Permalänk
Medlem
Skrivet av SpiikeN^:

Haha. Kudos ändå av dig som Lysa-anställd (eller är du en av grundarna?) att skapa ett konto enbart för att försvara Lysa här i tråden, tyder på att ni har god arbetsmoral!

Istället för att resonera om var han jobbar, har han fel?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Istället för att resonera om var han jobbar, har han fel?

Avgiften var uppenbarligen lägre än vad jag trodde (konstigt att de inte lyckats kommunicera ut det bättre, det får @herrgurkan ta vidare till sina chefer) vilket såklart är jättepositivt. Faktum kvarstår dock att Lysa inte fyller något hål på marknaden, och det är också därför de gått så trögt för dem, trots att de pumpat ut marknadsföring och har verkat under en tid då det har rått kolossal börseufori (exkl 2022). 2023 lär inte bli ett roligt år för Lysa. Men givetvis, står man och väljer mellan att investera sina pengar i bilder på NFT-apor eller Lysa så ska man såklart välja Lysa 😄

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpiikeN^:

Avgiften var uppenbarligen lägre än vad jag trodde (konstigt att de inte lyckats kommunicera ut det bättre, det får @herrgurkan ta vidare till sina chefer) vilket såklart är jättepositivt. Faktum kvarstår dock att Lysa inte fyller något hål på marknaden, och det är också därför de gått så trögt för dem, trots att de pumpat ut marknadsföring och har verkat under en tid då det har rått kolossal börseufori (exkl 2022). 2023 lär inte bli ett roligt år för Lysa. Men givetvis, står man och väljer mellan att investera sina pengar i bilder på NFT-apor eller Lysa så ska man såklart välja Lysa 😄

https://www.allabolag.se/5591877526/bokslut Nu tittar jag bara på fondbolaget men utvecklingskurvan ser helt ok ut, siffrorna från 2022 är inte med än.

Automatisk ombalansering är trevlig, det finns säkert människor som har saknat det. Problemet Lysa har (enligt min lekmannabedömning ) är att de stora aktörerna har kopierat konceptet genom att erbjuda egna automatiska fondlösningar men jag tror de är lite dyrare än Lysa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

https://www.allabolag.se/5591877526/bokslut Nu tittar jag bara på fondbolaget men utvecklingskurvan ser helt ok ut, siffrorna från 2022 är inte med än.

Automatisk ombalansering är trevlig, det finns säkert människor som har saknat det. Problemet Lysa har (enligt min lekmannabedömning ) är att de stora aktörerna har kopierat konceptet genom att erbjuda egna automatiska fondlösningar men jag tror de är lite dyrare än Lysa.

De där siffrorna såg faktiskt bättre ut än de jag hade kollat in: https://www.allabolag.se/5590280821/lysa-ab Skulle behöva veta lite mer om hur bolagsstrukturen är upplagd för att kunna göra någon djupare analys. Men min ursprungliga poäng kvarstår.

Permalänk
Skrivet av SpiikeN^:

Faktum kvarstår dock att Lysa inte fyller något hål på marknaden.

Alla fondrobotar fyller ett hål på marknaden, eftersom alla alternativ är fulla av frestelser. Det finns väldigt mycket statistik över hur "snittkunden" beter sig på Avanza/Nordnet, de köper ofta memeaktier, köper/säljer vid fel tillfälle, tar alldeles för stor regional risk (home bias), och därmed underpresterar de nästan varje år mot index.

Så, klarar man av att månadsspara i en billig globalfond resten av livet fyller inte fondrobotarna något syfte. Men är man en "vanlig småsparare" kommer man antagligen ha mer pengar kvar i plånboken som när håret blivit grått om man kört med Lysa hela tiden än om man haft Avanza/Nordnet. Det är inte min tro, det är vad statistiken säger.

Så, jag tycker det är bra att pusha folk från storbanken (där de flesta har blivit lurade av bankmannen att spara i en indexnära fond för 1.5% avgift) och från nätmäklarna (där de statistiskt underpresterar index) in till fondrobotar. Men självklart, om man är väldigt kunnig och väldigt mentalt stark så finns det inget syfte att använda en fondrobot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av herrgurkan:

Alla fondrobotar fyller ett hål på marknaden, eftersom alla alternativ är fulla av frestelser. Det finns väldigt mycket statistik över hur "snittkunden" beter sig på Avanza/Nordnet, de köper ofta memeaktier, köper/säljer vid fel tillfälle, tar alldeles för stor regional risk (home bias), och därmed underpresterar de nästan varje år mot index.

Så, klarar man av att månadsspara i en billig globalfond resten av livet fyller inte fondrobotarna något syfte. Men är man en "vanlig småsparare" kommer man antagligen ha mer pengar kvar i plånboken som när håret blivit grått om man kört med Lysa hela tiden än om man haft Avanza/Nordnet. Det är inte min tro, det är vad statistiken säger.

Så, jag tycker det är bra att pusha folk från storbanken (där de flesta har blivit lurade av bankmannen att spara i en indexnära fond för 1.5% avgift) och från nätmäklarna (där de statistiskt underpresterar index) in till fondrobotar. Men självklart, om man är väldigt kunnig och väldigt mentalt stark så finns det inget syfte att använda en fondrobot.

Det låter nästan som ditt argument är "Bli kund hos Lysa, du betalar lite högre avgift men får en placebo-effekt på köpet (du tror att du gör något smart) som förmodligen kommer göra att du låter bli att peta på ditt innehav i onödan"

"Total avgift per år 0,327 %"
Inte så farligt, är nog rätt bra sparform men jag förstår SpiikeN^ som säger att det är att komplicera saker i onödan.

Jämför man LF Global Index så har den avkastat 95.31% sen årsskiftet 2016/2017 och Lysa verkar ha lyckats med 81.1%

Visa signatur

Köpa ny TV? https://www.rtings.com/tv/tools/table
Klicka på hide images och sortera på mixed usage (bästa betyg)

Permalänk
Skrivet av yaxez:

Det låter nästan som ditt argument är "Bli kund hos Lysa, du betalar lite högre avgift men får en placebo-effekt på köpet (du tror att du gör något smart) som förmodligen kommer göra att du låter bli att peta på ditt innehav i onödan"

Exakt, man kommer inte pilla i onödan. Det är mitt argument. Att betala 0.1% per år tycker jag är värt för det. Jag förstår de som inte tycker det, men det är fortfarande bullshit att nämna fondrobtar i samma mening som GameStop och Dogecoin.

Skrivet av yaxez:

Jämför man LF Global Index så har den avkastat 95.31% sen årsskiftet 2016/2017 och Lysa verkar ha lyckats med 81.1%

Både Lysa och LF följer ju indexfonder, så enda skillnaden i avkastningen har att göra med vilka indexfonder som ingår i produkterna. I Lysas fall har de 20% home bias, och Sverige har inte lyckats så bra senaste åren. Lysa har också emerging market, som inte heller lyckats så bra senaste åren. Jag ser inte att det är en fördel att LF bara innehåller stora bolag i developing market, jag ser det snarare som en onödig koncentrationsrisk.

Både Lysa (och andra liknande fondrobotar) och random billig globalfonder (Avanza/LF/DNB etc) är riktigt fantastiska produkter!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Oxford Lane Capital Corp klassas som en sluten fondstruktur.

Enligt EU-regler så behöver alla så kallade packaged retail investment and insurance products (PRIIPs) ha ett faktablad.

Då Oxford Lane Capital Corp inte inkommit med något faktablad så kan vi enligt EU-regler inte erbjuda kunder köp i värdepappret för tillfället.

Samtidigt går det att handla aktien på Nordnet Ja ja, kör på Nordnetkontot istället då. Tråkigt att inte kunna ha allt på Avanza.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av herrgurkan:

Jag ser inte att det är en fördel att LF bara innehåller stora bolag i developing market, jag ser det snarare som en onödig koncentrationsrisk.

Nåja, det index som populära LF Global Indexnära kör på innehåller nära 1400 bolag. Man brukar säga att en diversifierad aktieportfölj skall innehålla ~10 st så verkar uppnå det med råge.

Här för mig att developing market är runt 15%, så "en liten del" som väljs bort. Den borde rimligtvis ha potential men har vart svårt för de fonderna en längre tid. (delvis pga stark dollar som boostar Globalfonderna)

Permalänk
Medlem

Hur mycket av er nettolön sparar ni ungefär varje månad?

Jag har försökt att spara 25% av nettolönen varje månad men insett att det nog är lite för högt.
Körde så under ett knappt halvår men tröttnade tillslut på att vara så ekonomiskt begränsad.
Med det sparandet så måste jag skippa allt som gör livet roligt extra trevligt, inga krogbesök, aldrig takeaway-kaffe, inga luncher ute med kollegorna osv.
Har knappt kunnat ha köttfärs i mina matlådor utan tvingats leva på baljväxter

Mitt Avanza-konto ligger idag på ca 65000Kr och mitt mål för 2023 var att nå nästa milstolpe som appen kallar det när man har 100.000Kr
Måste spara minst 3500kr / månad för att klara målet, om börsen håller sig lugnare än den gjorde förra året bör jag klara det.

Blev som ett blogginlägg mer än som en fråga

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stan Carley:

Hur mycket av er nettolön sparar ni ungefär varje månad?

Jag har försökt att spara 25% av nettolönen varje månad men insett att det nog är lite för högt.

Ja, det är högt, bra om man når upp till 10% skulle jag påstå. Ligger själv på 7.5% av nettolönen.

Sen beror det väl på om man har ett tydligt mål, då kan man kämpa en period för att uppnå det målet typ kontantinsats på bostad eller liknande.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stan Carley:

Hur mycket av er nettolön sparar ni ungefär varje månad?

Jag har försökt att spara 25% av nettolönen varje månad men insett att det nog är lite för högt.
Körde så under ett knappt halvår men tröttnade tillslut på att vara så ekonomiskt begränsad.
Med det sparandet så måste jag skippa allt som gör livet roligt extra trevligt, inga krogbesök, aldrig takeaway-kaffe, inga luncher ute med kollegorna osv.
Har knappt kunnat ha köttfärs i mina matlådor utan tvingats leva på baljväxter

Mitt Avanza-konto ligger idag på ca 65000Kr och mitt mål för 2023 var att nå nästa milstolpe som appen kallar det när man har 100.000Kr
Måste spara minst 3500kr / månad för att klara målet, om börsen håller sig lugnare än den gjorde förra året bör jag klara det.

Blev som ett blogginlägg mer än som en fråga

Varierar från månad till månad. Men jag försöker vanligtvis investera strax under 20% av nettolönen per månad och då känner jag att jag fortfarande har gott om utrymme för vardagslyx. Det som blir över varje månad sparas likvid istället. För tillfället har jag dragit ned investerandet till enbart pensionspar då jag ska flytta inom nån månad och behöver extra cash för nya möbler. Efter flytten lär jag nog försöka öka sparandet då jag får billigare bostad.

Visa signatur

Rigg:
Chassi: Coolermaster NR200P | CPU: Intel Core i7 10700K | MB: Gigabyte Z490I AORUS ULTRA | GPU: GTX1080ti Stric OC | PSU: Corsair SF750 | OS: Windows 8.1 | RAM: 32GB Corsair Vengeance 3200MHz | SSD: 2x1TB M2 NVME | Monitor: Acer Predator XB271HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stan Carley:

Hur mycket av er nettolön sparar ni ungefär varje månad?

12% på Avanza (40/60 utdelningsaktier/indexfonder atm), 33-40% på buffertkonto (2.5% ränta). Beror lite på övriga omkostnader under månaden, men brukar bli ungefär hälften. Buffertsparar mycket för att kunna betala av extra på bolånet när bundna räntan går ut nästa år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stan Carley:

Hur mycket av er nettolön sparar ni ungefär varje månad?

Automatiskt sparande på lite mer än 50%. En normal månad blir det ytterligare 5-10% som jag sparar undan.

Permalänk
Medlem

Hur pass bra investering är det att amortera just nu? Jag skulle kunna amortera av 10% på bolånet och spara en tusenlapp i månaden på ränta. Har ~3,5% rörligt nu, vilket lär stiga till en bra bit över 4% i maj.

Pengarna skulle tas från en buffert som sitter på sparkonto till 2,5% ränta.

På sparkontot måste jag ju skatta på ränteintäkterna. Å andra sidan finns ränteavdraget.

Permalänk
Mattecoach
Skrivet av Stan Carley:

Hur mycket av er nettolön sparar ni ungefär varje månad?

Minst 60%, ofta runt 70%.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stan Carley:

Hur mycket av er nettolön sparar ni ungefär varje månad?

Jag har försökt att spara 25% av nettolönen varje månad men insett att det nog är lite för högt.
Körde så under ett knappt halvår men tröttnade tillslut på att vara så ekonomiskt begränsad.
Med det sparandet så måste jag skippa allt som gör livet roligt extra trevligt, inga krogbesök, aldrig takeaway-kaffe, inga luncher ute med kollegorna osv.
Har knappt kunnat ha köttfärs i mina matlådor utan tvingats leva på baljväxter

Mitt Avanza-konto ligger idag på ca 65000Kr och mitt mål för 2023 var att nå nästa milstolpe som appen kallar det när man har 100.000Kr
Måste spara minst 3500kr / månad för att klara målet, om börsen håller sig lugnare än den gjorde förra året bör jag klara det.

Blev som ett blogginlägg mer än som en fråga

Ca 50% de senaste åren. Bor ensam och har inte så stora kostnader.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Skrivet av Stan Carley:

Hur mycket av er nettolön sparar ni ungefär varje månad?

Jag har försökt att spara 25% av nettolönen varje månad men insett att det nog är lite för högt.
Körde så under ett knappt halvår men tröttnade tillslut på att vara så ekonomiskt begränsad.
Med det sparandet så måste jag skippa allt som gör livet roligt extra trevligt, inga krogbesök, aldrig takeaway-kaffe, inga luncher ute med kollegorna osv.
Har knappt kunnat ha köttfärs i mina matlådor utan tvingats leva på baljväxter

Mitt Avanza-konto ligger idag på ca 65000Kr och mitt mål för 2023 var att nå nästa milstolpe som appen kallar det när man har 100.000Kr
Måste spara minst 3500kr / månad för att klara målet, om börsen håller sig lugnare än den gjorde förra året bör jag klara det.

Blev som ett blogginlägg mer än som en fråga

Det varierar. Allt från övertid till stora inköp väger in.
Sen beror det ju helt på om leasar bil eller har lån osv på sin bil och bostad. Dumt o jämföra då någon som köper en bil kontant ofta kan spara mer i månaden men som måste spara varje månad till en ny bil.

Jag har själv inget mål utan det får bli som det blir. Blir mindre nu än i guldåren då man lätt kunde spara 50% av lönen. Räntan äter mycket nu tyvärr..

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem

Jag spar ca 50%. Jag är inte en sån person som slösar mer pengar bara för att jag tjänar mer. Då blir det sparandet som får en skjuts istället.

Visa signatur

HP Omen 30L GT13 - 1076no:
Intel® Core™ i7-11700K
HyperX® 16 GB DDR4-RGB3200 XMP RGB MHz RAM (2 x 8 GB)
1 TB WD Black PCIe® NVMe™ TLC M.2 SSD
NVIDIA® GeForce RTX™ 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beamy:

Hur pass bra investering är det att amortera just nu? Jag skulle kunna amortera av 10% på bolånet och spara en tusenlapp i månaden på ränta. Har ~3,5% rörligt nu, vilket lär stiga till en bra bit över 4% i maj.

Pengarna skulle tas från en buffert som sitter på sparkonto till 2,5% ränta.

På sparkontot måste jag ju skatta på ränteintäkterna. Å andra sidan finns ränteavdraget.

Vinst i undvikande av ränta 2,45% efter ränteavdrag med din 3,5% ränta.
Vinst på sparkontot 1,75% efter skatt på kapitalinkomst på ditt 2,5% sparkonto.

Så klart det finns en uppsida i att amortera jämfört med sparkonto,
enda "problemet" är att det är lite bökigare att "ta ut" pengarna om det behövs.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stan Carley:

Hur mycket av er nettolön sparar ni ungefär varje månad?

Jag har försökt att spara 25% av nettolönen varje månad men insett att det nog är lite för högt.
Körde så under ett knappt halvår men tröttnade tillslut på att vara så ekonomiskt begränsad.
Med det sparandet så måste jag skippa allt som gör livet roligt extra trevligt, inga krogbesök, aldrig takeaway-kaffe, inga luncher ute med kollegorna osv.
Har knappt kunnat ha köttfärs i mina matlådor utan tvingats leva på baljväxter

Mitt Avanza-konto ligger idag på ca 65000Kr och mitt mål för 2023 var att nå nästa milstolpe som appen kallar det när man har 100.000Kr
Måste spara minst 3500kr / månad för att klara målet, om börsen håller sig lugnare än den gjorde förra året bör jag klara det.

Blev som ett blogginlägg mer än som en fråga

50-60%. Det är viktigt att unna sig saker, bara det att jag har svårt att motivera många utgifter som andra gladeligen spenderar sina pengar på

Du skulle kunna fundera över lite vad som har mest betydelse för dig. Skulle jag varit du skulle jag e.g. fortsatt luncha med kollegorna men hitta ett alternativ för att köpa snordyrt kaffe ute. 25% är ju dock fortfarande bra mycket mer än vad de flesta lägger undan, så du behöver ju inte direkt vara besviken om du inte "klarar det", över 10% är fortfarande rätt bra

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av e1m1:

50-60%. Det är viktigt att unna sig saker, bara det att jag har svårt att motivera många utgifter som andra gladeligen spenderar sina pengar på

Du skulle kunna fundera över lite vad som har mest betydelse för dig. Skulle jag varit du skulle jag e.g. fortsatt luncha med kollegorna men hitta ett alternativ för att köpa snordyrt kaffe ute. 25% är ju dock fortfarande bra mycket mer än vad de flesta lägger undan, så du behöver ju inte direkt vara besviken om du inte "klarar det", över 10% är fortfarande rätt bra

Haha skulle jag spara 50-60% av min nettolön skulle jag behöva hitta en billigare hyresrätt

Att inte äta lunch ute varje dag är nog en av det bättre sätten att spara pengar har jag märkt även om det blir långtråkigt, sikar på att bara köra matlådor måndag-torsdag för att få unna sig "lyxlunch" på fredagarna

Vad det gäller lyxkaffe så är det just en lyxprodukt i min värld, folk som köper kaffe varje morgon förstår jag mig inte på, då har jag hellre egen termosmugg med mig men att nån gång ibland kunna köpa kaffe ute för att träffa en kompis på samma sätt som att gå på krogen efter en jobbig arbetsdag uppskattar jag väldigt mycket så det är något jag vill ha råd med.

Ska försöka sikta på att spara minst 15% (istället för 25%) månadsvis så borde jag ha råd med min "lyxiga livsstil" (räknat till 4-5 uteluncher, 2-3 krogbesök efter jobb och ca 3-5 lyxkaffe per månad)
Sen i slutet av året får jag skjuta in en klumpsumma på Avanza för att klara min milstolpe om det känns nödvändigt då.

Permalänk
Medlem

Blev 200 Skistar-aktier idag, primärt för att kunna utnyttja deras aktieägarrabatt på 15%.
Blev ingen djupare analys innan köp men kan konstatera att kursen fallit tillbaka mycket sen toppen förra våren.
Tydligen har de haft bra bokningsläge i år (sportlov) och förhoppningsvis visar det sig i nästa rapport.
Lågkonjunktur är förstås något som slår hårt mot deras business, så det återstår att se hur illa det blir. Oavsett är det tillfälligt.

Alperna har haft dåligt med snö i år, medan t.ex. Hemsedal slog ett 100 år gammalt rekord. Det kanske är ren slump, men tycker man läst om dåliga snöförhållanden i alperna senaste åren och mina erfarenheter säger det samma. Skistar köpte en skidort i Österrike, men sålde den igen, tror det var vettigt.

Svag krona (norsk och svensk) gör det mer attraktivt för skandinaver, öst- och centraleuropeer att besöka svenska och norska fjäll.

Nu är jag nog för sent ute dock med köpet dock, ser att det verkar ta 5 veckor för det att registrera en som aktieägare i deras databas. Någon som har erfarenhet av detta?

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stan Carley:

Hur mycket av er nettolön sparar ni ungefär varje månad?

Jag har försökt att spara 25% av nettolönen varje månad men insett att det nog är lite för högt.
Körde så under ett knappt halvår men tröttnade tillslut på att vara så ekonomiskt begränsad.
Med det sparandet så måste jag skippa allt som gör livet roligt extra trevligt, inga krogbesök, aldrig takeaway-kaffe, inga luncher ute med kollegorna osv.
Har knappt kunnat ha köttfärs i mina matlådor utan tvingats leva på baljväxter

Mitt Avanza-konto ligger idag på ca 65000Kr och mitt mål för 2023 var att nå nästa milstolpe som appen kallar det när man har 100.000Kr
Måste spara minst 3500kr / månad för att klara målet, om börsen håller sig lugnare än den gjorde förra året bör jag klara det.

Blev som ett blogginlägg mer än som en fråga

25-50%. I princip följer jag FIRE men inte slaviskt. Målet är högre än så men går inte tumma så mycket mer på utgifterna för att nå högre. Speciellt nu med nuvarande världsekonomi.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stan Carley:

Hur mycket av er nettolön sparar ni ungefär varje månad?

Jag har försökt att spara 25% av nettolönen varje månad men insett att det nog är lite för högt.
Körde så under ett knappt halvår men tröttnade tillslut på att vara så ekonomiskt begränsad.
Med det sparandet så måste jag skippa allt som gör livet roligt extra trevligt, inga krogbesök, aldrig takeaway-kaffe, inga luncher ute med kollegorna osv.
Har knappt kunnat ha köttfärs i mina matlådor utan tvingats leva på baljväxter

Mitt Avanza-konto ligger idag på ca 65000Kr och mitt mål för 2023 var att nå nästa milstolpe som appen kallar det när man har 100.000Kr
Måste spara minst 3500kr / månad för att klara målet, om börsen håller sig lugnare än den gjorde förra året bör jag klara det.

Blev som ett blogginlägg mer än som en fråga

Ca 20% på autogiro, höjer varje år med lika mycket (procentuellt) som löneökningen för att inte halka efter. Sen blir det oftast några slantar över som också sparas, men inte på lika lång sikt som det som dras på autogiro. Viktigt att balansera sparandet så det inte blir för mycket att man måste nalla av det långsiktiga sparandet, samtidigt som ett för litet sparande uppmuntrar till högre konsumtion.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Lågkonjunktur är förstås något som slår hårt mot deras business, så det återstår att se hur illa det blir. Oavsett är det tillfälligt.

Inte för att regna på din parad, ja, rabatten är bra så gläds åt den! Aktien som investering tror jag mindre på, skidresan är det första som ryker när det blir tight med pengar för svensson, snön börjar bli ett problem även i svenska fjällen och skistar har (som många andra) problem med elpriserna, liftar och snökanoner drar en och annan kwh.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Inte för att regna på din parad, ja, rabatten är bra så gläds åt den! Aktien som investering tror jag mindre på, skidresan är det första som ryker när det blir tight med pengar för svensson, snön börjar bli ett problem även i svenska fjällen och skistar har (som många andra) problem med elpriserna, liftar och snökanoner drar en och annan kwh.

https://www.affarsvarlden.se/artikel/skistar-ska-inte-hoja-li...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stan Carley:

Hur mycket av er nettolön sparar ni ungefär varje månad?

Jag har försökt att spara 25% av nettolönen varje månad men insett att det nog är lite för högt.
Körde så under ett knappt halvår men tröttnade tillslut på att vara så ekonomiskt begränsad.
Med det sparandet så måste jag skippa allt som gör livet roligt extra trevligt, inga krogbesök, aldrig takeaway-kaffe, inga luncher ute med kollegorna osv.
Har knappt kunnat ha köttfärs i mina matlådor utan tvingats leva på baljväxter

Mitt Avanza-konto ligger idag på ca 65000Kr och mitt mål för 2023 var att nå nästa milstolpe som appen kallar det när man har 100.000Kr
Måste spara minst 3500kr / månad för att klara målet, om börsen håller sig lugnare än den gjorde förra året bör jag klara det.

Blev som ett blogginlägg mer än som en fråga

Tror det blev kring ~45% förra året, varav 27% är automatiskt sparande.

Kör på så länge jag tycker det är kul, tröttnar jag så kommer jag minska.

Visa signatur

Köpa ny TV? https://www.rtings.com/tv/tools/table
Klicka på hide images och sortera på mixed usage (bästa betyg)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Inte för att regna på din parad, ja, rabatten är bra så gläds åt den! Aktien som investering tror jag mindre på, skidresan är det första som ryker när det blir tight med pengar för svensson, snön börjar bli ett problem även i svenska fjällen och skistar har (som många andra) problem med elpriserna, liftar och snökanoner drar en och annan kwh.

På medellång sikt (där jag avser 1-3 år) kan det förstås hända att Skistar får kämpa pga lågkonjunktur, men jag ser lite mer långsiktig på det, kan behålla aktierna i 15 år eller mer

För en familj med två vuxna och ett barn >7 år som åker en vecka så motsvarar det ungefär 5% direktavkastning, om man nu kan se det så Det kostar ju en slant.

Intressant!

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av herrgurkan:

Alla fondrobotar fyller ett hål på marknaden, eftersom alla alternativ är fulla av frestelser. Det finns väldigt mycket statistik över hur "snittkunden" beter sig på Avanza/Nordnet, de köper ofta memeaktier, köper/säljer vid fel tillfälle, tar alldeles för stor regional risk (home bias), och därmed underpresterar de nästan varje år mot index.

Så, klarar man av att månadsspara i en billig globalfond resten av livet fyller inte fondrobotarna något syfte. Men är man en "vanlig småsparare" kommer man antagligen ha mer pengar kvar i plånboken som när håret blivit grått om man kört med Lysa hela tiden än om man haft Avanza/Nordnet. Det är inte min tro, det är vad statistiken säger.

Så, jag tycker det är bra att pusha folk från storbanken (där de flesta har blivit lurade av bankmannen att spara i en indexnära fond för 1.5% avgift) och från nätmäklarna (där de statistiskt underpresterar index) in till fondrobotar. Men självklart, om man är väldigt kunnig och väldigt mentalt stark så finns det inget syfte att använda en fondrobot.

Aaah, som du förstår smakade det där mumma i mina öron. Det känns bra att inte vara ensam om att inte förstå var alla amatörsparare hittar allt skit ifrån, och varför de gör en rätt så enkel process så avancerad. Det är kryptovalutor, memestocks och nu denna gång en fondrobot. Var våra åsikter verkar särskiljas är vad dessa småsparare ska göra åt saken.

Tack för att du kapitulerade!