Permalänk
Medlem

lga1366 moderkort?

Tjena, jag har följande liggandes hemma

Fungerande
i7 950
i7 930
Corsair 1x2GB DDR3 1600mhz
G.SKILL 1x8GB DDR3 1600mhz
HD6870
256gb SSD
500W Nätagg

Halvt?
Gigabyte GA-X58A-UD3R (rev. 2.0)
Har lyckats verifiera att de över funkar då Gigabyte kortet visar bild och allt korrekt, men tillåter ej mig att boota. Har installerat windows på en SSD i en annan dator men fastnar på "Verifying DMI Pool Data...", provat andra Hårddiskar, ram minnen i olika slots, provat alla Sata portar, provat allt i BIOS som har med det att göra men ingen lycka. Jag lyckas inte heller läsa någon USB Sticka i q-flash (v2.15). Just nu har moderkortet BIOS FA vilket inte ens e listat på deras hemsida. Öppnar jag qflash ser den bara någon tom floppy disk inget annat. Har även provat byta nätagg, processor osv.

Oklart
ASRock x58 Extreme III
Vad jag än gör får jag ingen bild och inte ens felmeddelanden på onchip LEDsen eller några vanings ljud. Provade o torrstarta den utan ens CPU och den klaga inget.

Verkar omöjligt o hitta ett LGA1366 moderkort, vill ju inte spendera massa pengar för så gammal hårdvara. Men känns tråkigt att slänga saker som funkar (iaf processorerna).

Permalänk
Medlem

Lyckats flasha moderkortet med en väldigt gammal USB sticka, men fortfarande samma problem. Provat 5 hårddiskar nu, olika sladdar, olika SATA portar samma problem kommer ej förbi verify DMI pool..

Ingen som har någon ide vad man kan göra?

Permalänk

Prova AHCI mode/legacy. DIM slots brukar spøka på x58 brädor, force alla brickor på default setting/høy voltage. (1333mhz)

Kolla den här tråden https://www.techpowerup.com/forums/threads/odd-issue-with-x58...

Hitta en Xeon x5690 eller bättre W3690 (allt är unlocked på den, bclk och multiplier).

Har haft 2 st eVGA Sr-2 brädor som referans

Permalänk
Medlem
Skrivet av ProdusentArbetaren:

Prova AHCI mode/legacy. DIM slots brukar spøka på x58 brädor, force alla brickor på default setting/høy voltage. (1333mhz)

Kolla den här tråden https://www.techpowerup.com/forums/threads/odd-issue-with-x58...

Hitta en Xeon x5690 eller bättre W3690 (allt är unlocked på den, bclk och multiplier).

Har haft 2 st eVGA Sr-2 brädor som referans

Men jag kommer inte ens in i Windows öht. Har provat ram i olika slots med, kollat CPU sockeln på båda korten - no luck

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rupenbritz:

Men jag kommer inte ens in i Windows öht. Har provat ram i olika slots med, kollat CPU sockeln på båda korten - no luck

Hittas disken och är den vald som första boot device?

Permalänk
Medlem
Skrivet av xc:

Hittas disken och är den vald som första boot device?

Yes alla diskar hittas (provat med enskilda samt flera samtidigt), provat båda AHCI och IDE modes. Kan inte ens boota från en Windows USB sticka den fastnar på verify ändå

Permalänk
Medlem

Gigabyte brädorna är kinkiga på USB minnen. Jag fick gå igenom en hel drös med olika tills jag hitta ett som brädan kunde läsa.

Har du en DVD läsare så kan det va och testa med att bränna en boot cd med bioset på, lika så Windows på en DVD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elixyr:

Gigabyte brädorna är kinkiga på USB minnen. Jag fick gå igenom en hel drös med olika tills jag hitta ett som brädan kunde läsa.

Har du en DVD läsare så kan det va och testa med att bränna en boot cd med bioset på, lika så Windows på en DVD.

Mjo så vare ju med och flasha bios, den hitta inte min 8 år gamla 16gb sticka, men den hittade min 12 åriga 4gb

Permalänk

Prova det elixyr sa- prova formatera usb i någon legacy format.

stäng av alla sata slots/1 øppen.

Formatera diskene på en annan pc

Permalänk
Medlem
Skrivet av ProdusentArbetaren:

Prova det elixyr sa- prova formatera usb i någon legacy format.

stäng av alla sata slots/1 øppen.

Formatera diskene på en annan pc

Har provat detta redan Känns som moderkortet har något hårdvarufel

Permalänk
Skrivet av Rupenbritz:

Har provat detta redan Känns som moderkortet har något hårdvarufel

Hmm skumt. Jag hadde ett liknande problem och det visade sig vara att cpu kylaren satt før tight(skumt?!) kan vara en kontroller på en pin som är konstig.

Prova byta batteri, uppdatera bios gjennom bios/dos

Permalänk
Medlem

s1366 är helt klart min favoritplattform!

Starta med att inspektera och rengör processor plus processor-sockel samt minnesmoduler och deras socklar. (ISO-propanol/elektronikrengöring på sprayburk, t.e.x Biltema har) Kolla även att det inte finns böjda stift som kortsluter i kortplatser eller andra böjda pinnar som kortsluter på moderkortet.

1x2gb och 1x8gb känns som icke optimala minneskonfigurationer för moderkort med stöd för tre minneskanaler så vissa mindre investeringar kanske behöver göras i vilket fall. Prestandamessigt kvittar det om man använder två eller tre minneskanaler men...

Jag skulle testa att försöka flasha ny BIOS från en så gammal USB-sticka du kan hitta. 2GB-stickor från tiden innan moderkortet tillverkades bör ge bäst chans. Nuvarande BIOS bör stödja de CPUs du testar med (eftersom Gigabyte-moderkortet är ett andra generationens X58-kort) så det är inte just det som är fel. Det finns mycket som brukar vara tveksamt i tidiga BIOS-versioner så att försöka flasha senaste BIOS är nog bra i vilket fall.

Om du inte redan testat så inaktivera ALLT du inte använder så som extra SATA-kontrollers, närverkskort, firewire mm.

När det gäller ASRock-moderkortet som inte ens når POST så är det kortet också nytt nog för att stöda processorerna du testar med oavsätt BIOS-version så där gäller det nog att leta efter hårdvarufel men om du kommer över fler DDR3-moduler så skadar det förståss inte att testa med dessa.

+t
Permalänk
Medlem
Skrivet av ProdusentArbetaren:

Hmm skumt. Jag hadde ett liknande problem och det visade sig vara att cpu kylaren satt før tight(skumt?!) kan vara en kontroller på en pin som är konstig.

Prova byta batteri, uppdatera bios gjennom bios/dos

Hmm jag har provat med båda prollarna fram o tbx och installera om kylaren flera gånger - men ska prova sätta den lösare

Och byta batteri

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rupenbritz:

Hmm jag har provat med båda prollarna fram o tbx och installera om kylaren flera gånger - men ska prova sätta den lösare

Och byta batteri

Om knappcellen är slut så brukar Gigabyte-moderkort ofta hänga sig vid POST så det är nog ett hett tips.