*LÖST* Bild ändrar färg, kontrast och blinkar när jag kollar på videos online (Windows 10, AMD Radeon)

Permalänk
Medlem

*LÖST* Bild ändrar färg, kontrast och blinkar när jag kollar på videos online (Windows 10, AMD Radeon)

Om jag kollar på tex Twitch, YouTube eller vilken annan streamingtjänst som helst så är bilden väldigt ljus och tråkig. Om jag däremot trycker längst ner till höger på min skärm, Notifications, så får bilden en väldigt mörk och djup färg som är väldigt detaljerad. OBS på att BARA bilden ändrar färg, ingenting runtomkring. (Att trycka på Notifications är bara ett av många sätt.) Ibland när jag kör fullskärm läge så återställs skärmen. Ibland inte.

Jag kan återskapa detta på ett bra antal olika sätt. Men jag kan inte visa via print screens för att det är ingen skillnad på bilderna, trots att det är skillnad IRL. Däremot har jag ett klipp här där jag filmar med mobilen.

Info som kanske svarar på dina frågor:
- Jag har tydligen två grafikkort - AMD Radeon och Nvidia Geforce GTX. OM jag högerklickar på skärmen så kan jag öppna AMD Radeon Graphics, men jag har aldrig kunnat öppna eller göra något med Nvidia. Köpte datorn via Elgiganten där det stod att den hade Nvidia GeForce, ingenting om AMD Radeon, samt att datorn alltid säger att Nvidia inte är installerat bla bla bla.
- Har lagt upp ett fleratal poster på olika forum för att detta är ett problem som jag ärligt inte tror går att lösa, MEN, folk har sagt att jag ska sätta på/stänga av "Vari-Bright" i mitt AMD Radeon program. Detta har jag provat, med olika inställningar, men ingen skillnad.
- Har Windows 10 Home, version 21H2. Mina sökresultat på google vill att jag bara ska stänga av Adaptive Brightness i Windows, men detta finns inte i denna version. Trots att vissa inlägg visar 9:e Mars 2023 så finns inte denna inställning på min laptop.
- En annan schysst Svensk på Reddit bad mig testa att stänga av HDR Streaming i Windows Settings. Detta var dock redan avstängt. DÄREMOT om jag går in på Windows HD Colour Settings och kollar på Display Capabilities så står det: "Stream HDR Video" följt av ett "YES", detta trots att "Stream HDR Video" är "OFF".
- Kollar jag Netflix (Detta har bara hänt på Netflix) så blinkar skärmen så ohövligt så att det nästan ibland känns som att jag kan utveckla eplipesi.
- Musen blir ALDRIG osynlig när jag kollar på videos/streams i helskärm. Däremot försvinner själva HUD'en (play & paus / volym / rewind, etc) om jag inte rör Musen på någon sekund, men musen försvinner alltså inte.
- Har inga uppdateringar på Datorn, varken på Windows eller på mina grafikkort. Alla "display drivers" är up to date.
- Detta är min dator om du vill ha alla specs: https://rog.asus.com/laptops/rog-strix/2021-rog-strix-g15-ser...
- Har BARA stött på problemet när jag kollar videos online. Aldrig när jag kollar video-filer från själva datorn.

Kommer inte riktigt på något annat av värde just nu, men lägger in en edit om jag kommer på något mer.
Fråga gärna annars.

Tack på förhand!
Jag uppskattar all typ av hjälp!

EDIT 1:
Lägger till att detta problem också startade för drygt en-två månader sedan. Har haft datorn sedan December 2021. (Har haft otroligt mycket problem med Laptop'en innan, men det mesta har lösts sig. Annat har jag fått behöva leva med och som fortfarande inte är löst idag.)

EDIT 2:
Har testat i andra browsers. Det var värst i Microsoft Edge där det flickrade hela tiden.

EDIT 3:
Spelar ingen roll om strömmen är ikopplad eller inte. Problemet kvarstår.

EDIT: HAR LÖST PROBLEMET.
En uppskattning på 11k användare online har sett mina frågor runt om på internet men ingen har lyckats lösa problemet. Hittade idag en Youtube video med lösningen. Sökte på "flickering online videos" och fick upp: https://youtu.be/-tSKjAoRRpw
Problemet låg i browser settings: "Använd maskinvaruacceleration när det är tillgängligt." (chrome) Detta var på. När jag stängde av det slutade problemet.
Stort tack ändå till alla snälla själar som har lagt ner tid på att försöka hjälpa en främling som mig!!!

LÖSNING TILL PROBLEMET
Permalänk
Medlem

Låter som att moderkortet (CPU) har radeon inbyggt och att ditt NVidia kort i datorn inte är installerat.

Men, det luriga här är att det är en bärbar dator.

I en stationär dator så skulle det helt enkelt kunna vara en monitor kopplad till fel utgång, svårt dock på en bärbar ...

Men som du beskriver övrigt, och eftersom det är en bärbar dator så låter det som en trasig installation. Provat att återställa datorn till fabriksny?

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Låter som att moderkortet (CPU) har radeon inbyggt och att ditt NVidia kort i datorn inte är installerat.

Men, det luriga här är att det är en bärbar dator.

I en stationär dator så skulle det helt enkelt kunna vara en monitor kopplad till fel utgång, svårt dock på en bärbar ...

Men som du beskriver övrigt, och eftersom det är en bärbar dator så låter det som en trasig installation. Provat att återställa datorn till fabriksny?

Har inte riktigt möjlighet att fabriksåterställa datorn. Är just nu på universitet och jobbar på för många projekt. (Har program installerade på datorn som hade tagit mig drygt en vecka att ominstallera som jag tyvärr inte har tid med just nu). Men tänker att det måste finnas en annan lösning. Tack ändå!

Permalänk
Medlem
Skrivet av xet449:

- Har Windows 10 Home, version 21H2.
- Detta är min dator om du vill ha alla specs: https://rog.asus.com/laptops/rog-strix/2021-rog-strix-g15-ser...

Sidan du länkar till har 24 olika modeller, vararav 5 säljs med Windows Home (sida 4-5). Minst två olika paneler och två olika GPU:er finns bland dessa.

Något för @Laxpudding att bita i?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av KAD:

Sidan du länkar till har 24 olika modeller, vararav 5 säljs med Windows Home (sida 4-5). Minst två olika paneler och två olika GPU:er finns bland dessa.

Något för @Laxpudding att bita i?

Skärmar visar bildsignalen de får och är rätt så agnostiska för hur bildsignalen alstras. Fast då förändringarna syns på skärmen är en vanlig första reaktion att det är skärmen. Några exempel:

(1) Sviktande PSU kan inte längre ge grafikkortet tillräckligt med effekt. GPU kraschar vid hög belastning i spel och skärmen blir svart med eller utan artefakter. Frågan i forumet blir: "Skärmen slocknar när jag spelar?"

(2) Drivrutiner bråkar, har blivit korrupta och/eller att individuella konfigurationsfiler i spelen eller modifierats. Bara att man har glömt att man modifierade dem. Eller är att det är något som installerats eller förändrats utan att man är medveten om det. Dit räknas även bloatware. Frågan i forumet blir: "Skärmen blir annorlunda när spelar, ser på video, surfar, klickar med musen etc."

Ändringar likt ändrad färg i videos eller blinkande som sker i samband med att du eller datorn gör något specifikt är så gott som alltid knutna till mjukvaran. Skärmen har aldrig koll på hur signalen alstras, hur man klickar med musen eller om man kör video online eller från lokala filer. Den visar signalen den får. Hårdvaruproblem är i sin tur mer abrupta av karaktären.

I det här fallet har @xet449 postat i rätt forumdel och dessutom pekat ut symptomen utan att skylla på skärmen.

Den här typen av fråga som TS ställer dyker upp tillräckligt ofta för att vara mer än en slump, men också för sällan för att någon kan gå till botten exakt varför. Jag gissar på en mix av flera orsaker från exempel (2) Något är fel med mjukvaran. Någonstans har en codec bytts ut och så vidare. Vilket alltså kan vara en egen ändring man råkat glömma bort – eller inte förstod skulle ge den effekt man ser. Till något som utan ens kännedom ändrats som en björntjänst från andra mjukvaror.

Svaret är som det brukar vara när den här typen av fråga kommer en gång i kvartalet. Gör något av följande:

Steg 1: Rensa GPU-drivrutiner med DDU och installera om.
Steg 2: Blås rent datorn. Det är i slutändan enda sättet och det går snabbast

Det är nålen i höstacken. Nära omöjligt att finna de exakta orsakerna. Och även om man lyckas finna orsaken är det inte säkert man kan återställa till ursprungligt skick. För det kan vara precis vad som helst. De timmarna man försöker leta och förmodligen redan har ägnat åt problemet är antagligen redan nu mycket mer än vad det tar att göra något av ovanstående.

Så lösningen finns. Exakta orsaken är fortfarande höljt i dunkel.