Windows 12 spås dubbla krav på primärminne

Permalänk
Medlem

Bootar upp Windows XP SP3 varje gång vi har LAN. Sjukt bra UI som inte är i vägen någon gång och det bara finns där i bakgrunden som stöd för att jag ska kunna starta våra gamla spel

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Det säljs än idag många laptops som enbart har 4GB RAM utan möjlighet till uppdatering.

Lägg där till alla surfplattor som Microsoft glatt supportade så länge de endast körde 32-bitars UEFI samt med max 2GB RAM. Dessa enheter har Microsoft effektivt dödat med Windows 11.

Tror att många kommer lämna Windows som OS så fort deras AAA-spel fungerar på valfritt system.

Själv tycker jag det är trist att exempelvis Blizzard varken supportar macOS eller Linux i Diablo IV, då deras tidigare spel alltid fungerade till Mac. Har Activision/Blizzard kanske redan blivit mutade av Microsoft innan uppköpet?

Jag ansvarar för inköp av elevdatorer till en högstadieskola. Vi har genom åren köpt in enorma mängder 4gb datorer men i år är första året då det blir 8gb ram. Tror att 8gb är på väg att bli standard på den kategori av budgetdatorer vi normalt köper in. Är HP som står för denna förändring då det är samma modell men har gått till 8gb utan att göra påslag på priset från föregående år.

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fire_Ice:

Förstår inte varför operativsystemet ska använda så mycket RAM-minne. Dess uppgift är att köra program parallellt, tillhandahålla fönsterhantering och liknande. Den biten har inte ändrats och behöver aldrig ändras. Det låter som att de bakar in program i operativsystemet istället för att låta användare välja själva.

Det är ju inte Windows som operativsystem som kräver 8GB. Det skulle ju innebära att en dator med 8GB RAM inte skulle kunna göra någonting annat än att starta Windows. Det som menas är nog snarare att 4GB RAM blir för snålt för både Windows och program. Nästa steg är ju då 8GB RAM. Exakt vad Windows i sig kommer roffa åt sig är oklart.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av pi:

Tänk om det mot förmodan blir ett helt fantastiskt OS. Kommer du då vara ointresserad av Windows 12?

Japp självklart kan det bli det.
Jag skriver bara att jag är helt ointresserad av Windows 12 för att jag redan använder Windows 11 och är nöjd. Självklart finns det saker i Windows 11 jag inte är 100% nöjd med!

Jag använde W10 väldigt lång tid innan jag bestämde för att gå över till W11.

Visa signatur

Spelar Just Nu: INGET Väntar På: HL 3, Grand Theft Auto VI
Moderkort: Gigabyte Z790 Gaming X AX CPU: Intel Core i7 13700K 3.4GHz Kylare: Arctic Liquid Freezer II 360
Internminne:
Corsair 32GB (2x16) DDR5 6000MHz Vengeance GPU: Asus RTX 4090 TUF GAMING
SSD: WD Black SN850X 1TB Gen 4 & Samsung 860 EVO 1TB OS: Windows 11 Skärm: LG C2 42"

Permalänk
Medlem

Varje windows version blir bara sämre och sämre.

Permalänk
Medlem

Windows GPT

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappyPie:

Windows GPT

Tror du är nåt på spåren där…

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem

Om man inte vill ha AI integrerat it sitt OS men ändå villhöver använda Windows OS, vilka val kommer det att handla om då? Windows operativsystem behöver styckas upp. Personligen vill jag se en version som är avstrippat alla buzzwords som vänder sig till vanliga användare. Ett renodlat desktop-OS. Fan vad jag saknar Windows 2000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kotz:

När jag startar w11 så drar den 4.2 gig av ram.
Andra kan det säkert röra sig mot 5-6, beroende på autostart program.
Till det kommer alla flikar i deras webbläsare. Boom!! Du slår i 8gb ram

Bruh

Edit*
Ska tillägga att det är inte en bild på min installation, när jag installerade om senast (22H..någonting?) så låg det runt 1.1GB användning vid uppstart, så inte riktigt så snålt har jag inte kört

Det är bara massa telemetri, autostarttjänster (Som Edge som ALLTID rullar i bakgrunden oavsett pga Start Boost eller vad det heter). Det går att få Windows 10 snålt som bara den, om man vill

Skrivet av underd0g76:

Om man inte vill ha AI integrerat it sitt OS men ändå villhöver använda Windows OS, vilka val kommer det att handla om då? Windows operativsystem behöver styckas upp. Personligen vill jag se en version som är avstrippat alla buzzwords som vänder sig till vanliga användare. Ett renodlat desktop-OS. Fan vad jag saknar Windows 2000.

Det finns massvis med scripts / Debloats som man kör på en fräsh installation som tar bort telemetri, Cortana och allt bös. Jag hade inte stannat kvar vid Windows så länge om jag inte hade lyckats göra Windows 10 vettigt (Dvs - Exakt som Windows 7...)

Annars ska tydligen Zorin OS vara väldigt bra övergång från Windows till Linux

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ztenlund:

Nu vänta vi bara på Windows 13... Doh!

Tänk de som är i livet när de kommer till Windows 69.

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Medlem

Så bra! En orsak att få uppgradera några datorer här hemma.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Sötast

Coolt, mainstream linux går att köra på 1GB ram, men rekommenderas iallafall minst 2GB för en bättre upplevelse.

Undrar vad windows skall använda sina andra 6GB till.... streama fler reklamappar till startmenyn kanske? Eller så kanske de försöker få sökfunktionen i startmenyn att funka igen... hmm.

Edit:
Microsoft teams.... den där störande chatrutan som man inte blir av med på jobb....
Den har ungefär 4ggr högre systemkrav än vad world of warcraft hade innan.... även mmo't hade en inbyggd chattfunktion... let that sink in

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Edit*
Ska tillägga att det är inte en bild på min installation, när jag installerade om senast (22H..någonting?) så låg det runt 1.1GB användning vid uppstart, så inte riktigt så snålt har jag inte kört

Här är mitt system efter en ren uppstart:

Har slimmat lagom mycket utan att förstöra någon funktionalitet. Under 500MB RAM har jag bara lyckats komma med min 32-bitars installation av Windows 10. 350MB var nog smärtgränsen, men då var mycket i OS:et trasigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Tycker du ett program som swappar är rimligt så räcker 4Gb utmärkt på win 11. Arbetar du med datorn (med kontorsstuff) så är fortfarande 16 ett minimum.

Och i så fall är jag antagligen också fine med win12 4gb och appar som swappar järnet?
Går det att köra så finns det ju ingen anledning för dem att höja gränsen.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

Nu saknas bara att MS delegerar ut AI-beräknandet till "p2p-nätverket" av påslagna W12-datorer i världen. Typ, folding@home där alla bidrar. Minns en videodelningstjänst som BBB körde strax efter millennieskiftet för laglig videostreaming istället för att tanka filmer på TPB. Så fort man startade datorn drog processorn upp till 50 % för att min bandbredd användes för att distribuera film till folk som tittade just då även om inte jag gjorde det. Skulle inte förvåna mig om det bara var ett nytt interface ovanpå en torrentklient. Otroligt slött blev det iallafall. Jag tror inte MS är för goda för att prova nåt i den stilen.

Permalänk
Medlem

Ny kravlista på processorer, vilket skit de har börjat med! Ofta man har råd att skaffa ny dator bara för att kunna köra nästa version av Windows när man får lägga runt 30K för vettig hårdvara. Vad tror dom!?

Permalänk
Medlem

Jag tror @cheben satte huvudet på spiken.
Kravet lär vara för OEM tillverkare. De som vill installera W12 på en dator med mindre mängd ram kommer kunna göra det, medan OEM tillverkare kommer vara tvugna enligt avtal med Microsoft att skeppa datorn med 8GB ram om W12 ska vara förinstallerat.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kotz:

När jag startar w11 så drar den 4.2 gig av ram.
Andra kan det säkert röra sig mot 5-6, beroende på autostart program.
Till det kommer alla flikar i deras webbläsare. Boom!! Du slår i 8gb ram

Det är dock inte vad som krävs för Windows. En del av det ligger cacheat för att snabba upp saker. Det minnet kan släppas om ett program kräver det. Data som inte används frekvent kan även komprimeras för att ta mindre plats. Slutligen kan växlingsfilen användas.

Aktivitetshanteraren är värdelös för att få uppfattning om hur mycket primärminne Windows faktiskt behöver.

Permalänk
Medlem

Jag har inget emot att MS släpper nya versionen årligen så länge dom städar undan allt skräp från äldre system och tar bort dumheterna. Jag betalar gladligen för en version där jag kan använda hela startmenyn... (garanterat en placeholder för reklam i framtiden)

Jag tycker om windows 11, att det är svårare att hitta inställningar idag än vad det va på windows xp tiden är dock lite av ett skämt. Gör om, gör rätt. Windows är ett medel för att starta program, inte mer än så. Sluta upp med "app tramset" ingen vill ha det.

*Edit*

Taskbaren utan regedit hacket som gick innan 22h2 är så SJUKT STOR... att det inte går att göra den mindre är ett skämt också (datum/klocka ballar ur)

*Edit 2*

Om mer ram gör att operativssystemet känns mer flytande så - gör 16 till standard (personligt tycke eftersom jag nog inte haft en maskin med under 32 på säkert 10+år)

Visa signatur

/925

Intel 8700|32Gb Ram|72TB 10GbE Synology Nas|MSI 3090 Suprim|LG UltraWide 38" - Wacom Intuos 3 A3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hyllbert:

Mm, jag gick från Windows 95 till ME, det var skitbra

What, hoppade du över microsoft kanske bästa OS nånsin? Alltså 2000?! Det var inte självklart för min del att byta över till lulllull-XP då 2000 var enligt min mening var rent och snyggt OS 😀

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Du har missat att Microsoft släppte feature releases till Windows 10 två ggr om året tidigare? Det är inte direkt så att utvecklingen av 10:an stannade 2015.

Skulle påstå att Windows 10 Version 22H2 har betydligt mer gemensamt med Windows 11 än med Windows 10 Version 1507.

Nej jag har inte missat något utan du snuddar vid hela poängen: Den interna utvecklingen har gått/gick så långt att det inte längre var samma produkt som det en gång var och med nya hårdvarukrav kunde det brytas ut till en egen version till slut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 925a:

Jag tycker om windows 11, att det är svårare att hitta inställningar idag än vad det va på windows xp tiden är dock lite av ett skämt. Gör om, gör rätt. Windows är ett medel för att starta program, inte mer än så. Sluta upp med "app tramset" ingen vill ha det.

Det är verkligen pinsamt att det stannat vid ett ofärdigt projekt som är sämre än det någonsin varit tidigare.

Inställningarna är inte heller bara svårnavigerade. Ibland är de trasiga också. Nätverksinställningarna är exempelvis ett lotteri. Ibland går det att ändra IP med mera, andra gånger händer ingenting när man trycker på spara och ibland får man ett felmeddelande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

På....på en desktop?
Eller är det på en padda?

Jag trodde aldrig någonsin jag skulle se "Finslipat" och W11 i samma mening men se där, smaken är väl som baken

På både stationära och bärbara datorerna i mitt hem. Appar startar snabbare i W11 än W10 på min bärbara dator från 2012 för att ta ett exempel

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Hoppet är den sista som lämnar en, hoppet om att Linux distar blir så populära nu tack vare Microsoft själva.

Samt att utvecklare för spel och programvara börjar fokusera på Linux istället för Windows..

Drömma kan man väl ändå få göra?

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Varje windows version blir bara sämre och sämre.

Kan de bli sämre? Året är 2023 och fortfarande har de inget fungerande c3 sleep.

Har en budget laptop med 8gb ram, windows 11 kör 4gb på ren boot, dra igång en editor så ligger den på 7.8GB...

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Coolt, mainstream linux går att köra på 1GB ram, men rekommenderas iallafall minst 2GB för en bättre upplevelse.

Undrar vad windows skall använda sina andra 6GB till.... streama fler reklamappar till startmenyn kanske? Eller så kanske de försöker få sökfunktionen i startmenyn att funka igen... hmm.

Edit:
Microsoft teams.... den där störande chatrutan som man inte blir av med på jobb....
Den har ungefär 4ggr högre systemkrav än vad world of warcraft hade innan.... även mmo't hade en inbyggd chattfunktion... let that sink in

Vad är mainstream Linux? Ubuntu rekommenderar 4GB RAM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Vad är mainstream Linux? Ubuntu rekommenderar 4GB RAM.

Mainstream menas väl som väldigt avskalat. Är du extrem kan du skala ner det till enbart kärnan med tty och rymma det på en diskett. Med GUI och program kan du klara dig på under 64MB ram och 1GB disk.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

8 GB som minimikrav för OS:et innebär i praktiken att man lär behöva 12-16 GB för att det ska vara användbart i allmänhet.

Med så lite som webbläsaren och Teams behövs mer än 8 GB för W10/W11, även på hyfsat slimmat OS utan alltför mycket annat.

För företag lär det behöva vara minst 12 GB helt oavsett vad som görs, då dessa oftast har en hel massa saker som måste finnas (övervakning, säkerhet osv).

Det är därför väl så snålt med bärbara som bara har 8 GB fastött minne och som inte går att uppgradera.
Finns ju t ex många lägen där en Surface Go hade passat utmärkt som en liten och smidig dator för de som reser mycket, men med 8 GB är det inte riktigt tillräckligt ens för enklare användning i företagsmiljö.

Hade de satt lite högre minimikrav på OS:en redan för länge sen, hade man kanske sluppit budget-skräpdatorerna som en del snåla privatpersoner tror sig göra fynd på.
Redan W7 borde krävt 4 GB, SSD och CPU med minst 2 kärnor (W10 minst 4 trådar).

Sen undrar man om MS förstår vad användare vill ha av sitt OS, när det läggs på mer och mer saker, samt att de väl fungerande och inarbetade sätten att t ex ändra inställningar döljs el tas bort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Mainstream menas väl som väldigt avskalat. Är du extrem kan du skala ner det till enbart kärnan med tty och rymma det på en diskett. Med GUI och program kan du klara dig på under 64MB ram och 1GB disk.

På vilket sätt är det mainstream? Och hur, i så fall, är den jämförelsen relevant med Windows?

Det rimligaste vore att jämföra någon av de större distributionerna, med Gnome eller KDE. Där är hårdvarukraven rätt lika.

Permalänk
Medlem
Skrivet av D.:

8 GB som minimikrav för OS:et innebär i praktiken att man lär behöva 12-16 GB för att det ska vara användbart i allmänhet.

Med så lite som webbläsaren och Teams behövs mer än 8 GB för W10/W11, även på hyfsat slimmat OS utan alltför mycket annat.

För företag lär det behöva vara minst 12 GB helt oavsett vad som görs, då dessa oftast har en hel massa saker som måste finnas (övervakning, säkerhet osv).

Det är därför väl så snålt med bärbara som bara har 8 GB fastött minne och som inte går att uppgradera.
Finns ju t ex många lägen där en Surface Go hade passat utmärkt som en liten och smidig dator för de som reser mycket, men med 8 GB är det inte riktigt tillräckligt ens för enklare användning i företagsmiljö.

Hade de satt lite högre minimikrav på OS:en redan för länge sen, hade man kanske sluppit budget-skräpdatorerna som en del snåla privatpersoner tror sig göra fynd på.
Redan W7 borde krävt 4 GB, SSD och CPU med minst 2 kärnor (W10 minst 4 trådar).

Sen undrar man om MS förstår vad användare vill ha av sitt OS, när det läggs på mer och mer saker, samt att de väl fungerande och inarbetade sätten att t ex ändra inställningar döljs el tas bort.

Det här stämmer absolut inte. Går jättebra att köra Windows på 4GB RAM, även på företagsdatorer med en massa bloat. Beror såklart på exakt vad man ska göra på datorn med webbläsare, office-program och diverse annat funkar utan problem.

Windows 10 och 11 kan köras på en 1Ghz processor med 1GB RAM.