Vad använder folk för molnlagring?

Permalänk
Medlem
Skrivet av danwi:

Använder dropbox advanced (obegränsat), för en kombination av pris och hastighet. Backblaze provade jag men var helt enkelt för långsamt, både up och ned. Med dropbox kan jag ladda upp (backup) med över 50 MB/s , och nedladdning tycker jag matchar i hastighet. Har redan runt 25 TB där, just pga brand, blixtnedslag (har förlorat minst två adsl-modem tidigare pga detta, samt nätverksport på en dator), inbrott etc

Delar du Advanced med någon annan? Står på Dropbox att det endast gäller "över 3 användare"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eazy:

Brand är något som brukas ta upp som nackdel så fort någon nämner att de kör sitt eget cloud. I snitt brinner det ca 6.700 gånger i bostäder per år. Vi har ca 5 000 000 bostäder så oddsen att din dator brinner upp i en bostadsbrand är minimal.

Det är ju lite som att säga att det händer väldigt få trafikolyckor i förhållande till hur många bilar och människor som är på vägarna, så då behöver man inte använda säkerhetsbälte.

Tror inte heller riktigt på "jag lagrar hemma för det är mer säkert". Så länge du inte använder VPN varje gång så har du tjänsten exponerad, och du måste hela tiden hålla koll på ev säkerhetshål i OS, mjukvara och alla externa paket mjukvaran använder. Plus att du då riskerar att förlora all data vid tex brand. (Skrämmande mkt försök att hitta säkerhetshål överallt på nätet som körs automatiskt)

Killgissar lite nu, men förutsätter att alla seriösa molnlagringstjänster har georeplikerad data så den finns i flera datacenter, så risken för brand där bör vara obefintlig.

Bästa lösningen är kanske att ha en lokal nextcloud eller liknande (helst bara köra bakom VPN) och sen schemalägga sync till en molnlagring och samtidigt kryptera (och tex använda en yubikey man har i ett bankfack eller hos en släkting).

Själv kör jag och barnen Office 365 för en 70kr/mån och får 1TB OneDrive var (vilket dock är en bonus, har det mest för mail på egen domän).

Permalänk

https://www.storj.io till backup av NAS. I övrigt Google Drive för mobila enheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

Det är ju lite som att säga att det händer väldigt få trafikolyckor i förhållande till hur många bilar och människor som är på vägarna, så då behöver man inte använda säkerhetsbälte.

ska du göra den jämförelsen blir det nog mer korrekt:
Det är ju lite som att säga att det händer väldigt få trafikolyckor i förhållande till hur många bilar och människor som är på vägarna, så då ska man inte köra bil alls och ta flyget istället.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 7 5700X3D - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Samsung 990 PRO 1TB M.2 - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - Asus Radeon RX7800 XT DUAL OC 16 GB - OS Debian Sid

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Eazy:

ska du göra den jämförelsen blir det nog mer korrekt:
Det är ju lite som att säga att det händer väldigt få trafikolyckor i förhållande till hur många bilar och människor som är på vägarna, så då ska man inte köra bil alls och ta flyget istället.

Flyget är säkrare per kilometer men sannolikt inte alls säkrare än att åka bil per resa. Inte för att det har nåt med något att göra, men den statistiken tas ofta fram och det är ett förenklat sätt att se på det.

Permalänk
Medlem

haha, jag ger mig. Jäkla vad fel jag har... Det är skitdumt att ha en egen server med Nextcloud! Det kan ju börja brinna! Bäst att jag flyttar ut i tält samtidigt så jag inte brinner upp.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 7 5700X3D - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Samsung 990 PRO 1TB M.2 - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - Asus Radeon RX7800 XT DUAL OC 16 GB - OS Debian Sid

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Eazy:

haha, jag ger mig. Jäkla vad fel jag har... Det är skitdumt att ha en egen server med Nextcloud! Det kan ju börja brinna! Bäst att jag flyttar ut i tält samtidigt så jag inte brinner upp.

Det är inte vad någon säger. Men för backup är det ju en stor fördel om backupen inte drabbas av samma problem som gör att man behöver använda backupen.

Det vanligaste sättet att förlora data borde vara fallerande hårdvara, då spelar det ingen roll vart backupen är, däremot kanske man borde välja en annan modell av disk för att inte drabbas av en dålig komponent dubbelt liksom. Kryptovirus är ju också ett stort problem där fysisk plats inte spelar någon roll. Men för andra, visserligen mer osannolika, saker som brand, inbrott, strömspikar, översvämning eller liknande så är det ju fint att ha backupen på ett annat ställe. Redundans är viktigt helt enkelt.

För oss teknikintresserade är ju en rolig lösning att sätta upp exempelvis en nas hos ens föräldrar eller så, som man själv administrerar och ser till att allt finns på båda ställena. Men för andra som inte tycker det är kul att meka med sånt är ju molnet väldigt trevligt. Användarvänligt, enkelt och billigt. Samma för mig som spenderar en stor del av min arbetsdag med att bråka med docker och meka med mjukvarukonfiguration, jag har slutat tycka det är kul och således är molnet en bra lösning där någon annan tar ansvaret liksom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det är inte vad någon säger. Men för backup är det ju en stor fördel om backupen inte drabbas av samma problem som gör att man behöver använda backupen.

Det vanligaste sättet att förlora data borde vara fallerande hårdvara, då spelar det ingen roll vart backupen är, däremot kanske man borde välja en annan modell av disk för att inte drabbas av en dålig komponent dubbelt liksom. Kryptovirus är ju också ett stort problem där fysisk plats inte spelar någon roll. Men för andra, visserligen mer osannolika, saker som brand, inbrott, strömspikar, översvämning eller liknande så är det ju fint att ha backupen på ett annat ställe. Redundans är viktigt helt enkelt.

För oss teknikintresserade är ju en rolig lösning att sätta upp exempelvis en nas hos ens föräldrar eller så, som man själv administrerar och ser till att allt finns på båda ställena. Men för andra som inte tycker det är kul att meka med sånt är ju molnet väldigt trevligt. Användarvänligt, enkelt och billigt. Samma för mig som spenderar en stor del av min arbetsdag med att bråka med docker och meka med mjukvarukonfiguration, jag har slutat tycka det är kul och således är molnet en bra lösning där någon annan tar ansvaret liksom.

Det du säger tog jag upp i mitt första inlägg i tråden (fast inte lika utförligt). Jag backar upp min data med rsync till en disk på samma server och sedan med rsync till servern i garaget. Det betyder att en filerna finns på fyra olika ställen med klient inräknad.

Det jag opponerade mig mot var att använda brand som en orsak att avfärda att köra på egen server med Nextcloud.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Mega och en privat.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar, hjälpte jag dig, gilla svaret!

Permalänk
Medlem

Icloud för bilder tagna med mobilen.
Google drive för allt annat typ filer, dokument osv.

Permalänk
Medlem

Jag övervägde att inte skriva något här inne mestadels p.g.a. en viss negativitet,
som vissa användare har fört med sig i tråden.
Men väljer nu att delta ändå.

Även jag kör med nextcloud så som flera andra här inne gör.
Varför selfhosting?
Jo ett par anledningar,
högre säkerhet,
högre integritet,
obegränsat utrymme*,
backup*,
minimal konstnad per månad vs att hyra från publik aktör.
Men kanske den anledning som är störst är att de är kul och kunna göra detta själv,
och inte behöva förlita sig på en publik aktör.

Självklart finns det risk för brand, inbrott, blixtnedslag, diskhaveri, eller övriga tråkiga saker som "kan" inträffa...
Men för någon som då har haft sin server / nas, med mera igång i över 10år (självklart med omstarter)
så kan jag lungt säga att riskerna är så gott som n0ll att detta skulle inträffa.

Säkerhet.
När det gäller säkerhet för min data på min server / nas, så ser jag hellre att det är korrekt konfigurerat av i detta fall mig, än en annan som jobbar på nån av dessa publika molntjänster.
Tro mig när jag säger att många av dessa publika molntjänster inte vet alls hur man ska hantera säkerheten på sina servrar dom erbjuder publikt till folket. Många av deras servrar är fel konfigurerade och dåligt optimerat, vilket innebär att det ni laddar upp hos dom har högre en riskfaktor.
Skulle även påstå att dom som är en publika molnaktör har en högre risk för att bli utsatta också vs vad en privat person har. Det är nämligen mer värt för nån som är illasinnad att anfalla en publik molntjänst än vad det är att gå på en privat.

Integritet.
Finns inget högre än att ha det på sin egen hårdvara. Ingen publik aktör kan konkurera med privat hårdvara!

Utrymme.
Visserligen skrev jag obegränsat utrymme* men ta detta med en nya salt då ingen egentligen har obegränsat, alla sitter på en gräns, dom större aktörna så som google, amazon osv har fömodligen mer utrymme än någon annan..
Men vad är då obegränsat utrymme för nån som är selfhoster?
Min definiering av obegränsat utrymme* är då jag kan lagra allt jag vill och ändå ha utrymme kvar, och skulle det mot förmodan börja ta slut jag har då möjligheten att köpa till en ny disk / nya diskar, som jag simpelt kan installera och åter igen ha mer utrymme än vad jag kan göra av med över en längre tid, och detta utan att betala en månads kostnad under flera år för att komma åt min data.

Backup*
Detta är då den del av allt som ev. en större aktör som t.e.x. google eller amazon ev. apple är på samma nivå som en som är selfhoster & hanterar allt själv. Men åter igen, inget som faktiskt kan veriferas utan man är tvungen och gå på deras ord och sen hoppas på att om nånting någon händer så kan man återskapa datan som har funnits hos sin publika molntjänst.
Men så behöver inte alltid fallet vara, mer om detta längre ner.

Ang konstnad.
Självklart är det för stunden en högre konstnad på EL här i sverige vilket inte gör saken bättre för dom som driver egna servrar och nas osv. Men det går att justera, och de håller inte för alltid, en publik molntjänst däremot kommer att öka sina priser i framtiden p.g.a. dom vill / behöver köpa in mer hårdvara, och bandbredd, ni som kund är dom som betalar för det i slutändan.

Senarion.
Ett par oroväckande senarion enligt mig är att om ni väljer en publik aktör,
kanske inte en av de större så som google, amazon, apple osv är att.
Det finns inget som säger att den publika aktören kommer finnas kvar för all framtid, och har ni lyckats lagra 5-10TB under ett par år och dom helt enkelt inte kan klara av kostnaderna längre för servrar mm. Så kan dom få för sig att stänga ner allt. Detta skulle resultera i att ni inte får ner allt som ni laddat upp hos er publika molntjänst, och har dom över 20.000 kunder och en deadline på säg 20 dagar då allt ska vara nere så kommer ni förmodligen inte få hem allt ni laddat upp hos dom p.g.a överbelastning på deras servrar och bandvidd. Finns heller inget som säger att ni kommer ha tillräckligt med utrymme för att ta hem allt ni laddat upp hos den publika molntjänsten.

Andra senarion kan vara att dom hittar något dom anser bryter mot deras TOS, då inträffar 1 av 2 saker.
1. Dom stänger ner erat konto och ni blir utelåsta, samt att ni tappar er tillgång till er data...
2. Dom kan helt enkelt få för sig att radera filer som bryter mot deras TOS.
Eller dom helt enkelt höjer kostnaden utan att meddela er, ni skickar in en ticket och klagar och dom helt enkelt skickar er ett standard svar som inte är till hjälp alls, och i slutändan är det ni som kund hos dom som blir drabbade, och tvingas betala mer per månad för samma tjänst ni haft tidigare men för en lägre kostnad, vilket förmodligen får dom flesta att leta efter en annan molntjänst, och det blir er tid som slösas...

Backups...
När det gäller backups, självklart ska man inte ha allt på 1 plats, men det finns best practice som man bör gå efter.
Väldigt viktiga filer, så som dokument, bilder, egna videos osv, ska inte lagras enbart på server utan ligga på på offline disk som finns på en plats där den inte är i riskzon för att ta skada.
Går servern / nas:n's diskar sönder ska man kunna ta fram sin offline disk efter att man ersatt dom defekta diskarna och sen föra över datan från sin offline disk, för att sedan lägga tillbaka disken på sin säkra plats.
I slutändan så litar jag mer på att jag kan återskapa min data än att en publik aktör skulle kunna.

Och slutligen,
Att vara självständig och slippa förlita sig på en publik aktör, är inte bara skönt utan de är en trygghet i sig själv.
Att helt enkelt kunna själv och ha kunskap och erfarenhet av,
IT, servrar, lagring, säkerhet, moln, med mera.
Ja... Det är fantastiskt skönt, och framför allt kul!!!
Ni som hanterar er egen IT miljö ni vet vad jag pratar om.

Ni som läst hit ner...
planen var inte en vägg av text, men blev det xD

la till info ^_^
Visa signatur

[ Custom Thermaltake Case ] [ ASUS Rog Strix Z790-E Gaming Wifi ] [ Intel Core i9 14900KS ]
[ G.Skill Trident Z5 7200Mhz 32GB DDR5 ] [ Lian Li Galahad II 360 Performance ]
[ Samsung 870 QVO MZ-77Q1T0BW 1TB ] [ Samsung 870 QVO 8TB MZ-77Q8T0BW ]
[ WD Black SN850X NVMe SSD 1TB ] [ ASUS TUF GeForce RTX 5090 32GB ] [ Dedikerad PhysX GPU Msi 3050 LP 6G OC ]
[ Seasonic Prime TX-1600 Nocua Edition 80 Plus Titanium ] [ Gigabyte 32" M32U IPS 4K 144 Hz HDMI 2.1 ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zidichy:

och har dom över 20.000 kunder och en deadline på säg 20 dagar då allt ska vara nere så kommer ni förmodligen inte få hem allt ni laddat upp hos dom p.g.a överbelastning på deras servrar och bandvidd. Finns heller inget som säger att ni kommer ha tillräckligt med utrymme för att ta hem allt ni laddat upp hos den publika molntjänsten.

Exakt detta hände med Craschplan och gav eko i hela molnlagrings-branchen och det var väldigt många som förlorade sin data den vägen i och med att de inte hade egen kopia på sina data, ofta i multi TB-klassen men också många som hade betydligt mindre men fick aldrig chansen att ladda hem igen eftersom alla försökte ladda hem på en gång och ingen fick något alls under tidsrespiten på typ 5 dagar eller så innan det stängdes helt. - man kunde 'omvandla' sitt konto till en (ganska dyr) betalkonto för att få mer tid att ladda hem data om man var snabb nog, men det var många som inte var medvetna om situationen alls och kanske upptäckte detta först månader senare och alla sina data borta.

Permalänk
Inaktiv

Onedrive tycker jag är bäst för då får du ju office paketet på köpet. Dock bara 1TB

Edit. Jag gillar att onedrive är så lättåtkomligt var än man är också

Permalänk
Medlem

iCloud+
Office 365 familj
Lokal server för en snabb backup om nu någon skulle radera något i 3 hushåll.

Funderar på att köpa en vps till för backup. Mailen och UniFi-kontrollern har redan flyttat ut.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

Kan vara värt för diskussionen att skilja på synctjänster och backuptjänster, då de löser ganska olika typer av problem. Synctjänster kan användas som backup (med några förbehåll), men det omvända gäller knappast.

Backup - löser problemet med dataintegritet, dvs. skyddar mot dataförlust vid hårdvarufel, olycka, stöld, malware eller PEBCAK.
Sync - löser problemet med att ha data tillgänglig när man behöver den

Backuptjänst - t.ex. Backblaze
Synctjänst - t.ex. OneDrive

Backuptjänster brukar vara billigare per Tb, men också långsammare och dimensionerade för uppladdning mer än nedladdning, medan en synctjänst behöver vara snabb för både upp- och nedladdning.

Det går som sagt att använda synctjänster som backup. Men en risk att tänka på är att när en synctjänst gör det den ska så distribuerar den filer som ändras omedelbart till molnet och ev. andra enheter, vilket kan vara ett problem vid t.ex. ransomware, eller när man av misstag tar bort en fil eller katalog. Om ransomware kryperar dina filer så kan de hinna spridas till molnet innan du hinner reagera. Vissa synctjänster har skydd mot det, i form av att spara gamla versioner av filer i molnet under en period efter att de skrivits över. Backuptjänster har i regel alltid system för att spara gamla versioner, och brukar också göra backupen baserat på tid snarare än när något ändras. Det innebär i sig självt skydd mot felaktig borttagning eller överskrivning av data.

Dock kan man i regel avsätta en del av molnlagringen hos en synctjänst till mer traditionell backup, genom att ha kataloger som man inte syncar, eller syncar bara då backupen ska utföras. Så i princip kan man göra det mesta en backuptjänst gör, med en synctjänst.

Det var en teoretisk utläggning, nu kommer mitt svar på hur jag gör:

Kommersiell molntjänst för tillgänglighet
I nuläget kör jag bara en molntjänst, Tresorit. Det är en synctjänst som jag använder för att hålla data som jag dagligen jobbar med uppdaterad mellan flera olika Windows- och Linuxdatorer. Dess jobb är inte primärt backup, utan som sagt tillgänglighet. Det är också därför jag kör en betaltjänst istället för self-hosting, jag kan aldrig garantera samma uptime som en professionell molntjänst med något jag kör på min hemmaserver. Även om hårdvaran är pålitlig så är inte mitt elbolag eller ISP alltid det.

Tjänsten dubblar också som extra backup (se nedan) av särskilt viktig data, men det är inte kritiskt alls utan bara något jag gör för att jag råkar ha utrymmet. Det skadar aldrig med en extra backup.

Fördelar med Tresorit

• Zero-knowledge, dvs. filer krypteras lokalt innan de laddas upp

• Oändligt med sparade äldre versioner av filer, dvs. ransomware kan inte skriva över allt (skulle de försöka så skulle lagringskvoten fyllas, men originalfilerna går att rulla tillbaka)

Nackdelar med Tresorit

• Klienten har stängd källkod, dvs. i slutändan måste jag lita på att den inte har bakdörrar. Zero-knowledge, men inte Zero-trust. Det är den absolut största nackdelen, som i sig själv är nog skäl för att jag starkt funderar på att byta synctjänst.

• Mycket av deras utveckling på senare tid har gått mot olika business-features, som jag inte använder. Tror det blir mer prisvärt med en enklare och mer fokuserad tjänst.

Tankar om förändringar
Jag funderar därför på att byta tjänst, till en som har öppen mjukvara och bygger helt på Zero-trust. Jag kollar på https://filen.io/ , samt efter tips i tråden, på https://www.storj.io/ . Det kommer fortsatt att bli en betaltjänst, för jag har inte förutsättningarna att själv hosta något med den garanti på tillgänglighet som jag behöver.

Självhostad filserver + backup för dataintegritet
Jag har en server i källaren som dels tar emot backuper från mina andra maskiner (inkl. det som syncas av Tresorit), dels hostar filer som jag mest har nytta av när jag är hemma, t.ex. musikfiler och foton. Även hemkatalogen och virtuella maskiner från min Linuxdesktop backas upp hit. Den innehåller också en del "arkiverad" data som inte längre ändras, t.ex. gamla hemkataloger från pensionerade Linux- och Windowsdatorer. Jag kör ingen egen "moln"-mjukvara i nuläget (t.ex. NextCloud), utan saker jag behöver från servern hämtar jag old-school NFS/CIFS (på LAN) eller SCP (från utanför hemmet).

Den servern backas i sin tur upp oregelbundet till en maskin som står i morsans källare, över 100 mil bort. Detta är något jag borde göra mer regelbundet, rutinen är inte helt optimal. Backupen är också selektiv, allt som ligger på servern hemma är inte värt att ha offsite-kopia av.

Utöver det har jag ett antal externa hårddiskar utspridda (inte bara hemma) med backuper av "kall" data, dvs. sådant som inte längre uppdateras.

Tankar om förändringar
Jag överväger att pensionera servern hos morsan, och köra med molnlagring även för offsite-backup. Det är lite för meckigt att ha en maskin så pass långt bort att jag inte kan pilla med den när det behövs (hälsar gärna på morsan när jag kan, men inte gärna av skälet att jag plötsligt måste byta en rasad disk). Här ser jag på Backblaze, troligen med tillägg av egen kryptering då jag inte tror att de är helt zero-knowledge/zero-trust. Men jag är bara i början av att utvärdera alternativen. En annan sak jag överväger är att kryptera mer även av saker som inte laddas upp till molnet, som gardering mot t.ex. stölder.

Jag har också tänkt på att modernisera mina servrar mjukvarumässigt, även om SCP fungerar för att komma åt filer så har det hänt mycket med de praktiska möjligheterna senaste åren. Jag tänker på saker som NextCloud, eller kanske i mitt fall hellre ett själv-hostat VPN m.h.a. Wireguard/Tailscale. Jag kör NFS/CIFS på lokala nätverket hemma, men skulle kunna köra det över VPN till datorer på andra platser också.

Dataintegritet och -tillgänglighet, utvärdering
På det hela taget så kör jag egna maskiner primärt för dataintegritet, och molnet för tillgänglighet. Men det är inte helt uppdelat: en del saker backas upp till molnet, och det jag har på maskinerna hemma har jag normalt tillgång till utifrån via SSH/SCP. Den dubbelheten bidrar till resiliens - skulle Tresorit kollapsa eller drabbas av ransomware på serversidan (blir vanligare och vanligare!), så är det osannolikt att någon råkar gräva av min fiberkabel eller det brinner hemma i samma ögonblick. Skulle något hända med båda mina servrar så finns det mest kritiska backat antingen på undangömda externa hårddiskar eller på min Tresorit-volym.

Detta kom att handla om mer än bara molnlagring, men inlägget berör precis de frågor som molnlagring är ett av många svar på. Jag tar gärna emot tips, påpekanden om svagheter, eller förslag på förbättringar!

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Oegat:

Kan vara värt för diskussionen att skilja på synctjänster och backuptjänster, då de löser ganska olika typer av problem. Synctjänster kan användas som backup (med några förbehåll), men det omvända gäller knappast.

Backup - löser problemet med dataintegritet, dvs. skyddar mot dataförlust vid hårdvarufel, olycka, stöld, malware eller PEBCAK.
Sync - löser problemet med att ha data tillgänglig när man behöver den

Backuptjänst - t.ex. Backblaze
Synctjänst - t.ex. OneDrive

Backuptjänster brukar vara billigare per Tb, men också långsammare och dimensionerade för uppladdning mer än nedladdning, medan en synctjänst behöver vara snabb för både upp- och nedladdning.

Det går som sagt att använda synctjänster som backup. Men en risk att tänka på är att när en synctjänst gör det den ska så distribuerar den filer som ändras omedelbart till molnet och ev. andra enheter, vilket kan vara ett problem vid t.ex. ransomware, eller när man av misstag tar bort en fil eller katalog. Om ransomware kryperar dina filer så kan de hinna spridas till molnet innan du hinner reagera. Vissa synctjänster har skydd mot det, i form av att spara gamla versioner av filer i molnet under en period efter att de skrivits över. Backuptjänster har i regel alltid system för att spara gamla versioner, och brukar också göra backupen baserat på tid snarare än när något ändras. Det innebär i sig självt skydd mot felaktig borttagning eller överskrivning av data.

Dock kan man i regel avsätta en del av molnlagringen hos en synctjänst till mer traditionell backup, genom att ha kataloger som man inte syncar, eller syncar bara då backupen ska utföras. Så i princip kan man göra det mesta en backuptjänst gör, med en synctjänst.

Det var en teoretisk utläggning, nu kommer mitt svar på hur jag gör:

Kommersiell molntjänst för tillgänglighet
I nuläget kör jag bara en molntjänst, Tresorit. Det är en synctjänst som jag använder för att hålla data som jag dagligen jobbar med uppdaterad mellan flera olika Windows- och Linuxdatorer. Dess jobb är inte primärt backup, utan som sagt tillgänglighet. Det är också därför jag kör en betaltjänst istället för self-hosting, jag kan aldrig garantera samma uptime som en professionell molntjänst med något jag kör på min hemmaserver. Även om hårdvaran är pålitlig så är inte mitt elbolag eller ISP alltid det.

Tjänsten dubblar också som extra backup (se nedan) av särskilt viktig data, men det är inte kritiskt alls utan bara något jag gör för att jag råkar ha utrymmet. Det skadar aldrig med en extra backup.

Fördelar med Tresorit

• Zero-knowledge, dvs. filer krypteras lokalt innan de laddas upp

• Oändligt med sparade äldre versioner av filer, dvs. ransomware kan inte skriva över allt (skulle de försöka så skulle lagringskvoten fyllas, men originalfilerna går att rulla tillbaka)

Nackdelar med Tresorit

• Klienten har stängd källkod, dvs. i slutändan måste jag lita på att den inte har bakdörrar. Zero-knowledge, men inte Zero-trust. Det är den absolut största nackdelen, som i sig själv är nog skäl för att jag starkt funderar på att byta synctjänst.

• Mycket av deras utveckling på senare tid har gått mot olika business-features, som jag inte använder. Tror det blir mer prisvärt med en enklare och mer fokuserad tjänst.

Tankar om förändringar
Jag funderar därför på att byta tjänst, till en som har öppen mjukvara och bygger helt på Zero-trust. Jag kollar på https://filen.io/ , samt efter tips i tråden, på https://www.storj.io/ . Det kommer fortsatt att bli en betaltjänst, för jag har inte förutsättningarna att själv hosta något med den garanti på tillgänglighet som jag behöver.

Självhostad filserver + backup för dataintegritet
Jag har en server i källaren som dels tar emot backuper från mina andra maskiner (inkl. det som syncas av Tresorit), dels hostar filer som jag mest har nytta av när jag är hemma, t.ex. musikfiler och foton. Även hemkatalogen och virtuella maskiner från min Linuxdesktop backas upp hit. Den innehåller också en del "arkiverad" data som inte längre ändras, t.ex. gamla hemkataloger från pensionerade Linux- och Windowsdatorer. Jag kör ingen egen "moln"-mjukvara i nuläget (t.ex. NextCloud), utan saker jag behöver från servern hämtar jag old-school NFS/CIFS (på LAN) eller SCP (från utanför hemmet).

Den servern backas i sin tur upp oregelbundet till en maskin som står i morsans källare, över 100 mil bort. Detta är något jag borde göra mer regelbundet, rutinen är inte helt optimal. Backupen är också selektiv, allt som ligger på servern hemma är inte värt att ha offsite-kopia av.

Utöver det har jag ett antal externa hårddiskar utspridda (inte bara hemma) med backuper av "kall" data, dvs. sådant som inte längre uppdateras.

Tankar om förändringar
Jag överväger att pensionera servern hos morsan, och köra med molnlagring även för offsite-backup. Det är lite för meckigt att ha en maskin så pass långt bort att jag inte kan pilla med den när det behövs (hälsar gärna på morsan när jag kan, men inte gärna av skälet att jag plötsligt måste byta en rasad disk). Här ser jag på Backblaze, troligen med tillägg av egen kryptering då jag inte tror att de är helt zero-knowledge/zero-trust. Men jag är bara i början av att utvärdera alternativen. En annan sak jag överväger är att kryptera mer även av saker som inte laddas upp till molnet, som gardering mot t.ex. stölder.

Jag har också tänkt på att modernisera mina servrar mjukvarumässigt, även om SCP fungerar för att komma åt filer så har det hänt mycket med de praktiska möjligheterna senaste åren. Jag tänker på saker som NextCloud, eller kanske i mitt fall hellre ett själv-hostat VPN m.h.a. Wireguard/Tailscale. Jag kör NFS/CIFS på lokala nätverket hemma, men skulle kunna köra det över VPN till datorer på andra platser också.

Dataintegritet och -tillgänglighet, utvärdering
På det hela taget så kör jag egna maskiner primärt för dataintegritet, och molnet för tillgänglighet. Men det är inte helt uppdelat: en del saker backas upp till molnet, och det jag har på maskinerna hemma har jag normalt tillgång till utifrån via SSH/SCP. Den dubbelheten bidrar till resiliens - skulle Tresorit kollapsa eller drabbas av ransomware på serversidan (blir vanligare och vanligare!), så är det osannolikt att någon råkar gräva av min fiberkabel eller det brinner hemma i samma ögonblick. Skulle något hända med båda mina servrar så finns det mest kritiska backat antingen på undangömda externa hårddiskar eller på min Tresorit-volym.

Detta kom att handla om mer än bara molnlagring, men inlägget berör precis de frågor som molnlagring är ett av många svar på. Jag tar gärna emot tips, påpekanden om svagheter, eller förslag på förbättringar!

Jo du har absolut rätt angående synk- och backup-tjänster. Men många molnleverantörer sparar väl gamla versioner av filer? OneDrive gör det åtminstone. Det är ett bra skydd mot att en kryptoattack eller liknande ska hålla dina filer gisslan, eller radera dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo du har absolut rätt angående synk- och backup-tjänster. Men många molnleverantörer sparar väl gamla versioner av filer? OneDrive gör det åtminstone. Det är ett bra skydd mot att en kryptoattack eller liknande ska hålla dina filer gisslan, eller radera dem.

Absolut, dock gäller det att de har ett retentionsintervall så att de sparar gamla versioner en tid efter att den skrivits över. Problemet är om de sparar bara upp till ett fåtal gamla versioner vid överskrivningar - säg att de sparar de 10 senaste versionerna, då räcker det för malware att skriva över 11 ggr så finns ingen fungerande kopia av datan kvar. Tresorit som jag kör löser det genom att inte ha någon sådan gräns, utan skriver en malware över mina filer om och om igen så fortsätter de tills mina 4Tb är fyllda och molndisken slutar acceptera nya skrivningar. Kan hända fler gör så, det går ju också att detektera plötsliga bursts i överskrivningar och välja att spara den ursprungliga versionen längre som säkerhet. Jag vet inte hur vanligt det är att synctjänster idag saknar skydd för multipla överskrivningar under kort tid.

Backuptjänster har inte samma problem, inte pga att de nödvändigtvis sparar äldre versioner för alltid, men de brukar ha retentionsintervall som gör att man alltid har kvar t.ex. minst en version som är 1 timme gammal, 1 dygn, 1 vecka, en månad etc. Så de får problem bara om attacken upptäcks alltför sent.

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Oegat:

Absolut, dock gäller det att de har ett retentionsintervall så att de sparar gamla versioner en tid efter att den skrivits över. Problemet är om de sparar bara upp till ett fåtal gamla versioner vid överskrivningar - säg att de sparar de 10 senaste versionerna, då räcker det för malware att skriva över 11 ggr så finns ingen fungerande kopia av datan kvar. Tresorit som jag kör löser det genom att inte ha någon sådan gräns, utan skriver en malware över mina filer om och om igen så fortsätter de tills mina 4Tb är fyllda och molndisken slutar acceptera nya skrivningar. Kan hända fler gör så, det går ju också att detektera plötsliga bursts i överskrivningar och välja att spara den ursprungliga versionen längre som säkerhet. Jag vet inte hur vanligt det är att synctjänster idag saknar skydd för multipla överskrivningar under kort tid.

Jag vet inte exakt hur det funkar i OneDrive. Vad jag kan hitta har de filhistorik i åtminstone 30 dagar men jag hittar inget om hur många överskrivningar den behåller, mer än för företagsversionen (och kanske bara vissa filtyper, något oklart) där det är inställbart men minst 100 versioner bakåt och max 50000. Slängda filer i papperskorgen behålls i 120 dagar i alla fall.

Citat:

Backuptjänster har inte samma problem, inte pga att de nödvändigtvis sparar äldre versioner för alltid, men de brukar ha retentionsintervall som gör att man alltid har kvar t.ex. minst en version som är 1 timme gammal, 1 dygn, 1 vecka, en månad etc. Så de får problem bara om attacken upptäcks alltför sent.

Jo absolut har renodlade backup-lösningar bättre funktioner för sånt. Samtidigt räknar väl MS med att man använder exempelvis det inbyggda skyddet i Windows mot kryptovirus. OneDrive har om jag inte minns fel också ett varningssystem om stora mängder filer ändras eller tas bort samtidigt.

För mig har jag "löst det" med en HTPC som används rätt sällan och som synkar hela OneDrive när den används. Så skulle något gå åt skogen så får jag se till att inte starta den utan att avaktivera synkningen så borde jag inte ha tappat mer än max sedan jag använde den sist.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Exakt detta hände med Craschplan och gav eko i hela molnlagrings-branchen och det var väldigt många som förlorade sin data den vägen i och med att de inte hade egen kopia på sina data, ofta i multi TB-klassen men också många som hade betydligt mindre men fick aldrig chansen att ladda hem igen eftersom alla försökte ladda hem på en gång och ingen fick något alls under tidsrespiten på typ 5 dagar eller så innan det stängdes helt. - man kunde 'omvandla' sitt konto till en (ganska dyr) betalkonto för att få mer tid att ladda hem data om man var snabb nog, men det var många som inte var medvetna om situationen alls och kanske upptäckte detta först månader senare och alla sina data borta.

Tragiskt att de senario jag skrev om redan inträffat... :/
Hoppas verkligen inte att du var en av dom som blev drabbade när detta skedde på crashplan.
Om man nu måste välja en extern aktör så bör man nog gå någon av dom riktigt stora även om dom kostar en slant mer. Trygghet för ens data är värt pengarna.

Visa signatur

[ Custom Thermaltake Case ] [ ASUS Rog Strix Z790-E Gaming Wifi ] [ Intel Core i9 14900KS ]
[ G.Skill Trident Z5 7200Mhz 32GB DDR5 ] [ Lian Li Galahad II 360 Performance ]
[ Samsung 870 QVO MZ-77Q1T0BW 1TB ] [ Samsung 870 QVO 8TB MZ-77Q8T0BW ]
[ WD Black SN850X NVMe SSD 1TB ] [ ASUS TUF GeForce RTX 5090 32GB ] [ Dedikerad PhysX GPU Msi 3050 LP 6G OC ]
[ Seasonic Prime TX-1600 Nocua Edition 80 Plus Titanium ] [ Gigabyte 32" M32U IPS 4K 144 Hz HDMI 2.1 ]

Permalänk
Medlem

Vad har hänt med priserna?

Bytte till Office365 för många år sedan, när jag sökte molnlagring. Fick hela Office med 1Tb för billigare än Dropbox.
Hade personal (650kr/år) i några år, uppgraderade till family (á 850kr/år). Nu är det snart dags att betala igen och döm om min förvåning, när jag ser att Office familj hoppat upp till 1200kr/år?

Började söka lite alternativ och landade i denna tråden. Men priser som skrevs föra året, stämmer inte på långa vägar?
Precis som bensinen och maten, så har även molnlagring gått upp hos samtliga leverantörer jag tittat på.

Innan körde jag egen backup endast.
Blev in lurad i molnlagring med inköp av en telefon där Dropbox 250Mb ingick och på den vägen blev det. Jag har dock aldrig övergett egen säkerhetskopia. Bara blivit bekväm med möjligheten till molnlagringen.

Efter varje nyår brukar jag säkerhetskopiera till NAS från lagringsdisken, sedan till två externa diskar, varav jag förvarar den ena hos morsan. (Den är krypterad, så jag är inte orolig att någon kommer åt filerna.)
Det är egentligen mest mobil bilder som endast blir uppbackade via molnet numera.

Som det ser ut idag, säger jag upp Office365 (Betalade för lagringen, alternativ till Office finns det gott om.)
Blir till att köra manuellt som förr. 1200kr sparat, är mycket pengar, en 2/3 veckomatkasse för familjen.

Håller just nu på att suga ut filer från OneDrive, fy f"#¤n vilken tid det tar!
(108GB, 7800 mobil bilder 22 timmar? på en 100Mbit fiber?)
Korrupta filer som inte går att ladda ner(?) m.m. Inte imponerad!

Skulle kunna tänka mig betala 500kr/år.
Behöver inte 5TB, behöver inte 2TB, detta är volymerna som säljs för en massa pengar.
Jag håller just nu på att ladda ner hela min OneDrive, som i skrivande stund, efter ca 10 år är fylld till 384GB.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Turbonisse:

Bytte till Office365 för många år sedan, när jag sökte molnlagring. Fick hela Office med 1Tb för billigare än Dropbox.
Hade personal (650kr/år) i några år, uppgraderade till family (á 850kr/år). Nu är det snart dags att betala igen och döm om min förvåning, när jag ser att Office familj hoppat upp till 1200kr/år?

Började söka lite alternativ och landade i denna tråden. Men priser som skrevs föra året, stämmer inte på långa vägar?
Precis som bensinen och maten, så har även molnlagring gått upp hos samtliga leverantörer jag tittat på.

Innan körde jag egen backup endast.
Blev in lurad i molnlagring med inköp av en telefon där Dropbox 250Mb ingick och på den vägen blev det. Jag har dock aldrig övergett egen säkerhetskopia. Bara blivit bekväm med möjligheten till molnlagringen.

Efter varje nyår brukar jag säkerhetskopiera till NAS från lagringsdisken, sedan till två externa diskar, varav jag förvarar den ena hos morsan. (Den är krypterad, så jag är inte orolig att någon kommer åt filerna.)
Det är egentligen mest mobil bilder som endast blir uppbackade via molnet numera.

Som det ser ut idag, säger jag upp Office365 (Betalade för lagringen, alternativ till Office finns det gott om.)
Blir till att köra manuellt som förr. 1200kr sparat, är mycket pengar, en 2/3 veckomatkasse för familjen.

Behöver inte 5TB, behöver inte 2TB, detta är volymerna som säljs för en massa pengar.
Jag håller just nu på att ladda ner hela min OneDrive, som i skrivande stund, efter ca 10 år är fylld till 384GB.

Det säljs ofta ut "årskort" på reor. Så har jag köpt 365 Family för 4-500 vid BF exempelvis. Just nu verkar det billigaste vara 632 kronor, dock från Live kort som väl är småsuspekt. Jag åkte också på en automatisk förnyelse nu för 1200 så det var ju surt.

https://www.prisjakt.nu/search?search=office%20365%20family

Permalänk
Medlem

Mega, 50 GB gratis.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det säljs ofta ut "årskort" på reor. Så har jag köpt 365 Family för 4-500 vid BF exempelvis. Just nu verkar det billigaste vara 632 kronor, dock från Live kort som väl är småsuspekt. Jag åkte också på en automatisk förnyelse nu för 1200 så det var ju surt.

https://www.prisjakt.nu/search?search=office%20365%20family

Jag har en Synology NAS, rensade den på massa filmer.
Nu har jag flyttat allt från Onedrive till NAS. (+två externa diskar)
Laddade ner "Synology Photo" till NASen. Den beter sig precis som Onedrive appen, fast laddar 10x snabbare (Även på mobil uppkoppling långt hemifrån.)

Skapade ett konto på "sync.com" (Molnlagring) de har 5Gb gratis och filerna krypteras i min ände innan de skickas för lagring. Så till skilnad mot de flesta leverantörer, så ligger mina filer krypterade och de har ingen insyn. Långsammare, vist. Men jag känner att viktiga dokument ligger tryggt där.

Skrivet av MatteN:

Mega, 50 GB gratis.

50GB räcker inte!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Själv kör jag iCloud för sync då det fungerar toppen. Sen använder jag Storegate för backup.

Permalänk
Medlem

Onedrive, google one och icloud.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Turbonisse:

Jag har en Synology NAS, rensade den på massa filmer.
Nu har jag flyttat allt från Onedrive till NAS. (+två externa diskar)
Laddade ner "Synology Photo" till NASen. Den beter sig precis som Onedrive appen, fast laddar 10x snabbare (Även på mobil uppkoppling långt hemifrån.)

Skapade ett konto på "sync.com" (Molnlagring) de har 5Gb gratis och filerna krypteras i min ände innan de skickas för lagring. Så till skilnad mot de flesta leverantörer, så ligger mina filer krypterade och de har ingen insyn. Långsammare, vist. Men jag känner att viktiga dokument ligger tryggt där.

50GB räcker inte!

Ja det är ju bra att du har hittat något som passar för dina behov. Och många tycker ju det är kul att bygga saker själv, eller förstås ha kontrollen på den nivån. Samtidigt kostar det ju både tid och pengar medan en molntjänst inte kräver så mycket tid, frågan är då om skillnaden i kostnad och argumenterbart funktionalitet är värd tiden man lägger.

Permalänk
Medlem

Vilka lagringstjänster fungerar vettigt på Mac?

iCloud är kasst, för det har mig veterligen inte något stöd för filhistorik. Om en fil korrumperas och syncas upp till servern så är du därmed rökt. Möjligen att det existerar i appar kodade specifikt mot de API:er som till exempel användes för Time Machine tidigare, men det är väl bara Apples egna appar typ Pages/Numbers/Keynote som någonsin använt dem.

Google Drive är också kasst, då var och varannan uppdatering av deras klientprogram släpps i helt brutet skick och det går inte att själv välja vilken version man vill använda. Kör Workspace genom jobbet och det har verkligen varit upp och ner hur bra det fungerat över tid. Nu sedan årsskiftet ungefär hamnar klienten ofta i osync mot servrarna, klienten hävdar att den laddat upp en fil men när man tittar i webbläsaren vad som faktiskt finns där så är det antingen en gammal version en fil som är 0 bytes stor.

Dropbox använde jag för ett par år sedan tills deras klient hamnade på efterkälken. Nu har de väl tillsist en FileProvider baserad version i beta i alla fall, så kanske värt att prova igen snart.

OneDrive har jag inte använt men jobbet kanske migrerar dit snart…

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem

Jag kör en plex-server med windows i grunden här hemma, och den har jag lagt in backblaze på, tror inte att det går att få 48TB+ för 800-900kr om året någon annanstans.
För maximal datasäkerhet så hade jag selfhostat en NAS (OMV, unraid, etc) och antingen kört en separat server, eller en VM med windows med lika mycket lagring och backblaze, och sett till att filerna på nasen syncas med jämna mellanrum till windows-maskinen.

Fördelen är att du själv kan styra nästan allt på detta sätt genom att själv ställa in hur backupen ska skriva över, eller skriva nytt, och ta bort äldre filer. Denna struktur kommer sedan kopieras av backblaze utan att du behöver betala extra för deras längre retention.

Nackdelen är givetvis att det tar plats, samt stor kostnad i form av hårddiskar

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Ja det är ju bra att du har hittat något som passar för dina behov. Och många tycker ju det är kul att bygga saker själv, eller förstås ha kontrollen på den nivån. Samtidigt kostar det ju både tid och pengar medan en molntjänst inte kräver så mycket tid, frågan är då om skillnaden i kostnad och argumenterbart funktionalitet är värd tiden man lägger.

Målet i dessa bistra tider, var att se över var man kan spara pengar.
Och det faktum att MS höjt priset 30%/år, förde upp posten ganska högt på listan.

Inser att alla inte sitter med en NAS och därmed inte har möjligheten. Detta är absolut inte mirakel lösningen för alla. Men i framtiden när "nästa" börjar googla på alternativ till molnet för att det blivit så dyrt? Så är det väl bra om det finns ytterligare en lösning nedskriven för denna någon att hitta?
Vem vet, den kanske passar fler än bara mig?

Kostnad tid:
Kostade inte mer än byta från en molntjänst till en annan.
* Laddade ner en app i NASen jag redan hade.
* Laddade ner en app i mobilen. (Det måste man även om man använder en molntjänst.)
* Loggade in via datorn.
Nu är allt anslutet och fungerar precis som innan. Jag har sagt upp molnet (Som går ut på måndag.)

Kostnad pengar:
En besparing (I mitt fall.) på 1200kr/år.

Nya lösningen har inget max antal användare, endast diskutrymmet som begränsar. Hela familjen får vara med!
Vi tappar tillgången till office365 apparna. (Man kan dock använda online versionerna. De är inte fullvärdiga versioner, men för hemma bruk duger de gott.) Det var ändå bara jag som använde Excel.

Är det värt tiden och kostnaden? JA!
Under förutsättning att man har en NAS till att börja med. (Och att tillverkaren av NASen har en app/tjänst som är lätt att använda.

Med två speglade 4GB diskar, (Info lagras på båda diskarna, går en sönder, har man fortfarande tillgång till info på den andra disken.) ligger min backup på 5'000kr engångskostnad med dagens priser.
Sedan drar en NAS lite ström också. Snittar säkert 10W, det måste man ta med.
Sedan kanske moln leverantören höjer priset fram igenom? Då blir utfallet annat igen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

Kanske kan norska Jottacloud vara något för dig?
https://www.jottacloud.com/sv/home/

Bra hastighet upp och ner.