Intels grafikkort "Battlemage" dubbelt upp mot Arc A770

Permalänk
Melding Plague

Intels grafikkort "Battlemage" dubbelt upp mot Arc A770

Fler kärnor, högre klockfrekvenser och ny arkitektur borgar för betydande prestandaökning jämfört med Intel Arc A770.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Vi får väl se hur försenat det blir.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Hoppas verkligen att tidsplanen håller. Kan de hålla priset nere även på dessa kommer nvidia och amd få svettas.

Permalänk
Medlem

Vore ju riktigt fint om intel blev en spelare att räkna med. Mer konkurrens är verkligen inte av ondo i dagens läge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Vi får väl se hur försenat det blir.

Nu när Intel väl har kommit igång och har en någorlunda fungerande mjukvara som de kan bygga vidare på så lär vi i alla fall inte se lika stora förseningar som med Alchemist, om det nu ens skulle bli någon försening.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Ser fram emot Battelmage!
Tycker Arc har utvecklats bra sedan lanseringen, och hoppas Intel vågar gasa på framåt.
Det skulle även vara trevligt med en Alchemist+, så det händer lite fram till Battelmage är redo.

Visa signatur

Acer Aspire XC-780 (Pentium G4560/8GB ram/Nvidia GTX 1050 2GB/500GB SSD)
Acer spin 513 Chromebook (ARM Qualcomm processor/4GB ram/64 GB lagring)
Raspberry pi 400
(Retrodatorer av div slag, Atari, Amiga, C64, IBM mm…)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eismannen:

Vore ju riktigt fint om intel blev en spelare att räkna med. Mer konkurrens är verkligen inte av ondo i dagens läge.

Ja man kan hoppas, tror dock det dröjer 2-3 år till innan dom är ikapp.
Faran är att dom ger upp innan dess då dom lär tappa pengar på det dessa första åren.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem

Bra att ni anger källa för detta, men ni borde vara tydligare med att detta är ett rykte, inte bekräftade uppgifter.

Permalänk
Medlem

Det lär väl ta lika lång om inte längre tid för Nvidia att komma ifatt en vettig prislapp. Känns som man får vänta i vilket fall.

Permalänk
Medlem

Kommer troligtvis byta upp från Arc A750 8GB som jag beställde mest av intresse att testa något nytt (och konstaterat det funkar förvånansvärt bra efter en tids användning) till Battlemage ifall det leverar och med tanke på dessa specs borde nog ge ganska stort lyft. Det påstås väl ca RTX 4070 ~ 4070 Ti prestanda är målet, vilket inte vore illa, det med prislapp på typ 499~$549 så tror jag de skulle sälja ganska bra. Nvidias 4070 kommer troligtvis prissättas i stora drag utefter vad priset på detta kort landar på så vore trevligt om man fick en liten nedgående trend i priset, 4070 priset har jag sett man talat allt mellan 599 till $749 så.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Vi får väl se hur försenat det blir.

Q1/Q2 2024 står det i nyheterna så vi gissar Q3/Q4 ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Nu när Intel väl har kommit igång och har en någorlunda fungerande mjukvara som de kan bygga vidare på så lär vi i alla fall inte se lika stora förseningar som med Alchemist, om det nu ens skulle bli någon försening.

Tempus operandi, jag tvivlar dock på att tidsplanen kommer att hållas, men kanske kan man halvera förseningen mot Alchemist.

Skrivet av Triton242:

Q1/Q2 2024 står det i nyheterna så vi gissar Q3/Q4 ?

Jag tvivlar på att det kommer före 2025, men ett släpp under Q3/Q4 borde ju rendera i bättre försäljning iaf på det norra halvklotet.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Skrivet av Fenrisulvfan:

Tempus operandi, jag tvivlar dock på att tidsplanen kommer att hållas, men kanske kan man halvera förseningen mot Alchemist.

Jag tvivlar på att det kommer före 2025, men ett släpp under Q3/Q4 borde ju rendera i bättre försäljning iaf på det norra halvklotet.

För att Australien/Sydamerika firar jul i Juni och midsommar i December?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laglorden:

För att Australien/Sydamerika firar jul i Juni och midsommar i December?

Det har nog inte så mycket med jul att göra, snarare att folk hellre är inomhus när det är kallt och snöigt ute.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Bra att Intel "steppar upp"
Synd bara att alla tre GPU-leverantörer använder sig av samma kretsleverantör
TSMCs monopol behöver brytas, det kostar oss slutanvänare för mycket.

Permalänk
Medlem

Tvek på ganska mycket i den här texten.

1) GDDR6X är ingen JEDEC-standard, utan det är Micron och Nvidia som samarbetar utanför standarden GDDR6. Skulle Intel köra på GDDR6X skulle de behöva en licens från Nvidia för att implementera memory controllern. Sannolikheten att de skulle få en sådan licens kan väl bäst beskrivas som ”låg”. Dessutom är GDDR6X knappast någon succé när man redan klockar GDDR6 lika högt.
2) Storleken på chippet är i princip samma som A770, fast krympt en nod. På detta skall de få in dubbelt så mycket logik och tre gånger så stor cache. Hm, nja. Cache blir inte tillnärmelsevis hälften så stor med en krympning numer. Tror nog mer på att det är någon form av avancerad stapling i så fall. Intel har ju gjort det förr, och TSMC säljer ju en sådan lösning. Det blev precis lagom tre gånger så stor cache på 5800X3D, om ni minns.
3) MLID har förutspått ett väsentligt mindre chip, runt 250mm2. Överhuvudtaget är dessa två rykten helt inkompatibla med varandra. Betyder inte att MLID har rätt, men man bör veta att det finns motstridiga rykten.
4) Alchemist+ hade en motsvarighet inom datacenter som heter Lancaster Sound. Lancaster Sound är död (enligt pressrelease från Intel, inget rykte), så Alchemist+ är antagligen död den också. MLID beskrev det som att det kunde komma en ny stepping som fixade lite buggar i Alchemist och att Intel eventuellt skulle kalla den Alchemist+. Det är möjligt (och Intel har gjort så förr med Itanium), men i vilket fall bör man vara försiktig med att förvänta sig för mycket.
5) Intel har sagt att datacenter-korten kommer vartannat år framöver (återigen - pressrelease, inte rykte). Det bör omöjliggöra Battlemage 2024 och Celestial 2025. Den enda möjligheten där är om Celestial inte får någon motsvarighet inom datacenter alls, vilket vore udda. Det mest troliga är att generationerna blir 2 år även på konsumentsidan, så att grejerna kommer 2024, -26, -28.

På det hela taget tror jag inte på de här ryktena. Det verkar mer sannolikt med en någorlunda rak krympning till 4nm och bibehållen storlek på allt med lite buggfixar och högre klockfrekvens.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gelantious:

Ja man kan hoppas, tror dock det dröjer 2-3 år till innan dom är ikapp.
Faran är att dom ger upp innan dess då dom lär tappa pengar på det dessa första åren.

Tror inte de behöer komma "ikapp" förrän om några generationer, många DIY byggare längtar efter bra prissatta kort i instegs/mellanklassen vilket jag tycker saknas idag. Om Intel får bra snurr på (och då menar jag kvalitativt) instegs/mellanklasskort borde de ju enkelt kunna bundla dem med cpuer till OEMs och SIs och iaf få någon form av ekonomi i sin gpu satsning (om nu DIY marknaden förhåller sig svala trots förmodat förbättrade produkter) vilket förhoppningsvis gör att företaget fortsätter sin grafiksatsning trots spekulationer om annat.

Permalänk
Medlem

Hoppas de håller i trenden med namnscheman, gillar det skarpt

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SmR]BMF:

Om Intel får bra snurr på (och då menar jag kvalitativt) instegs/mellanklasskort borde de ju enkelt kunna bundla dem med cpuer till OEMs och SIs

Sånt kallas missbruk av dominerande ställning, och Intel skulle åka dit så det skrek om det om de gjorde nåt sånt. Minns att det var Nvidia som låg bakom när FTC stämde Intel (för ~10 år sen) och de har inga som helst skrupler om att göra något sådant igen.

(Om det är någon i det här området som har en dominerande ställning och missbrukar den hela tiden så är det ju Nvidia, så det är dem som FTC och EUs konkurrensmyndighet borde titta närmare på, men det gör de ju aldrig)

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Snusfri

Skulle gärna köra Intel på GPU sidan, men så länge det inte finns minst 4090 prestanda samt att jag måste ha CUDA för Iray så är Nvidia mitt enda alternativ.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Bra att Intel "steppar upp"
Synd bara att alla tre GPU-leverantörer använder sig av samma kretsleverantör
TSMCs monopol behöver brytas, det kostar oss slutanvänare för mycket.

Jaa, iaf intel kan ju höra med intel om de har lust att tillverka nått...

Permalänk
Medlem

Det är inte ofta jag hejar på ett stort megaföretag men snälla Intel, starta ett priskrig.

Permalänk
Medlem

Drivrutinerna måste verkligen sitta! Känns som att Intel gjort stora framsteg på den fronten men det känns galet viktigt att allt är på plats när korten väl lanseras. Blir lite DoA varning annars om folk har problem höger och vänster.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk

Battlemage

Vilken av magarna syftast det på?

Dataspelsmagen (som jag antar antar att Intel riktar in sig på) ser nog oftast ut som den vänstra. Men den högra är nog mer användbar i en fysisk batalj. 🤔

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Vilken av magarna syftast det på?

https://mensvariety.com/wp-content/uploads/2018/09/Kevin-McHale-weight-loss.jpg

Dataspelsmagen (som jag antar antar att Intel riktar in sig på) ser nog oftast ut som den vänstra. Men den högra är nog mer användbar i en fysisk batalj. 🤔

Tanken är kanske att folk som har magen till vänster skall köpa de här korten för att retuschera sig till magen till höger?

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Bra att Intel "steppar upp"

De steppade ju ner ett nod?

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Vilken av magarna syftast det på?

https://mensvariety.com/wp-content/uploads/2018/09/Kevin-McHale-weight-loss.jpg

Dataspelsmagen (som jag antar antar att Intel riktar in sig på) ser nog oftast ut som den vänstra. Men den högra är nog mer användbar i en fysisk batalj. 🤔

Jag hade nog tagit den vänstra, en person med viss fettdepå att ta näring ifrån lär nog klara sig bättre på ett slagfält än någon med muskler allena, särskilt i allehanda överlevnadssituationer där nästa mål mat kanske är osäkert.

... Sen har det ingen bäring alls på din liknelse, men men

Permalänk
Medlem

De behöver ju inte "komma ikapp" topp-korten.
Får de ut ett högt mid/lågt high end för 3000:- så pmockar de ju majoriteten av marknaden över en natt med dagens absurda priser. Inte för att jag tror det händer dock.

Men om vi säger så här: 4070/7900 för 3000:-, vem köper inte ett?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperNova:

Men om vi säger så här: 4070/7900 för 3000:-, vem köper inte ett?

Nu är ju det där två helt olika klasser, där 4070 inte ens är ute än, men visst hade man köpt det. Det är bara det att det inte kommer att hända. Om vi skall få något nytt i den prisklassen det närmaste året så år det Navi 33 i så fall, och det är några snäpp under din prestanda.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Detta var en intressant nyhet då det har ryktats om att Intel skall lägga ner sin GPU satsning efter att Raja Koduri fick gå.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED