar det jag behöver den till och de spel jag vill spela. Då jag sällan spelar s.k. "AAA"-spel klarar jag mig utmärkt med några år gammal hårdvara. Så länge inte något går sönder kommer jag inte ha något behov av att uppgradera de närmsta åren, sen får man se då hur priserna har utvecklats.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Rekordmedlem

Ja idag köper man inte grafikkort för det finns inga moderna billiga som är bättre än integrerad grafik när det kommer till att visa skrivbordet högupplöst och spela videos utan marknaden erbjuder bara oanvändbara budgetkort (de kan inte hantera 4k hdr och videoavkodning) och svindyra spelkort som är ointressanta pga priset.
Grafikkort har alltså blivit nått som numera är helt ointressant.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
DingDongerMcDongface

Det har helt klart påverkat, åtminstone kring vad, hur och när jag köper. Om inte annat för att datorer inte är min enda hobby. Jag har utöver det bland annat pysslat mycket med mina katter och haft en småskalig uppfödning. Den biten är numera nedlagd, men med stigande kostnader även för den hobbyn blir det ofta självklart att prioritera mina djur framför hårdvara.

Sen får jag väl kaanske medge att man får en rätt redig "fix" för datorhobbyn på jobbet numera, så min situation ser ju såklart annorlunda ut. Brinner inte mindre för det än tidigare, men på ett annat sätt!