SSD-prestanda sjunker i senaste Windows 11-versionen

Permalänk
Medlem

Världens kändaste malware - Windows.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk

Jag reagerade helt klart på att saker och ting inte laddade så snabbt som det brukade efter uppdateringen. Skönt att få det bekräftat! Hoppas att de arbetar på en fix 🫤

Visa signatur

Asus B550 F Gaming, AMD Ryzen 7 5800X3D, Radeon RX 7900 XT (Saphire Nitro+)
32 GB Corsair Vengeance RGB RT @3600 Mhz (cl 18), 2 TB Samsung 980 Pro + 2 TB Samsung 860 Evo.
Skärm: Asus ROG XG27WQ (1440p @165hz)
Övrigt: Nintendo Switch och Xbox series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Det där är inget jag behöver bekymra mig om just nu - ahhh!

Uppgraderade RAMminnet i burken igår. Finally 32 gig ram - yay.
Meeen de gick ju inte i rätt hastighet. Så in med senaste bios. Yay!

Och efter en restart... kommer man på att man kanske skulle ha avaktiverat bitlocker innan.
Oops. Har gjort det här innan så jag vet ju bättre.

Så nu är jag utlåst ur windows istället. Orkar inte installera om.
Så nu slipper man det där projektet haha.

Ligger nycklarna i UEFI, inte utanför?
Det låter ju i sådana fall som en riktigt "smart" lösning.....

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Dags att kicka lite folk på Microsnyft kanske.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem

Nu förstår jag varför PCIE5 SSD lanserades.

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem
Skrivet av maweric:

Hur gör du då med uppdateringar i Linux? Jag får hög CPU belastning när jag kör igång en bunt uppdateringar i Linux.

Pacman som Arch använder är extremt snabbt och effektivt i jämförelse med APT i Ubuntu och DNF i Fedora. Även när flera större uppdateringar som KDE, kernel och Firefox sammanfaller så tar det inte mer än ~30 sekunder. Upplever inte att det förbrukar särskilt mycket CPU-kraft heller, det är ju mest nerladdning och skrivning till SSD.

Trodde faktiskt inte att skillnaden skulle vara så stor, men det har visat sig vara skäl nog att välja Arch före de andra. För att inte tala om all "bloat" i Ubuntu, Fedora och t.o.m. openSUSE om jag minns rätt.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem
Skrivet av seville57:

Dags att kicka lite folk på Microsnyft kanske.

Microsoft kickade väl alla betatestare för de tyckte användare själva kunde testa utan betalning genom Windows Insider istället. Men de missade att de flesta föredrar att installera betaversioner i en VM istället för på hårdvaran så då missas en massa fel som t.ex. det här.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ELF:

Ligger nycklarna i UEFI, inte utanför?
Det låter ju i sådana fall som en riktigt "smart" lösning.....

Jag tror snarare att en säker autentisering upprättas mellan uefi och TPM chippet.
Det försvårar för möjligheten att byta ut bios-chippet mot en modifierad version som kan plocka ur TPMnycklar.
Byter man bios blir accessen till TPM låst.

Men ja, det är mer av en gissning. Så hade jag löst det.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

Ligger nycklarna i UEFI, inte utanför?
Det låter ju i sådana fall som en riktigt "smart" lösning.....

Nej, nycklarna ligger väl i TPM får man anta.
Det är väl mer en bieffekt av firmwareuppgraderingen att man rubbat balansen så att miljön inte längre är densamma som TPMen tillåter att använda nyckeln.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Ingen som har gjort "profile" och sett var CPU-tiden spenderas på - en gissning är VSS/shadow-copy hanteringen som är ett mjukvarumellanlager för att skapa snapshot/återställnings-punkter då windows och NTFS har ingen sådan funktion på atomär nivå i filsystemet på samma sätt som tex. BTFS eller ZFS mfl.

Det spelar ingen roll hur snabb NVMe kan skriva om skrivkommandona med blocklistan av sektorer kommer i långsam takt som sakta tränger igenom VVS och/eller defender.

När jag gjorde skrivtesten med 10 miljoner filer för att se vilket som gick snabbast med alla filer i samma mapp eller i flera nivåers mappträd så gick det inte att ha defender aktivt i Windows om man skulle få resultat inom ett par timmar per test.

- ett tips till - gör inte provet på din systemdisk om du inte permanent vill förlora ca 11 GByte med lagringsplats efteråt (och ca 100 GB med skrivmängd om det körs under Windows enligt att räkna skrivna sektorer före och efter testet via SMART för aktuella algringen, medans ca 11 GB skrivet under linux vilket i stort sett motsvarar linjärt med hur mycket $MFT ökade i storlek för att lagra metadata för 10 miljoner filer (1kByte per post))... - gör det på en lagring som du kan formatera om efteråt efter provet och att den inte är så viktig då skriv-slitaget under windows är inte helt oväsentlig...

(och är NTFS-filsystemet formaterad med '/L'-flagga i samband med formatering för att var fil skall tåla fler fragment innan det tar stopp, så kommer man låsa drygt 40 GB med utrymme för $MFT då var fil nu drar 4 kByte styck och det är utrymme som inte kommer att lämnas tillbaka igen när filerna senare raderas utan är permanent låst av $MFT fast den inte längre bär någon nyttig data tills lagringen formateras om igen)

#19304337

Finns en rubyscript för 10 miljoner småfiler

och med testet som gjordes då på en SSD på NTFS i windows så tog det 3951 sekunder (och med defender mer än dubbla tiden), samma test med att skriva i NTFS i Linux tog 3471 sekunder och lasten som körde själva skriptet var på ca 15% i båda fallen, medans CPU för att hantera skrivningarna mot NTFS-lagringen var 100% (redovisas inte i windows utan man får indirekt räkna ut det genom att se hur mycket CPU som inte finns tillgänglig gentemot uppgivna CPU-lastnivåer...). och hanteringen av filsystemets $MFT verkar vara helt enkeltrådat både i windows och i Linux.

I linux för 10 miljoner filer på Ext4 tog det 389 sekunder och på BTRFS tog 377 sekunder och här var Ruby-snurran på 100% CPU hela tiden och förmodligen flaskhalsade skrivningarna, och vid senare radering så återlämnades all metadataförbrukning till att bli ledig diskutrymme igen.

Permalänk
Medlem

Windows 11 känns som en väldigt onödig "uppgradering", den tillför ju ingen radikal förbättring någonstans. Bara en kosmetisk och hypad patch till Win 10. Nu har jag kört Win 11 i 6 månader, och tänker gå tillbaka till 10:an

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Söderbäck:

Och efter en restart... kommer man på att man kanske skulle ha avaktiverat bitlocker innan.
Oops. Har gjort det här innan så jag vet ju bättre.

Suveräna Windums... Uppgraderar man motsvarigheten för UEFI på en Mac så tappar man ju inte bort alla data på sina krypterade diskenheter. Genialiska jävla skitkorvslösningar de kör med, jösses fy fan. Tur jag aldrig tjafsat med bitlocker, jag skulle ryka dit på det där direkt så tankspridd som jag är. Dessutom massvis av onödigt slitage och tidsåtgång när den ska av/kryptera hela disken... Uck.

Skrivet av xxargs:

(och är NTFS-filsystemet formaterad med '/L'-flagga i samband med formatering för att var fil skall tåla fler fragment innan det tar stopp, så kommer man låsa drygt 40 GB med utrymme för $MFT då var fil nu drar 4 kByte styck och det är utrymme som inte kommer att lämnas tillbaka igen när filerna senare raderas utan är permanent låst av $MFT fast den inte längre bär någon nyttig data tills lagringen formateras om igen)

????? Det där låter ju som rena stolleriet, varför skulle den slå klorna i diskutrymme använt av tomma filer som är raderade? Är ju rena snurren, vad tusan skulle vara meningen med det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon132576:

Suveräna Windums... Uppgraderar man motsvarigheten för UEFI på en Mac så tappar man ju inte bort alla data på sina krypterade diskenheter. Genialiska jävla skitkorvslösningar de kör med, jösses fy fan. Tur jag aldrig tjafsat med bitlocker, jag skulle ryka dit på det där direkt så tankspridd som jag är. Dessutom massvis av onödigt slitage och tidsåtgång när den ska av/kryptera hela disken... Uck.

????? Det där låter ju som rena stolleriet, varför skulle den slå klorna i diskutrymme använt av tomma filer som är raderade? Är ju rena snurren, vad tusan skulle vara meningen med det?

Logar man in med ett MS konto så sparas Bitlockernyckel där och går att få ut i klartext för upplåsning och återsynkning med TPM chippet.

Som mycket annat i Windows så förutsätter Microsoft att man använder ett microsoft konto som sin primära login.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon132576:

Suveräna Windums... Uppgraderar man motsvarigheten för UEFI på en Mac så tappar man ju inte bort alla data på sina krypterade diskenheter. Genialiska jävla skitkorvslösningar de kör med, jösses fy fan. Tur jag aldrig tjafsat med bitlocker, jag skulle ryka dit på det där direkt så tankspridd som jag är. Dessutom massvis av onödigt slitage och tidsåtgång när den ska av/kryptera hela disken... Uck.

Tror man får skylla på moderkortstillverkaren här. Eller kanske standardiseringen för säkerhetsdelar på moderkortet. Det är nog inte OSrelaterat riktigt utan det är nån sync mellan TPMchip och bios som går förlorad.
Men ja - jag åker också på det här för jag är lika tankspridd ;).

Skrivet av Technoid:

Logar man in med ett MS konto så sparas Bitlockernyckel där och går att få ut i klartext för upplåsning och återsynkning med TPM chippet.

Som mycket annat i Windows så förutsätter Microsoft att man använder ett microsoft konto som sin primära login.

Det har jag visserligen gjort. Alltså loggat in med MSkonto.
Hamnar i en miljö innan windows som vill ha nyckel eller fil för bitlocker. Såg inte nå alternativ med konto/inloggning just där.
Men ja - jag kollade inte allt för noga. Kanske går att ladda ett USBminne från annan dator med det där?
Var väl mest trött på att jag glömde stänga av bitlocker först ;).

Har börjat installera om ändå så det är väl bakom mig ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Det har jag visserligen gjort. Alltså loggat in med MSkonto.
Hamnar i en miljö innan windows som vill ha nyckel eller fil för bitlocker. Såg inte nå alternativ med konto/inloggning just där.
Men ja - jag kollade inte allt för noga. Kanske går att ladda ett USBminne från annan dator med det där?
Var väl mest trött på att jag glömde stänga av bitlocker först ;).

Du får använda en annan dator och logga in på ditt MS konto via webbläsare och på så sätt få fram BitLocker nyckeln

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Windows 11 ... Microsoft har så stort fokus på struntfunktioner att de helt struntar i att OS:ets basfunktioner ska fungera. #Win10ForLife

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk

Att sparka alla beta-testare och istället låta allmänheten sköta det hela har varit ett företagsekonomiskt genidrag, men ett rejält bottennapp för Windows-användarna...

Permalänk
Medlem

Känns bra detta: Tog bort uppdateringen igår och pausade uppdateringar i 4 veckor.

Nu när jag startade datorn idag så uppdaterade den sig igen utan varken förvarning eller godkännande.

Windows 11 känns fan mer och mer som ett virus...

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Håller på att testa 11 nu. Den är extremt slö jämfört med 10 utan tvekan. Sen att musen hamnar i helt annan position när man råkar dra över musen till andra skärmen får mig att brinna. Såna problem hade jag inte på 10an....

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Medlem

Lite därför man kör Win 10.. Just saying.

Permalänk
Medlem

Kommer köra windows XPx64 tills den dag Intel-maskinen dör och inga spel på steam funkar längre. (de flesta funkar fortfarande, trots att de har windows 7 som minimum).
På min Ryzen så accepterar jag inget annat än voidlinux eller devuan. voidlinux och steam var et bäckel att få fungerande med proton, men i devuan+runit var det inte svårt alls och binärer fanns för allt, så jag behövde inte kompilera nånting.

Jag är kraftigt emot GTK3 och väljer aktivt att blockera alla paket i dess bas, GTK2 och GTK4 funkar bättre, snabbare och är inte bara vackrare utan fungerar bättre likväl.
Finns det dock FLTK, QT, Xwin, GNUStep eller nått annat att välja så tar jag det före GTK4 likväl pga starttider och avsaknad av sunda "normals"

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CreativeX:

Håller på att testa 11 nu. Den är extremt slö jämfört med 10 utan tvekan. Sen att musen hamnar i helt annan position när man råkar dra över musen till andra skärmen får mig att brinna. Såna problem hade jag inte på 10an....

Hur menar du med att musen hamnar i en helt annan position? Jag har 2 skärmar och känner inte igen det där alls

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av CreativeX:

Håller på att testa 11 nu. Den är extremt slö jämfört med 10 utan tvekan. Sen att musen hamnar i helt annan position när man råkar dra över musen till andra skärmen får mig att brinna. Såna problem hade jag inte på 10an....

Har du kollat så att skärmarna ligger på "rätt höjd" under skärminställningarna? (Eller vad det blir på svenska, System -> Display.)
Det finns även en inställning "Ease cursor movement between displays" som jag inte vet vad den gör, kör bara en skärm just nu.

Och/eller NVIDIA Control Panel -> Set up multiple displays om du kör NVIDIA.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Det har jag faktiskt.. problemet är att min second skärm är 1080p alltså i lägre upplösning än min huvudskärm.. har försökt ställa den på olika höjder i menyn men det förblir en lucka då skärmarna matchar inte i storleken.. :/ som sagt i win10 behövde jag inte ens tänka på saken.

Jag vet att man kan använda sig av "littlebigmouse" som ska lösa problemet. Men, e de verkligen tanke att man ska använda sig av 3:e parts program för att få win11 fungera som det ska?

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Hur menar du med att musen hamnar i en helt annan position? Jag har 2 skärmar och känner inte igen det där alls

Det är ett vanligt problem om man har olika upplösningar vad jag läst. (på win10 har jag inte haft det problemet - märkligt.) Tänk att röda pilen är din muspekare. Pilen samt pilens position är vart den är, och vart den hamnar efter jag dragit tillbaka musen till huvudskärmen igen. (1) är huvudskräm naturligtvis. Riktigt frustrerande.

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Medlem
Skrivet av CreativeX:

Det är ett vanligt problem om man har olika upplösningar vad jag läst. (på win10 har jag inte haft det problemet - märkligt.) Tänk att röda pilen är din muspekare. Pilen samt pilens position är vart den är, och vart den hamnar efter jag dragit tillbaka musen till huvudskärmen igen. (1) är huvudskräm naturligtvis. Riktigt frustrerande.

<Uppladdad bildlänk>

Låter märkligt att det skulle fungera på olika sätt i W10 och 11. Borde vara samma. Jag är mer förvånad över att du inte haft problemet i W10.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Låter märkligt att det skulle fungera på olika sätt i W10 och 11. Borde vara samma. Jag är mer förvånad över att du inte haft problemet i W10.

Ja det är märkligt att dom inte kunde fixa det på W11. O jag verkar inte vara den enda med problemet heller. Så jag är mer eller mindre tvungen att använda "littlebigmouse" för att få det fixat. Eller så går jag bara tillbaka till W10. Men gillar utseendet i 11:an så jag vill så gärna ge det ett försök.

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Medlem
Skrivet av CreativeX:

Ja det är märkligt att dom inte kunde fixa det på W11. O jag verkar inte vara den enda med problemet heller. Så jag är mer eller mindre tvungen att använda "littlebigmouse" för att få det fixat. Eller så går jag bara tillbaka till W10. Men gillar utseendet i 11:an så jag vill så gärna ge det ett försök.

Jag tycker det är mer märkligt att du inte haft samma problem i W10.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av CreativeX:

Det är ett vanligt problem om man har olika upplösningar vad jag läst. (på win10 har jag inte haft det problemet - märkligt.) Tänk att röda pilen är din muspekare. Pilen samt pilens position är vart den är, och vart den hamnar efter jag dragit tillbaka musen till huvudskärmen igen. (1) är huvudskräm naturligtvis. Riktigt frustrerande.

<Uppladdad bildlänk>

De ligger ju dock inte kant i kant där. Har du testat att flytta upp den blåa så de ligger jämnt i överkant?

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Nej det gör det inte, var ett exempel bara. Men jag har testat både att ha jämnt i den nedersta delen som även i den översta. Även om jag sätter jämnt på överkant, då kommer problemet uppstå i botten av skärmen, och tvärtom. Poängen är ju att det ska fungera från båda hållen

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX