För många tecken i vissa celler i excel

Permalänk
Medlem

För många tecken i vissa celler i excel

Hej! Ska ladda upp ett artikelregister i ett program och programmet tillåter max 50 tecken. I vissa celler har min leverantör skrivit över 70. Finns det något sätt att begränsa tecken och ta bort alla tecken över 50.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Alrik:

Hej! Ska ladda upp ett artikelregister i ett program och programmet tillåter max 50 tecken. I vissa celler har min leverantör skrivit över 70. Finns det något sätt att begränsa tecken och ta bort alla tecken över 50.

Infoga en ny kolumn bredvid den med din data. Använd =VÄNSTER(cellmedtext;50) för att ta de första 50 tecknena från originaldatan.

Permalänk
Medlem

Får bara upp #namn då. Något blir fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alrik:

Får bara upp #namn då. Något blir fel.

Du ska inte skriva "cellmedtext" bokstavligen utan fylla i den aktuella cellen du vill justera

Säg att värdena som är 70 tecken ligger i A kolumnen, och säg att första raden i dokumentet innehåller rubriker

Då ställer du dig på rad två i B-kolumnen och skriver =VÄNSTER(A2;50)
(Sen kopierar du cellen till resten av raderna i kolumnen)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Alternativ två är att markera kolumnen, gå till fliken Data (sorry, vet inte vad den heter i svenska Excel) och sedan "Text to Columns". Där kan du välja att kapa efter ett visst antal tecken (Fixed width) på engelska.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Alternativ två är att markera kolumnen, gå till fliken Data (sorry, vet inte vad den heter i svenska Excel) och sedan "Text to Columns". Där kan du välja att kapa efter ett visst antal tecken (Fixed width) på engelska.

Smart där, den borde jag tänkte på också! (används hyfsat ofta av mig)
Bara markera rätt kolumn innan man väljer text till kolumner. Där i guiden väljer man fast bredd, markerar ett streck vid 50 tecken, och sen välja att inte importera kolumnen till höger om strecket.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Infoga en ny kolumn bredvid den med din data. Använd =VÄNSTER(cellmedtext;50) för att ta de första 50 tecknena från originaldatan.

Tack! Detta var exakt vad jag sökte efter men det väldigt svårgooglat

Visa signatur

13900K - RTX 4080 GAMING X TRIO - ROG Strix Z690-F - 32GB Kingston Fury 6000MHz CL36 - Seagate Firecuda 530 2TB - ASUS ROG Thor II 1200W - Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Vit - be quiet! Pure Loop 2 FX 360mm

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av gratzZ:

Tack! Detta var exakt vad jag sökte efter men det väldigt svårgooglat

Kul att det var till hjälp så här två år senare