Spotify-chef: "Hifi-kvalitet fortfarande aktuellt"

Permalänk
Medlem

Se där ja.

Nu sa jag upp mitt Spotify konto som jag haft sen 2009 och skaffat YouTube Premium istället.
Nu slipper man även reklam när man kollar videos. Nice.

Spotify, ni kan ha det.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify C Mini | CPU: AMD Ryzen 5 3600 | Kylare: Be Quiet! Dark Rock Pro 4 | Graffe: ASUS 1070 8GB ROG STRIX DC3 | PSU: Corsair RM750X V2 | RAM: Corsair Vengence 32GB 3200 MHz | MOBO: MSI B450M MORTAR MAX
CS:GO-Maps (App) Sweclockers (App)

Permalänk

Qobuz
Är svaret för hifi nörden. Kostar 150kr/månaden noll reklam alla filer är 16/44.1 eller 24/96 som max beroende på låt/skiva och inställningar

Tidal
99kr/mån
Ställer in i inställningarna använd enbart hifi mode då är alla låtar FLAC och inte MQA

Deezer premium
Runt samma pris som de andra två
Allt är enbart 16/44.1

För äpple folket finns då Apple music där de använder AAC containern till att avkåda hi res som max

Vad har Spotify jo nada.

Mesta parten utav svenska folket har tillgång till 4G/5G med stora datapaket samtidigt som den trådlösa BT standarden blir bättre. Släpp pucken för helsike och kom in i matchen

Permalänk
Medlem
Skrivet av DangerZone:

Helt rätt.. fick nog nu med!. Dags och hitta något nytt

Jag gjorde FLAC filer av alla mina gamla spellistor så det bör räcka i ganska många år

Visade sig även att USB i bilen var fantastiskt mycket smidigare än det ändlösa krångled med blåtand.
Hittills klarar jag mig utan streamingtjänster...
Deezer är tyvärr lika dålig (Samma fokus på AI och genererade listor som Spotify), men Tidal har jag inte behövt testa än ..

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qubeista:

Ni som använder Tidal, finns det podcast utbud med? Är ändå rätt gött att ha alternativ till musik när man nöter över 5000 mil om året i bilen i tjänsten.

Poddar finns det väl ingen i världshistorien som betalar för...?
Podbean fungerar fantastiskt och tillåter obegränsat med offline, utan användare eller annat tjafs

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Jag tror spotify bråkar med dom stora bolagen att man (bolagen) vill införa MQA i låtarna vilket spotify grundaren är förmodligen strikt emot.

MQA är djävulens påfund och är bara en licens grej för att få folk att köpa en nyare produkt (ljudkort/DAC). Jag hoppas att grundaren lyckas komma ifrån dem så vi kan njuta av flac kvalité som den ska vara

Permalänk
Skrivet av Swedman18:

Jag tror spotify bråkar med dom stora bolagen att man (bolagen) vill införa MQA i låtarna vilket spotify grundaren är förmodligen strikt emot.

MQA är djävulens påfund och är bara en licens grej för att få folk att köpa en nyare produkt (ljudkort/DAC). Jag hoppas att grundaren lyckas komma ifrån dem så vi kan njuta av flac kvalité som den ska vara

Tanken var god från början. Det som skedde var att det blev för mainstream. Dåligt utvecklat. Det som har skett är att Meridian som M står för har utvecklat det vidare. De fokuserar nu på att källan skall vara helt ren. Än så länge ej i skarpt läge. Läste för ett tag tillbaka.

SCL6 Audio överföring utav trådlöst ljud. Fått godkännande utav Hi Res Japan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceogar:

Krävs inte i närheten av 25k för att höra skillnad på Spotify's kompression.

Jag hör skillnad med in-ears för 100 kr. Kan A/B all day long.
Men de flesta som inte intresserar sig för att lyssna efter skillnader kommer inte träna på det.

Så länge EU inte lagstiftar om att man ska kunna flytta playlist's mellan services enligt lag så kommer 90% av alla inte byta då det tar för lång tid och är för krånligt att flytta över allt till en annan tjänst.

Andra alternativet är att Spotify skulle höja priserna så mycket att folk hoppar skepp trots detta. Men detta vet Spotify om så det kommer dom inte göra.

Jag tycker det är synd att musik inte får avnjutas utan det äckliga ljudet av komprimering. Men även jag som ljudtekniker kan stå ut med 320 OGG om jag tänker positivt. Så för de flesta är det inget problem.

Det som verkligen får det att rinna blod ur öronen är dock SVTPlay med sina 128 kbps skitljud. Usch.

Visa signatur

Chassis: Fractal Design Define R4 CPU-cooling: NH-D14 with Arctic MX-6 paste CPU: Ryzen 5 3600XT MOTHERBOARD: Gigabyte X570 Aorus Elite MEMORY: 2x KF3600C16D4/16GX
GFX: EVGA GeForce RTX 3060 XC 12GB
PSU: Seasonic Focus GX 750W
HDD: Samsung 980 Pro 2TB
MONITOR: Acer predator XB273U

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buddaz112:

Tanken var god från början. Det som skedde var att det blev för mainstream. Dåligt utvecklat. Det som har skett är att Meridian som M står för har utvecklat det vidare. De fokuserar nu på att källan skall vara helt ren. Än så länge ej i skarpt läge. Läste för ett tag tillbaka.

Tänka sig, jag som trodde problemet med MQA (Master [inte Meridian] Quality Authenticated) var att det är en påse bluff och humbug vars enda egentliga syfte var att lura av ljudintresserade ännu mer pengar.

https://en.wikipedia.org/wiki/Master_Quality_Authenticated#Ne...

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Skrivet av twit:

Tänka sig, jag som trodde problemet med MQA (Master [inte Meridian] Quality Authenticated) var att det är en påse bluff och humbug vars enda egentliga syfte var att lura av ljudintresserade ännu mer pengar.

https://en.wikipedia.org/wiki/Master_Quality_Authenticated#Ne...

Inte peta på ord. Mjukvaran ägs utav Meridian Audio det är de som har utvecklat det hela.
Därefter tolkar jag som sådan att det är egentligen Tidal som förstörde allt när de matade in i sina filer med diverse decoders. Egentligen borde man klaga på hur Tidal utvecklade sin lösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ch1llone:

Jag hör skillnad med in-ears för 100 kr. Kan A/B all day long.
Men de flesta som inte intresserar sig för att lyssna efter skillnader kommer inte träna på det.

Jag tycker det är synd att musik inte får avnjutas utan det äckliga ljudet av komprimering. Men även jag som ljudtekniker kan stå ut med 320 OGG om jag tänker positivt. Så för de flesta är det inget problem.

Alltså folk måste sluta överdriva så förjävligt. Återigen, lycka till att höra ens en gnutta faktisk skillnad mellan 320 OGG o lossless. Det går om du har tränade öron på rätt låtar, men då måste du fan ta i så det knakar. O så var det också det där med noga nivåmatchning, men det hoppas jag att du som ljudtekniker redan vet om.

Skrivet av Buddaz112:

Inte peta på ord. Mjukvaran ägs utav Meridian Audio det är de som har utvecklat det hela.
Därefter tolkar jag som sådan att det är egentligen Tidal som förstörde allt när de matade in i sina filer med diverse decoders. Egentligen borde man klaga på hur Tidal utvecklade sin lösning.

Det är Meridian som levererat allt till Tidal, så skyll inte på Tidal för Meridians ormolja som är objektivt sämre än vanlig lossless. Tbh så skulle jag också kunna påstå att det dessutom är objektivt sämre än MP3 också då MQA enbart har om det var runt 14bit dynamik, medans MP3 faktiskt kan komma en bra bit ovanför 24bit tillomed.
O fyi, även om du väljer att enbart lyssna på hifi-kvalitet på Tidal men det finns en MQA-version tillgänglig så kommer du tvingas lyssna på den MQA-filen fast inte "utvikt" eller vad det nu är dom kallar det, o därmed får du en sämre ljudupplevelse än om det hade varit vanlig FLAC. Men å andra sidan tror jag inte du hör nån skillnad ändå mellan dom, o inte ens om du skulle råka lyssna på en MP3-version heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Alltså folk måste sluta överdriva så förjävligt. Återigen, lycka till att höra ens en gnutta faktisk skillnad mellan 320 OGG o lossless. Det går om du har tränade öron på rätt låtar, men då måste du fan ta i så det knakar. O så var det också det där med noga nivåmatchning, men det hoppas jag att du som ljudtekniker redan vet om.

Som du själv påpekar, har man ett tränat öra och/eller en riktigt bra anläggning kan man faktiskt göra skillnad.

Jag hör skillnad på min samling lossless och Spotify, sedan kan man ju diskutera hur stor faktiskt skillnaden är mellan 320 OGG och lossless, men att ge sina kunder möjligheten till lossless är ju inte något negativt även om 9 av 10 varken hör eller har möjlighet att höra skillnad. 🤷‍♂️

Permalänk
Medlem

Jag överdriver inte. Det är lätt i in-ears för de har mycket bas och basen är det lättast att höra det på.
Rumskänslan försvinner, själva rumsdjupet. Reverb/ambiensmickar som inte är utskurna och har en del runt 60-200 hz kvar försvinner direkt i djup.

Däremot kan det vara svårt att höra på exempelvis, Max Martin-sound När det är jättedry vocal och alla instrument ligger väldigt mycket i mono. Men så fort det finns mycket ambiens eller stereo i mixen hör jag det omgående.

Överdriver inte.

Däremot finns det låtar som verkligen är svåra att höra det på. Japp. Kings Of Leon den skivan som är mixad ITB med en massa lager av gitarrer och reverb. Minns ej vilken. Det är ett exempel på en skiva man kan höra det tydligt på.

Skrivet av Gurrrra:

Alltså folk måste sluta överdriva så förjävligt. Återigen, lycka till att höra ens en gnutta faktisk skillnad mellan 320 OGG o lossless. Det går om du har tränade öron på rätt låtar, men då måste du fan ta i så det knakar. O så var det också det där med noga nivåmatchning, men det hoppas jag att du som ljudtekniker redan vet om.

Det är Meridian som levererat allt till Tidal, så skyll inte på Tidal för Meridians ormolja som är objektivt sämre än vanlig lossless. Tbh så skulle jag också kunna påstå att det dessutom är objektivt sämre än MP3 också då MQA enbart har om det var runt 14bit dynamik, medans MP3 faktiskt kan komma en bra bit ovanför 24bit tillomed.
O fyi, även om du väljer att enbart lyssna på hifi-kvalitet på Tidal men det finns en MQA-version tillgänglig så kommer du tvingas lyssna på den MQA-filen fast inte "utvikt" eller vad det nu är dom kallar det, o därmed får du en sämre ljudupplevelse än om det hade varit vanlig FLAC. Men å andra sidan tror jag inte du hör nån skillnad ändå mellan dom, o inte ens om du skulle råka lyssna på en MP3-version heller.

Visa signatur

Chassis: Fractal Design Define R4 CPU-cooling: NH-D14 with Arctic MX-6 paste CPU: Ryzen 5 3600XT MOTHERBOARD: Gigabyte X570 Aorus Elite MEMORY: 2x KF3600C16D4/16GX
GFX: EVGA GeForce RTX 3060 XC 12GB
PSU: Seasonic Focus GX 750W
HDD: Samsung 980 Pro 2TB
MONITOR: Acer predator XB273U

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragande:

Tror du svarar på din egen fråga. Kundgruppen som sitter med utrustning där man faktiskt kan höra någon skillnad är nog väldigt liten och det krävs troligen en hel del uppgraderingar / arbete. Samtidigt vill man inte se sämre ut än konkurrenterna så man håller bollen i luften.

Fanns det en stark vilja att implementera hade de naturligtvis redan gjort det vid det här laget.

Beror väl på vad de implementerar - med vanliga SONY lurar och en telefon hör du stor skillnad mellan Tidal och Spotify på tämligen många skivor. Tror mest att folk bara inte bryr sig och Spotify vet om det. Sedan så skall det fram pengar och tid för att genomföra och är video deras nästa grej så tar de nog alla resurser och pengarna just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buddaz112:

Inte peta på ord. Mjukvaran ägs utav Meridian Audio det är de som har utvecklat det hela.
Därefter tolkar jag som sådan att det är egentligen Tidal som förstörde allt när de matade in i sina filer med diverse decoders. Egentligen borde man klaga på hur Tidal utvecklade sin lösning.

Håller med, Tidal's HD läge låter mest konstlat och näst högsta läget är klart den mest "naturliga" och väljudande för min del.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buddaz112:

Qobuz
Är svaret för hifi nörden. Kostar 150kr/månaden noll reklam alla filer är 16/44.1 eller 24/96 som max beroende på låt/skiva och inställningar

Tidal
99kr/mån
Ställer in i inställningarna använd enbart hifi mode då är alla låtar FLAC och inte MQA

Deezer premium
Runt samma pris som de andra två
Allt är enbart 16/44.1

För äpple folket finns då Apple music där de använder AAC containern till att avkåda hi res som max

Vad har Spotify jo nada.

Mesta parten utav svenska folket har tillgång till 4G/5G med stora datapaket samtidigt som den trådlösa BT standarden blir bättre. Släpp pucken för helsike och kom in i matchen

Precis. Det går inte att säga att en sån här sak är "premium" 2023, det bör vara standard. Vad jag är beredd för att betala för högre kvalité i Spotify? 0:-. Det är snarare ett måste om dom inte vill att jag ska börja kolla mot konkurrenterna.

Permalänk
Medlem

Det måste vara något med Spotifys algoritmer som gör ljudet sämre än jämförbara bitrates från andra.
Jag upplever ljudet som klart sämre trots att jag normalt inte gör det med "bra" mp3-kodade ljudfiler.

Permalänk
Skrivet av Gurrrra:

Om mastern är samma så får du se till att du sätter volymreglaget HELT rätt med inte ens 0.1dB diff mellan källorna innan du jämför, om inte så är din jämförelse totalt värdelös. Hör du ändå skillnad så är det antagligen placebo du hör, alternativt att du råkat flytta huvudet en decimeter åt ena hållet. Skillnaderna mellan 16/44.1 o 320kbps OGG vorbis är verkligen så små att det krävs kontrollerade blindtester för att veta om du faktiskt hör nån skillnad, för annars så är det bara din hjärna som lyckas hitta skillnader som antagligen inte finns.

Yeah right, och blodpudding är den bästa maten

Permalänk
Skrivet av Gurrrra:

Alltså folk måste sluta överdriva så förjävligt. Återigen, lycka till att höra ens en gnutta faktisk skillnad mellan 320 OGG o lossless. Det går om du har tränade öron på rätt låtar, men då måste du fan ta i så det knakar. O så var det också det där med noga nivåmatchning, men det hoppas jag att du som ljudtekniker redan vet om.

Det är Meridian som levererat allt till Tidal, så skyll inte på Tidal för Meridians ormolja som är objektivt sämre än vanlig lossless. Tbh så skulle jag också kunna påstå att det dessutom är objektivt sämre än MP3 också då MQA enbart har om det var runt 14bit dynamik, medans MP3 faktiskt kan komma en bra bit ovanför 24bit tillomed.
O fyi, även om du väljer att enbart lyssna på hifi-kvalitet på Tidal men det finns en MQA-version tillgänglig så kommer du tvingas lyssna på den MQA-filen fast inte "utvikt" eller vad det nu är dom kallar det, o därmed får du en sämre ljudupplevelse än om det hade varit vanlig FLAC. Men å andra sidan tror jag inte du hör nån skillnad ändå mellan dom, o inte ens om du skulle råka lyssna på en MP3-version heller.

Ställer du in i inställningarna att du vill enbart ha hifi så kommer Tidal inte att ge dig MQA lika dant gäller det om din enhet du lyssnar via inte stödjer MQA.
Enheten du lyssnar via måste ha stödet. Hadde tidal länge numera kör jag Qobuz. Enda nackdelen är att jag måste casta till TV. Kör en Marantz streamer och den har inte Qobuz inbyggt. Jag kör som sagt allt via wifi hemma och ute kör jag via telefonen till Yamaha BT lurar som ej har AptxHD eftersom det krävs BT 5.2 för det hela.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ch1llone:

Jag överdriver inte. Det är lätt i in-ears för de har mycket bas och basen är det lättast att höra det på.
Rumskänslan försvinner, själva rumsdjupet. Reverb/ambiensmickar som inte är utskurna och har en del runt 60-200 hz kvar försvinner direkt i djup.

Däremot kan det vara svårt att höra på exempelvis, Max Martin-sound När det är jättedry vocal och alla instrument ligger väldigt mycket i mono. Men så fort det finns mycket ambiens eller stereo i mixen hör jag det omgående.

Överdriver inte.

Däremot finns det låtar som verkligen är svåra att höra det på. Japp. Kings Of Leon den skivan som är mixad ITB med en massa lager av gitarrer och reverb. Minns ej vilken. Det är ett exempel på en skiva man kan höra det tydligt på.

Problemet är att du A/B-testar, gör ett propert ABX-test istället o återkom sen hurvida det var "lätt" eller inte. Jag har haft stort ljudintresse i nästan 30 år nu, är allmänt ljudtränad o har garanterat inte direkt dålig hörsel men jag hör ingen skillnad mellan 320kbps OGG o lossless, så när nån kommer o påstår att det är "lätt" eller "natt o dag" så säger jag "skitsnack" till det, speciellt inte när det inte finns nån forskning som stödjer dom påståenderna heller.

Skrivet av Buddaz112:

Ställer du in i inställningarna att du vill enbart ha hifi så kommer Tidal inte att ge dig MQA lika dant gäller det om din enhet du lyssnar via inte stödjer MQA.
Enheten du lyssnar via måste ha stödet. Hadde tidal länge numera kör jag Qobuz. Enda nackdelen är att jag måste casta till TV. Kör en Marantz streamer och den har inte Qobuz inbyggt. Jag kör som sagt allt via wifi hemma och ute kör jag via telefonen till Yamaha BT lurar som ej har AptxHD eftersom det krävs BT 5.2 för det hela.

Nej, finns det en MQA-version så kommer den spela den, bara att den inte decodar själva MQA-delen i den utan spelar den som den är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ch1llone:

Jag överdriver inte. Det är lätt i in-ears för de har mycket bas och basen är det lättast att höra det på.
Rumskänslan försvinner, själva rumsdjupet. Reverb/ambiensmickar som inte är utskurna och har en del runt 60-200 hz kvar försvinner direkt i djup.

Däremot kan det vara svårt att höra på exempelvis, Max Martin-sound När det är jättedry vocal och alla instrument ligger väldigt mycket i mono. Men så fort det finns mycket ambiens eller stereo i mixen hör jag det omgående.

Överdriver inte.

Däremot finns det låtar som verkligen är svåra att höra det på. Japp. Kings Of Leon den skivan som är mixad ITB med en massa lager av gitarrer och reverb. Minns ej vilken. Det är ett exempel på en skiva man kan höra det tydligt på.

In-ear lurar och mycket bas i samma mening, ajdå...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ch1llone:

Jag hör skillnad med in-ears för 100 kr. Kan A/B all day long.
Men de flesta som inte intresserar sig för att lyssna efter skillnader kommer inte träna på det.

Så länge EU inte lagstiftar om att man ska kunna flytta playlist's mellan services enligt lag så kommer 90% av alla inte byta då det tar för lång tid och är för krånligt att flytta över allt till en annan tjänst.

Andra alternativet är att Spotify skulle höja priserna så mycket att folk hoppar skepp trots detta. Men detta vet Spotify om så det kommer dom inte göra.

Jag tycker det är synd att musik inte får avnjutas utan det äckliga ljudet av komprimering. Men även jag som ljudtekniker kan stå ut med 320 OGG om jag tänker positivt. Så för de flesta är det inget problem.

Det som verkligen får det att rinna blod ur öronen är dock SVTPlay med sina 128 kbps skitljud. Usch.

Skrivet av Gurrrra:

Alltså folk måste sluta överdriva så förjävligt. Återigen, lycka till att höra ens en gnutta faktisk skillnad mellan 320 OGG o lossless. Det går om du har tränade öron på rätt låtar, men då måste du fan ta i så det knakar. O så var det också det där med noga nivåmatchning, men det hoppas jag att du som ljudtekniker redan vet om.

Det är Meridian som levererat allt till Tidal, så skyll inte på Tidal för Meridians ormolja som är objektivt sämre än vanlig lossless. Tbh så skulle jag också kunna påstå att det dessutom är objektivt sämre än MP3 också då MQA enbart har om det var runt 14bit dynamik, medans MP3 faktiskt kan komma en bra bit ovanför 24bit tillomed.
O fyi, även om du väljer att enbart lyssna på hifi-kvalitet på Tidal men det finns en MQA-version tillgänglig så kommer du tvingas lyssna på den MQA-filen fast inte "utvikt" eller vad det nu är dom kallar det, o därmed får du en sämre ljudupplevelse än om det hade varit vanlig FLAC. Men å andra sidan tror jag inte du hör nån skillnad ändå mellan dom, o inte ens om du skulle råka lyssna på en MP3-version heller.

De flesta kan nog inte höra skillnad mellan Spotify Free 160kbit (dator, inte webb) och deras 320kbit "premium" även med extern DAC/AMP lösning och ett par lurar för 3k.

Permalänk
Medlem
Skrivet av davvarn:

Se där ja.

Nu sa jag upp mitt Spotify konto som jag haft sen 2009 och skaffat YouTube Premium istället.
Nu slipper man även reklam när man kollar videos. Nice.

Spotify, ni kan ha det.

Tror inte dem gråter och dessutom är Youtube Music kvalité 256kbps, vilket är sämre än Spotify.
Att hellre supporta Google (youtube) som företag än svenska Spotify är inte heller direkt coolt.

Tycker dessutom Spotify's hela UI och UX i allmänhet är x10 bättre, det bara fungerar och ser likadant ut på alla mina enheter.
Nä Spotify är nog en av de sista tjänsterna jag skulle säga upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av padinni:

Tror inte dem gråter och dessutom är Youtube Music kvalité 256kbps, vilket är sämre än Spotify.
Att hellre supporta Google (youtube) som företag än svenska Spotify är inte heller direkt coolt.

Tycker dessutom Spotify's hela UI och UX i allmänhet är x10 bättre, det bara fungerar och ser likadant ut på alla mina enheter.
Nä Spotify är nog en av de sista tjänsterna jag skulle säga upp.

Spotify gör likt andra bolag som kommer över till andra sidan vattnet, U.S; Glömmer bort ursprunget och börjar satsa mer och mer på omvärlden eller framförallt USA.
"Car thing" och AI-baserad DJ är bara början.
Sedan gräver de ner UI:t och gör det alltmer komplex än vad det behöver/ska vara.
Och lägger till funktioner som inte ska finnas i en musikapp, videofunktionalitet.
Man börjar tappa fotfästet och börjar hitta massa andra ideér, att lägga pengar på.

Skulle inte förvåna mig om de höjer abonnemangspriserna för att kompensera detta i framtiden.

Spotifys UI är alleles för rörigt och plottrigt med skräp som man inte vill ha där.
Spellistor och poddar som man inte är ett dugg intresserad av eller på något sätt kan kopplas till liknande man hört.
Vill inte ha massa skit rekommenderat och nedtryckt i halsen på mig.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify C Mini | CPU: AMD Ryzen 5 3600 | Kylare: Be Quiet! Dark Rock Pro 4 | Graffe: ASUS 1070 8GB ROG STRIX DC3 | PSU: Corsair RM750X V2 | RAM: Corsair Vengence 32GB 3200 MHz | MOBO: MSI B450M MORTAR MAX
CS:GO-Maps (App) Sweclockers (App)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedman18:

Jag tror spotify bråkar med dom stora bolagen att man (bolagen) vill införa MQA i låtarna vilket spotify grundaren är förmodligen strikt emot.

MQA är djävulens påfund och är bara en licens grej för att få folk att köpa en nyare produkt (ljudkort/DAC). Jag hoppas att grundaren lyckas komma ifrån dem så vi kan njuta av flac kvalité som den ska vara

Har nyss testat de flesta musiktjänsterna och MQA är just anledningen till att jag ratade Tidal. De får gärna fortsätta med MQA om dem nu tror på det så mycket, men ge mig ett lossless alternativ till låtarna som är "Master".

Permalänk
Medlem
Skrivet av weenan:

Har nyss testat de flesta musiktjänsterna och MQA är just anledningen till att jag ratade Tidal. De får gärna fortsätta med MQA om dem nu tror på det så mycket, men ge mig ett lossless alternativ till låtarna som är "Master".

Det är bara med Tidal HIFI Plus du får MQA. Om du kör Tidal HIFI får du Flac.

Visa signatur

Chassis: Fractal Design Define R4 CPU-cooling: NH-D14 with Arctic MX-6 paste CPU: Ryzen 5 3600XT MOTHERBOARD: Gigabyte X570 Aorus Elite MEMORY: 2x KF3600C16D4/16GX
GFX: EVGA GeForce RTX 3060 XC 12GB
PSU: Seasonic Focus GX 750W
HDD: Samsung 980 Pro 2TB
MONITOR: Acer predator XB273U

Permalänk
Medlem
Skrivet av ch1llone:

Det är bara med Tidal HIFI Plus du får MQA. Om du kör Tidal HIFI får du Flac.

Ja fast om låten i fråga finns som "Master" som får du en version som inte är "unfolded" på HiFi och som då inte är lossless. Så ju fler låtar som får "Master" MQA på Tidal ju sämre blir HiFi abonnemanget. Vad jag vet så finns inte "Master" låtar i flera versioner med en lossless och en MQA, utan endast MQA.

Permalänk
Medlem
Skrivet av weenan:

Ja fast om låten i fråga finns som "Master" som får du en version som inte är "unfolded" på HiFi och som då inte är lossless. Så ju fler låtar som får "Master" MQA på Tidal ju sämre blir HiFi abonnemanget. Vad jag vet så finns inte "Master" låtar i flera versioner med en lossless och en MQA, utan endast MQA.

Är osäker på det sista. Alla låtar finns för mig som jag behöver med HiFi iaf. Ett så litet problem för mig eftersom jag slipper lyssna på Spotifys bristfälliga ljud.

Visa signatur

Chassis: Fractal Design Define R4 CPU-cooling: NH-D14 with Arctic MX-6 paste CPU: Ryzen 5 3600XT MOTHERBOARD: Gigabyte X570 Aorus Elite MEMORY: 2x KF3600C16D4/16GX
GFX: EVGA GeForce RTX 3060 XC 12GB
PSU: Seasonic Focus GX 750W
HDD: Samsung 980 Pro 2TB
MONITOR: Acer predator XB273U

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ZaaphodBleebronx:

Yeah right, och blodpudding är den bästa maten

De flesta tester är faktiskt inte rätt gjorda. Och vad gäller förstörande av ljudet så är högtalarna och hörlurar det absolut sämsta i kedjan. Frekvensgången går åt skogen, distorsionen skjuter upp i höjden osv... elektroniken är mycket lättare att få låta korrekt

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Många vassa öron!
Måste vara horribelt för er att leva med tanke på att ni alltid måste höra musik från den perfekta källan och det perfekt systemet annars avlider ni typ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kozmos:

Många vassa öron!
Måste vara horribelt för er att leva med tanke på att ni alltid måste höra musik från den perfekta källan och det perfekt systemet annars avlider ni typ.

Varför har du ett behov av att förlöjliga de som har andra preferenser än vad du själv har? Vissa tycker ljudkvalitet är högt prioriterat medan andra inte gör det, och man kan fortfarande ha en konstruktiv diskussion utan att börja slänga bajs.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720