Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av martinot:

Jo, tycker den blivit bra mycket snyggare nu!

Det ryktades som du är inne på att de skulle få riktiga fysiska knappar och ny infotainmentmjukvara, men enligt vikingen Erik så verkar så inte ha skett (se nedan).

Dock så finns ju en möjlighet att fysiska knappar kommer i nästa face-lift. Programvaran kanske de kan uppdatera OTA med lite tur.

Men interiören verkar ju ha även den fått en fin uppdatering. Känns som de har lite mer av klassisk Golf-känsla enligt många som kikat på den. Några bra steg i rätt riktning iaf. Ser mindre leksaksaktig/plastig ut på utsidan tycker jag. Ser mer ut som en "normal" bil vilket jag tycker är positivt.

https://youtu.be/y4iXynguzz8

Skrivet av Purgatory:

Trist, då gick den bort direkt...

Skrivet av Nuken:

Det bästa med den nya ID3:an är väl att den får en appstore?
Hoppas att de har snabbat upp infotainmentsystemet samtidigt.

Obs! Detta var bara nåt jag snappade upp. Har inga källor. Men man kan alltid hoppas.

Skrivet av Chippen2188:

Körde en ID.Buzz en vecka och den hade 3.2 installerad. Upplevde inga större problem, navigeringen fungerar okej, allt rullar på. Tycker att det finns allt mindre att störa sig på där. Sen finns också trådlös Apple Carplay/Android Auto vilket är trevligt för media. Mjukvaran som jag upplevde den nu önskar jag att man upplevde den i ID.3 första gången, då tror jag kritiken hade varit mycket mindre. Nu kommer den nog alltid finnas där, hur bra dom än gör den. Folk glömmer inte första intrycket!

Jag provkörde ID.3 och ID.5 för ca 2 veckor sen. Överlag trevliga bilar för sin klass. Jag tyckte de var rätt snygga redan innan, ID.3 blev markant bättre ändå med denna facelift, dömt utifrån bilderna. Mitt stora störningsmoment var just mjukvaran. Plottrigt, alldeles för många undermenyer och knapptryck för att komma till rätt funktion - och alldeles för segt. Där fungerar Audis variant i Q4 E-tron mycket bättre, och den Tesla Model 3 jag kör till vardags är ju så överlägsen (på just mjukvaran) så att det blir löjligt.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Avstängd

Det är fint om inredningen blivit bättre, den var ju inte så trevlig på Id3, men det stora lyftet är ju att man slipper det stora plastsjoket som tidigare tog upp halva "motorhuven". Born var dock bättre på dessa punkter redan.

Permalänk
Medlem

Nu är jag ju partisk, men jag tycker fortfarande Cupra Born är snyggare. det som stör mig extremt mycket (men det är nog bara jag) är att man inte kan få samma färg på hela bilen när det gäller ID 3. Bakluckan och taket är alltid svart oavsett övriga val vilket är lite synd.

Sedan kan jag nämna att knapparna på ratten var det jag fruktade mest med min Cupra, dock visar det sig vara ogrundade farhågor i mitt fall. Det tog väl 2-3 dagar innan de känns helt naturligt och det här med att av misstag trycka har inte hänt mig sedan jag hämtade bilen i mitten av december.

Att infotainment systemet är lite segt ibland och inte helt optimal navigering i menyerna är lite synd, men om jag jämför med min gamla VW Golf R (2010) så är detta betydligt mycket bättre. Men Tesla verkar dock ha en snabbare mer logiskt system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bacardi_avt:

Nu är jag ju partisk, men jag tycker fortfarande Cupra Born är snyggare. det som stör mig extremt mycket (men det är nog bara jag) är att man inte kan få samma färg på hela bilen när det gäller ID 3. Bakluckan och taket är alltid svart oavsett övriga val vilket är lite synd.

Sedan kan jag nämna att knapparna på ratten var det jag fruktade mest med min Cupra, dock visar det sig vara ogrundade farhågor i mitt fall. Det tog väl 2-3 dagar innan de känns helt naturligt och det här med att av misstag trycka har inte hänt mig sedan jag hämtade bilen i mitten av december.

Att infotainment systemet är lite segt ibland och inte helt optimal navigering i menyerna är lite synd, men om jag jämför med min gamla VW Golf R (2010) så är detta betydligt mycket bättre. Men Tesla verkar dock ha en snabbare mer logiskt system.

Cupran är ju riktigt snygg. ID.3 ser lite för tam ut. Är som att den inte vågar ta ut svängarna nånstans utan bara är en tråkig generisk bilform med vissa detaljer i form av lysen och så påklistrade. Inte så dum bakifrån men framifrån är den verkligen tråkig. Bättre efter Faceliften. Cupran har jag aldrig sett IRL men av bilderna att döma kanske den inte utmärker sig som nåt helt revolutionerande men tar ändå ut svängarna en hel del.

ID.4 tycker jag om betydligt med än ID.3, den är som lite bulligare och fetare och har tillräckligt konstiga proportioner för att i alla fall vara lite intressant. Tycker alltid den sticker ut när jag ser den komma körandes, på ett positivt sätt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lidodido:

Cupran är ju riktigt snygg. ID.3 ser lite för tam ut. Är som att den inte vågar ta ut svängarna nånstans utan bara är en tråkig generisk bilform med vissa detaljer i form av lysen och så påklistrade. Inte så dum bakifrån men framifrån är den verkligen tråkig. Bättre efter Faceliften. Cupran har jag aldrig sett IRL men av bilderna att döma kanske den inte utmärker sig som nåt helt revolutionerande men tar ändå ut svängarna en hel del.

Det är ju väldigt tydligt från många vinklar att det är samma bil som Id3, men de har ju fått till utseendet mycket bättre i mina ögon. Det känns som om syftet med designen har varit åt helt olika håll, Id3 ska vara gullig och snäll medan Born ska se aggressiv ut, rundad mot spetsig typ. VW har ju satsat rätt hårt på bullig design på alla deras elbilar hittills, förutom Golf då men det är ju en annan sak.

Citat:

ID.4 tycker jag om betydligt med än ID.3, den är som lite bulligare och fetare och har tillräckligt konstiga proportioner för att i alla fall vara lite intressant. Tycker alltid den sticker ut när jag ser den komma körandes, på ett positivt sätt.

Jag tycker den är rätt hemsk. Ger ett överjäst intryck, som den svällt upp liksom. Färdtjänsten eller något liknande har anammat Id4 hårt här, så man ser de hela tiden, i en ful grön färg med lite dekaler, så den känns inte så speciell längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det är ju väldigt tydligt från många vinklar att det är samma bil som Id3, men de har ju fått till utseendet mycket bättre i mina ögon. Det känns som om syftet med designen har varit åt helt olika håll, Id3 ska vara gullig och snäll medan Born ska se aggressiv ut, rundad mot spetsig typ. VW har ju satsat rätt hårt på bullig design på alla deras elbilar hittills, förutom Golf då men det är ju en annan sak.
Jag tycker den är rätt hemsk. Ger ett överjäst intryck, som den svällt upp liksom. Färdtjänsten eller något liknande har anammat Id4 hårt här, så man ser de hela tiden, i en ful grön färg med lite dekaler, så den känns inte så speciell längre.

Ja dom har ju samma form men Cupra har lite vinklar och veck som ändå markerar formen bättre. Vet inte hur jag bäst ska uttrycka det men id3 känns som samma form med lite dekaler på bara, medan Cupra är mer skulpterad till nåt snyggt.

Id4 är helt klart en vattendelare och jag förstår att folk inte gillar den. Är just att den är lite mullig och uppjäst som gör att jag tycker proportionerna är mer intressanta. Sen kan jag förstå att den tappar tjusningen efter överexponering av fel utförande...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purgatory:

Det var väl inte så jättespännande, lite sammanfattat här: https://teslaclubsweden.se/tesla-investor-day/

Mycket låter ju såklart otroligt lovande, men samtidigt om du köper en Model Y idag så får du inte ens en fungerande parkeringsvarnare, farthållare, regnsensor, avbländning helljus etc. Om de inte ens klarar detta, hur ska de få till alla fantastiska framtidsvisioner? Mjukvaran ska ju vara främsta argumentet i en Tesla, men just nu är deras mjukvara trasig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Det var väl inte så jättespännande, lite sammanfattat här: https://teslaclubsweden.se/tesla-investor-day/

Mycket låter ju såklart otroligt lovande, men samtidigt om du köper en Model Y idag så får du inte ens en fungerande parkeringsvarnare, farthållare, regnsensor, avbländning helljus etc. Om de inte ens klarar detta, hur ska de få till alla fantastiska framtidsvisioner? Mjukvaran ska ju vara främsta argumentet i en Tesla, men just nu är deras mjukvara trasig.

Nej det var mer spännande inför presentationen tyvärr. Ger inte mycket för deras plan för hur världens energiproblem ska lösas.

Det blir intressant att se om dom lyckas med sin plan att sänka produktionskostnaden med 50%, då kan det bli svettigt för andra tillverkare.

Lite lustigt att dom skryter över sin avancerade dator och simulering av förhållanden osv när man ser hur bilarna fungerar med FSD i praktiken men det kanske blir bättre. Dock inget som intresserar mig. En responsivt interface är ju positivt men det har dom redan.

Permalänk
Medlem

Är det någon som har Kia Charge som fattar hur det funkar med deras priser när man ska snabbladda?

Tycker inte det verkar billigare på något sätt, utan snarare tokmycket dyrare. Är det så, eller har jag missförstått hur det funkar? Frugan och ungarna är på väg till dalarna med Niro-EV på första långresan, och jag sa till henne att stanna i Hedemora vid Recharge-stationen, för då kan de käka på antingen McDonalds eller Lappen.

Sa åt henne att använda Kia Charge kortet som vi fick på köpet (easy abbonemang, då det inte var en EV6 vi köpte). Men det verkar ha varit dumt, då det ser ut att vara nån krona billigare per kWh med fortums app.

Är grejjen med kortet bara att de samlat flera leverantörer, men att de gör ett påslag? Då är det ju verkligen ingen idé att använda kortet.

Visa signatur

B650M AORUS ELITE AX ICE | AMD Ryzen 7800X3D | Corsair H100i Elite Capellix White | G.Skill Trident Z5 Neo 32GB DDR5 6000MHz CL30 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual OC | Lian Li PC-O11 Dynamic Mini Snow Edition | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | 34" Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snudge_B:

Är det någon som har Kia Charge som fattar hur det funkar med deras priser när man ska snabbladda?

Tycker inte det verkar billigare på något sätt, utan snarare tokmycket dyrare. Är det så, eller har jag missförstått hur det funkar? Frugan och ungarna är på väg till dalarna med Niro-EV på första långresan, och jag sa till henne att stanna i Hedemora vid Recharge-stationen, för då kan de käka på antingen McDonalds eller Lappen.

Sa åt henne att använda Kia Charge kortet som vi fick på köpet (easy abbonemang, då det inte var en EV6 vi köpte). Men det verkar ha varit dumt, då det ser ut att vara nån krona billigare per kWh med fortums app.

Är grejjen med kortet bara att de samlat flera leverantörer, men att de gör ett påslag? Då är det ju verkligen ingen idé att använda kortet.

Ja det är så jag har fattat det, att kortet bara gör det enklare och inte billigare (såvida du inte har ionitys erbjudande). Personligen har jag endast använt mitt kort hos Ionity och I2GO Ullånger där jag fick det löjligt billigt av någon anledning (5 kr för 13 kWh i november).

Permalänk
Medlem
Skrivet av mecc:

Ja det är så jag har fattat det, att kortet bara gör det enklare och inte billigare (såvida du inte har ionitys erbjudande). Personligen har jag endast använt mitt kort hos Ionity och I2GO Ullånger där jag fick det löjligt billigt av någon anledning (5 kr för 13 kWh i november).

Hur snabb var den laddaren? Min uppfattning nu när jag läst lite mer, så blir det sjukt billigt om man håller sig till 50kW laddare, men så fort man använder någon snabbare än 51 kW så blir det snordyrt.

Visa signatur

B650M AORUS ELITE AX ICE | AMD Ryzen 7800X3D | Corsair H100i Elite Capellix White | G.Skill Trident Z5 Neo 32GB DDR5 6000MHz CL30 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual OC | Lian Li PC-O11 Dynamic Mini Snow Edition | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | 34" Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snudge_B:

Hur snabb var den laddaren? Min uppfattning nu när jag läst lite mer, så blir det sjukt billigt om man håller sig till 50kW laddare, men så fort man använder någon snabbare än 51 kW så blir det snordyrt.

Det var en 150 kW laddare men delat på två. Men antagligen blev det något fel med priset då allt pekade på att det inte var så billigt.

https://chargefinder.com/se/ladda-elbil-ullanger-centrumvagen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Körde en ID.Buzz en vecka och den hade 3.2 installerad. Upplevde inga större problem, navigeringen fungerar okej, allt rullar på. Tycker att det finns allt mindre att störa sig på där. Sen finns också trådlös Apple Carplay/Android Auto vilket är trevligt för media. Mjukvaran som jag upplevde den nu önskar jag att man upplevde den i ID.3 första gången, då tror jag kritiken hade varit mycket mindre. Nu kommer den nog alltid finnas där, hur bra dom än gör den. Folk glömmer inte första intrycket!

Hämtade ut min ID.3 förra veckan och den har även 3.2. Visste att mjukvaran inte är så bra men den är okej så långt.
Mycket är dock gömt under olika menyer vilket är lite störigt men man vänjer sig säkert.

Har dock redan två gånger råkat ut för att den har tappat 4G nätet och då kan man inte koppla upp genom appen. Om det beror på bilen eller VWs servrar eller något annat vet jag inte. Just nu har jag stängt av uppkopplingen helt så får se om det fungerar imorgon.

Visa signatur

Fractal Design Ridge | Ryzen 5 5600X | Asus STRIX B550-I | Asus RTX 3060 Ti Dual | Corsair 16GB 3000MHz | Crucial P1 1TB Nvme | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Har inte hunnit höra/läsa några nyheter från Investor Day (har inga aktier i bolaget), men däremot så är detta en rätt intressant betraktelse från den stora kända japanska biltillverkaren.

Toyota om Tesla Model Y: ”Ett konstverk”

https://www.vibilagare.se/nyheter/toyota-om-tesla-model-y-ett...

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av bayhazed:

Hämtade ut min ID.3 förra veckan och den har även 3.2. Visste att mjukvaran inte är så bra men den är okej så långt.
Mycket är dock gömt under olika menyer vilket är lite störigt men man vänjer sig säkert.

Har dock redan två gånger råkat ut för att den har tappat 4G nätet och då kan man inte koppla upp genom appen. Om det beror på bilen eller VWs servrar eller något annat vet jag inte. Just nu har jag stängt av uppkopplingen helt så får se om det fungerar imorgon.

Det händer tyvärr rätt ofta att det inte går att kontakta bilen så man kan inte värma den innan man åker… helt sjukt att det kan fungera så otroligt dåligt. (ID4 ägare här)

Visa signatur

Tar gärna emot tips på roliga couch co-op PS5 spel!

Permalänk
Inaktiv

Varit mycket prat om VW ID här på sistone - såg faktiskt min första ID Buzz "i fläsket" idag!

Var i Örgryte, såklart... Tvåtons lack, vit och...gul eller? Eller grön, typ. Något sånt var det. Riktigt najs, säger då jag själv iallafall.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av martinot:

Har inte hunnit höra/läsa några nyheter från Investor Day (har inga aktier i bolaget), men däremot så är detta en rätt intressant betraktelse från den stora kända japanska biltillverkaren.

Toyota om Tesla Model Y: ”Ett konstverk”

https://www.vibilagare.se/nyheter/toyota-om-tesla-model-y-ett...

Den nyheten togs upp av väldigt många, och jag tror den är något tagen ur sitt sammanhang. Alla biltillverkare köper in konkurrentbilar och plockar isär, många artiklar tyckte det var roligt eller konstigt men det är vardag hos alla. Konstverket de syftar på var ju att de hade rationaliserat och förenklat så mycket under skalet.

I övrigt testade AMS bZ4X mot Ariya och hör och häpna, bZ4X vann, marginellt men ändå. Där den var dålig var ju räckvidd, förbrukning och laddning (snabb i början men snabbt avtagande och katastrofalt långsam efter 80%), och det var ju inte så att Nissan hade några större nackdelar på liknande sätt utan bara att Toyotans generella egenskaper vägde över.

En annan intressant rapport nu har undersökt range anxiety (artikel) och hur stort problem det hade varit för en stor grupp, de kom fram till att det sällan är ett problem:
"They found that 37.9 percent of the drivers would have been able to make all of their trips for the year using a small EV like a Nissan Leaf as their primary vehicle and charging at locations like home, work, or wherever the vehicle was parked and charging was available. The hypothetical vehicle had a 40 kilowatt-hour battery and range of 143 miles.

To put this a different way, more than a third of drivers were able to meet 100 percent of their needs with an EV with a relatively small battery and didn’t need to make any additional trips for the sole purpose of charging."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holmgren3n:

Det händer tyvärr rätt ofta att det inte går att kontakta bilen så man kan inte värma den innan man åker… helt sjukt att det kan fungera så otroligt dåligt. (ID4 ägare här)

Jag har haft min iD4 i två år och aldrig haft problem med detta. Det är inte så att bilen är placerad i ett läge/område med dålig täckning? För saknas mobiltäckning så fallerar det ju såklart.
Annars hade jag reklamerat till VW.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Jag har haft min iD4 i två år och aldrig haft problem med detta. Det är inte så att bilen är placerad i ett läge/område med dålig täckning? För saknas mobiltäckning så fallerar det ju såklart.
Annars hade jag reklamerat till VW.

Nope är inte det som är problemet. Har pratat med VW om det och dom är medvetna om problemen, säger att det är på serversidan hos dom varje gång och att dom får in en hel del klagomål på det.

Så har inte med området/placeringen att göra, dock verkar det ju alltid hända när man behöver det som mest oturligt nog…

Använder det dagligen så märker med en gång när det inte funkar, är ändå relativt ofta och lika arg blir man när man måste skrapa rutor eller sitta o frysa i den kalla bilen. Helt klart ett i-landsproblem men dock sjukt störande.

Visa signatur

Tar gärna emot tips på roliga couch co-op PS5 spel!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holmgren3n:

Nope är inte det som är problemet. Har pratat med VW om det och dom är medvetna om problemen, säger att det är på serversidan hos dom varje gång och att dom får in en hel del klagomål på det.

Så har inte med området/placeringen att göra, dock verkar det ju alltid hända när man behöver det som mest oturligt nog…

Använder det dagligen så märker med en gång när det inte funkar, är ändå relativt ofta och lika arg blir man när man måste skrapa rutor eller sitta o frysa i den kalla bilen. Helt klart ett i-landsproblem men dock sjukt störande.

Det är sjukt störande. En klen tröst är att andra också har problem. Har en Volvo V90 MY2018 och det är först sista året det har fungerat OK. Volvo har skämts så mycket att nästa år är första gången de vågar ta betalt för tjänsten...

IOFS så struntar jag ofta i att förvärma iD4:an, för upptining av framruta (uppvärmd elframruta har väl även iD3?) går väldigt fort. Och uppvärmning av säte/ratt och kupe går kvickt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holmgren3n:

Nope är inte det som är problemet. Har pratat med VW om det och dom är medvetna om problemen, säger att det är på serversidan hos dom varje gång och att dom får in en hel del klagomål på det.

Så har inte med området/placeringen att göra, dock verkar det ju alltid hända när man behöver det som mest oturligt nog…

Använder det dagligen så märker med en gång när det inte funkar, är ändå relativt ofta och lika arg blir man när man måste skrapa rutor eller sitta o frysa i den kalla bilen. Helt klart ett i-landsproblem men dock sjukt störande.

Har tänkt på detta och varför ordnar de inte bara en knapp/extra dongel till nyckeln för uppvärmning även på en elbil? Det används i dagsläget på bilar med diesel/bensinvärmare, vore sjukt smidigt, håll inne knappen 3 sekunder och det hoppar igång direkt. Isfritt på 10-15 min och varmt o gött.
Är det något bilmärke som har denna lösningen på elbil?

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Den nyheten togs upp av väldigt många, och jag tror den är något tagen ur sitt sammanhang. Alla biltillverkare köper in konkurrentbilar och plockar isär, många artiklar tyckte det var roligt eller konstigt men det är vardag hos alla. Konstverket de syftar på var ju att de hade rationaliserat och förenklat så mycket under skalet.

I övrigt testade AMS bZ4X mot Ariya och hör och häpna, bZ4X vann, marginellt men ändå. Där den var dålig var ju räckvidd, förbrukning och laddning (snabb i början men snabbt avtagande och katastrofalt långsam efter 80%), och det var ju inte så att Nissan hade några större nackdelar på liknande sätt utan bara att Toyotans generella egenskaper vägde över.

En annan intressant rapport nu har undersökt range anxiety (artikel) och hur stort problem det hade varit för en stor grupp, de kom fram till att det sällan är ett problem:
"They found that 37.9 percent of the drivers would have been able to make all of their trips for the year using a small EV like a Nissan Leaf as their primary vehicle and charging at locations like home, work, or wherever the vehicle was parked and charging was available. The hypothetical vehicle had a 40 kilowatt-hour battery and range of 143 miles.

To put this a different way, more than a third of drivers were able to meet 100 percent of their needs with an EV with a relatively small battery and didn’t need to make any additional trips for the sole purpose of charging."

Ja räckvidden känns ju som ett minus och jag skulle nog inte välja bilen bara för att jag skulle vara så medveten om det, men folk glömmer att en elbil är mer än bara en räckvidd och ett infotainment-system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gure:

Har tänkt på detta och varför ordnar de inte bara en knapp/extra dongel till nyckeln för uppvärmning även på en elbil? Det används i dagsläget på bilar med diesel/bensinvärmare, vore sjukt smidigt, håll inne knappen 3 sekunder och det hoppar igång direkt. Isfritt på 10-15 min och varmt o gött.
Är det något bilmärke som har denna lösningen på elbil?

Har en extra knapp på min nyckel till i4an som jag kan välja funktion på. Förvärmning är en av dessa.
Man behöver ju vara inom räckvidd för nyckeln däremot, det behöver man inte med appen så kör alltid med appen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gure:

Har tänkt på detta och varför ordnar de inte bara en knapp/extra dongel till nyckeln för uppvärmning även på en elbil? Det används i dagsläget på bilar med diesel/bensinvärmare, vore sjukt smidigt, håll inne knappen 3 sekunder och det hoppar igång direkt. Isfritt på 10-15 min och varmt o gött.
Är det något bilmärke som har denna lösningen på elbil?

Ser inte vad som skulle vara mer smidigt med det än att trycka på en widget på mobilen/klockan? Å andra sidan tycker jag det känns rätt gammalt att ens ha med sig en bilnyckel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Ser inte vad som skulle vara mer smidigt med det än att trycka på en widget på mobilen/klockan? Å andra sidan tycker jag det känns rätt gammalt att ens ha med sig en bilnyckel.

Trevligt med en fallback när mobilnät eller servrar inte funkar. Ska egentligen inte behövas och det naturliga är väl att fixa stabiliteten, men vi har t.ex inget nät i stugan.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lidodido:

Ja räckvidden känns ju som ett minus och jag skulle nog inte välja bilen bara för att jag skulle vara så medveten om det, men folk glömmer att en elbil är mer än bara en räckvidd och ett infotainment-system.

Jo precis. Artikeln jag länkade hade ju lite intressanta data om just det. Toyotan hade nog dugt bra för mig, den handfull gånger per år som jag åker långt spelar det ingen roll att jag får stanna en kvart eller halvtimme extra. Men hög förbrukning känns väl inte så kul, speciellt inte för en sån som jag som inte kan ladda hemma, vilket betyder att det hade blivit rätt dyrt. Min diesel nu drar ungefär 0,7 så typ 16 kronor milen för bränslet, om Toyotan drar 2,5 kWh per mil och jag får betala sex kronor per kWh så blir det 15 kronor milen. Fortfarande billigare men det är knappt. Kostnaden för elen kommer väl att variera framöver förstås, men just nu kostar det 5,50 för långsam laddning på kommunens laddare, 6,50 för upp till 50 kW och 8 för snabbare.

Men det kan ju bli så att denna bil blir en sådan kalkon att de säljer ut den billigt, eller med riktigt bra leasingerbjudanden eller så, och då kan det ändå vara idé förstås. Jag har redan 10-20% på Toyota och Lexus genom jobbet så har jag väldig tur kanske jag kan köpa en sådan för ett riktigt bra pris, men det får allt vara riktigt bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo precis. Artikeln jag länkade hade ju lite intressanta data om just det. Toyotan hade nog dugt bra för mig, den handfull gånger per år som jag åker långt spelar det ingen roll att jag får stanna en kvart eller halvtimme extra. Men hög förbrukning känns väl inte så kul, speciellt inte för en sån som jag som inte kan ladda hemma, vilket betyder att det hade blivit rätt dyrt. Min diesel nu drar ungefär 0,7 så typ 16 kronor milen för bränslet, om Toyotan drar 2,5 kWh per mil och jag får betala sex kronor per kWh så blir det 15 kronor milen. Fortfarande billigare men det är knappt. Kostnaden för elen kommer väl att variera framöver förstås, men just nu kostar det 5,50 för långsam laddning på kommunens laddare, 6,50 för upp till 50 kW och 8 för snabbare.

Men det kan ju bli så att denna bil blir en sådan kalkon att de säljer ut den billigt, eller med riktigt bra leasingerbjudanden eller så, och då kan det ändå vara idé förstås. Jag har redan 10-20% på Toyota och Lexus genom jobbet så har jag väldig tur kanske jag kan köpa en sådan för ett riktigt bra pris, men det får allt vara riktigt bra.

Fast har man elbil och bara laddar publikt använder man ju ett abonnemang, inte ordinarie priser. Jag snittade 3,72kr/kWh under februari. Dock med priser som inte längre finns men att komma under 6kr/kWh är ganska enkelt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Fast har man elbil och bara laddar publikt använder man ju ett abonnemang, inte ordinarie priser. Jag snittade 3,72kr/kWh under februari. Dock med priser som inte längre finns men att komma under 6kr/kWh är ganska enkelt.

Ja, för mig skulle det väl snarare gnaga att man kör runt och slösar massa energi utan att man vinner några större fördelar på det. Men om bilen vinner mot en Ariya kanske den är tillräckligt bra för att det ska väga upp. Gnager nog mycket att Enyaqen som jag beställt inte är den effektivaste på vintern men det känns iaf som att det till stor del beror på att den är väldigt stor och kantigt utformad. Toyotan känns det inte som att den har nån riktigt bra ursäkt för... Men sen kanske det är känslan av att det är nåt dom släppt bara för att det ska se ut som att dom bryr sig. Den behöver ju inte bara sämre för det men det känns lite halvhjärtat.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Chippen2188:

Fast har man elbil och bara laddar publikt använder man ju ett abonnemang, inte ordinarie priser. Jag snittade 3,72kr/kWh under februari. Dock med priser som inte längre finns men att komma under 6kr/kWh är ganska enkelt.

Tja, men det handlar ju lite om tillgänglighet också. Jag har ett gäng laddstolpar typ femhundra meter härifrån, vid min sons skola, som är kommunens. Det hade passat bra för att ladda på natten så plockar jag bilen när jag lämnar sonen. Sen finns det lite andra laddare typ 1-1,5 km bort. EasyPark kan jag inte tänka mig är billigare än kommunens, Monta vet jag inte vad det är eller vad det kostar, ser mer ut att handla om någon tjänst för hemladdning. CircleK finns väl kanske 2 km bort så jag hade kunnat snabbladda där istället, men knappast billigare heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gure:

Har tänkt på detta och varför ordnar de inte bara en knapp/extra dongel till nyckeln för uppvärmning även på en elbil? Det används i dagsläget på bilar med diesel/bensinvärmare, vore sjukt smidigt, håll inne knappen 3 sekunder och det hoppar igång direkt. Isfritt på 10-15 min och varmt o gött.
Är det något bilmärke som har denna lösningen på elbil?

Finns nog några som kan det, Toyota bZ4X har den funktionen bland annat. Kommer dock nog mestadels använda appen till den funktionen men aldrig fel med flera möjligheter.

Visa signatur

uzumaki.se