500 mbit/s, men uppnår endast 50 mbit/s på trådlösa/wifi (Asus RT-AC66U) ?

Permalänk
Medlem

500 mbit/s, men uppnår endast 50 mbit/s på trådlösa/wifi (Asus RT-AC66U) ?

Hej!

Jag har länge haft det här problemet men tänkte att jag måste ta och fråga någon som kan nu.
Har 500 mbit/s upp och ner via Telenor (Student) men får inte mer än ca. 60 mbit/s på mobilen (se bild 1).
På min PC (som är kopplad med ethernetkabel direkt till routern) så får jag helt andra hastigheter, ca. 480 mbit/s.

Är det någon inställning jag gjort som stryper uppkopplingen?

Sidenote: På 5 Ghz Wi-Fi) är det något snabbare (118 Mbit/s), men då måste jag vara i vardagsrummet. Går jag in i köket eller sovrummet hamnar jag på

Alla förslag är välkomna! 🙏

Permalänk
Medlem

Vad har du för router och vad har du för mobil? Hur långt ifrån routern är du. Är väggarna betong och hur många väggar bort från routern är du?

Visa signatur

Intel i5 13600K- RTX 3060 - 32 GB Corsair Vengeance 3000 MHz DDR4

Permalänk

Använder du en av dem routrarna eller har du ett mesh system? Om du har ett mesh system så kan "backhaul" strypa mycket av bandbredden.

Permalänk
Hedersmedlem

Du har inte berättat var routern står, hur stort du bor, hur många grannar du har eller material i väggarna. Så svårt att svara på.

Wifi använder sig av radio och alla delar på ett fåtal kanaler. Vilka hastigheter du får ut är alltså beroende av hur ledigt det är i etern där du är och om det finns några hinder i vägen för radiovågorna.

Dina hastigheter ser ganska normala ut, man kanske kunde förväntat sig mer på 5Ghz, men där påverkar avstånd och väggar mer än på 2.4 så, resultatet beror mycket på det jag skrev i början.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av morotis:

Vad har du för router och vad har du för mobil? Hur långt ifrån routern är du. Är väggarna betong och hur många väggar bort från routern är du?

Förlåt, jag skrev det i rubriken men inte i löptexten. Det är en Asus RT-AC68U.
Jag tror alla väggar är gjorda av betong.
Jag bor i en tvåa på 52 kvm.
Köket är vägg i vägg med TV-bordet (där jag ställt upp routern nu).
Kökets andra vägg är vägg i vägg med sovrummet.

Skrivet av filosofis:

Använder du en av dem routrarna eller har du ett mesh system? Om du har ett mesh system så kan "backhaul" strypa mycket av bandbredden.

Jag köpte ett mesh-system för att jag trodde att "förlänga" räckvidden skulle hjälpa eventuell läsning i sovrummet (artiklar etc.) men kände att det blev för dyrt och krångligt och visste ärligt talat inte om det faktiskt skulle hjälpa.

Skrivet av Aphex:

Du har inte berättat var routern står, hur stort du bor, hur många grannar du har eller material i väggarna. Så svårt att svara på.

Wifi använder sig av radio och alla delar på ett fåtal kanaler. Vilka hastigheter du får ut är alltså beroende av hur ledigt det är i etern där du är och om det finns några hinder i vägen för radiovågorna.

Dina hastigheter ser ganska normala ut, man kanske kunde förväntat sig mer på 5Ghz, men där påv
erkar avstånd och väggar mer än på 2.4 så, resultatet beror mycket på det jag skrev i början.

Jag är ganska säker på att det är mest betong överallt 😅

... men du menar alltså att man sällan/aldrig ens kommer i närheten av 150-200 mbit/s även om jag sitter, i princip, framför routern?

Jag har ställt upp routern så att den står (jättefult 😂) på TV-bänken med alla antenner riktade uppåt.

Permalänk
Medlem

Vad har du för mobil? Kör du på 2,4GHz eller 5GHz?
Och varför bryr du dig om hur mycket du får ut från telefonen? Så länge det rushar på i datorn är det väl lungt. Du tankar väl inte stora spel/filer på telefonen?

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swe.Stars:

Förlåt, jag skrev det i rubriken men inte i löptexten. Det är en Asus RT-AC68U.
Jag tror alla väggar är gjorda av betong.
Jag bor i en tvåa på 52 kvm.
Köket är vägg i vägg med TV-bordet (där jag ställt upp routern nu).
Kökets andra vägg är vägg i vägg med sovrummet.

Jag köpte ett mesh-system för att jag trodde att "förlänga" räckvidden skulle hjälpa eventuell läsning i sovrummet (artiklar etc.) men kände att det blev för dyrt och krångligt och visste ärligt talat inte om det faktiskt skulle hjälpa.

https://i.imgur.com/k6E63Vr.png

Jag är ganska säker på att det är mest betong överallt 😅

... men du menar alltså att man sällan/aldrig ens kommer i närheten av 150-200 mbit/s även om jag sitter, i princip, framför routern?

Jag har ställt upp routern så att den står (jättefult 😂) på TV-bänken med alla antenner riktade uppåt.

Vet faktiskt inte varför någon någonsin skulle säga att 20Mbit/s är normalt på 5Ghz Wifi, det är det absolut inte, så ignorera det.

Permalänk
Medlem

Annan router, telefon och uppkoppling, men jag testade nu och får ca 190 respektive 90 på 5 och 2,4 GHz, men det är ett fåtal meter från routern och med en gipsvägg utan isolering i emellan och öppen dörr. Går jag bort till badrummet fungerar 5 GHz i princip inte alls och 2,4 är svajigt, vet jag.

Går jag runt och pratar i något IP-baserat är det bäst att stänga av WiFi och köra på mobilnätet, om jag går bort mot badrum och kök, då det fungerar dåligt där med murade väggar emellan. Antennen i den bärbara datorn är bättre än telefonen och surfplatta någonstans däremellan, så de fungerar lite bättre längre bort, men det dyker där också och på 2,4 GHz stiger svarstiden markant pga störningar.

Permalänk
Medlem

Du borde helt klart få ut bättre hastigheter även om sovrummet kan bli problem med 5GHz genom 2 betongväggar.

Testa något program för att mäta Wifit, och exprimentera med olika positoner på router och antenner. Kolla även så att du får något så när fria kanaler, från grannar och annat störande.

t ex
https://www.netspotapp.com/wifi-heat-map/wifi-heatmapper.html

Permalänk
Medlem

Namnet på routern avslöjar att den kör AC, dvs WiFi 5. AC finns inte på 2,4 GHz, vilket innebär att där kör routern 802.11n, dvs WiFi 4, vilket är betydligt långsammare.

Jag klarar aldrig av att hålla frekvensreglerna i huvudet, men det är lagreglerat hur starkt man får sända och det varierar per WiFi-kanal. Om man ställer in en kanal på routern som tillåter högre sändningsstyrka så kan man om man ha tur öka överföringen nerströms.

En mobil kommer sannolikt aldrig sända på maximalt tillåten styrka, de är designade för att spara ström och kommer därför, allt annat lika, fungera generellt sämre än en dator med WiFi. Det påverkar de ACK-meddelanden som måste gå uppströms (långsamnare = mer av tiden på kanalen används).

Som nämnts är 5 GHz sämre på att ta sig längre sträckor och penetrera material än 2,4 Ghz, även om 802.11ac har mycket bättre utgångshastighet än 802.11n, så är det naturligt att man någonstans når en brytpunkt där 2,4/802.11n blir bättre. 20 Mbit/s är definitivt normalt för 5 GHz, på något visst avstånd där förutsättningarna bara räcker till det.

Du ser ut att ha en maximalt dålig lägenhet för WiFi från sängen. Jag har en liknande betongsituation men en diagonal öppning till rummet där routern står två dörrlösa öppningar bort och får ca 70Mbit/s på ac och ca 45 Mbit/s på n. Hade jag satt telefonen datorn invid routern så hade jag fått ca 600 Mbit/s på ac.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Swe.Stars:

Förlåt, jag skrev det i rubriken men inte i löptexten. Det är en Asus RT-AC68U.
Jag tror alla väggar är gjorda av betong.
Jag bor i en tvåa på 52 kvm.
Köket är vägg i vägg med TV-bordet (där jag ställt upp routern nu).
Kökets andra vägg är vägg i vägg med sovrummet.

Jag köpte ett mesh-system för att jag trodde att "förlänga" räckvidden skulle hjälpa eventuell läsning i sovrummet (artiklar etc.) men kände att det blev för dyrt och krångligt och visste ärligt talat inte om det faktiskt skulle hjälpa.

https://i.imgur.com/k6E63Vr.png

Jag är ganska säker på att det är mest betong överallt 😅

... men du menar alltså att man sällan/aldrig ens kommer i närheten av 150-200 mbit/s även om jag sitter, i princip, framför routern?

Jag har ställt upp routern så att den står (jättefult 😂) på TV-bänken med alla antenner riktade uppåt.

Kan du testa att placera routern ungefär vid entredörren istället? Det låter som att du har otur med väggmaterialet, i värsta fall armerad betong. Att undvika det så mycket som möjligt och låta signalen gå genom dörrarna istället kan vara en lösning.

Utan något i vägen borde du kunna komma upp i mer på 5Ghz, men det finns fler saker som kan begränsa. Du kan testa att byta kanal och ändra kanalbredd i routern, helst använder du kanal 36-48. Kanalbredd på 20Mhz ger stabilare överföring på längre avstånd men sämre hastighet, medan 40 och 80 tillåter högre hastighet på kortare avstånd.

Du kan alltså bli tvungen att välja mellan högsta hastighet i vardagsrummet eller acceptabel i sovrummet.

Skrivet av dlq84:

Vet faktiskt inte varför någon någonsin skulle säga att 20Mbit/s är normalt på 5Ghz Wifi, det är det absolut inte, så ignorera det.

Det är fullt normalt med 0 Mbit/s på 5 Ghz också, överföringshastigheten beror helt på avstånd och miljö.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Har du några andra trådlösa enheter som du kan testa med? Ovan hastighet låter oavsett väldigt långtsamt och du borde få ut mer i vardagsrummet.

Som referens har jag exakt samma router men med en 1000/1000 uppkoppling.

Med min iPhone Xs + Macbook Pro får jag cirka 450 Mbit/s både upp och ner på 5GHz i samma rum så routern är definitivt kompetent nog att klara av sådana hastigheter.

Som redan nämnt i tråden kan mycket runtomkring påverka hastigheten såsom material, andra kringliggande enheter etc.

Permalänk
Medlem

Prova byta kanal.

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk

Har samma router får 70/90 på 2.4 och 100/100 på 5 GHZ.

Permalänk
Avstängd

Känns som det är läge att köra typ WiFi Analyzer på telefonen och se vilka kanaler som är minst upptagna, och välja en av dem. Så dåligt borde det inte vara i en så liten lägenhet oavsett vad du har för material i väggarna, så länge det inte är någon form av metallnät eller så förstås.

Permalänk
Medlem

Jag tror att placering av routern är nyckeln här. Även att den står mot en betongvägg kan påverka signalen då den studsar mot väggen och skapar störningar. För felsökningssyfte borde du testa ha den mitt i rummet. Vilken telefon man använder påverkar även självklart förutsättningarna att få ut höga hastigheter.

Visa signatur

Amd 2500+ AQXEA 0330 @ 2200mhz 220x10 | 2x256mb-1x512mb PC3200 | Powercolor x800Pro ViVo @ XT PE
Celeron 800 @ 920mhz 115x8 | 512mb PC 133 | Geforce 2 200MX

Permalänk
Medlem

Kolla också hur många andra nätverk du ser med lämplig scanningsprogram för Wlan - ser du 100-tal av dessa med stark signal (gärna i mer meningsfulla enheter som dBm och inte i antal streck) vilket inte är ovanligt i högre och större flerfamilj-hus och med många liknande bostadshus i närheten och/eller på affärskomplex vid botten-våningen och med instrålning via fönster så kommer din täcknings-Ö vara väldigt liten och kapaciteten minska fort med avståndet från din WiFi-router för att den höga RF-omgivningsbruset resulterat av alla dina grannars WLan-trafik och din WLan måste i det läget modulera mer robust med få bit per symbol (PSK [1-bit per symbol] eller QPSK [2-bit per symbol]) och kan inte stega upp med QAM för fler bit per symbol, vilket resulterar låg överföringskapacitet i jämförelse i situation ute på landet och långt till grannen där du i princip är den ensamma användaren i området.

Betongväggar med armering dämpar väldigt mycket och kan släcka väldigt fort 5 GHz att det är i princip inget användbart kvar på andra sidan väggen och ännu mindre om det måste stråla igenom 2 väggar med betong-armering.

Hur mycket Wlan får sända i effekt styrs regulatoriskt för olika marknader och därför hjälper det för det mesta inte att byta till annan modell av Wlan-Router i hopp att den skulle fungera bättre med längre räckvidd - det är fortfarande samma max-uteffekt för konkurrerande modeller...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Dina hastigheter ser ganska normala ut, man kanske kunde förväntat sig mer på 5Ghz, men där påverkar avstånd och väggar mer än på 2.4 så, resultatet beror mycket på det jag skrev i början.

Nej det är inte normalt. Jag kör 802.11ac 5GHz och ligger normalt mellan 800-900Mbit trådlöst när jag kör bredbandskollen på en 1Gbit lina. Körde tidigare exakt samma router som OP med samma hastighet så routern i sig är inte problemet. Däremot dog den fullständigt i prestanda om jag körde VPN i routern (men det borde även påverka trådad anslutning).
OP: Kolla vilka kanaler som är lediga och lägg dig där. Står du framför routern så borde du ha i princip full hastighet.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swe.Stars:

Förlåt, jag skrev det i rubriken men inte i löptexten. Det är en Asus RT-AC68U.

Vad du har för mobil framgår inte av rubriken. Äldre mobiler med stöd för Wifi 5 är c:a 40 Mbps "slöare" än en med stöd för Wifi 6 som klara 160 Mbps hemma hos mig. Din telefon kan alltså också vara en faktor och kan inte helt uteslutas i en samlad bedömning.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

2,4Ghz med 20 i kanalbredd får du helt normala hastigheter. Om det är hårda väggar typ betong så är det nog inte så konstigt att du får dålig fart i sovrummet tyvärr. En bättre placering av routern hade varit vid typ entrédörren. Så går det mer genom dörrarna i i rummen och max genom en vägg.

Permalänk
Medlem

Den mest rimliga lösningen torde vara att flytta routern till väggen mitt emot kök/sovrum. Förvisso blir det något sämre hastighet i TV soffan men med en smart placering torde det inte bli allt för mycket.

Visa signatur

Varit med i datorvärlden sedan början på 70 talet. Telegrupp chef i Marinen, Jobbat med Xerox 800 ordbehandlings maskiner när det begav sig. PC-nisse sedan mitten av 80 talet. Raffinaderi inspektör sedan 1980.

Permalänk
Medlem

Tack för alla bra svar! Har bara skummat lite snabbt, men är väldigt tacksam!

Ska iväg på middag men läser alla svar senare ikväll eller imorgon.
Stort tack ni alla som tagit er tid! 🙏❤

Permalänk
Medlem

Kanske en router som har AX (WiFi6) kan ge dig bättre hastigheter eller ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DennisOlof:

Kanske en router som har AX (WiFi6) kan ge dig bättre hastigheter eller ?

5GHz är problemet. Det är dåligt på att gå igenom väggar.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem

@Mullvaden83 OK, men då är en Asus router med AX tekniken på 2.4Ghz bandet att föredra, även om det bandet är något långsammare borde det väga upp och bli snabbare eftersom det bandet täcker bättre och inte dämpas lika mycket som 5Ghz bandet.

Det kräver dock att just den routern man skaffar kan köra AX på 2.4Ghz bandet, standarden medger det vilket jag anser är det största lyftet med WiFi6 för där har man tidigare varit låst till b/g/n

Permalänk
Medlem
Skrivet av DennisOlof:

@Mullvaden83 OK, men då är en Asus router med AX tekniken på 2.4Ghz bandet att föredra, även om det bandet är något långsammare borde det väga upp och bli snabbare eftersom det bandet täcker bättre och inte dämpas lika mycket som 5Ghz bandet.

Det kräver dock att just den routern man skaffar kan köra AX på 2.4Ghz bandet, standarden medger det vilket jag anser är det största lyftet med WiFi6 för där har man tidigare varit låst till b/g/n

Visste inte ens om att man kan köra AX på 2.4GHz bandet.
Man kommer ändå inte ifrån de få kanaler som 2.4GHz erbjuder. O hastigheterna lär inte vara samma som på 5GHz?
Men jag kanske har fel?

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem

Jag har en likadan router sen massa år tillbaka.

Började strula rejält för ett tag sen när jag uppdaterade programvaran.
Hade börjat leta nya routrar bara för att jag inte fick till det oavsett vilken inställning jag gjorde.

Testade därför att göra en fabriksinställning av routern och körde allt standard förutom att jag bytte namn och lösenord givetvis. Då fick jag full fart igen.

När jag är längst ifrån routern i min lägenhet (3a på 90kvm) med ett badrum + förråd ivägen med betongväggar så får jag 150/150 på min 200/200 lina via 5Ghz. Både på mobil och laptop.

Så mitt tips är enkelt, fabriksinställ och testa

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem

Själv får jag bara ut 60 mbit/s med min Motorola G8 Power. Då har jag en 250/250 lina. Denna fart får jag med min gamla Netgear router, och med den nya som är en Tp-Link Archer AX73. Den är betydligt modernare och snabbare, men det hjälps inte.

Jag sitter mindre än 2 meter från min router. Det är inget vägg mellan som stör. Så i mitt fall är jag tämligen säker på att det är telefonen som sätter begränsningen. Som någon skrev ovanför, så nämns inte vilken telefon som vederbörande har. Kan lika gärna vara den som inte orkar med helt enkelt.

Visa signatur

CPU: Intel 13700K GPU: Asus Geforce RTX 4090 TUF RAM: Corsair Vengeance 32GB DDR5 5600MHz CL36 Moderkort: ASUS Prime Z790-A WIFI PSU: Corsair RM1000x Shift SSD: WD Black SN850X 2TB Gen 4 Chassi: Fractal Design Define 7 Skärm: Samsung QN95B 75"

Permalänk
Medlem

Det står i den första bilden vilken telefon det är, vilket gör det återkommande påståendet om att det är okänt något fascinerande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Det står i den första bilden vilken telefon det är, vilket gör det återkommande påståendet om att det är okänt något fascinerande.

Där ser man. My bad. skummade bara igenom texten och kollade inte på några bilder överhuvudtaget. Nåja. här kommer en printscreen på resultatet jag fick nyss via Tptest.

Visa signatur

CPU: Intel 13700K GPU: Asus Geforce RTX 4090 TUF RAM: Corsair Vengeance 32GB DDR5 5600MHz CL36 Moderkort: ASUS Prime Z790-A WIFI PSU: Corsair RM1000x Shift SSD: WD Black SN850X 2TB Gen 4 Chassi: Fractal Design Define 7 Skärm: Samsung QN95B 75"